Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook binnen Felix, ontzettend bedankt! :bigkiss:
...
Alle reacties Link kopieren
Ha Felix! Net thuis van een gezellig dagje brabant met man. Ik heb ook mijn passiepannekoekje binnen! Dank je wel. Morgen zaai ik een deel buiten en een deel in potjes. Moet goedkomen zo!
En natuurlijk zal ik foto updates gaan sturen zodra er iets is opgekomen. :bigkiss: :photo:
Alle reacties Link kopieren
De passiebloem zaailing die ik vorig jaar van je kreeg is inmiddels richting het balkon van m'n bovenburen gegroeid Felix! 😍 De buurman vindt het helemaal leuk en gaat kijken of hij een rekje gaat plaatsen zodat hij daar ook kan groeien of dat hij hem om het balkon wikkelt. Zo enthousiast. Kreeg een tuinkerssetje voor mm verjaardag omdat ze zo blij zijn met de tuin en het uitzicht. De afgelopen bewoners hadden geen tuin en de rest van het rijtje ook niet echt, alles heel keurig en strak. En onze tuin is een ontplofte groene bol. Zal binnenkort een foto van bovenaf maken, ziet er echt leuk uit.

Heb ook bollen gehaald maar wacht nog even. De sneeuwklokjes in de geveltuin zijn aan het opkomen volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Wish me luck, morgen gaan we een huis bezichtigen! De eerste in tijden die we allebei erg leuk vinden!
Alle reacties Link kopieren
Luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck luck! ;-D Linkje?
...
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Thanks dames!
Alle reacties Link kopieren
Spannend en leuk Felix! Ben zeer benieuwd of het wat gaat worden. Ik ga ook voor je duimen.
Alle reacties Link kopieren
Succes Felix.
Alle reacties Link kopieren
Spannend Felix hopelijk wordt het een succes. En hebben wij straks weer heel veel geweldige fotos van een nieuwe tuin in het vooruitzicht. (Of is je droomhuis ineens een flat zonder een balkon geworden) :rofl:

Vraagje wanneer en hoe kun je het beste een vlinderstruik verplaatsen? Hij is in mei gepoot vlak naast het vijvertje, het zou een mini blijven maar ja. Dus willen we het verplaatsen naar de andere kant daar is ruimte genoeg. Maar wanneer. Hij staat nog vol in bloei trouwens vol vlinders, bijen hommels zo gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Felix, spannend! Ik herinner me nog wel posts van jou op het Funda-Topic, volgens mij vinden wij wel dezelfde rare dingen leuk. Ben benieuwd, ik duim!

Ik heb net mezelf een kadootje gegeven wat ik mezelf al sinds het voorjaar had beloofd: een flinke bestelling bollen bij de Warande. Bijna allemaal verwilderende soorten, alliums, botanische tulpen, vogelmelk, Bulgaarse Ui (mijn nieuwe favoriet!) sneeuwklokjes, en nog zo het een en ander. Weet nog niet heel goed waar ik ze ga zetten, ik dacht aan een rand onderlangs de haag, maar dat zal voor de meeste soorten wat donker zijn, denk ik. Gewoon in mijn wilde veldje is natuurlijk ook mooi (staat nu vooral gras, dovenetels, malva, paardebloemen (ik heb besloten me minder strijd te gaan voeren tegen paardebloemen, ze zijn hartstikke nuttig voor de insecten en ook nog ns mooi. En als de grond wat verarmt komen er op een gegeven moment vanzelf wat minder) of tussen de fruitstruiken. Ook nog maar ns goed naar de bloeitijden kijken, want de latere bloeiers moeten dan weer niet op een plek waar ik op een gegeven moment wil maaien, dat zou zonde zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een envelop binnen. Dank je Felix!
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Succes Felix! Ik hoop dat het jullie dit keer gegund is. Ik herinner me jouw vorige droomhuis nog met die grote tuin.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad niet bepaald een flatje.
Klein, vrijstaand huis, zo'n 700 m2 aan tuin, omgeven door water. Monumentale status, al is het me een raadsel waarom. Ongeveer 50 minuten fietsen van mijn werk, 10 minuten van een natuurgebied af.

De tuin is ooit vrij mooi geweest, geen maf onkruid dat slecht te verwijderen is, kippenhok, vlonder. De tuin is een rechthoekig stuk, het huis staat helemaal aan de voorkant van het perceel en geen directe buren, dus als ik een jaar of 2 mijn gang ben gegaan absolute privacy :proud:
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt heerlijk! Ik duim!
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat huis was een afknapper. Huis zelf was leuk, maar de "nieuwe fundering" was niet goed, aldus de bouwkundige die mee was met andere geïnteresseerden.

Dat was de afknapper niet. De tuin lag ongeveer 5 tot 10 cm boven het waterpeil. Het was een grote, ondergelopen zompige boel. De sloot eromheen wordt op dit peil gehouden, dus dit is altijd zo, getuige de vele dompelpompen her en der. De foto's van funda waren duidelijk tijdens de droogte van de zomer gemaakt.

Gezien het feit ik meer wensen heb dan alleen levensvatbare waterplanten en heul veel muggen, wordt dit hem niet.
Alle reacties Link kopieren
Ach Felix wat jammer, je eerste beschrijving klonk geweldig. Maar jullie droomwoning (+tuin) komt vast.
Alle reacties Link kopieren
Komt inderdaad vanzelf, we hebben geduld
Alle reacties Link kopieren
Wat een tegenvaller Felix :| Maar ik duim gewoon door dat die droomplek (maar dan zonder moeras) voor jullie is weggelegd in de nabije toekomst want dat gun ik jullie zo ontzettend!
...
Alle reacties Link kopieren
De passiebloemzaadjes staan in een kasje bij het raam.
Wat moet ik er mee doen als ze opkomen? :whistle: #helpmnpassiebloemdewinterdoor

Jammer van t huis Felix

Ik ben aan t kijken naar bollen. Zal ik dat al doen of eerst de boel omgooien en opknappen?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Hé wat k...t van die tuin zeg. Ik snap die oneerlijkheid nooit zo. Als je gaat kijken knap je toch af? Ik denk niet dat er iemand is die zegt "ah joh we zijn nu eenmaal wezen kijken dus nemen we 'm maar ondanks dat het tegenvalt" Ik vind dat zo stom hé.
Alle reacties Link kopieren
Oeh Felix, da's jammer! Een natte kledderbende omtoveren tot een tuin is denk ik niet wat je moet willen. Eens komt ie voorbij, kwestie van geduld hebben en flink blijven zoeken. Momenteel is het lastig met de huidige huizenmarkt. Dat zal ook niet eeuwig duren, deze bubbel spat ook een keer. Wij blijven voor je duimen!
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg altijd de zenuwen als het zo hard waait, ik ben bang dat mijn planten kapot waaien. Ik heb al het een en ander naar binnen gehaald.

Hoe overleven anderen hier de storm?
Alle reacties Link kopieren
Suish, hier waait het ook flink! Het enige dat ik doe is potten die op tafel staan, op de grond zetten, zodat ze niet op de grond kapot kunnen vallen. Verder kun je niet al te veel doen tegen natuurgeweld, behalve hoge planten die plat kunnen waaien, opbinden. En ja, er sneuvelt wel eens wat, best balen af en toe. Aan de andere kant: gezonde bomen en planten kunnen wel wat hebben hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen extra maatregelen genomen. Nu waait het in Limburg schijnbaar ook niet zo erg als in de rest van Nederland. Ik heb alleen een zenuwachtige hond rondlopen. Twee weken gelden hadden we ook een winderige dag en toen klapte er in de woonkamer een bovenraampje plots open. De hond die daar in de buurt lag, dacht dat de hemel op zijn rug stortte. bij iedere windvlaag loopt hij nu voor mijn voeten. Ik breek mijn nek over die hond.
Ik heb inmiddels wel al een paar weken veel bladval in de tuin en door die wind hoopt zich dat nu allemaal op voor mijn keukendeur. Ik veeg iedere dag een hoop op.
Ik ben overigens wel blij met de regen die nu valt. Mijn plantjes konden dat goed gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven