Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zondag 8 april 2018 om 11:07
zondag 8 april 2018 om 11:22
Wauw, m'n bijtjes zijn uitgekomen. Super leuk. Wazige foto als bewijs.

M'n aalbessenstruik is opeens mooi groen, de klimhortensia die vorig jaar niets deed gaat hard, alle bollen zijn open of goed onderweg en er komen steeds meer blaadjes uit de grond. Ben zo gek op de lente, het groeit waar je bij zit.

M'n aalbessenstruik is opeens mooi groen, de klimhortensia die vorig jaar niets deed gaat hard, alle bollen zijn open of goed onderweg en er komen steeds meer blaadjes uit de grond. Ben zo gek op de lente, het groeit waar je bij zit.
zondag 8 april 2018 om 15:07
Vanmorgen druk bijgelezen, maar voor ik kon reageren moest ik weg, teamsport.. gelukkig daarbij ook genoten van het prachtige weer.
Leuk om alles te lezen, het seizoen is weer begonnen en dat geeft weer heel wat schrijfstof.
Hier alle bolletjes weer aan het bloeien of vol in knop, struiken lopen weer uit, gezellig hoor. Heb ook wel vorstschade, de Camelia bloeit wel maar heeft een heel aantal bruine bladeren, de rozemarijn maar ontdaan van de dode takken, nog maar een lullig struikje over. De clematis loopt goed uit evenals de pruim, appel en kersenboom. Het mini kerstboompje van de Appie lijkt het leuk te vinden in de tuin, die heb ik er in januari ingezet. Lijkt iig te groeien.
De tijm ziet er erg dood uit, terugsnoeien of laten en hopen?
Nou, ik lees weer lekker mee en laat van me horen als ik goed tips heb!
Ben trouwens van de categorie 30-40, mooi dat het zo gemixt is!
Leuk om alles te lezen, het seizoen is weer begonnen en dat geeft weer heel wat schrijfstof.
Hier alle bolletjes weer aan het bloeien of vol in knop, struiken lopen weer uit, gezellig hoor. Heb ook wel vorstschade, de Camelia bloeit wel maar heeft een heel aantal bruine bladeren, de rozemarijn maar ontdaan van de dode takken, nog maar een lullig struikje over. De clematis loopt goed uit evenals de pruim, appel en kersenboom. Het mini kerstboompje van de Appie lijkt het leuk te vinden in de tuin, die heb ik er in januari ingezet. Lijkt iig te groeien.
De tijm ziet er erg dood uit, terugsnoeien of laten en hopen?
Nou, ik lees weer lekker mee en laat van me horen als ik goed tips heb!
Ben trouwens van de categorie 30-40, mooi dat het zo gemixt is!
zondag 8 april 2018 om 16:44
Zo, gisteren er een paar uurtjes hard tegenaan gegaan en de tuin is weer klaar om bezoek te ontvangen! Alleen mijn muurbak moet ik nog vullen, ik ga van de week eens kijken wat er zoal te koop is. Helaas hebben we geen echt tuincentrum op fiets afstand, en ik ben momenteel autoloos, dus ik moet het doen met de Praxis en de Welkoop, tot ik iemand zo gek krijg om met me mee te gaan naar het tuincentrum

Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

zondag 8 april 2018 om 16:52
Goeiemiddag,
zo, wat een heerlijk weertje zeg. Vandaag niet veel in de tuin gedaan, alleen maar genoten van het mooie weer. Al wat vlinders in de tuin gezien en het zoemt hier van de bijen en hommels.
De anamone blanda bloeit volop, altijd prachtig als die weer bloeit, want dan komt het mooie weer er aan.
De buxusbol die verplaatst is, maar weer een gieter water gegeven.
zo, wat een heerlijk weertje zeg. Vandaag niet veel in de tuin gedaan, alleen maar genoten van het mooie weer. Al wat vlinders in de tuin gezien en het zoemt hier van de bijen en hommels.
De anamone blanda bloeit volop, altijd prachtig als die weer bloeit, want dan komt het mooie weer er aan.
De buxusbol die verplaatst is, maar weer een gieter water gegeven.
zondag 8 april 2018 om 17:40
Bij hoge uitzondering bij de intratuin vorig jaar een paar dure bollen gekocht, omdat ik toch echt graag een hele lichte narcis wilde.

gisteren nog in de knop, morgen is hij open.

Kleine verstekeling in mijn tuin: Mahonia aquifolium
Ik vind de struik helemaal niks, maar hij bloeit zo mooi! Dat is de enige reden waarom hij er nog steeds staat.

Een bij in de skimmia.

Witte druifjes omsingeld door kleine herfstastertjes.

gisteren nog in de knop, morgen is hij open.

Kleine verstekeling in mijn tuin: Mahonia aquifolium
Ik vind de struik helemaal niks, maar hij bloeit zo mooi! Dat is de enige reden waarom hij er nog steeds staat.

Een bij in de skimmia.

Witte druifjes omsingeld door kleine herfstastertjes.
zondag 8 april 2018 om 17:41
Wat een leuke tuinupdates! Je klimroos ziet er mooi uit Phloxx.
Zo, hier een druk tuinierweekend gehad. Ik heb vandaag eindelijk mijn klimroos geplaatst. Hopen dat hij goed aanslaat. Heel, heel veel onkruid, dode planten en een rare bodembedekker verwijderd uit een gedeelte van de voortuin. Helaas ook zevenblad tegengekomen. Wat aardbeienplantjes opnieuw verdeeld, mijn oude balkonframboos in de zon gezet en wat nieuwe hyacinten geplaatst. Er komt ook nog iets op, maar geen idee wat. Mijn mam denkt een wilde hyacint. We hebben haar oude vlinderstruik naar voren geplaatst, maar ik ben benieuwd of die nog wat gaat doen. Had hij niet al uit moeten lopen? Het is een hele mooie kleinblijvende paarse, dus ik hoop echt dat hij niet is overleden door de strenge vorst. Ik zal morgen wat foto's proberen te maken!
Zo, hier een druk tuinierweekend gehad. Ik heb vandaag eindelijk mijn klimroos geplaatst. Hopen dat hij goed aanslaat. Heel, heel veel onkruid, dode planten en een rare bodembedekker verwijderd uit een gedeelte van de voortuin. Helaas ook zevenblad tegengekomen. Wat aardbeienplantjes opnieuw verdeeld, mijn oude balkonframboos in de zon gezet en wat nieuwe hyacinten geplaatst. Er komt ook nog iets op, maar geen idee wat. Mijn mam denkt een wilde hyacint. We hebben haar oude vlinderstruik naar voren geplaatst, maar ik ben benieuwd of die nog wat gaat doen. Had hij niet al uit moeten lopen? Het is een hele mooie kleinblijvende paarse, dus ik hoop echt dat hij niet is overleden door de strenge vorst. Ik zal morgen wat foto's proberen te maken!
zondag 8 april 2018 om 17:45
Plaats inderdaad maar foto's, dan herkennen wij jouw wilde hyacint misschien!
Vlinderstruik zou inderdaad nu al uitgelopen moeten zijn, maar wie weet toch nog een beetje geduld, als hij een tik van de vorst heeft gehad. Flink water geven en even de tijd geven. Als het echt niks wordt, kan die er altijd nog uit. Zou wel jammer zijn, zo'n donkerpaarse.
Vlinderstruik zou inderdaad nu al uitgelopen moeten zijn, maar wie weet toch nog een beetje geduld, als hij een tik van de vorst heeft gehad. Flink water geven en even de tijd geven. Als het echt niks wordt, kan die er altijd nog uit. Zou wel jammer zijn, zo'n donkerpaarse.

zondag 8 april 2018 om 18:49
Dank u!
Zeg maar hasse ajb
Ja ik heb een heerlijke tuin vol met diervriendelijke beplanting gastvrij voor insecten egels vogels etc.
Vandaag bezig geweest met mn moestuin
Ik heb het idee dat ik veel van jullie kan leren, ik moet het vooral hebben van YouTube wat oude tuinboeken in de kast en Google!
Zeg maar hasse ajb
Ja ik heb een heerlijke tuin vol met diervriendelijke beplanting gastvrij voor insecten egels vogels etc.
Ik heb het idee dat ik veel van jullie kan leren, ik moet het vooral hebben van YouTube wat oude tuinboeken in de kast en Google!
zondag 8 april 2018 om 19:00
Gezellig Hasse! Ik geloof dat wij wel iets gemeen hebben
Word vast ontzettend verwarrend zo!

Word vast ontzettend verwarrend zo!

Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

zondag 8 april 2018 om 20:13
Dan wordt het HasseS ivm verwarringHasseSimonsdochter schreef: ↑08-04-2018 18:49Dank u!
Zeg maar hasse ajb

We leren allemaal van elkaar hier, dat is het leuke

zondag 8 april 2018 om 20:18
Dank voor het welkom! Het lijkt me echt een gezellig topic! Fijn dat ik ook mee mag doen.
Hebben jullie toevallig ook fruit / groenten? Ik ben paar jaar geleden begonnen met die makkelijke moestuin (vierkante meter tuin). Maar i.p.v. die dure bakjen met vakverdeling kopen heeft mijn man die bakken gratis zelfgemaakt van oud sloophout op palen met gespannen touwtjes (aanrecht hoogte). Leuk joh! Echt weinig werk om zo een moestuin te hebben. Net weer de bakken bijgevuld met gratis compost van de compostdag. Een bak is al ingezaaid.
Verder heb ik ook een nieuw plan opgevat. Om extra vlinders en bijen te lokken. Van eenjarigen een informele pluktuin zaaien voor m’n zoontje in potten/bakken etc. ik kom nl. om in de oude planten bakken / zinken emmers/ potjes. Bij de Lidl zakken zaadjes voor 19 cent gekocht en ik heb nog best veel oude potgrond (en compost / mest) over. Ik heb zelf geen ervaring met zaaien direct in potten. Iemand?
Hebben jullie toevallig ook fruit / groenten? Ik ben paar jaar geleden begonnen met die makkelijke moestuin (vierkante meter tuin). Maar i.p.v. die dure bakjen met vakverdeling kopen heeft mijn man die bakken gratis zelfgemaakt van oud sloophout op palen met gespannen touwtjes (aanrecht hoogte). Leuk joh! Echt weinig werk om zo een moestuin te hebben. Net weer de bakken bijgevuld met gratis compost van de compostdag. Een bak is al ingezaaid.
Verder heb ik ook een nieuw plan opgevat. Om extra vlinders en bijen te lokken. Van eenjarigen een informele pluktuin zaaien voor m’n zoontje in potten/bakken etc. ik kom nl. om in de oude planten bakken / zinken emmers/ potjes. Bij de Lidl zakken zaadjes voor 19 cent gekocht en ik heb nog best veel oude potgrond (en compost / mest) over. Ik heb zelf geen ervaring met zaaien direct in potten. Iemand?
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 08-04-2018 20:21
5.65% gewijzigd

zondag 8 april 2018 om 20:18
HasseS is perfect!friezinnetje2014 schreef: ↑08-04-2018 20:13Dan wordt het HasseS ivm verwarring![]()
We leren allemaal van elkaar hier, dat is het leuke

zondag 8 april 2018 om 20:35
ik heb wel wat fruit en groente, maar dat is vnl in potten kweken. Heb een houten bak met een stuk of wat aardbeienplantjes, verder net een blauwebessenstruikje gekocht, en tegen de schutting staat nog een zwarte braam en een zwarte bes. En tot slot nog een appel en perenboompje.
Verder heb ik nog vaak wel een tomatenplant, wat radijsjes en mss wat sla.
Verder heb ik nog vaak wel een tomatenplant, wat radijsjes en mss wat sla.

zondag 8 april 2018 om 21:00
zeg maar Friez, das korterHasseSimonsdochter schreef: ↑08-04-2018 20:47Dat is heel wat friezinnetje. Klinkt goed! Geeft die braam nog wat opbrengst?
Redelijk, maar staat er nog maar 2 jaar. Appels vorig jaar best wel veel, voor het formaat boom. Heb ik, samen met perenboom 3 of 4 jaar terug gekocht bij de Lidl
zondag 8 april 2018 om 21:00
Hoi dames, nu het te donker is geworden om in de tuin te werken zit ik maar op de iPad. Hmmmm, B failliet? Dan zullen de plantjes inderdaad niet komen denk ik. Maar goed dan, dat betalen met IDEAL niet meer kan. Dat doe ik normaal gesproken... Was ik het geld wel kwijt geweest. Moet ik dus opnieuw op zoek naar paddenlelies.
We hebben vandaag de kuipplanten weer uit de schuur gehaald. Van een aantal planten vreesde ik dat ze toch dood waren gevroren, maar ik zag her en der kleine groene propjes verschijnen, dus ik heb goede hoop dat ze het toch overleefd hebben. De schuur is niet helemaal vorstvrij, maar meestal kunnen we de kuipplanten er redelijk goed overwinteren. Maar het heeft hier in het oosten wel een aantal nachten hard gevroren, en de planten zagen er gevriesdroogd uit...
Ik was bang dat de Lantana stekken uit Mallorca het loodje hadden gelegd. Misschien toch niet!
We hebben vandaag de kuipplanten weer uit de schuur gehaald. Van een aantal planten vreesde ik dat ze toch dood waren gevroren, maar ik zag her en der kleine groene propjes verschijnen, dus ik heb goede hoop dat ze het toch overleefd hebben. De schuur is niet helemaal vorstvrij, maar meestal kunnen we de kuipplanten er redelijk goed overwinteren. Maar het heeft hier in het oosten wel een aantal nachten hard gevroren, en de planten zagen er gevriesdroogd uit...
Ik was bang dat de Lantana stekken uit Mallorca het loodje hadden gelegd. Misschien toch niet!