Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
nou ja, die collega zal ik ook moeten betalen hoor, die doet het niet gratiessssssssssss.

Ik vind tuinieren leuk, maar dan moet het wel wat op orde zijn. En nu loop ik gewoon achter en dan kom ik er niet door. Ik werk 32 uur en woon alleen. Dus er is lang niet altijd tijd om met de tuin bezig te zijn. En omdat ik artritis heb, lukt het soms ook niet. Maar goed, hier en daar wat hulp.
En voor vragen over de tuin ga ik ook vaak naar mijn buurvrouw. Die heeft ook een prachtige tuin en die weet er ook heel veel van af. Die houdt, net als ik, van wat apartere bloemen en planten. Zeg maar niet standaard bloemen. Dus dat is ook fijn.
Hier ook hoor. Mensen schudden meewarig hun hoofd bij mijn plantenboel en geven een sterkte blik naar m'n vriend. Soms wel zonde, komt m'n moeder zegt zo zo Hee die tuin en onderwerp afgesloten. Gelukkig een vrouw die ik ken die er wel fan van is, daar app ik foto's aan door als ik weer iets moois ontdek. Kreeg ik ook de salamanders van.
Ja, dat is fijn zulke contacten... Meewarige blikken ken ik ook, vooral van mijn zoons. Die vinden me echt Koekkoek...
Ik heb trouwens wel veel geleerd over planten van een moeder van een schoolvriendinnetje vroeger. Zij had een wilde tuin, en wist ook alles van kruiden. ze was een beetje alternatievig, verfde en spon haar eigen breiwol, kon geweldig handwerken en had een prachtige tuin. Ik vond haar eigenlijk leuker dan haar dochter en kwam er graag over de vloer. Mijn moeder is totaal het tegenovergestelde, en houd helemaal niet van planten en dieren en is ook niet creatief. Ik had best graag zo'n alternatieve, beetje maffe moeder willen hebben. In de tuin van mijn ouders was ik ook altijd aan het rommelen, maar dat werd niet zo gewaardeerd. Ik was ook veel in de weer met een bloemenpers, daar droogde je dan bloemen in die je na een paar weken kon gebruiken om op kaarten te plakken, of om in te lijsten. Dat was erg hip in de jaren 70.
Toen waren er naar mijn idee ook meer mensen into tuinieren, dan nu.
Hahah, heb laatst ook een bloemenpers gescoord. :-)-)
Zo. Eerste vakantiedag en de zon schijnt. Moet even m'n waterplanten ontwarren en uitdunnen zonder baby salamanders mee te nemen, wordt een klusje. En de meeste uitgebloeide bijenmix bloemen eruit. Anders heb ik er volgend jaar duizend. Als ik nu de zaaddozen van de klaproos pluk en laat drogen, gaat dat werken als ik zaadjes wil? Of moeten ze echt rijpen in de plant?
Oh wat leuk! Zijn die dan nog te koop? Ik heb de mijne nog, ik heb een hele grote. Mijn vader heeft m destijds zelf voor mij gemaakt omdat ik de persen die toen in de handel waren, veel te klein vond...
Zo lang mogelijk aan de plant laten. Als het niet anders kan kun je ze ook binnen drogen, maar de kiemkracht is dan wel wat minder
Thanks Felix! Dan laat ik ze voorlopig even lekker staan.

Tuin gravin, heb ze via marktplaats. Zitten echt hele oude kranten tussen dus helemaal antiek. Wil graag herfstbladeren enzo drogen om in te lijsten.
Zo, ik ben weer flink tekeer gegaan in de tuin! Het gras heeft nu een laagje compost gehad, ik heb graszaad rondgestrooid, bergen onkruid uitgetrokken en er staat nog genoeg. Vanavond maar weer sproeien, dan kan ik morgen voor ik naar mijn werk ga nog een beetje compost strooien.

De borders zijn nu nog wel redelijk vochtig, dus kort de sproeier aan is voldoende. Ik heb van allerlei planten zaden verzameld, en van de akeleien heb ik het op allerlei plaatsen weer uitgestrooid. Hopelijk heb ik volgend jaar dan wat meer akeleien.
De marters blijven ook nog steeds weg, maar er liep vanmorgen wel een kip in de tuin. Die is ontsnapt bij de achterbuurman, en ik kan kippie geen ongelijk geven, ze zit in een piepklein rothokje.

Een stukje verderop woont een buurvrouw die ook kippen heeft, en als buurman zijn kip niet gaat vangen, krijgt ze een plekje in haar ren. Daar zal ze het beter hebben, want buurvrouw heeft een ruim hok en een grote ren.
Manlief vond kippie ook wel leuk, die zag zichzelf al een kippenvilla knutselen.
Doen we maar niet, ik heb al een volière met tropisch grut, dat kost al tijd genoeg!
Hebben jullie veel regen gehad? Hier is bijna niks gevallen. Ik ben nog steeds dagelijks aan het sproeien.
Gisteren zag ik dat mijn kruisbessenstruikje dat ik gratis via de gemeente-actie had gekregen helemaal verdroogd is met bessen en al! Ik vraag me af of ik die weer tot leven kan krijgen.
Jullie hadden het over moeders met groene vingers. Ik heb het duidelijk geerfd van mijn moeder. Zij was creatief, alternatief en had hele groene vingers. Ik heb in mijn tuin nog enkele zaailingen en stekken staan van planten uit haar tuin. Die zijn me heel dierbaar, want zij is al bijna 17 jaar geleden overleden. Zelfs qua plantensmaak lijk ik op haar. Ze had samen met mijn vader een volkstuin. In haar gedeelte stonden alleen maar bloemen, in mijn vaders gedeelte alleen maar groenten. De bloemen die mijn moeder had, heb ik nu ook. Echt boerenbloemen/wilde bloemen, niet strak en recht. Mijn moeder was mij heel dierbaar, dus ik ben heel blij met de erfenis die ik van haar mee gekregen heb. Als ik in mijn tuin bezig ben, moet ik heel vaak aan haar denken, omdat ik zo ontzettend op haar lijk.
Kippen :heart: Had ik er maar ruimte voor, lijkt me heel leuk.

Hier heeft het deze week wel flink geregend, genoeg voor de tuin iig. Vandaag even de uitgebloeide bloemen weggehaald, klimplanten op gebonden en de vijver schoongemaakt. Door het hete weer toch algen. Maar moest toch planten weghalen dus alles de vijver uit, algen eruit, mooie bosjes er weer in en rest apart. Sommige salamandervisjes krijgen al pootjes! Super mooi om zo te kunnen volgen. Watervlooien gehaald en de volwassen salamanders gingen er meteen achteraan dus die hadden vast honger. Van de week nog maar een paar zakjes halen. Ik probeer ze te kweken maar heb te weinig geduld haha.

Ook veel vlinders in de tuin vandaag, helemaal mooi. :heart: het ruikt ook helemaal naar Vlinderstruik in de tuin.
Duet, het heeft hier wel flink geregend, maar het was ook echt heel erg nodig. De borders heb ik niet gesproeid vanavond, alleen het gras. Ik moet dat graszaad natuurlijk wel vochtig houden.
Jouw moeder klinkt als iemand waar het fijn was om bij op te groeien! Mijn moeder is er nog, maar veel plezier heb ik er niet aan. Ik snap haar niet en zij heeft denk ik hetzelfde gevoel bij mij. Gelukkig is ze op haar manier wel heel dol op mijn zonen. Ik heb dat lang moeilijk gevonden, maar het is zoals het is... Tegenwoordig heb ik er vrede mee. Ik denk dat zij het ook wel anders had gewild, werd ze opgescheept met een tegendraads grietje dat niet beantwoorde aan haar idee van een ideaal kind :P
Maar goed, weer on topic: morgen weer verder met de tuin. Ik ga stekken nemen van de Lantana's die ik vorig jaar heb meegenomen van Mallorca. Ze groeien als kool en maken lange scheuten. Om ze wat bossiger te laten worden, moet ik ze snoeien. Ik ga de afgeknipte scheuten in stekgrond zetten. Een van de planten probeer ik op stam te laten groeien, ben benieuwd of dat gaat lukken!
Tuingravin, lantana's zijn mooi. Maar zijn die eigenlijk niet eenjarig?
Ben benieuwd of het stekken gaat lukken.
Wij zijn vanmorgen naar de kasteeltuinen in Arcen geweest. Was heerlijk rustig en de rozen bloeiden prachtig. Nog wat ideetjes opgedaan en lekker op een bankje een broodje gegeten tussen de rozen.
Daarna nog even een tuinsproeier gehaald om de tuin wat makkelijker te kunnen besproeien, want het is hier nog steeds kurkdroog.
Duet, Lantana's zijn hier niet winterhard, die moeten met vorst naar binnen. Gelukkig heb ik daar ruimte voor, al wordt het met steeds meer overblijvers wel krap. Ik heb allerlei kuipplanten die wel een graadje vorst kunnen hebben, maar dan houdt het ook wel op. Ik wil wel proberen om een goed verhoute lantana in de volle grond te zetten om te kijken of ie de winter doorkomt.
Mijn stekken zijn nog niet voldoende verhout. Ik heb inmiddels een lantana gesnoeid en een lange uitloper tot stam gebombardeerd en opgebonden. Nu maar zien of het wat wordt.
Vorig jaar heb ik een andere kleur lantana cadeau gehad van mijn schoonzus. Die heb ik succesvol overwinterd en zit nu barstensvol knoppen. Ze ruiken ook heerlijk!
De stekken die ik meenam van Mallorca zijn anders. Ze hebben echt stekeltjes in plaats van haartjes op de takken en het blad is groter. Op Mallorca kan het in het Tramontana gebergte ook vriezen, en daar worden ze niet binnen gezet. Het is daar net onkruid, echt metershoge struiken worden het daar. Daarom denk ik dat het met een goed verhoute en afgeharde struik misschien wel lukt in de volle grond. Misschien zet ik dit najaar wel eentje in de border om te zien wat er gebeurt. De rest gaat dan wel na de eerste nachtvorst naar binnen, dan houd ik in elk geval nog voldoende over.

Dit jaar heb ik ook een paar mooie fuchsia's gekocht die ik over wil houden, en een lampenpoetser. Verder heb ik een aantal olijfbomen die als het kouder wordt dan min vijf, ook naar binnen moeten. Gelukkig heb ik een ruime garage met daglicht. Daar gaat dat prima!
Nou dames het is mij ook gelukt; ik heb een volwassen egel in mijn tuin! :love: De kat was raar uit het raam aan het kijken met een dikke staart, dus ik dacht er zit weer een buurtkat in de tuin. Waggelt er ineens een egeltje! Liep zo mooi rond mijn vijver en in het groen tussen de tomaten en aardbeien. Ik was zo blij en geschokt dat ik helemaal ben vergeten een foto te maken. En zo te merken had mijn kat ook nog nooit een egel gezien. :hihi:

Natuurlijk meteen een goed excuus om te kijken voor egelvoer, en een egelhuisje, en er moet een plankje in mijn vijver want ik wil geen verzopen egel... Enzovoorts. :rofl:

Het nieuwe schuurtje staat er inmiddels ook en ik ben blij met de keuze die ik heb gemaakt. Hij neemt niet veel ruimte in en is niet enorm groot, maar alles past erin dus ik hoef niet telkens mijn hele huis door voor mijn tuinspullen. De kleur is ook erg leuk, maar niet te aanwezig.

Volgende week komt de hovenier langs voor het terras. Ik ben benieuwd hoe hard hij moet lachen om de puinzooi die ik ervan heb gemaakt. De vele regen is wel enorm goed voor de tuin. Het blijft maar groeien. De wilde wingerd loopt ook weer uit.

Hoe is het met de rest?
Haha, ik had watervlooien gekocht voor de salamanders en dacht verdorie, weer op. Dus groot besteld op internet... Zie ik vanmiddag dat er eigenlijk best veel in de vijver.. Dus beter eten ze een hele hoop de komende tijd. :proud: komt wel goed met al die baby's. Heb ook opeems waterkevers enzo. Heel cool om te zien hoe er zo leven in de vijver komt. Mooi in evenwicht nu, met de vlooien, salamanders, mosselen en al het andere.

Verder is m'n passiebloem vermoord door de katten.. Poep zo driftig begraven dat de wortels mee gingen. En hij deed het net zo mooi. :cry: wel goed excuus voor rondje tuincentrum van de week.

Verder heb ik weinig te doen in de tuin. Wel stom stiekem maarja groter is het nou eenmaal niet!
Koettie, zonde van je passiebloem!
Ik heb er ook twee geplant, ze komen nu een beetje aan de groei. Ik verwacht niet dat ik er dit jaar bloemen in zal krijgen.
Hier groeit alles ook heel hard met die regen. Het tuinwerk is hier nooit klaar, achterover leunen kan alleen in de winter.
Maar ik wil ook niet anders!
Heb een tijdje niet veel in de tuin gedaan, veel regen gehad en had even geen energie.
Gister weer een en ander bijgewerkt. Alles groeit flink door de regen.

Door alle regen is de sneeuwbal helemaal gaan hangen, zo zonde! Hebben er een touwtje omheen gespannen maar na een tweede heftige bui hangt het alweer.
Hij bloeit wel erg mooi!

Afbeelding

De kamperfoelie begint behoorlijk te groeien, komt al over de helft van de pergolapaal.

Passiebloem groeit ook goed, net als de klimroos, ze gaan nu ook wat in elkaar overlopen, leuk! Doel is om de hele schutting begroeid te krijgen!
Afbeelding

Afbeelding

De vlinderstruik begint ook bloemen te vormen, laat de vlinders en bijen maar komen!

@Koettie, balen van je passiebloem. Leuk dat je salamanders het zo naar hun zin hebben!

@Frambozen, leuk dat je een egel in je tuin hebt! Vind die beestjes zo schattig!
Zaphod, dat ziet er goed uit! Die hangende sneeuwbal is herkenbaar, doet ie hier ook! Je moet ze echt opbinden, anders liggen ze bij het eerste buitje al languit.
Hier begint het graszaad dat ik in de kale plekken heb gestrooid, op te komen. Ik ben nog dagelijks onkruid uit het gras aan het plukken.want het onkruid gaat nog steeds sneller dan het gras. Ik overweeg nu ook een paar paadjes die ik zelf ga maken met zogenaamd kiezelmozaiek. Ik ben nu allemaal mooie steentjes aan het verzamelen tijdens boswandelingen, die kan ik daarvoor gebruiken. Lijkt me een leuk klusje.
Afbeelding

Afbeelding
Blij met mijn tuin :-D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oh, dat gaat ook lekker schattigmeisje!

De egel heb ik niet meer gezien hier, en op de stort kwam nog niets langs wat kan dienen als het toekomstige egelhuis. Ik zit eigenlijk te wachten tot iemand zo'n aardewerk of metalen tuinkachel komt brengen. Sinds ik er een wil hebben dus niets meer, daarvoor kwamen er meerdere per week binnen.

Wel nog 2 leuke glazen bollen gescoord, die moeten nog even in een leuk kleurtje gespoten worden.

Verder een leuk contact op Mp opgedaan, zij ruilt stekken van een wonderboom/ricine tegen andere planten. Ik moet de tuin nog even in om wat leuks voor haar bijeen te zoeken.

De nieuwe decoratie
Afbeelding
Klinkt leuk Tuingravin, je idee voor dat paadje! Ben benieuwd naar het resultaat.

Mooi alles in bloei schattigmeisje!

Leuk die bollen Felix! Hopelijk kom je gauw iets tegen wat doorkan voor een egelhuis!
Die bol is inderdaad gaaf! En heerlijk he, dat soort contacten :-D
Ik denk dat ik de binnenkant zilver ga spuiten. Eerst ze maar eens afwassen, ze komen van iemands zolder af.
Oh, en er was een meneer met een oude kroonluchter, ik heb weer een flinke voorraad glimmers voor in het wingerdgordijn.
Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven