Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Hier is woensdag heel veel regen gevallen, maar we zitten hier op gemengde zandgrond (tegen de Peel aan), dus het zakt goed weg. Ik mag niet klagen! Ik ben super blij met deze regen. Het regent nu ook weer een beetje, laat maar vallen. We hebben hier de afgelopen weken al heel veel bermbranden en natuurbranden gehad vanwege de droogte.
Ik zie nog geen graszaad uitkomen in mijn gazon, weet ook niet of het nog wat wordt maar we zien wel. Mijn overleden kruisbes heeft warempel weer een paar groene puntjes. Onze tuin is verder een oase van hel veel groen en bloemen. Ik rommel wat aan, haal wat onkruid weg en doe verder niet zo veel.
Fay, dat zal wel schrikken zijn, als je ziet hoe er een duif van je dak wordt geplukt. Wij wonen bijna aan de rand van de bebouwde kom en zien hier ook veel roofvogels. 2 huizen verderop woont een duivenmelker, die regelmatig met een lange stok een roofvogel bij zijn duiventil moet wegjagen en die landt dan meestal in onze kastanjeboom. Daar zit je lekker beschut om op een prooi te loeren.
In ons vorige huis hadden wij een brede sloot achter de tuin en daar zaten vaak reigers. Een keer gezien hoe zo'n reiger een jong eendje uit het water plukte en ermee weg vloog :cry: Ook een keer een reiger die een vis ving, die veel te groot was. Na een paar doorslikpogingen liet hij de vis in het gras vallen en vloog weg. En die vis maar spartelen om in het water te komen. Toen ben ik in een drafje omgelopen om de vis weer in het water te gooien.
Hier wel lekker aan het stekken geslagen. 1 van de nieuwe passieflora heeft al een nieuwe gewortelde stek, dus nog maar een paar nieuwe gemaakt.

Het passieflora experiment van vorig jaar heeft me een stuk of 6 zaailingen opgeleverd die het goed doen, de rest is nog vrij zielig. Blijkbaar had pinterest het fout, kweken in een leeg ei werkt voor geen meter.

Die zwartblauwe salvia vind ik zo mooi, dus daar staan nu ook twee stekken van in het water. Was wel even zoeken naar takjes zonder een nieuwe bloem eraan, blijkbaar bloeit deze soort gewoon door.

Net nog een hommel gered met een druppie honing. Blijft bizar om te zien, zo'n halfdood beestje dat na 5 minuten weer vrolijk wegvliegt.

Oh, en ik heb sinds kort een vleermuis. Elke schemering fladdert hij rond, zo leuk!
Frambozen, ik heb vast je adres ergens in de pb's staan. Kun je hem nog een keer sturen, heb niet zo zin in mijn hele inbox door te spitten. Kan nooit wat vinden daar.
Afbeelding
Felix, als je nog een paar irissen over hebt, dan wil ik er ook wel een paar.

Wat een prachtige ideeën Frambozen.
Aaah de knappe kattenkinders :heart:
Vleermuizen zijn ook leuk!
6 zaailingen vind ik toch een mooie score Felix hopelijk lukt het met je salvia ook.

Duet, Ik woon aan de rand van een dorp (letterlijk 4 huizen van het buitengebied af) maar dit was de eerste keer dat ik hier een roofvogel zag.
Mijn moeder woont midden in een (kleine) stad en heeft bijna dagelijks een valk die een musje uit haar tuin grijpt...
Ik snap dat een valk ook moet eten....maar ik hoef het niet te zien :A:
Een reiger die aan de haal gaat met een eendje lijkt me ook geen prettig beeld :'-(
Hier is ook heel veel regen gevallen, maar mijn graszaad groeit juist na de afgelopen regenbuien echt als een malle.
Misschien heeft het bij jou nog een paar dagen nodig.

Hier hing vandaag de specht weer rond :cheer2:
[URL=http://s1253.photobucket.com/user/pien7 ... j.jpg.html]
Hier qua tuin niet zoveel (was al erg blij met de hommels). De zomerbloeiers krijgen teveel zon, mij kamile deed het redel ij k. De courgette doet het qua bloemen geweldig, verder wordt het niets. Maar ik leef in ieder geval op met jullie tuinverhalen, daar wordt ik erg blij van. Bij het vorige huis hadden we ook regelmatig een reiger bij de vijver (waar vissen, kikkers en salamanders in zaten). De buren hebben me regelmatig het huis horen uitrennen "heee, wegwezen het is hier geen sushibar" maar dat waren ze wel gewend ons konijn noemde ik ook knijneboutje en bij de dagelijkse ronde slaken verwijderen sprak ik de "escargotjes" ook altijd ff toe. Op een dag hebben we weer een tuin en ga ik heel stiekem jullie foto's als inspiratiebron gebruiken.
Qua dieren in het wild? Mijn man fietst tegenwoordig vaak naar zijn werk en ziet regelmatig een vos richting de woonwijken, vroeger was dat wel normaal in de winter maar deze week al drie keer.
Fay, is die specht nog heel jong?
Grut, komt goed! Moet ik ff een 2e doos regelen.
jsv, misschien kan je een schaduwhoekje maken voor wat planten?
Het is in ieder geval al iets dat je courgette mooi bloeit, dan maar geen groente ;)
Ik doe niets stiekem na hoor ik vertel het gewoon, beter goed gejat dan slecht bedacht :rofl:
Zo heb ik dankzij Felix binnenkort (hopelijk) ook een solar fonteintje.

Als ik goed ben voorgelicht is dit nog een jonge specht Felix.
Het schijnt dat alleen jonge spechten een rode "pet"hebben die na de eerste rui verdwijnt.
Alleen de mannetjes krijgen een rode vlek in de nek (zo herken je bij volwassen exemplaren het geslacht)
Vorig jaar kwam er een heel gezin :heart:
Ze zijn wel erg schuw, bij het minste geringste aan beweging schieten ze weg.
Maar heel soms vergissen ze zich wel eens,
een paar weken geleden bleven er twee bij het terras zitten terwijl wij daar zaten :biggrin:
Dat wist ik niet Fay, ik zag dat hij nog jong was door het gebrek aan een fatsoenlijke staart.

Hier ben ik de bak met irissen aan het leeghalen, heb vandaag een wortelkluit van een vrij grote, waarschijnlijk witte regen gered. De man van wie hij was wist het niet zeker. Dus die staat nu te weken in een bak water met meststoffen en kan dan straks de oude irisbak in.
Hoop dat hij aanslaat, zou leuk zijn!

Volgende week gaan we kijken bij een huis, met een werkelijk enorme tuin, meer dan 2500 m2 aan niet bebouwde grond. In gedachten ben ik hem al aan het inrichten :rofl:
De blauwe regen van laatst is aangeslagen! :yes:
Zooo. Vanmorgen 10 zakken watervlooien in de vijver gegooid. Paar uur later.. Op. Dus nu moeten ze het maae zelf uitzoeken, hunger games in de vijver!

Ga zo een paar varens halen voor m'n schaduwhoek. Is nu nog een beetje kaal.
Wauw Felix 2500 m2 dat is echt een droomtuin :flirting:
Kan me voorstellen dat er nu al heel wat plannen door je hoofd gaan.
Ik heb pas geleden de eigenaar van een weiland dat deels achter onze tuin ligt aangesproken, dat perceel loopt in een L-vorm
(achter onze tuin ligt de kleinste hoek van zo'n 500 m2).
Heb hem gezegd zeker interesse te hebben als hij het wilt verkopen......hij zou er over nadenken....
Ik heb de konijnenvilla, het kippenhok en het dwerggeitje al uitgezocht :A: :biggrin:

Hahahaha Koetie, hunger games in de vijver :rofl:
En gisteren is mijn solar fonteintje gearriveerd :cheer2:
Zo vlot heb ik bij Ali nog niet eerder meegemaakt dus moet nog een passende schaal vinden.
Maar uiteraard moest ik hem wel gelijk uitproberen :biggrin:
Hij doet het maar vooralsnog pulserend en met het kleinste sproeistuk....
Het wachten is waarschijnlijk op meer zon :sun: en anders....ach vind ik hem ook gewoon grappig ;)
Bij mij ook pulserend hoor, tenzij het echt stralend en onbewolkt is.

Vandaag naar België geweest, daar struikelde ik over een heel leuk plantenmarktje. Ik heb een nieuwe boom, 3 potten grijze sedum, 2 witte riddersporen, en 3 soorten basilicum gekocht.

Toen door naar dat chateau met die blauwe regen, de stekken daar zijn ook mislukt. Wel nog een hele tas van dat leuke groene sedum meegenomen, de bulldozer was er nog niet overheen geweest.

Help, waar ga ik alles laten!
Hallo iedereen! Tijdje niet geweest, maar nog steeds bezig met de tuin, althans nu iets minder en iets meer genieten. Alles is bij mij lekker aan het groeien en het is zo leuk. Sommige planten zijn best groot geworden en ik kan nu echt zien hoe alles eruit komt te zien. Zo weet ik nu dat na de bloei sommige planten naar de voortuin gaan verhuizen.
Ik ga van de week even foto's maken en plaatsen (als het lukt)

Vorige week in alle rust eens onkruid uit de voortuin weggehaald, het was mooi volgroeit met praktisch alleen maar onkruid, ik zag de planten niet eens meer.. :)

Sommige klimplanten doen het echt super! Vooral Clematis is een erg enthousiaste plant. Vind het zo leuk allemaal.

Ik heb twee Annabelle's en ze hangen allebei op de grond, maar ik moet ze dus opbinden las ik net. Had ik ook zelf kunnen bedenken natuurlijk..

Ik ga later nog even een poging doen om bij te lezen, maar het is wel erg veel.. :-D
Afbeelding
Afbeelding
Grut en frambozen, aub jullie adres! Morgen ben ik vrij en kunnen de irissen op de post.
Wat een mooie tuin heb je toch Felix_Urbexicus!

Leuk, een specht! Wij hadden laatst bij ons vakantiehuisje dagelijks een goudvinkenstel op bezoek. De mannetjes zijn ook zo mooi!

Hier groeien alle nieuwe plantjes in de voortuin erg goed! Het wordt mooi :) Eigenlijk nu al zin om de achtertuin ook opnieuw in te richten, maar dat wordt hem nog niet. Er komen wel heel veel leuke (onkruid?)plantjes naar boven, met veel bloemetjes. Dus de achtertuin ziet er best prima uit voor nu. We hebben al wel wat groenten en kruiden geplant. Ook stonden er een viertal appelbomen, die wat appels geven en een druivenstruik waar een aantal nog kleine trossen inhangen. Lekker!

We hebben vorige week het kippenhok in orde gemaakt en vier kippen gehaald. Echt heel erg leuk! En al een aantal verse eitjes gehad :)
Zo, ik kom ook weer eens buurten.

De tuin doet het lekker, als jullie je nog herinneren dat ik van het voorjaar een stuk hout kreeg wat vlinderstruik moest gaan worden, die doet het echt goed, ik zie nu ook bloemknoppen erin, dus ws gaat hij heel mooi bloeien als wij op vakantie zijn ;-) ben benieuwd welke kleur hij is!

Voortuin is goed begroeid nu, af en toe even wat van de muurleeuwenbek weghalen, want dat woekert enorm, maar is ook zo weer weggehaald. Mijn Annabel (sneeuwbal hortensia) was ook helemaal plat, buurman zegt al drie jaar dat ik er iets omheen moet doen zodat hij langer mooi blijft, dus nu maar een paar bamboestokken en een touwtje eromheen. Ik zag bij ranzijn ook mooie metalen plantensteunen, die je er omheen kunt prijken, misschien doe ik dat volgend jaar.

Mijn appelboom heeft flink wat appeltjes, ik heb ze voordat ze echt gingen groeien goed uitgedund dus aan elke tak hangt er eentje, maar dat zijn er nog best wat. Het is een mini boompje, oaar jaar terug bij de aldi gehaald, maar hij blijft wat mini. Moet ik volgend jaar de appels er maar helemaal uit halen zodat hij meer energie in groeien kan stoppen? De twee pruimen uit de pruimenboom zijn verdwenen, geen idee of dat in een storm of door een vogel isgebeurd, maar ze zijn iig niet meer..

Ik had de hoop dat mijn Astilbe zorgaanbieders bloeien al opgegeven, maar hij heeft nu toch een heleboel bloemtakken waarbij de enige pluk die meer zon krijgt al mooi paars is.

Mijn man had een berg mooie foto's gemaakt voor op dit topic, maar hij heeft ze op picasa opgeslagen en daarvan de link delen is niet handig, dan is er weinig anoniems meer aan.. Binnenkort zal ik ze op de iPad opslaan en dan uploaden naar zo'n gratis site.

Gister en vandaag de groene bak weer lekker gevuld met onkruid en een paar takken framboos die wel erg over het paadje naar de voordeur gingen hangen.
Zo leuk Felix die heksenbollen (om maar niet over je kat te beginnen) :heart:
Zo te lezen ben je al aan het inslaan voor je landgoed ;)

Kliefje, leuk he om alles te zien groeien (al mag het onkruid wel iets minder hard ;) )
Ik heb er ook een sport van gemaakt om dingen van de voor- naar de achtertuin te verplaatsen en andersom...als het een Olympische sport zou zijn viel ik in de medailles :biggrin:
Volgend project is een tweede oprit aan de andere kant van het huis, moet ik natuurlijk wel een deel voortuin leeg halen...waar ik net van alles heb geplant :facepalm:
Ben benieuwd naar je foto's!

Oooh kippetjes Iponyoponyo :heart: zoooo leuk.
Die goudvinken zijn idd prachtig.
Eitjes, appels en druiven...zo kom je de tijd wel door ;)

Bij jou ook alles aan de groei Rosa-rood.
Jij hebt een verrassings- vlinderstruik die bekend pas later kleur ;)
Is het niet zo dat het de bedoeling is van die mini boompjes om mini te blijven?

Ik ben zomaar 3 dagen op rij vrij...had me zo verheugd om te gaan ploeteren in de tuin.
Gisteren ochtend werd ik wat snotterend wakker en gisterenmiddag lag ik al gestrekt op de bank :swear:
Vanmorgen hield het ook niet over, vooral barstende koppijn, maar ik heb net toch wat zomergoed kunnen planten.
Mijn trouwsel kwam gisteren thuis met 3 trayen zomerplantjes, overblijfsel van de zwarte cross die normaal gesproken de container in gaan.
Hij belde net dat zijn kofferbak weer gevuld is met zwarte cross plantjes :yes:
Hopelijk voel ik me morgen als herboren, kan ik nog een dagje ploeteren....
Oeh, gratis plantjes, lekker Fay! Hopen dat je je morgen beter voelt
Felix_Urbexicus schreef:
18-07-2017 07:04
Grut en frambozen, aub jullie adres! Morgen ben ik vrij en kunnen de irissen op de post.
Je hebt een pb.
Balen Fay, hoop dat je snel opknapt.
Ik kom hier ook graag ideeen opdoen, heb een tuin van 650 m2 met aangrenzend bos sinds vorig jaar september waar weinig aan gedaan is door de vorige huurders.. gelukkig vinden de eekhoorns en reeen dat geen probleem maar zelf vind ik dat er wel een en ander veranderd mag worden, vooral de gaten die aan de rand van het bos zitten wil ik graag dicht hebben ivm het verkeer op de de weg die voorlangs loopt, ik baal ervan dat fietsers en voetgangers zo in mijn snuffert kunnen kijken als ik in de tuin bezig ben. Ik wil daar graag wintergroene hogere planten/struiken, liefste geurend en aantrekkelijk voor vlinders. Iemand ideeen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven