Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Felix, ik ben verliefd op jouw tuin. En op meneer Jansen :proud:
https://imageshack.com/my/images

Geen idee of dit werkt dan, even uitproberen.
Wat de andere dames al zeiden, onkruid bestaat niet. :D Welkom allemaal.

Oeh JSV, goede tip! Dan wonen we bij elkaar in de buurt. :hello:

Duet ga ik zeker doen! Ik hoop dat hij er volgende week al is, en anders de week erna. Spannend! Wordt het weer een heel ander hoekje tuin van.

TG Aah zo! Ja helemaal zwart vind ik ook niet mooi, behalve het gras wat ik had gevonden.

CC ik hoop dat je nog meeleest en het goed met je gaat. Ik denk aan je en hoop dat je aan het genieten bent van je prachtige tuin. :love: :hug:
anoniem_332475 wijzigde dit bericht op 18-06-2017 20:54
16.24% gewijzigd
Ik zou helemaal zwarte planten wel echt geweldig vinden. Van mij mogen ze het uitvinden, dan maak ik een zwarte hoek in de tuin.
Jee, wat een mooie tuinen komen hier voorbij! Ik was al best blij met mijn achtertuin, maar als ik de tuinen hier zie, heb ik maar een sneue tuin :-P
Wij hebben inmiddels van onze tegelachtertuin een echte tuin gemaakt, aan alle kanten hadden we schuttingen staan, maar die zijn nu helemaal begroeid. We hebben ook een merelnestje in de tuin :heart: .
Toen we er net kwamen wonen zat er geen enkele vogel in de tuin, vogelvoer bleef maanden liggen. Nu strooien we 's ochtends vogelvoer en een paar uur later is alles op. Wordt nog een dure hobby.
Onze tuin is best groen, maar ik mis kleur en bloemen, weet niet zo goed hoe ik zo'n bloeiende tuin kan krijgen (en wat ik er dan uit moet doen...)

Vandaag begonnen met de tegelvoortuin....alleen tegels eruit gedaan, het witte zand ligt er nog...vond het te warm, haha.
Mijn voortuin ligt op het zuiden, dus daar wil ik echt zo'n bloemen/bijen/vlindertuin krijgen.

Iemand nog een idee wat ik erin kan zetten wat daar goed bij past, maar wat ook in de winter mooi is?

Op dit moment staat er alleen een heke grote buxus (2,5m hoog), een "mini" magnolia (er stond op dattie 150 cm werd, maar inmiddels istie 150cm breed en 2,5m hoog, meer een struik dan een boom, dus twijfel of ik hem eruit moet halen) en 2 vlinderstruiken. Tegen de gevel heb ik een paar klimplanten (o.a. clematis, kamperfoelie en passiebloem). Voor de bloementuin wil ik gewoon zaaien. Ik ben niet echt van veel onderhoud, dus hopelijk overleeft er wat.
Ik heb van iets waar ik de naam niet van weet, wat aan is komen waaien de zaden geoogst en dit jaar uitgezaaid door de hele tuin. :$
Anna Karenina schreef:
18-06-2017 20:52
https://imageshack.com/my/images

Geen idee of dit werkt dan, even uitproberen.
Nope. Ik gebruik postimage.org
Niet de bovenste link plakken, maar die daar onder. De "directe link".
hier ook weer een berichtje van mij. Tuin is ontploft, er staat eigenlijk te veel in. Al contact gehad met een oud-collega of hij een keer langs wil komen. Plan de campagne maken wat er moet gebeuren in de tuin. Omdat ik last van artritis heb, is het onderhoud soms te veel voor mij. Het zal geen tegeltuin worden hoor! Maar hier en daar zal het anders moeten.
Dit jaar dan wel eindelijk mijn pioenrozen in de bloei, vandaag de zwarte bessen struik geoogst, maar er nog genoeg aan laten zitten voor al mijn vogeltjes. Aan het appelboompje zitten lekker veel appels, dus dat is straks lekker eten. En mijn ah moestuintjes doen het goed. Wat jammer is, is dat met de storm mijn tomatenplanten helemaal scheef zijn gaan staan. Dit steunen nu wat op elkaar, maar leven nog wel. En veel bloemetjes er in.
http://imageshack.com/a/img924/300/YkY4nv.jpg
http://imageshack.com/a/img924/8509/6F4k2B.jpg

Lukt het zo? Ik ken dat programma helemaal niet. Dit zou een directe link moeten zijn.
Felix_Urbexicus schreef:
18-06-2017 22:33
Ik heb van iets waar ik de naam niet van weet, wat aan is komen waaien de zaden geoogst en dit jaar uitgezaaid door de hele tuin. :$
Heb je daar een foto van? Misschien herkent iemand het.
Anna ik zie je foto's!

Onkruid bestaat niet. Zo komt er nu tabaksplant op, zes plantjes maarliefst! Mooie roze kleur.
Ik heb vannacht maar gesproeid. Werd wakker van vuurwerk ( :-[) en was het gister vergeten. En net even paar klaprozen verwijderd, zijn er zoveel dat. Ze al het licht stelen van de andere planten!
Hier ook gisteravond gesproeid. Eigenlijk moet dat dagelijks, om de nieuwe aanplant niet dood te laten gaan. De marterverjager is binnen en werkt als een tierelier. Het geeft een vreselijke rotpiep die door mensen ook goed hoorbaar is helaas. Ik hoop dat ik m maar kort hoef te gebruiken. Het ding piept als wij er zelf langslopen, bij katten en marters dus. Gelukkig niet met de merels. Overdag staat ie uit, in de nacht aan. Marters zijn intelligente beesten, en ik denk dat ze rap door gaan krijgen dat ze bij ons niet welkom zijn. Als ik nu geen schade meer krijg, gaat het piepding heel rap de tuin weer uit!
De buurkat komt nu gewoon via de achtertuin binnen en heeft zijn wandelroute door de tuin buiten het bereik van de piep.
( die is dus slimmer dan wij dachten, gelukkig maar)
Die marters komen altijd op dezelfde plek de tuin binnen, en daar staat de sensor van het apparaat dus ook op gericht.
Ik denk dat ik nu wel veilig nieuwe planten aan kan schaffen om de gesloopte exemplaren te vervangen. (Voor de zoveelste keer!)

Nu ga ik maar de was strijken, daar is het me straks te warm voor!
Anna Karenina schreef:
18-06-2017 23:46
Heb je daar een foto van? Misschien herkent iemand het.
Afbeelding
Die witte bloemen onderaan, rondom de roze lupine.
Fijn dat het apparaat lijkt te werken TG!
Is dat niet een soort phlox Felix?

Anna ik doe het met de planten die ik tot nu toe heb gevonden wel een keer waarmaken. Alleen wat geduld kweken want veel zijn bloembollen die pas in het najaar te koop zijn. :P Mooie rozen heb je!

Koettie je bent gewoon zelf een egeltje met je nachtelijke gescharrel. :rofl: :A:

TG Ik hoop ook dat het apparaat zijn werk zal blijven doen! Als je hem kwijt wilt, mag je hem deze kant op sturen (tegen vergoeding natuurlijk). Ik moet nog wat katten uit mijn voortuin weren, want het blijft nog steeds een geliefde poep plek. :swear:
Daar lijkt het wel op Frambozen, maar blad en zaaddozen zien er anders uit. Maakt niet uit, ik vind het leuk spul. Het word wel hoog, bijna een meter. In de schaduw blijft het lager.
Ja dat is ook zo, maar die plukjes met bloemen zo doet me echt aan de phlox denken. Maar echt een leuke plant! Nice!
Yessssssssss dochter is eindelijk akkoord met de glijbaan naar de buurvrouw brengen! Nu mag ze daar gewoon altijd komen spelen als de poorten los zijn, kan ze mooi leren om buiten de tuin buiten te spelen.

Nu dus eindelijk dat lelijke plastic geval uit mijn tuin, kunnen we de planten tegen de achterste schutting weer eens zien.

Daarnet ook alles bewaterd, was goed droog inmiddels, zelfs de hortensia hing slapjes... Straks lekker rondje wandelen en tuintjes kijken, tot snel!
Felix, heeft het ronde zaaddozen? Het zou ook nog wel es een witte Judaspenning kunnen zijn, al bloeien die eigenlijk eerder in het jaar.
Frambozen, ik zal aan je denken als het apparaat niet meer nodig is...
Het is hier ook dramatisch droog, maar het was hier ook wel erg heet, 33 graden. Daar is niet tegenop te sproeien. Manlief en ik zijn vanmiddag lekker naar het golfslagbad in Nordhorn geweest, net over de grens met Duitsland. Daar komen we wel vaker als het bloedheet is. Mijn man houdt erg van zwemmen en water, ik ga er alleen maar in als het echt pufheet is. Een gewoon zwembad vind ik niet zo leuk, maar die golven zijn wel lekker. Gewoon op je krent gaan zitten en laat maar komen!

Vanavond ga ik de tuin weer sproeien, als de zon weg is. Morgen weer aan het werk, maar daar is airco. En de tuin moeten we maar blijven pappen en nathouden...
Die foto is al wat ouder, ze zijn nu al uitgebloeid. Zou kunnen dus.
Ik heb heel veel zaad van vorig jaar, framboos, hebben?
Het is geen judaspenning, die heb ik wel in het paars. Zal een foto maken van dichtbij.
Okee, dan zou het Hesperis Materonalis alba kunnen zijn... Google die eens?
De Nederlandse naam is Damastbloem.
Sure Felix, ik zal je mijn adres sturen via pb. Ik ga morgen aan de gang met de vlinderstruik stekjes.

Nou zeg, de papaver die in de zadenmix van CC zaten hebben welgeteld 1 hele week gebloeid. Weet iemand of dat normaal is? Wel tof, al die zaden dozen. Als iemand er daar 1 van wilt, hoor ik het wel! Moet je wel even geduld hebben tot het einde van het jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven