Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
vrijdag 16 juni 2017 om 08:38
vrijdag 16 juni 2017 om 09:11
Ik fiets een paar keer per week langs een superleuk oud huisje. Ze zijn al een tijdje bezig met opknappen, zo staan er nieuwe dakkapellen op (mooi in stijl van het huis), nieuwe luiken voor de ramen. Echt super leuk en in stijl van het huis. Nu zag ik in eens dat ze mooie (wat ouderwetse) groene tuin he-le-maal leeg hebben getrokken. Nu ligt er grijs split. Echt zo zonde, het past totaal niet bij het huis. 
Vriend heeft tijdens een snoeibui weer de hortensia gesnoeid, dus voor het derde jaar op rij dus geen bloemen.
Wel heeft hij van de hortensia, vlinderstruik en de heideplanten stekjes in een pot gedaan die ook nog aanslaan. We willen onze tuin vergroenen en dit is een leuke manier.
We hebben een pol met oranje irissen staan. Vorig jaar heeft hij een deel daarvan herplant, we twijfelde of het nog iets zou worden, maar het zijn dit jaar enorme pollen met groen geworden. En er zitten al veel knoppen in!

Vriend heeft tijdens een snoeibui weer de hortensia gesnoeid, dus voor het derde jaar op rij dus geen bloemen.

We hebben een pol met oranje irissen staan. Vorig jaar heeft hij een deel daarvan herplant, we twijfelde of het nog iets zou worden, maar het zijn dit jaar enorme pollen met groen geworden. En er zitten al veel knoppen in!
dianaf wijzigde dit bericht op 16-06-2017 09:15
38.59% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 16 juni 2017 om 09:14
Als dit forum opgeheven zou worden, beginnen we er samen eentje, okee?
Ik lees wel tuinblogs, en er zijn wel andere fora, maar dit topic vind ik wel het leukst!
Zijdebomen zijn exotische bomen, en echt anders dan fluweelbomen. Google maar eens.
In de tuin van mijn ouders stond een mooie grote fluweelboom, ik klom er als kind dagelijks in. Je ziet ze tegenwoordig nog maar weinig. Ik heb er indertijd ook een geplant toen we onze eerste tuin hadden. Geen idee of die er nog staat.
In mijn huidige tuin heb ik er geen plaats meer voor, omdat laatst nog een kornoelje heb geplant. Meer bomen gaan er niet in, want als alles groter wordt wat er nu staat, is het echt genoeg. (Misschien nog een paar bonsai, als het lukt met de rode beuk)
Straks ga ik zakken bemeste tuinaarde ophalen voor de kuilen in het gazon.
Ik hoef pas om 16.00 uur te beginnen op mijn werk, dus heb ik nog wat uurtjes voor de tuin...
Ik lees wel tuinblogs, en er zijn wel andere fora, maar dit topic vind ik wel het leukst!
Zijdebomen zijn exotische bomen, en echt anders dan fluweelbomen. Google maar eens.
In de tuin van mijn ouders stond een mooie grote fluweelboom, ik klom er als kind dagelijks in. Je ziet ze tegenwoordig nog maar weinig. Ik heb er indertijd ook een geplant toen we onze eerste tuin hadden. Geen idee of die er nog staat.
In mijn huidige tuin heb ik er geen plaats meer voor, omdat laatst nog een kornoelje heb geplant. Meer bomen gaan er niet in, want als alles groter wordt wat er nu staat, is het echt genoeg. (Misschien nog een paar bonsai, als het lukt met de rode beuk)
Straks ga ik zakken bemeste tuinaarde ophalen voor de kuilen in het gazon.
Ik hoef pas om 16.00 uur te beginnen op mijn werk, dus heb ik nog wat uurtjes voor de tuin...

vrijdag 16 juni 2017 om 09:30
Haha ik word er ook helemaal verdrietig van als mensen zeuren het is zoveel werk. Joh, strooi gewoon bijenmix en je hebt er geen kind aan. Gaat vanzelf. Ben met cliënten bezig met planten in de tuin, hopelijk beetje goede invloed.. Heb al heel wat Bloemzaad en moestuin zaadjes uitgedeeld. Eentje is helemaal trots op zijn tomaatjes dus dat is erg leuk.
Klaprozen zijn open en het gonst echt van de hommels hier. Nog niet eerder zoveel gezien. Salamander is nog meer eitjes aan het leggen en ziet er nu weer netjes uit met m'n rek in de tuin. Morgen even oude zooi weggooien, kapotte potten en gedoe. Wil over twee weken gaan beginnen aan m'n tafel. Schuren en schilderen maar twijfel zo over de kleur!
Klaprozen zijn open en het gonst echt van de hommels hier. Nog niet eerder zoveel gezien. Salamander is nog meer eitjes aan het leggen en ziet er nu weer netjes uit met m'n rek in de tuin. Morgen even oude zooi weggooien, kapotte potten en gedoe. Wil over twee weken gaan beginnen aan m'n tafel. Schuren en schilderen maar twijfel zo over de kleur!
vrijdag 16 juni 2017 om 09:32

Deze oleander is al meer dan 30 jaar oud. Was van mijn ouders. Na hun overlijden heb ik deze mee naar mijn tuin genomen. Hij doet het nog steeds!

De aangewaaide prikneus.

Een bolgewas van de vorige eigenaar van ons huis. Weet niet wat het is, maar hij is wel mooi. Het blad wat je eronder ziet is niet van deze plant, maar van herfstasters.

Witte vingerhoedskruid.

Kersen hoog in de boom. Duidelijk aangevreten door de vogels. Het is hier echt oorlog boven in de boom. Eksters, duiven en merels vechten om de kersen.

Eerste hortensiabloemen, nog niet op volle kleur, maar wel zo mooi!

Deze helianthusbloemen zijn voor mij het toppunt van zomer.
vrijdag 16 juni 2017 om 09:46
Ja, echt heel zonde. Het huis ligt ook op zo'n leuke plek. Aan de ene kant langs een spreng met mooie bomen, daar past dat 'moderne' niet bij.Tuingravin schreef: ↑16-06-2017 09:17DianaF, wat zonde!
grijs split, hoe bedenken ze het... Misschien een briefje in de bus doen om ze te attenderen op dit topic?![]()
De vorige bewoners van ons huis hebben voor ook grijs split gestort, echt heel saai. Maar we zijn eerst met de achtertuin bezig, maar misschien dat we het er dit jaar al uit halen en dan een heggetje gaan planten (past zo goed bij de stijl van het huis). Ik ben er alleen nog niet uit wat ik daar wil. Sommige buren hebben een berkenhaagje, dat ziet er nu wel heel mooi uit, maar in de winter is het wel erg bruin. Anderen hebben buxus of klimop.
Iemand eventueel een andere suggestie?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

vrijdag 16 juni 2017 om 09:56
Duet, heet dat plantje echt prikneus? Hij staat in mijn tuin en ik had echt geen idee wat het was. Weer wat wijzer geworden, een leuk plantje vind ik het.
Wie haalt het nou in zijn hoofd om grijs split neer te leggen. Wat zonde! Ik begrijp ook nooit dat mensen zeggen dat een groene tuin veel werk is. Als het eenmaal begroeid is met veel planten en bodembedekkers heb je er juist veel minder werk aan dan aan zo'n vreselijke tegeltuin. Al het onkruid wat daar altijd tussen groeit is zo irritant.
Wie haalt het nou in zijn hoofd om grijs split neer te leggen. Wat zonde! Ik begrijp ook nooit dat mensen zeggen dat een groene tuin veel werk is. Als het eenmaal begroeid is met veel planten en bodembedekkers heb je er juist veel minder werk aan dan aan zo'n vreselijke tegeltuin. Al het onkruid wat daar altijd tussen groeit is zo irritant.
vrijdag 16 juni 2017 om 09:57
vrijdag 16 juni 2017 om 10:22
Weinig gepost
, veel gelezen en plaatjes gekeken.
Bij iedereen bloeit alles eerder dan bij mij.
Herkenning bij bloeiende prikneuzen, hortensia (blauw bij mij) , clematissen, passiebloem, kaasjeskruid, fuchsia (ontieglijk veel knoppen en bloeiers bij mij).
Begonnen met snoeien van klimop en wilde wingerd (groene container kan om de 14 dagen aan de weg en word gratis geleegd) en met lakken/olieën van de rietmatten voor mij 'negerhut van oom Tom).

Bij iedereen bloeit alles eerder dan bij mij.
Herkenning bij bloeiende prikneuzen, hortensia (blauw bij mij) , clematissen, passiebloem, kaasjeskruid, fuchsia (ontieglijk veel knoppen en bloeiers bij mij).
Begonnen met snoeien van klimop en wilde wingerd (groene container kan om de 14 dagen aan de weg en word gratis geleegd) en met lakken/olieën van de rietmatten voor mij 'negerhut van oom Tom).
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
vrijdag 16 juni 2017 om 10:37
Zo'n muurtje klinkt erg leuk, maar een hegje past beter in de straat en bij het huis. Als die groene voortuinjes zijn mooi!Felix_Urbexicus schreef: ↑16-06-2017 09:57Taxus kan als heg, maar is zeer giftig. Het zomersnoeisel wordt momenteel op mijn werk ingezameld, daar wordt chemo van gemaakt voor kankerpatiënten.
Ik ben zelf niet zo'n hegfan, ik zou eerder voor een slordig gemetseld muurtje gaan waar vanalles in kan wonen /uitgroeien.
Taxus inzamelen doen ze hier ook!
vrijdag 16 juni 2017 om 10:42
Wat zonde van dat leuke oude huisje. Daar verwacht je juist zo'n weelderige 'rommelige' tuin bij.
Mijn ouders hebben een appartement gekocht, zodat ze gelijkvloers kunnen gaan wonen. Nu was ik daar deze week voor het eerst en ben helemaal verliefd op de tuin daar. Zoveel hoekjes en plekjes met bomen en bloemen. Ik heb zeker 4 vijgenbomen gezien, en allerlei ander fruitbomen. En prachtige hortensia's en kamperfoelie.
Als ze de sleutel krijgen ga ik lekker eea proberen te stekken. Nog nooit met succes gedaan, maar hiervoor wil ik met liefde weer een. Poging wagen. Ik wil ook heel graag een ving in de tuin
En allerlei andere stekjes vind ik vast ook nog een mooi plekje voor.
Mijn ouders hebben een appartement gekocht, zodat ze gelijkvloers kunnen gaan wonen. Nu was ik daar deze week voor het eerst en ben helemaal verliefd op de tuin daar. Zoveel hoekjes en plekjes met bomen en bloemen. Ik heb zeker 4 vijgenbomen gezien, en allerlei ander fruitbomen. En prachtige hortensia's en kamperfoelie.
Als ze de sleutel krijgen ga ik lekker eea proberen te stekken. Nog nooit met succes gedaan, maar hiervoor wil ik met liefde weer een. Poging wagen. Ik wil ook heel graag een ving in de tuin

En allerlei andere stekjes vind ik vast ook nog een mooi plekje voor.
vrijdag 16 juni 2017 om 12:47
Vannacht hebben we weer steenmarterbezoek gehad. Manlief heeft ze gezien vanuit het slaapkamerraam. Er zijn weer zeven bloeiende planten volledig gesloopt. Ik word er echt verdrietig van. Ik snap wel dat die beesten het ook niet doen om mij te pesten, maar je stopt veel tijd, geld en moeite in je tuin, bent blij dat het een beetje begint te groeien, en dan is het binnen een nacht weer vernield. Ik heb nu een apparaat gekocht dat een ultrasoon geluid afgeeft zodra die krengen in de tuin komen. Er zit een sensor op, dus het geluid wordt pas afgegeven als de marters zich vertonen. Ik hoop zo dat dit werkt! De vuilakken zitten ook al te loeren op het merelnest. Ik hoop dat het apparaat snel binnen komt en dat het werkt, want ik ben echt klaar met die marters.
Ze zijn beschermd, dus je mag ze niet vangen of doodmaken. Het is hier in de wijk een echte plaag...
Ze zijn beschermd, dus je mag ze niet vangen of doodmaken. Het is hier in de wijk een echte plaag...
vrijdag 16 juni 2017 om 13:20
Wat doen die beesten dan met die planten? Eten ze die? Ik dacht dat het meer vleeseters of aaseters waren?Tuingravin schreef: ↑16-06-2017 12:47Vannacht hebben we weer steenmarterbezoek gehad. Manlief heeft ze gezien vanuit het slaapkamerraam. Er zijn weer zeven bloeiende planten volledig gesloopt. Ik word er echt verdrietig van. Ik snap wel dat die beesten het ook niet doen om mij te pesten, maar je stopt veel tijd, geld en moeite in je tuin, bent blij dat het een beetje begint te groeien, en dan is het binnen een nacht weer vernield. Ik heb nu een apparaat gekocht dat een ultrasoon geluid afgeeft zodra die krengen in de tuin komen. Er zit een sensor op, dus het geluid wordt pas afgegeven als de marters zich vertonen. Ik hoop zo dat dit werkt! De vuilakken zitten ook al te loeren op het merelnest. Ik hoop dat het apparaat snel binnen komt en dat het werkt, want ik ben echt klaar met die marters.
vrijdag 16 juni 2017 om 13:24
Geen idee, maar het geeft niet constant geluid af... We moeten iets, want dit gesloop is niet leuk.
Kon ik maar snappen waarom ze het doen... Ze eten die planten niet, en ook de eventuele insecten op de planten niet.
De planten zijn echt helemaal vernield, dus niet uitgegraven. De stelen, bloemen en blaadjes liggen rondom verspreid. Ik weet zeker dat de marters dit hebben gedaan, want manlief heeft het ze zien doen en er zijn ook pootafdrukken te zien naast de planten.
Die zijn net iets groter en spitser dan kattenpootjes, die zie ik namelijk ook wel in de tuin. Die afdrukjes zijn ronder. En de buurtpoezen laten wel eens iets achter, maar maken niets kapot.
Ik baal er echt zo van....
Kon ik maar snappen waarom ze het doen... Ze eten die planten niet, en ook de eventuele insecten op de planten niet.
De planten zijn echt helemaal vernield, dus niet uitgegraven. De stelen, bloemen en blaadjes liggen rondom verspreid. Ik weet zeker dat de marters dit hebben gedaan, want manlief heeft het ze zien doen en er zijn ook pootafdrukken te zien naast de planten.
Die zijn net iets groter en spitser dan kattenpootjes, die zie ik namelijk ook wel in de tuin. Die afdrukjes zijn ronder. En de buurtpoezen laten wel eens iets achter, maar maken niets kapot.
Ik baal er echt zo van....
vrijdag 16 juni 2017 om 13:33
Bij ons vorige huis had ik ook een geweldige bloementuin aangelegd en ook die is veranderd in een grijze grindbak. Ik had daar o.a. een appelboom, een druif, 2 kolom jeneverbessen, vlinderstruik, sering, glansmispel in bol gesnoeid en een heleboel bloemen. Is allemaal weg! Letterlijk alle borders leeggehaald en vol grijze split gegooid. Er staat echt helemaal niks meer. Ik kan het allemaal precies volgen omdat ons vorige huis aan het water lag met de tuin, en daarachter een weg langs loopt. Ik kom er bijna iedere dag nog langs. Maar goed, het is ons huis niet meer en mijn huidige tuin is 5 keer zo groot en hier leef ik me dan ook helemaal uit.
Net weer de beukenhaag langs de oprit gesnoeid, die was alweer een beetje ontploft na de vorige snoeibeurt. Nu weer mooi strak, maar wat een werk, ik heb er spierpijn van. Van de week ook al de heggetjes voor ons huis voor de tweede keer gesnoeid.
Hier in de buurt heeft iedereen een tuinman. Daar komt 1 keer per jaar een aantal dagen een bedrijfsbusje voor gereden met een aantal groenmannen die de hele tuin in een paar dagen klaar maken. Ik vind dat eigenlijk zo gek. Onze buren doen zelf dus nooit iets in de tuin. Hebben ook geen interessante tuinen, maar van die geometrische tuinen met riet, grind, strakke heggen en coniferen. Daar bloeit niet een bloem in.
En dan komt duet weer naar buiten met haar snoeischaar en oude kleren en die gaat lekker zelf aan de slag. Ik vraag me soms wel eens af wat al die buren wel niet van mij moeten denken als ik daar weer druk bezig ben met iets waar zij hun handen nooit vuil aan maken.
Net weer de beukenhaag langs de oprit gesnoeid, die was alweer een beetje ontploft na de vorige snoeibeurt. Nu weer mooi strak, maar wat een werk, ik heb er spierpijn van. Van de week ook al de heggetjes voor ons huis voor de tweede keer gesnoeid.
Hier in de buurt heeft iedereen een tuinman. Daar komt 1 keer per jaar een aantal dagen een bedrijfsbusje voor gereden met een aantal groenmannen die de hele tuin in een paar dagen klaar maken. Ik vind dat eigenlijk zo gek. Onze buren doen zelf dus nooit iets in de tuin. Hebben ook geen interessante tuinen, maar van die geometrische tuinen met riet, grind, strakke heggen en coniferen. Daar bloeit niet een bloem in.
En dan komt duet weer naar buiten met haar snoeischaar en oude kleren en die gaat lekker zelf aan de slag. Ik vraag me soms wel eens af wat al die buren wel niet van mij moeten denken als ik daar weer druk bezig ben met iets waar zij hun handen nooit vuil aan maken.
vrijdag 16 juni 2017 om 13:37
Zo'n tuin waaraan je niet kunt zien of het winter, lente, zomer of herfst is.duet schreef: ↑16-06-2017 13:33Bij ons vorige huis had ik ook een geweldige bloementuin aangelegd en ook die is veranderd in een grijze grindbak. Ik had daar o.a. een appelboom, een druif, 2 kolom jeneverbessen, vlinderstruik, sering, glansmispel in bol gesnoeid en een heleboel bloemen. Is allemaal weg! Letterlijk alle borders leeggehaald en vol grijze split gegooid. Er staat echt helemaal niks meer. Ik kan het allemaal precies volgen omdat ons vorige huis aan het water lag met de tuin, en daarachter een weg langs loopt. Ik kom er bijna iedere dag nog langs. Maar goed, het is ons huis niet meer en mijn huidige tuin is 5 keer zo groot en hier leef ik me dan ook helemaal uit.

“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
vrijdag 16 juni 2017 om 13:38
Nou gravin, dat is dan echt frustrerend! Ik hoop dat jullie apparaatje echt werkt. Wij hebben jaren geleden hier wel konijnen in de tuin gehad die alle jonge groen en knoppen uit bepaalde planten aten. Een keer was mijn lavendel bijna in bloei en de volgende dag letterlijk alle bloemen weg, helemaal weg! Het jar erop er een net omheen gespannen toen ging het goed. Inmiddels het enige gat in het hek dichtgemaakt en sindsdien ook geen konijnen meer in de tuin. Waarschijnlijk daarom ook nog steeds geen egel in de tuin. Die past niet door de kleine gaten van het gaas. Hij mag wel via de oprit komen.....

vrijdag 16 juni 2017 om 13:40
Ja, precies die!simbalabimba schreef: ↑16-06-2017 13:37Zo'n tuin waaraan je niet kunt zien of het winter, lente, zomer of herfst is.![]()