Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

zondag 9 april 2017 om 18:42
quote:Opaque schreef op 09 april 2017 @ 18:24:
Leuk zeg die egel! Ik heb een vermoeden dat wij er ook een hebben in ons tuintje, hoor savonds zo veel geritsel. Heb hem alleen nog niet kunnen ontdekken.Mss hoor je hem wel eens knorren/hoesten, echt heel duidelijk te horen. Die van mij lijkt wel een longontsteking te hebben, zo hoest ie
Leuk zeg die egel! Ik heb een vermoeden dat wij er ook een hebben in ons tuintje, hoor savonds zo veel geritsel. Heb hem alleen nog niet kunnen ontdekken.Mss hoor je hem wel eens knorren/hoesten, echt heel duidelijk te horen. Die van mij lijkt wel een longontsteking te hebben, zo hoest ie
zondag 9 april 2017 om 18:46
Zo, er is weer hard gewerkt door iedereen vanmiddag.
@Felix....
@friezinnetje, wat leuk een egeltje! Die wil ik ook!
Ik heb vandaag van alles en niks gedaan. Ik vond het in de zon te warm om te werken, dus steeds de schauwplekjes opgezocht. Her en der wat gewied en verplant.
Ik heb de passiebloem verhuisd. Een deel naar de kersenboom en een deel naar de catalpa. Ik ben benieuwd of de combinatie van een boom en passiebloem leuk is. De plek van de passiebloem heb ik vrij gemaakt voor de schijnaugurk. Ik heb gisteren en vandaag meermaals de hint gegeven deze als moederdagcadeau te willen. Daar moet je vroeg mee beginnen want anders is het een dag voor moederdag en waar moeten we nu die plant vandaan halen?? Dat zal mij niet gebeuren.
Sierappel in volle bloei.
Eerste knoppen in de akelei.
Gebroken hartje.
Ons boefje aan de "waslijn". Deze loopt als een kabelbaan van voor in de tuin helemaal naar achteren. Zo kan hij overal komen, maar niet in mijn borders. Die zijn net buiten bereik.....
@Felix....
@friezinnetje, wat leuk een egeltje! Die wil ik ook!
Ik heb vandaag van alles en niks gedaan. Ik vond het in de zon te warm om te werken, dus steeds de schauwplekjes opgezocht. Her en der wat gewied en verplant.
Ik heb de passiebloem verhuisd. Een deel naar de kersenboom en een deel naar de catalpa. Ik ben benieuwd of de combinatie van een boom en passiebloem leuk is. De plek van de passiebloem heb ik vrij gemaakt voor de schijnaugurk. Ik heb gisteren en vandaag meermaals de hint gegeven deze als moederdagcadeau te willen. Daar moet je vroeg mee beginnen want anders is het een dag voor moederdag en waar moeten we nu die plant vandaan halen?? Dat zal mij niet gebeuren.
Sierappel in volle bloei.
Eerste knoppen in de akelei.
Gebroken hartje.
Ons boefje aan de "waslijn". Deze loopt als een kabelbaan van voor in de tuin helemaal naar achteren. Zo kan hij overal komen, maar niet in mijn borders. Die zijn net buiten bereik.....

zondag 9 april 2017 om 19:47
Wat lief een egeltje!
Dat paadje is mooi cc!
Vandaag naar het tuincentrum geweest. Niks gevonden van wat we zochten, maar wel andere dingen. We hebben 2 van onze bakken op de schop gedaan, maar hadden niet genoeg compost voor de tweede bak. In de 1e bak hebben we kattenkruid, nog een plant en phlox gezet. Daar komt nog meer bij. Voor de andere bak heb ik oa gebroken hartjes en akelei staan. Daar gaan we komende week nog mee bezig.
Ik heb nu plaatjesplakrechten dus ga het zo even proberen te plaatsen.
Dat paadje is mooi cc!
Vandaag naar het tuincentrum geweest. Niks gevonden van wat we zochten, maar wel andere dingen. We hebben 2 van onze bakken op de schop gedaan, maar hadden niet genoeg compost voor de tweede bak. In de 1e bak hebben we kattenkruid, nog een plant en phlox gezet. Daar komt nog meer bij. Voor de andere bak heb ik oa gebroken hartjes en akelei staan. Daar gaan we komende week nog mee bezig.
Ik heb nu plaatjesplakrechten dus ga het zo even proberen te plaatsen.

zondag 9 april 2017 om 20:39
Zo'n tuin weer fatsoeneren nadat er maanden niks aan gedaan is, er nog een winter overheen gegaan is en wat voorjaar is wel veel werk zeg. Er komen wel steeds meer dingen uit de grond, volgens mij staat de halve achtertuin vol met zomerbollen. Heb een halve kliko aan onkruid verwijderd vandaag. En ben nog lang niet klaar.
zondag 9 april 2017 om 20:59
@ tinkeltje, ik kan je plaatjes wel zien. met rechter muisknop en dan view image zie ik ze wel.
Wat is die grote plant achter in het krat met donkerpaarse (?) bloemen en die spitse bladeren?
@yellow, daar heb ik ook last van. Eerst moet je enorm puin ruimen, voordat het leuke werk begint. Maar troost je, als je nu hard werkt, heb je straks een prachtig resultaat.
@ friezinnetje, onze hond is een grote grijze keeshond, oerhollands ras en familie van de poolhonden. Dus verwant aan de husky, akita, en finse spits. Hij is nu 10 maanden oud en onze eerste hond. Op basis van karaktereigenschappen bleek dit ras perfect bij ons te passen. Op dit moment ligt hij helemaal tegen me aangedrukt op de bank, mijn halve toetsenbord is bedekt met haar.
Ik ben er zojuist achter gekomen dat mijn "mooie" vogelhuisje als hotel wordt gebruikt. Zojuist in de schemering zag ik een pimpelmeesje naar binnen schieten om daar te gaan slapen. Ik vermoed dat in het gewone vogelhuisje een nestje zit. Er hangt een stukje mos bij de ingang en af en toe komt er een pimelmeesje even binnenkijken. Ben benieuwd, over een paar weken zullen we het zeker weten.
Wat is die grote plant achter in het krat met donkerpaarse (?) bloemen en die spitse bladeren?
@yellow, daar heb ik ook last van. Eerst moet je enorm puin ruimen, voordat het leuke werk begint. Maar troost je, als je nu hard werkt, heb je straks een prachtig resultaat.
@ friezinnetje, onze hond is een grote grijze keeshond, oerhollands ras en familie van de poolhonden. Dus verwant aan de husky, akita, en finse spits. Hij is nu 10 maanden oud en onze eerste hond. Op basis van karaktereigenschappen bleek dit ras perfect bij ons te passen. Op dit moment ligt hij helemaal tegen me aangedrukt op de bank, mijn halve toetsenbord is bedekt met haar.
Ik ben er zojuist achter gekomen dat mijn "mooie" vogelhuisje als hotel wordt gebruikt. Zojuist in de schemering zag ik een pimpelmeesje naar binnen schieten om daar te gaan slapen. Ik vermoed dat in het gewone vogelhuisje een nestje zit. Er hangt een stukje mos bij de ingang en af en toe komt er een pimelmeesje even binnenkijken. Ben benieuwd, over een paar weken zullen we het zeker weten.

zondag 9 april 2017 om 22:13

zondag 9 april 2017 om 22:32
Ooooh CalimityCat....Ik was vanochtend al blij dat ik me uit mijn bed kon laten vallen.
Jij bent niet te stoppen, respect
Ik vond het schots en scheef ook niet storend maar een bochtig paadje is ook leuk.
Rosa-rood had het iets beter voor elkaar in de hangmat
Felix, niet alleen los gegaan in het tuincentrum maar ook in het zwaardgevecht
Wij hadden wat jaren geleden een strippenkaart bij de acute hulp, trouwsel schoot nog wel eens uit met een stanleymes of schroevendraaier tijdens het klussen en broedsel liep/viel wel eens ergens met zijn kop tegenaan.
Ik geloof dat er een rolletje hechtingsgaren met hun naam in het ziekenhuis op ze lag te wachten
Wat schattig om een egeltje te hebben Friezinnetje
Ik wist niet dat egeltjes knorren....
Opaque, nog even en je ligt in je tuin op de loer of er een egel rond scharrelt
Mooie foto's Duet wat staat die sierappel mooi in bloei
En Kees aan de waslijn Ik heb bij mij op de training ook een grote Kees gehad ook rond die leeftijd misschien wel uit hetzelfde nest?
Mijn honden lopen "vrij" in de tuin, mijn Spaanse schone gaat meestal (vol) in de zon liggen maar mijn Border collie heeft wel een voorkeur om door de borders te scharrelen.
Zolang ze de planten niet vertrapt vind ik het nog ok
Inmiddels kan ik de foto's wel zien Tinkeltje.
Wat een enorme knoppen in je Clematis
Ik vind die paarse vooraan in het kratje ook mooi!
Yellow, achterstallig werk is ook zo waardeloos karwei...
Maar 'even' doorzetten straks pluk je er de vruchten van (misschien wel letterlijk)
Ik heb vandaag niet heel veel gedaan, spieren zijn nog niet optimaal hersteld
Al heb ik vandaag nog wel even een stukje gras eruit gehaald, dan kan ik wat meer plantjes kwijt....die ik nog moet kopen
Ook ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik hoge aardbeien plantjes heb, daar werd pas geleden naar gevraagd.
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... aikpjd.jpg[/IMG][/img]
En ik zag afgelopen week dat mijn hosta aan het opkomen is.
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... hrgbae.jpg[/IMG][/img]
Ik heb er 2 staan en denk erover om ze te verplanten...ik hoop als ik ze nu ruim uitsteek dat ze dat overleven, iemand ervaring daarmee?
Jij bent niet te stoppen, respect
Ik vond het schots en scheef ook niet storend maar een bochtig paadje is ook leuk.
Rosa-rood had het iets beter voor elkaar in de hangmat
Felix, niet alleen los gegaan in het tuincentrum maar ook in het zwaardgevecht
Wij hadden wat jaren geleden een strippenkaart bij de acute hulp, trouwsel schoot nog wel eens uit met een stanleymes of schroevendraaier tijdens het klussen en broedsel liep/viel wel eens ergens met zijn kop tegenaan.
Ik geloof dat er een rolletje hechtingsgaren met hun naam in het ziekenhuis op ze lag te wachten
Wat schattig om een egeltje te hebben Friezinnetje
Ik wist niet dat egeltjes knorren....
Opaque, nog even en je ligt in je tuin op de loer of er een egel rond scharrelt
Mooie foto's Duet wat staat die sierappel mooi in bloei
En Kees aan de waslijn Ik heb bij mij op de training ook een grote Kees gehad ook rond die leeftijd misschien wel uit hetzelfde nest?
Mijn honden lopen "vrij" in de tuin, mijn Spaanse schone gaat meestal (vol) in de zon liggen maar mijn Border collie heeft wel een voorkeur om door de borders te scharrelen.
Zolang ze de planten niet vertrapt vind ik het nog ok
Inmiddels kan ik de foto's wel zien Tinkeltje.
Wat een enorme knoppen in je Clematis
Ik vind die paarse vooraan in het kratje ook mooi!
Yellow, achterstallig werk is ook zo waardeloos karwei...
Maar 'even' doorzetten straks pluk je er de vruchten van (misschien wel letterlijk)
Ik heb vandaag niet heel veel gedaan, spieren zijn nog niet optimaal hersteld
Al heb ik vandaag nog wel even een stukje gras eruit gehaald, dan kan ik wat meer plantjes kwijt....die ik nog moet kopen
Ook ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik hoge aardbeien plantjes heb, daar werd pas geleden naar gevraagd.
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... aikpjd.jpg[/IMG][/img]
En ik zag afgelopen week dat mijn hosta aan het opkomen is.
[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... hrgbae.jpg[/IMG][/img]
Ik heb er 2 staan en denk erover om ze te verplanten...ik hoop als ik ze nu ruim uitsteek dat ze dat overleven, iemand ervaring daarmee?

zondag 9 april 2017 om 22:50
zondag 9 april 2017 om 22:53
Fay, ik vind het zo leuk dat je hier altijd op iedereen reageert!
Je berichten zijn echt heel leuk om te lezen, je hebt een erg leuke schrijfstijl
Wat een enorme hosta
Hosta's laten zich goed verplaatsen maar je moet er wel ruim omheen scheppen.
En vervolgens een bulldozer inhuren om de kluit te verplaatsen
Je berichten zijn echt heel leuk om te lezen, je hebt een erg leuke schrijfstijl
Wat een enorme hosta
Hosta's laten zich goed verplaatsen maar je moet er wel ruim omheen scheppen.
En vervolgens een bulldozer inhuren om de kluit te verplaatsen
Dierproeven.

zondag 9 april 2017 om 22:55
Ik heb (nog) geen plaatjesplakrecht Frambozen
Maar ik ga natuurlijk wel even een poging doen om te kijken of jouw oplossing werkt
Zo ja, show ik ook gelijk even een van mijn honden
Zo nee, moet je nog zo'n 150 posten geduld hebben
Edit: Mislukt....heb toch echt plaatjesplakrecht nodig (ik kan geen genoeg van dat woord krijgen )
Maar ik ga natuurlijk wel even een poging doen om te kijken of jouw oplossing werkt
Zo ja, show ik ook gelijk even een van mijn honden
Zo nee, moet je nog zo'n 150 posten geduld hebben
Edit: Mislukt....heb toch echt plaatjesplakrecht nodig (ik kan geen genoeg van dat woord krijgen )

maandag 10 april 2017 om 12:17
Fay: mooie hosta!
Felix: leuk om daar zo tegen aan te lopen.
Vanmorgen weer bij het tuincentrum geweest. Daar hadden ze een aanbieding op vaste planten dus ik heb flink ingeslagen. De voorste bakken zijn zo goed als af. Ik moest het alleen doen, dus het was best zwaar werk om alles er uit te scheuren. Ik moet voor de bakken nog 1 grote achter in hebben en voor nog iets kleins. Van mijn moeder krijg ik deze week ook nog wat. Heb wel een deuk in mijn auto: de schoffel viel er tegen aan. Maar ja, daar verander je ook niks meer aan. Vanavond nog even water geven met de tuinslang, daar heb ik mijn man even voor nodig. Wat mij betreft is nu gras aanleggen aan de beurt.
En de foto's:
Kofferbak vol planten. Ik had ook een geranium, maar daar zat geen plantje in toen ik thuis kwam. Geen idee waar die gebleven is. Wat overgebleven was er van heb ik maar in de tuin gezet.
Tijm en ajuga
Akelei en gebroken hartje
De hortensia stond voor en heb ik naar achteren verplaatst. Delphinium er naast. Ben benieuwd wat daar uit komt.
Felix: leuk om daar zo tegen aan te lopen.
Vanmorgen weer bij het tuincentrum geweest. Daar hadden ze een aanbieding op vaste planten dus ik heb flink ingeslagen. De voorste bakken zijn zo goed als af. Ik moest het alleen doen, dus het was best zwaar werk om alles er uit te scheuren. Ik moet voor de bakken nog 1 grote achter in hebben en voor nog iets kleins. Van mijn moeder krijg ik deze week ook nog wat. Heb wel een deuk in mijn auto: de schoffel viel er tegen aan. Maar ja, daar verander je ook niks meer aan. Vanavond nog even water geven met de tuinslang, daar heb ik mijn man even voor nodig. Wat mij betreft is nu gras aanleggen aan de beurt.
En de foto's:
Kofferbak vol planten. Ik had ook een geranium, maar daar zat geen plantje in toen ik thuis kwam. Geen idee waar die gebleven is. Wat overgebleven was er van heb ik maar in de tuin gezet.
Tijm en ajuga
Akelei en gebroken hartje
De hortensia stond voor en heb ik naar achteren verplaatst. Delphinium er naast. Ben benieuwd wat daar uit komt.

maandag 10 april 2017 om 12:31
maandag 10 april 2017 om 14:17
Even een tijdje heel druk geweest hier dus weinig op het forum. We zijn weer flik bezig geweest in de tuin, dat dan weer wel. Ik laat mijn beplantingsplan met alleen wit, blauw en geel wel wat verder los op het moment. Ik merk dat ik de tuin te kort doe als ik dat aanhoud. Nu dus wat roze en paarse tinten toegevoegd vooral. Alles komt mooi op. Zelfs een aantal klimmers die ik niet meer verwachte terug te zien. Ik heb mezelf ook verwend met een vijgenboom. Ik heb vorige week toestemming gekregen de boomspiegel voor mijn huis aan te pakken van de gemeente. Mijn magnolia is weer helemaal groen en mijn vijver ziet er steeda beter uit. Het speelhuis van dochter (2x2) weggehaald. Ze speelt er nooit meer in en wat een ruimte ineens!! Mijn schaduw border is lekker bijgewerkt en er ligt schors in gelukkig. Ik heb de meeste slakken nu wel verzopen met mijn bier trouwens. Helaas heb ik in mijn gangpad een soort van schimmel op de tuinaarde. Weet iemand wat ik daarmee moet doen? In een gedeelte komt helemaal geen zo'n en is dus een schaduw tuin. Ik zal proberen eens een foto te posten weer, maar ik ben daar zn kluns in. En dan dat uploaden met tinypic. Ik forum mobiel en dat is gewoon niet handig.
@yellow, wat leuk een mede brabander. Leuk he gratis planten/bollen of zaden. Ik word er altijd zo gelukkig van! Ik houd marktplaats altijd goed in de gaten. Ik zit trouwens in een dorp tussen Breda en Tilburg.
@yellow, wat leuk een mede brabander. Leuk he gratis planten/bollen of zaden. Ik word er altijd zo gelukkig van! Ik houd marktplaats altijd goed in de gaten. Ik zit trouwens in een dorp tussen Breda en Tilburg.