Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zondag 9 juli 2017 om 12:54

zondag 9 juli 2017 om 15:49
Nee, ze hebben alleen de rijpe uit de plant getrokken. En een paar onrijpe weer uitgespuugd. En alles onder gepoept. Naja, gratis mest

Aan de voorkant is het open, dat paadje met flagstones is de ingang. Het lijkt helemaal dicht omdat ik de foto's altijd zo maak dat de bus van de overbuurman niet zichtbaar is. Nogal herkenbaar met adres en alles op de zijkant.
Fay, waar ik woon zijn herten in de tuin niet echt een prestatie..
We moeten wel echt even op gaan schieten met die camera. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig want we hebben ze wederom niet gezien. Ondanks dat vriend vroeg wakker was en de poep nog warm. Naja, nat en glanzend, heb natuurlijk niet gevoeld.

maandag 10 juli 2017 om 17:08
Ohjee, dat is geen prettige eetvisite Felix! Reeën zijn heel mooi, maar als ze je tuin leegplunderen wordt het minder. Kun je niet een bak met lekkers voor ze neerzetten op het pad naar de tuin toe? In de hoop dat ze dan je planten met rust laten? Het is zo sneu, die dieren hebben gewoon honger, anders zouden ze zich echt niet in jouw tuin wagen. Komt door verkeerd beleid.
Maar ondertussen maken ze dus ook schade. Misschien kun je 's nachts je tuinpad barricaderen?
Maar ondertussen maken ze dus ook schade. Misschien kun je 's nachts je tuinpad barricaderen?
maandag 10 juli 2017 om 17:31
Ik heb foto's van een gezellige Friese tuin gezien, prachtige blauw-lila hortensia's, de herten zijn natuurlijk niet te missen ....
Eindelijk regen gehad en vlgs de weersverwachtingen komt er nog meer.
Er bloeit hier van alles en wat niet bloeit is groen en mooi groen is niet lelijk.
De vnml korenbloemen op foto nr. 1 zijn van een zaadmatje van 60 x 40, kind kan de was doen.
Foto nr. 2 is uit een zakje zaad, naam ben ik even kwijt, heb ik gezaaid vanwege de kleur.
Voor 't eerst dat ik 'last' heb van slakken, ondanks dat er al jaren hosta's in de tuin staan.

Nog een bloempje gekozen vanwege de kleur:

Een roze wolk, 1 lijkt op ridderspoor (is het niet), daarachter, naam even kwijt, en daar weer achter komt de ..... in knop.

Eindelijk regen gehad en vlgs de weersverwachtingen komt er nog meer.
Er bloeit hier van alles en wat niet bloeit is groen en mooi groen is niet lelijk.
De vnml korenbloemen op foto nr. 1 zijn van een zaadmatje van 60 x 40, kind kan de was doen.
Foto nr. 2 is uit een zakje zaad, naam ben ik even kwijt, heb ik gezaaid vanwege de kleur.
Voor 't eerst dat ik 'last' heb van slakken, ondanks dat er al jaren hosta's in de tuin staan.

Nog een bloempje gekozen vanwege de kleur:

Een roze wolk, 1 lijkt op ridderspoor (is het niet), daarachter, naam even kwijt, en daar weer achter komt de ..... in knop.

“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
maandag 10 juli 2017 om 17:53
Oh er is momenteel zat te eten voor die beesten, alleen in de winter niet en dan komen ze het dorp in. Dat zijn ze nu dus gewend en ze gaan niet eens aan de kant als je met de auto toetert. Ze komen zelf met jongen en al hierheen.Tuingravin schreef: ↑10-07-2017 17:08Ohjee, dat is geen prettige eetvisite Felix! Reeën zijn heel mooi, maar als ze je tuin leegplunderen wordt het minder. Kun je niet een bak met lekkers voor ze neerzetten op het pad naar de tuin toe? In de hoop dat ze dan je planten met rust laten? Het is zo sneu, die dieren hebben gewoon honger, anders zouden ze zich echt niet in jouw tuin wagen. Komt door verkeerd beleid.
Bak eten klaar zetten klinkt lief, maar dan staan ze straks alle 3000 in de tuin

Het probleem zal zichzelf gaan oplossen, er wordt én geschoten én ze zijn natuurbruggen aan het bouwen. Kom goe

Vriend wil de camera van de week gaan bestellen, als ik een videostill heb van die monsters zal ik ze hier plaatsen!
Ik ben ook voor de optie "roedel wolven uitzetten". Lijkt me leuk. Natuurbeheer deelt mijn mening helaas niet.
maandag 10 juli 2017 om 17:59
Ja!!! Dat is het duizendblad, maar het allerachterste is nog wat anders, wordt nog hoger en moet nog gaan bloeien. Ik weet de naam wel, maar nu even niet.
Eupathorium.
Eupathorium.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
maandag 10 juli 2017 om 18:11
Hahaha, die roedel wolven zie ik zo voor me....maarja, die wil je ook niet in de tuin lijkt me. Ik vind de herinvoering van de wolf geen slecht idee, maar dan alleen in afsluitbare terreinen zoals de Oostvaardersplassen ofzo.
En je hebt helemaal gelijk, ik ben een veel te lieve muts... Hertjes voeren in een woonwijk in de zomer is geen strak plan
Dan krijg je ze helemaal niet meer weg en worden ze veels te tam... Bloedlink in combinatie met verkeer.
Ik dacht even niet na...
in dit seizoen hebben ze genoeg te knabbelen overal.
En je hebt helemaal gelijk, ik ben een veel te lieve muts... Hertjes voeren in een woonwijk in de zomer is geen strak plan

Dan krijg je ze helemaal niet meer weg en worden ze veels te tam... Bloedlink in combinatie met verkeer.
Ik dacht even niet na...

woensdag 12 juli 2017 om 23:09
Als je het niet erg vindt sla ik de irissen over Felix, ik heb in mijn voortuin onderhand een (paarse) irissen plaag
Vorig jaar heb ik er heel veel uitgestoken en op de hoop in mijn paadje gegooid....ook daar groeien ze vrolijk door....
Ik denk nog even na over de ruil van mijn eekhoorn tegen jouw kudde hertjes
Fijn dat je tuin martervrij is Tuingravin
Minder fijn dat je zoon last van die pieptoon heeft, je hoort dat wel vaker dat sommige mensen bepaalde hoge tonen horen die andere niet horen.
Maar je hebt het alternatief van "prachtige" kikker en vogel bewegingsmelders nog mocht het te gek voor hem worden
Friezinnetje, altijd handig een grasmaaiend neefje
Mijn vlinderstruiken gaan ook niet heel hard ik heb alleen in mijn meerkleurige een open bloem de andere zijn zich nog aan het vormen.
Als het nog van toepassing is...beterschap gewenst!
Wat leuk dat je zelfs in lades aan het zaaien bent gegaan jsv
Radijsjes zijn zo op, van de bloemen (en hommels) heb je veel langer plezier.
Ik zet mijn foto's in photobucket en plaats dan hier de link (ik doe net alsof ik het snap terwijl ik het aan mijn broedsel heb moeten vragen
)
Hier ook nog bezig met het gras Duet, met dit weer zie je het zaad onderhand groeien.
Al vind ik het wel een tijdrovend karwei om het maar niet over de grote hoeveelheden mosafval te hebben
Wat een bloemenpracht Simbalabimba
Hier ook genoeg slakken, vooral op het houten terras.
Maar sinds ik die slakkenkorrels strooi blijven mijn hosta's intact
Het is hier vandaag met bakken uit de lucht gevallen.
Deprimerend weer maar het was hard nodig voor mijn tuin.
Ben van ellende maar naar het tuincentrum gegaan
Ik heb vandaag een Zuide Winde lelie gekocht en een Chocoladeplant
De eerste bloem van mijn meerkleurige vlinderstruik begint zijn kleuren te laten zien.
En de agapanthus staat op het punt van open gaan
[url][URL=http://s1253.photobucket.com/user/pien7 ... p.jpg.html]

Vorig jaar heb ik er heel veel uitgestoken en op de hoop in mijn paadje gegooid....ook daar groeien ze vrolijk door....
Ik denk nog even na over de ruil van mijn eekhoorn tegen jouw kudde hertjes

Fijn dat je tuin martervrij is Tuingravin

Minder fijn dat je zoon last van die pieptoon heeft, je hoort dat wel vaker dat sommige mensen bepaalde hoge tonen horen die andere niet horen.
Maar je hebt het alternatief van "prachtige" kikker en vogel bewegingsmelders nog mocht het te gek voor hem worden

Friezinnetje, altijd handig een grasmaaiend neefje

Mijn vlinderstruiken gaan ook niet heel hard ik heb alleen in mijn meerkleurige een open bloem de andere zijn zich nog aan het vormen.
Als het nog van toepassing is...beterschap gewenst!
Wat leuk dat je zelfs in lades aan het zaaien bent gegaan jsv

Radijsjes zijn zo op, van de bloemen (en hommels) heb je veel langer plezier.
Ik zet mijn foto's in photobucket en plaats dan hier de link (ik doe net alsof ik het snap terwijl ik het aan mijn broedsel heb moeten vragen

Hier ook nog bezig met het gras Duet, met dit weer zie je het zaad onderhand groeien.
Al vind ik het wel een tijdrovend karwei om het maar niet over de grote hoeveelheden mosafval te hebben

Wat een bloemenpracht Simbalabimba

Hier ook genoeg slakken, vooral op het houten terras.
Maar sinds ik die slakkenkorrels strooi blijven mijn hosta's intact

Het is hier vandaag met bakken uit de lucht gevallen.
Deprimerend weer maar het was hard nodig voor mijn tuin.
Ben van ellende maar naar het tuincentrum gegaan

Ik heb vandaag een Zuide Winde lelie gekocht en een Chocoladeplant
![Happy :-]](./../../../../smilies/77_happy.gif)
De eerste bloem van mijn meerkleurige vlinderstruik begint zijn kleuren te laten zien.
En de agapanthus staat op het punt van open gaan

[url][URL=http://s1253.photobucket.com/user/pien7 ... p.jpg.html]
woensdag 12 juli 2017 om 23:20
Heb op Facebook eens rondgevraagd voor varens en schaduwplanten. Mag van de week wat ophalen. Daartussen even stenen stapelen voor de salamanders als ze binnenkort (?) het land op gaan. Volgens Wiki zouden ze dat nu allang doen maar mijne vinden de vijver wel lekker volgens mij. Kan mooi tussen de varens, ben gek op varens <3. Mijn klimplanten doen alleen niet zoveel. Klimhortensia in de schaduw, kok volgens tuincentrum maar hij doet amper wat. Ook beetje aangevallen door slakken dus van de week even strooien met spul. De passiebloem ging goed tot de kat hem vermoorde dus staat nu weer een nieuwe. Maar die is nog mini. Clematis groeide veelbelovend in de lente maar staat al weken stil en de blauwe regen gaat opeens ook niet zo hard meer. Groeien ze veel verder na de bloei? Anders ff geduld hebben tot volgende lente.
Twijfel of ik mijn salamanders nog moet bijvoeren. Heb er eigenlijk veel te veel dus niet heel natuurlijk om bij te voeren nu, dan heb ik er straks honderd. Zeker weten dat niemand wil?
ze zomaar uitzetten in een sloot vind ik ook weer beetje natuur in de war schoppen.
Twijfel of ik mijn salamanders nog moet bijvoeren. Heb er eigenlijk veel te veel dus niet heel natuurlijk om bij te voeren nu, dan heb ik er straks honderd. Zeker weten dat niemand wil?

donderdag 13 juli 2017 om 00:15
Ooh Koetie, ik zou heel graag salamander willen maar.....de vijver is er (nog) niet
Het plan van een vijverstrook langs mijn terras is gesneuveld op mijn border collie, die staat regelmatig pontificaal in een sloot (ter decoratie of zo?)
Ik heb nu mijn zinnen gezet op een ander plekje in de tuin maar moet mijn trouwsel nog overtuigen

Het plan van een vijverstrook langs mijn terras is gesneuveld op mijn border collie, die staat regelmatig pontificaal in een sloot (ter decoratie of zo?)

Ik heb nu mijn zinnen gezet op een ander plekje in de tuin maar moet mijn trouwsel nog overtuigen

donderdag 13 juli 2017 om 13:36
Felix als je die irissen nog hebt, stuur er maar wat deze kant op!
Ik ben nog niet toegekomen aan de stekken van de vlinderstruik, en zal voorlopig ook niet gaan want ik heb al enorm veel knoppen. Ik zal zodra de plant in rust is er eens voor gaan zitten. Sorry dames ben voorlopig enorm druk met therapie, zeker tot eind oktober. Dingen schieten er dus bij in, zoals het forum en stekken maken.
Tuin is enorm ontploft, erg mooi en de hovenier is geweest. In augustus krijgen we een ontwerp met offerte voor het terras. Bleek dat hij de vorige bewoner ook kende, en diegene wel ging vertellen dat hij aan de gang zou gaan in "zijn" tuin.
Maar goed, er komen dus uiteindelijk minder tegels dan dat erin zaten. Hij maakt een klein terras voor een bankje tegen het huis, dan komt er een paadje naar het grotere terras (waar de tuintafel enz komt), en dan weer een pad naar de achtertuin. Ik krijg er dus weer meer plek voor borders/planten bij, en hij gaat veel dingen hergebruiken. Van de stoeptegels maakt hij mozaiek door ze kapot te maken en dan weer te leggen. Ben erg benieuwd!
Ik ben nog niet toegekomen aan de stekken van de vlinderstruik, en zal voorlopig ook niet gaan want ik heb al enorm veel knoppen. Ik zal zodra de plant in rust is er eens voor gaan zitten. Sorry dames ben voorlopig enorm druk met therapie, zeker tot eind oktober. Dingen schieten er dus bij in, zoals het forum en stekken maken.
Tuin is enorm ontploft, erg mooi en de hovenier is geweest. In augustus krijgen we een ontwerp met offerte voor het terras. Bleek dat hij de vorige bewoner ook kende, en diegene wel ging vertellen dat hij aan de gang zou gaan in "zijn" tuin.

donderdag 13 juli 2017 om 18:49
Frambozen, dat klinkt goed, een mozaiekpad van gebroken stoeptegels. Ik heb het wel eens vaker gezien en ik vond het erg leuk.
Zonet heb ik weer gras gemaaid en opnieuw een laagje compost gestrooid. Door al mijn getrek en gepulk aan de pollen onkruid zaten er ook veel kuiltjes in de grasmat, en die heb ik nu weer een stukje vlakker gekregen. Nu lijkt het weer nergens op, maar het is al een stuk beter. Morgen gaat er nog een laagje bij, en dan strooi ik ook weer wat graszaad. De regenbuien hebben hun werk goed gedaan, en in combinatie met de koemestkorrels ziet het er al een stuk groener uit.
Ik hou net zo lang vol tot het okee is!
Morgen een vrije dag, en dan kan ik ook weer es op jacht naar onkruid. Ik heb inmiddels een grotere groene container geregeld bij de gemeente, dus die is wat minder snel vol. Ik liep steeds bij de buren te leuren met mijn groenafval, vlak voor de bakken geleegd werden. Dat zal nu minder vaak nodig zijn!
Zonet heb ik weer gras gemaaid en opnieuw een laagje compost gestrooid. Door al mijn getrek en gepulk aan de pollen onkruid zaten er ook veel kuiltjes in de grasmat, en die heb ik nu weer een stukje vlakker gekregen. Nu lijkt het weer nergens op, maar het is al een stuk beter. Morgen gaat er nog een laagje bij, en dan strooi ik ook weer wat graszaad. De regenbuien hebben hun werk goed gedaan, en in combinatie met de koemestkorrels ziet het er al een stuk groener uit.
Ik hou net zo lang vol tot het okee is!
Morgen een vrije dag, en dan kan ik ook weer es op jacht naar onkruid. Ik heb inmiddels een grotere groene container geregeld bij de gemeente, dus die is wat minder snel vol. Ik liep steeds bij de buren te leuren met mijn groenafval, vlak voor de bakken geleegd werden. Dat zal nu minder vaak nodig zijn!

donderdag 13 juli 2017 om 22:17
Lijkt me logisch dat je therapie voorrang heeft boven stekken maken en op een forum zitten Frambozen
De plannen voor je terrassen en paadjes klinken veelbelovend , ben nu al heel benieuwd naar het eindresultaat.
Je hebt het maar druk met je grasveld Tuingravin, de aanhouder wint
Zo'n grote container lijkt me dan geen overbodige luxe.
Ik ben zooo blij met mijn pad waar ik al mijn tuinafval dump.
Trouwsel heeft pallets van zijn werk meegenomen waar hij een soort compostbak van gaat bouwen, dan kan ik de komende jaren wel vooruit.
Toen ik net even in de tuin bezig was zag ik vanuit mijn ooghoek ineens iets aan komen vliegen...ineens een hoop veren
Het was een valk die zo een duif van mijn schuurdak af trok, nu heb ik nog maar een "huis'duif in plaats van een koppeltje
De andere duif zit nu zielig en alleen op 'hun' slaapplekje naast mijn slaapkamer raam.
Ik weet wel dat "dat de natuur is" maar ik vind het wel sneu....

De plannen voor je terrassen en paadjes klinken veelbelovend , ben nu al heel benieuwd naar het eindresultaat.
Je hebt het maar druk met je grasveld Tuingravin, de aanhouder wint

Zo'n grote container lijkt me dan geen overbodige luxe.
Ik ben zooo blij met mijn pad waar ik al mijn tuinafval dump.
Trouwsel heeft pallets van zijn werk meegenomen waar hij een soort compostbak van gaat bouwen, dan kan ik de komende jaren wel vooruit.
Toen ik net even in de tuin bezig was zag ik vanuit mijn ooghoek ineens iets aan komen vliegen...ineens een hoop veren

Het was een valk die zo een duif van mijn schuurdak af trok, nu heb ik nog maar een "huis'duif in plaats van een koppeltje

De andere duif zit nu zielig en alleen op 'hun' slaapplekje naast mijn slaapkamer raam.
Ik weet wel dat "dat de natuur is" maar ik vind het wel sneu....

donderdag 13 juli 2017 om 22:22
dag dames, zijn jullie tuinen nog niet weggespoeld deze week? Hier weinig water trouwens, iets van 4 mm. Schiet niet op
Dit weekend maar weer verder in de tuin, moet nu weer nodig door de borders heen. De boel explodeert wel weer, het groeit als kool.
\De blauwe irissen zijn prachtig, maar op dit moment geen ruimte voor. Heb mezelf een verbod op het kopen van nieuwe planten gegeven.

Dit weekend maar weer verder in de tuin, moet nu weer nodig door de borders heen. De boel explodeert wel weer, het groeit als kool.
\De blauwe irissen zijn prachtig, maar op dit moment geen ruimte voor. Heb mezelf een verbod op het kopen van nieuwe planten gegeven.
vrijdag 14 juli 2017 om 14:42
Felix had je mijn adres nog? Ik weet het niet meer.
Dank voor al jullie enthousiasme, ik ben er net zo enthousiast over! Vind het een leuke, creatieve oplossing. Ook liggen er nog waaltjes, flagstones en nog mini tegels dus hij kan lekker aan de gang. Hij zegt veel met ronde vormen te werken, zodat je minder tegel verlies hebt. Met het mozaik nog minder.
Mijn tuin is aardig verzopen ja. De vijver loopt over, haha. Misschien toch maar wat meer oeverplanten neer zetten voordat alles rondom dood is. Niet over nagedacht met de beplanting... Oeps.
Meneer de kikkerprins is er ook nog steeds en heeft nu een fijn plekje onder een steen die mijn fontein omhoog houdt. Ook 2 kikkerhuisjes van Natuurmonumenten gekocht. Ik heb nu een fontein gemaakt van beton, met de afdruk van een groot blad erin. Daar heb ik een solar pompje ingedaan dus zodra er zon op het paneel valt klettert het lekker. Heerlijk zen. Heb ook de zuurstofplanten wat gesnoeid, en 2 verschillende die waren overleden eruit gehaald. Waterlelie voor in de plaats gedaan en die kruipt al lekker omhoog. Ook nog steeds erg veel draadalg, misschien dat ik nog wat extra poelslakken erbij moet hebben want ik heb gisteren enorm veel eruit staan trekken. Koettie, heb jij nog wat over?
Dank voor al jullie enthousiasme, ik ben er net zo enthousiast over! Vind het een leuke, creatieve oplossing. Ook liggen er nog waaltjes, flagstones en nog mini tegels dus hij kan lekker aan de gang. Hij zegt veel met ronde vormen te werken, zodat je minder tegel verlies hebt. Met het mozaik nog minder.

Mijn tuin is aardig verzopen ja. De vijver loopt over, haha. Misschien toch maar wat meer oeverplanten neer zetten voordat alles rondom dood is. Niet over nagedacht met de beplanting... Oeps.