Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Mooi Phloxx, ben benieuwd!

Had ik al vertelt dat ik bijen heb gekocht? Je kan ze vinden als je knuffelbijen googled. Van de week opgehangen, ben benieuwd! Net al paar hommels zien vliegen en eerste lieveheersbeestje gespot. Katten rollen intens gelukkig door het opkomende Nepta. Jammer dat ik moet werken vanmiddag!
Heerlijk, de eerste vlinder al gezien en volop musjes! Kwam er wel net achter dat ik de vlinderstruik niet meer verder teruggesnoeid heb. Hij begint al uit te lopen. Kan ik hem toch nog snoeien of ben ik al te laat?
Die kan je gewoon nog snoeien hoor, geen probleem. Wel nu doen dan :)

Wat leuk Koettie, knuffelbijen :heart:
Hier rollen de katten ook van geluk, alleen bij mij is de valeriaan het haasje. Ze krijgen er zo'n vreemde blik van in hun ogen :biggrin:

Fijn dat je bomen zo goed aanslaan Phloxx. Ik denk nieuwe takjes? Maar dan zal je ook wel bloesem krijgen denk ik?
Wat zal het mooi zijn als die klimroos straks in bloei staat. Hij doet het echt goed zeg!

Ik ben zo goed en kwaad als dat gaat op krukken wat snoeiwerk aan het doen en ga zo ook de vlinderstruiken kortwieken.
Misschien ook maar eens nadenken over het inschakelen van een tuinman voor een halve dag of zo want doordat ik zo weinig kan groeit de tuin me letterlijk en figuurlijk boven het hoofd en daar krijg ik stress van.
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2018 13:13
0.57% gewijzigd
Dierproeven.
Shit goed dat jullie het zeggen! Buuf even vragen of ze haar tien meter hoge Vlinderstruik even wil inkorten.
Achtertuin (op 't noordwesten geloof ik)

Narcissen en hyacinten bloeien, tulpen komen d'r aan.

Afbeelding

Maagdenpalm bloeit.

Afbeelding

Knoppen in 1vd clematissen, klimhortensia, klimroos, kamperfoelie en heel goed kijken: blauwe regen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik hoop ook tzt foto's te kunnen plaatsen van de passieflora's, ze hebben allemaal een flinke tik vd vorst gekregen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Koettie schreef:
07-04-2018 12:02
Mooi Phloxx, ben benieuwd!

Had ik al vertelt dat ik bijen heb gekocht? Je kan ze vinden als je knuffelbijen googled. Van de week opgehangen, ben benieuwd!
Ja, ik zag ze langskomen op facebook. Zag er erg leuk uit, tot ik onderaan de site zag staan dat je er rekening mee moest houden dat de bijen door vogels gegeten worden en er ook voor kunnen kiezen om niet in je hotel te gaan zitten, maar elders. En dan blijf je met een leeg hotel achter. :cry: Daarom toch maar niet gedaan. Ik heb al metselbijen in de muur van onze garage, had er graag een hotel bij gehangen, maar hou het nu toch maar bij mijn muur.
Ben benieuwd hoe het bij jou gaat, of je echt hotelgasten krijgt. :lol: Hou ons vooral op hoogte!
Lekker weertje, al werd het hier rond een uur of half 4 bewolkt en begon het weer harder te waaien. Heb nog een beetje in de tuin gewerkt, en toen naar het tuincentrum. Tray vol met grote paarse violen gehaald, en een struikje blauwe bosbessen. die kunnen in een pot, op het terras. Ik vind ze zo lekker! Dus de fruitschaal in de tuin is weer uitgebreid. Heb verder een appelboompje, een perenboo, zwarte braam, en zwarte bes en aardbeien.
Daarna nog even van het zonnetje genoten, maar was dus van korte duur, erg jammer. Hoop dat het morgen wel even kan.
Het is hier vandaag ronduit warm geweest. Ben net nog even een rondje door de tuin gelopen en het is nu nog steeds lekker buiten. Hele dag zon gehad.
Vandaag voor het eerst het gras gemaaid. Dan ziet de tuin er meteen weer een stuk opgeruimder uit. Daarna een stuk geverticuteerd. Heb nu al een kruiwagen vol mos en ik heb net een paar meter gedaan....Hopelijk groeit het gauw weer dicht met gras.
friezinnetje2014 schreef:
07-04-2018 17:56
Lekker weertje, al werd het hier rond een uur of half 4 bewolkt en begon het weer harder te waaien. Heb nog een beetje in de tuin gewerkt, en toen naar het tuincentrum. Tray vol met grote paarse violen gehaald, en een struikje blauwe bosbessen. die kunnen in een pot, op het terras. Ik vind ze zo lekker! Dus de fruitschaal in de tuin is weer uitgebreid. Heb verder een appelboompje, een perenboo, zwarte braam, en zwarte bes en aardbeien.
Daarna nog even van het zonnetje genoten, maar was dus van korte duur, erg jammer. Hoop dat het morgen wel even kan.
Bosbessen in een pot is een leuk idee! Misschien dat ik dat ook wel doe. Wil dit jaar eigenlijk geen potplanten zetten, dus dan is een bosbes in de pot misschien wel een goede vervanger.
Wat een leuke foto's Simsalabim, alles komt tot leven.
Koettie wat gaaf knuffelbijen, dat zou ik ook wel willen....
Nog heel erg bedankt voor je tip vandaag voor de gratis plantjes!
CC, hoe voel je je? Zon tuinman is dan idd best n goed idee. Ik hoop idd dat de peer snel zal bloeien, net als de klimroos.
Ik ben sowieso erg benieuwd of de peer zal bloeien dit seizoen, omdat hij net verplant is. We zullen zien!

Ik heb flink mn slag geslagen vandaag.
Vriend wordt steeds enthousiaster over tuinieren en wilde een moesbak op poten.
Voor hem hebben we cherrytomaatjes, basilicum (hadden we al), koriander, chocolademunt, aarbeimunt, marrokaanse munt en laurier.
Verder wilde hij ook meer bloemen, 'want alles is nu wel alleen maar groen'.
Dus heb ik 3 Rosa Queen Elizabeth gekocht en geplant, weer wat tegels eruit :yes:
Nu maar afwachten of er veel bijen/hommels op af komen, we gaan t proberen en anders verplanten we ze naar de geveltuin.
Van de week alles met de hoge druk spuit doen, want alle muren zijn echt heel vies van de schuur. Zo smoezelig.

Wel nog een half hartaanval gekregen vandaag. We liepen op een voor ons onbekend stuk, we hadden gevraagd aan hondeneigenaars waar het losloopgebied was. Was dat dus helemaal geen losloopgebied! Er liepen allemaal fazanten en pup ging erachteraan. Ze rende zo een heel eind richting de drukke weg die super ver weg was. Op het laatst draaide ze toch om en kwam ze terug. Ik ging bijna van mijn stokje. Toen kwam er ook nog opeens een boswachter die ons had horen schreeuwen. Bijna boete voor loslopende jagende honden gehad: 1200 euro... Al boeide dat geld me even helemaal niks, ik dacht alleen maar aan onze kleine meid die bijna aangereden was.Gelukkig is het met een sisser afgelopen.

De Queen Elizabeth rozen (goed zoeken :rofl: )
Afbeelding
Zo hoort ie dus te worden, bij snoeiadvies staat elk voorjaar tot 20cm boven grond terugsnoeien dus ik heb hoop dat hij deze zomer nog zal bloeien.
Afbeelding
De kruidenplantjes voor vriendlief (honden willen er telkens stiekem van eten)!
Afbeelding
-
Duet, ik neem het risico. Grote kans dat ze m'n hotel niets vinden maar dan zijn er iig meer bijen in de buurt! Hopelijk komen ze snel uit ben te nieuwsgierig.

@Phloxx ziet er mooi uit allemaal! En graag gedaan, wie wil er nou geen gratis plantjes. Blijven Hollanders he. :proud:

Besloten toch maar een middeltje tegen draadalg te halen, zo natuurlijk mogelijk. Morgen maar eens op zoek. Is echt groene prut en stom.
duet schreef:
06-04-2018 18:33
Oleander kan wel wat vorst verdragen, maar moet in de winter eigenlijk wel naar binnen. De mijne heb ik 1 keer te vroeg buiten gezet en vergeten bij een late nachtvorst binnen te halen en toen werd hij in 1 nacht ook bruin aan de toppen. Gelukkig heeft hij het wel overleefd. Hij staat bij nu weer buiten, maar als ik het niet vertrouw, gaat hij zo weer een nachtje naar binnen. Ben er erg zuinig op, het is een erfenis van mijn ouders. Hij is minstens 30 jaar oud.
Oh wow dat is al oud, snap dat je daar zuinig op bent! Gelukkig is die van jou bijgetrokken.
Ik heb weinig hoop voor die van ons. Heb hem deze winter wel ingepakt maar buiten laten staan. Ben bang dat ie het niet gaat redden. Vandaag maar even flink water gegeven en nu maar hopen dat ie weer wat gaat doen.
Wauw, wat een mooie rozen Phloxx! (die van de tweede foto bedoel ik :hihi: )
Leuk dat je je vriend hebt aangestoken met het tuinvirus.
Kan me voorstellen dat je je rot bent geschrokken dat pup er vandoor ging richting drukke weg, maar wat fijn dat het allemaal met een sisser is afgelopen. Die boete @( gelukkig heb je die niet gekregen al boeit dat inderdaad op zo'n moment niet.

Ik heb me best wel vermaakt vandaag in de tuin alleen gaat alles met het tempo van een slak. Ondanks dat is mijn knie het helaas niet eens met al die 'actie', die is weer drie keer zo dik van al het vocht en dat is erg pijnlijk. Heb er nu een zak ijs op.
Maar eigenwijs als ik ben ga ik waarschijnlijk morgen toch weer de tuin in :nut:

Dat de maagdenpalm bij jou al bloeit Simbalabimba. Hier nog niet, alles komt trouwens sowieso erg laat op gang vind ik.
Dierproeven.
Superleuk wat er allemaal geschreven wordt, gave foto's, bijen en fazantjagende pups. Fijn dat poes weer beter gaat!

Koettie en phloxx, willen jullie nog passieflora stekjes? Ze hebben nog niet gebloeid maar ik gok dat het witte zijn.

Verder heb ik nog een stuk acanthus mollis over, die pol groeit over mijn kiwi heen.

Kat op grofvuilbankstel :proud:
Afbeelding

Ik gok dat mijn perzik morgen bloeit en de zon van vandaag heeft zowat mijn vriends tropische peper vermoord. Was goed warm hier, hele dag buiten geweest. Nieuw ondiep vogelbad (speciaal voor mussen) gescoord, degene die de merels gebruiken negeren ze namelijk compleet.
Graag Felix!
Felix, mocht je nog een stekje passieflora over hebben dan hou ik me aanbevolen :$
Je ribes doet het hartstikke goed, ben benieuwd of er al bloemen aankomen dit jaar. Ook je wingerd begint alweer goed uit te lopen.

Ik neem aan dat die grote varens die ik je vorig jaar al had toegezegd maar wat toen niet gelukt is dit voorjaar weer gewoon gaan opkomen. Heb je nog interesse? Mocht dat zo zijn dan moet je ze wel even zelf uit komen scheppen ;-D
Dierproeven.
We hadden zojuist een koolmees koppeltje in de tuin!!
Slechte foto, maar toen ik naar de deur liep om de foto te maken, schrokken ze denk ik van mij.
Hiep hiep hoera, ons eerste vogelbezoek sinds we hier wonen!
Afbeelding

Mits we de duiven niet meetellen. Er zit al een tijdje een koppeltje duiven onze tuin te inspecteren. Ik vermoed dat ze voorgaande jaren hier een nestje hadden, maar ze worden luid blaffend weggejaagd door onze honden. Vooral de grote moet het echt niet hebben van duiven; zelfs als ze op het dak zitten kunnen ze al een blaf van hem krijgen.
Gelukkig hebben ze besloten dat de koolmeesjes wel welkom zijn :flirting:
-
CC, kijk je uit met je knie? Kan erg pijnlijk zijn, bah. Wat een pech, en zo met dit mooie weer ook nog, na al die kou die we gehad hebben...
Felix, ja graag!
Zou je eens een foto willen plaatsen van je perzik? Ben nieuwsgierig.
-
Goeiemorgen!
Even een update over ons aanloophaantje: Snelle Jelle blijkt een nieuwe aanwinst te zijn van een achterbuurman van ons ( die niet in de buurtapp zit). Hij heeft een koppeltje kipjes en Jelle gekocht en die in zijn omheinde tuin losgelaten met het idee dat ze wel in de tuin zouden blijven. Die kerel heeft voornamelijk tegels, ik snap Jelle wel. Niks te scharrelen... Buurman had er geen rekening mee gehouden dat kippies ook kunnen vliegen... Hahaha. Maar Jelle heeft dus wel een harem, en de dames hebben hem kennelijk terug naar huis getokt. Zolang buurman geen fatsoenlijk hok heeft getimmerd, zal Jelle nog wel eens komen buurten. :lol:
Ik heb net een bestelling gedaan bij de grote B. Erg he? Ik zocht een plant die overal was uitverkocht, behalve bij B. En toen zag ik ook nog wat andere dingen die ook op mijn lijstje stonden, en tadaaaaa.
Het ging me om paddenlelies... Zo'n lollig plantje! Ik had m ook in mijn vorige tuin... Ik heb ook mini hosta's besteld, en Zeeuws knoopje. Die vind ik erg mooi, maar ze verdwijnen bij mij ook vaak na twee seizoenen weer. Ik ga het opnieuw proberen, maar dan op een andere plek in de tuin.
Was de grote B niet failliet?? :-o
Neuh, die staat gewoon online hoor!
Bakker is failliet! Daarom kan je alleen nog maar met afterpay betalen. Die planten krijg je denk ik niet geleverd :(
Geen idee waarom de website nog gewoon online is en als vanouds lijkt.
Dierproeven.
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... f&start=20

https://www.floranews.com/nieuws/12548/ ... lliet.html
calamitycat wijzigde dit bericht op 08-04-2018 11:08
24.04% gewijzigd
Dierproeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven