Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Jouw mosje is mooi groen Felix.
Mijn mos is net een beschimmelde spons :'-(
Het verstikt het gras en het brengt een soort van bruine gloed over het grasveld.
Hier is het niet geel en hard maar bruinig en ranzig....
Op de foto lijkt het veel minder dan dat het in real life is.
[url][URL=http://s1253.photobucket.com/user/pien7 ... o.jpg.html]
Afbeelding

Het solar fonteintje.
Dat zwarte schijfje is het complete systeem, geen bedrading en moeilijkdoenerij. Er zit ook nog een soort spuitstuk bij dat het water hoger komt en er mooier uitziet, maar dan is dat dunne laagje water in het vogelbad in no time leeg van het gespetter.
Het pompje maakt weinig herrie, een soort zacht gezoem. Gekocht op aliexpress.

Vogelbad zelf komt wederom van de stort.
Ik ben ook pro mos, wel dat mooie groene natuurlijk. Heb nu stermos, mooie kruizing tussen gras en mos, met bloemen!

Zit te wachten op m'n watervlooien. Tussen 9:00 en 21:00.. Lekker dan.
Koet, waarom koop je die niet gewoon in de stad? De dierenwinkel in het centrum verkocht dat altijd, denk dat ze dat nu nog wel doen. Ze verkopen ook reptielen ed.
Wat een leuk ding Felix :heart:
Daar word ik heel hebberig van...Ik ben er in mijn hoofd al een plekje voor aan het zoeken :biggrin:
Ik 'vergeet' altijd dat je op aliexpress van alles voor weinig kan kopen, moet daar toch echt eens vaker rondkijken (ik hoor mijn man al roepen "NEEEEEH" die voelt de bui al hangen, net als de pakketbezorger :A: )

Als je mijn mos mooi vindt mag je het gratis op komen halen hoor Koetie, wel er zelf uithalen :rofl:
Fijn zo'n tijdsaanduiding.... :facepalm:
Ik heb net een solar fonteintje gekocht op aliexpress....... :biggrin: :yes: :A:
Felix_Urbexicus schreef:
05-07-2017 16:22
Koet, waarom koop je die niet gewoon in de stad? De dierenwinkel in het centrum verkocht dat altijd, denk dat ze dat nu nog wel doen. Ze verkopen ook reptielen ed.
Uitverkocht. Ze krijgen ze blijkbaar altijd op donderdag en ik kwam maandag. Meteen besteld op Internet maar blijkbaar vertraging en pas vandaag bezorgd. en gister muggenlarven gehaald maar had het laatste zakje. En nu staat m'n pakket bij de buren en die zijn er niet dus ze moeten zich maar even tegoed doen aan de net uitgekomen mini's.
Fay71 schreef:
05-07-2017 20:53
Ik heb net een solar fonteintje gekocht op aliexpress....... :biggrin: :yes: :A:
Goed plan, zo blij ermee!
Koettie schreef:
05-07-2017 21:21
Uitverkocht. Ze krijgen ze blijkbaar altijd op donderdag en ik kwam maandag. Meteen besteld op Internet maar blijkbaar vertraging en pas vandaag bezorgd. en gister muggenlarven gehaald maar had het laatste zakje. En nu staat m'n pakket bij de buren en die zijn er niet dus ze moeten zich maar even tegoed doen aan de net uitgekomen mini's.
Kan je niet ergens een paar bakken water neerzetten met stilstaand water? Dan heb je in notime je eigen muggenlarven, ik kan hier geen emmer buiten laten staan. Ze zaten zelfs in mijn egeldrinkbak.
Normaal geen issue maar nature is tegen me blijkbaar! Ga morgen m'n bak ergens anders neerzetten, misschien dan meer geluk. Hoop het.
Dames, even een tip: bij de Lidl hebben ze nu mooie pluimhortensia's voor weinig: 2 euro nogwat.
In wit, roze en wit met roze. Ik heb er eentje gescoord voor mijn achtertuintje.
Vandaag heb ik een vrije dag, maar het is me nu al te warm om in de tuin te rommelen.
Ga zo nog wat uitgebloeide bloemen afknippen en de hortensia planten als de zon daar weg is. Ook nog wat azijn sproeien op de tegels hier en daar, tegen het onkruid. Dan brandt het goed in.
Ik moet eigenlijk nog veel meer doen, maar dat komt nog wel.
De marters blijven nog steeds weg. Mijn oudste zoon vindt de piep van het verjaagapparaat erg irritant, ik kan het binnen niet horen (iets met leeftijd?)

Het gras groeit met de koemest heel hard, dus hopelijk hebben al mijn harkacties en onkruid trekken resultaat! En heb ik straks een gazon waar de Britten jaloers op kunnen zijn! :proud:
Afbeelding
Vandaag weer even in de tuin bezig geweest. Zat gisteren te wachten op een fikse regenbui, maar niks hoor. Dus vandaag de boel weer wat water gegeven.
Verder vandaag de klimop gesnoeid en gisteren kwam mijn grasmaaiende neefje weer even langs. Morgen ga ik weer verder. En lekker genoten van het mooie weer, dat moet op zijn tijd ook even. Heb vorige week een kleine ingreep gehad in het zkh, daar weer redelijk goed van hersteld, maar moet nog wel wat opletten.

Ik had vandaag trouwens ook een kolibrievlinder in de tuin. Zo mooi! Verder weinig vlinders trouwens, valt jullie dat ook op?:
Hier een flink aantal soorten, koolwitjes, citroenvlinder, atalanta's, dagpauwoog, zandblauwtje en een paar waar ik de naam niet van weet. Het is het na jaren bijna afwezigheid gelukkig weer wat toegenomen.
Zondag ga ik met mijn gezin naar de dierentuin in Emmen, daar verheug ik me ook op de vlinders. Ben benieuwd hoe de vlindertuin daar nu is aangeplant. In de voormalige dierentuin vond ik het vlindergebeuren daar altijd erg mooi.

Wij hebben gisteravond een kort buitje gehad, niks onweer en bliksem. Vandaag heeft het helemaal niet geregend, maar het was wel heet en het waaide flink. Dus vanavond weer gesproeid...
Zeker weinig vlinders! Wel veel hommels en bijen vergeleken met vorig jaar.
Maar toen zaten er in de vlinderstruik soms wel 30 vlinders tegelijk, nu hooguit twee.
mijn vlinderstruiken bloeien nog niet, maar wel de verbena en wat andere vlinderlokkers. Maar zie weinig rondfladderen
Ik heb hier redelijk wat vlinders gehad, laatste dagen weer wat minder. Wel bijna alleen koolwitjes. De rupsen zijn nu hard m'n bijenmix aan het opeten maar dat vind ik wel prima. Meer vlinders! Ben wel verbaasd om alle bijen en hommels, het zoemt in de hele tuin. Vooral hommels in klaprozen, die maken een herrie! Mooi om te zien.
Eerste zomer met dit rare dakterras. Maar in de la van oma haar oude meidenkast had ik radijs gezaaid. Geen radijs gezien maar wel erg mooie bloemetjes en regelmatig twee hommels op bezoek. Die vind ik zo gezellig. (Ik had foto's gemaakt maar krijg ze niet op dit forum, ben ook een beetje dom met dit soort dingen).
Te laat

wat kiekjes van mijn tuin
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 08-07-2017 22:58
92.79% gewijzigd
Gezellig Friezinnetje!
Ja, het bloeit mooi Friezinnetje! Ik heb vandaag mijn thalictrum opgebonden, hij groeide helemaal naar voren. Nu staat hij weer mooi rechtop.
Hier ook best veel vlinders: blauwtje, citroentjes, koolwitjes, veel atalanta's, dagauwoog, distelvlinder. Zeker nu de vlinderstruiken bloeien, zie ik veel vlinders.
Ik heb vandaag, aangestoken door het grasvirus van tuingravin, mijn kale plekken ook weer ingezaaid en bemest. Eerst geverticuteerd en gemaaid, daarna zaad en mest en daarna de sproeier erop. Een merel was zo gefocusd op mijn gazon, dat ik eerst op wacht ben gaan zitten naast mijn ingezaaide stuk en vervolgens toch maar netten ben gaan spannen. Daarna gezellig de aluminium spiraalslingers van het tuinfeest van mijn dochter aan stokjes boven het net gehangen. Die brutale merel sprong gewoon boven op de netten. Nou ja, een paar dagen dan zal het zaad wel aangeslagen zijn.
Verder vandaag heel veel gesproeid, onkruid gewied en wat gesnoeid. Het was een heerlijke dag in de tuin. Ben tot 22.00 uur buiten geweest.
ik heb vandaag mijn terras opgeschoond. Al het onkruid weg gehaald, potten geleegd, waarvan de planten dood waren, alles van zijn plek gehad. Gisteren mijn klimop al goed gesnoeid, dus mijn terras is ineens een halve meter langer :D
:thunder:

De herten hebben vanmorgen mijn tomaten gejat.
ah dat is balen Felix.

Wel super zeg, dat je herten zo dicht bij hebt.
Felix_Urbexicus schreef:
09-07-2017 10:44
:thunder:

De herten hebben vanmorgen mijn tomaten gejat.
Sorry, maar ik moest hier wel een beetje om lachen....het klinkt zo gek.....

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven