Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel zaden via kennisen en zelf verzamelen en ook de volkstuinenclub. Heerlijk. In de zomer oogst ik de zaden van mijn planten ook. Kan ik dr het jaar daarop weer van alles mee. Dus nee kopen van zaden vrij weinig.

Gazon problemen kunnen ook voortkomen uit een bepaald type grond of bijv als je een grote conifeer dr naast hebt staan. Ik zou de grond/bodem een keer testen. Dan weet je wat je hebt. Daarna zou ik pas kijken naar eventuele graszoden.
Er beginnen weer meer gratis advertenties op mp te komen. Hosta's, hortensia's, blauwe regen en kamperfoelie.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 08 maart 2017 @ 09:05:

Net 40 km gefietst, wat een kloteweer zeg!

Nu lekker op de bank. Net even in de tuin gekeken, er staat nog minimaal 1 extra struikje, dus ik zal waarschijnlijk 2 stekken moeten maken.

Het struikje is ongeveer 50 cm hoog.

Koettie, heb je daar ruimte voor?

Framboos woont ver en van YL weet ik het niet, dus dat is dan met een kleine stek via de post makkelijker.Ja, denk ge wel, zodra m'n geveltuintje een feit is. Dan kan hij er meteen in! :D
Yeeey de zon ging schijnen vanmiddag!

Maar mijn schop stond nog bij mijn ouders, half uurtje gewandeld om die te halen, want daar durf ik niet mee te fietsen.. Zet ik hem thuis in de grond, en kraaaaaak hij breekt af. Toen maar naar de action gelopen. Ruim een uur later kon ik aan de slag hoor.

Mijn voortuintje heeft opzich wel een "basis", en het gaat allemaal op een budget, dus ik ben planten van achter naar voor aan het verplaatsen geweest (Oeff mijn rug!). Achter gaat nog gestraat worden enzo, en ik ben bang dat er dan toch een hoop vertrapt gaat worden.

Dit is hoe het was:

https://i.imgur.com/jadmqje.jpg

Ik heb lavendel, ezelsoor, een plant waarvan ik niet weet wat het is (maar ik denk dat hem eerder heb gehad en dat er blauwe bloemen inkomen), narcissen, hyacinten en blauwe druifjes verplaatst. En ik had een doosje viooltjes en een zal freezia's:

https://i.imgur.com/uybKZ31.jpg

https://i.imgur.com/IZC2Iow.jpg

En zo ziet het er nu uit, beetje rommelig maar ik hoop dat het straks veel bloemen zijn. En dan ieder voor en najaar weer wat nieuwe bollen erbij.

https://i.imgur.com/ipabyZ0.jpg
Ziet er gezellig uit YL!
Leuk gedaan YL!

Ik heb hier alleen maar staan snoeien, en dat weer kleiner knippen zodat het in de groenbak past. Hopelijk vanaf morgen aan de gang met de haag, mits het niet teveel gaat regenen.
Hier nog steeds regen en grijs weer

Voor morgen wordt er een mooie dag voorspeld en ik hoop dat het klopt zodat ik weer in de tuin aan de slag kan...
Ziet er goed uit Yellow!

Ik heb van daag tussen de buien door even in het zonnetje een rondje door de tuin gemaakt. Overal zitten knoppen in. Mijn krokussen in het gras doen het supergoed, ziet er vrolijk uit.

Gisteren in de stromende regen nog een grafje moeten graven voor een van onze cavia's . Begrafenis in de stromende regen met huilende dochter, niet leuk. Hij heeft een mooi plekje onder de kersenboom met een pol narcisjes aan zijn voeteneind.

Volgende week mag ik mjin gratis actie-kruisbessenstruikje bij de gemeente gaan ophalen. Ben benieuwd of er deze zomer al iets aan komt...
Gecondoleerd met je cavia

Ik heb al jaren een kruisbes, maar nog geen bes te zien.
Wat verdrietig Duet
Ik ga een paar takken van die ribes wel binnen zetten als paastakken, met een beetje geluk komen er dan al worteltjes aan.

Ik hoop dat het bij jullie ook zulk prachtig weer is, stralende zon! Straks lekker een end wandelen in het bos.
Gecondoleerd Duet, wat een verdrietig moment moet dat zijn geweest. Veel sterkte.

Hier ook lekker weer, dus ik ga zo weer verder met de takken klein maken. Er ligt nog maar een klein hoopje. Wat een verschil, meteen een paar meter tuin erbij.

Katje hobbelt al lekker naar binnen en naar buiten (heb haar geleerd het via het raam in/uit te lopen, dan hoeven wij niet telkens de deur open te maken). Was ik net wakker, loop ik met mijn slaaphoofd richting het open raam, blijkt zij tegelijkertijd naar binnen te willen springen. Dat was even schrikken.
Het is hier schitterend zonnig! Man en ik hebben speciaal vrij genomen om vandaag wat grote klussen in de tuin aan te pakken. Maar.... Ik voel me beroerd Gisteren koorts en vandaag volle holtes. Maar even aanzien hoe het gaat. Het is wel een tweemans klus. En ik heb er wel veel zin in, toekijken kan ik niet.
Hier prachtig weer. Nu niet zo erg dat ik veel moet fietsen voor stage. Morgenochtend werken en daarna eens aan m'n geveltuintje beginnen. Eens vragen of de buurman nog wat zand wil.
quote:MissMartine schreef op 10 maart 2017 @ 10:26:

Het is hier schitterend zonnig! Man en ik hebben speciaal vrij genomen om vandaag wat grote klussen in de tuin aan te pakken. Maar.... Ik voel me beroerd Gisteren koorts en vandaag volle holtes. Maar even aanzien hoe het gaat. Het is wel een tweemans klus. En ik heb er wel veel zin in, toekijken kan ik niet.Zet een kop thee met plakjes verse gember, een volle theelepel kaneel en flink honing. Goed roeren voor elke slok, hoe smerig je het ook vindt. Helpt als een trein.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 10 maart 2017 @ 10:31:

[...]

Zet een kop thee met plakjes verse gember, een volle theelepel kaneel en flink honing. Goed roeren voor elke slok, hoe smerig je het ook vindt. Helpt als een trein.Bedankt voor de tip! Een beetje gember lust ik wel, maar zoveel... Ik zal man straks naar de supermarkt sturen.
Dames, half nederland is vandaag zijn tuin aan het doen, dus veel mp advertenties! Zoek op plant en pas de sortering aan naar laag-hoog.
Dames willen jullie eens met mij meedenken. Ik heb buxus schimmel. Ik wist wel dat het een keer moest gebeuren. Ik wil eigenlijk niet de rest van mijn leven elke 2 weken schimmeldodend middel op mijn buxus (meervoudig van buxus?) Spuiten. Ik wil dus op zoek naar een alternatief. Liefst groenblijvende in de winter omdat het mijn schaduw border omheind. Iemand een idee?
quote:nursy schreef op 11 maart 2017 @ 11:54:

Dames willen jullie eens met mij meedenken. Ik heb buxus schimmel. Ik wist wel dat het een keer moest gebeuren. Ik wil eigenlijk niet de rest van mijn leven elke 2 weken schimmeldodend middel op mijn buxus (meervoudig van buxus?) Spuiten. Ik wil dus op zoek naar een alternatief. Liefst groenblijvende in de winter omdat het mijn schaduw border omheind. Iemand een idee?Dat wordt dan elke buxus eruit halen, want het gaat van de ene struik over naar de andere. Een alternatief is de Ilex Crenata 'Convexa', een hele mond vol, maar een prima vervanger voor de buxus en heeft geen last van schimmelziektes. Is bovendien winterhard en groenblijvend, precies wat je zoekt.
Ja ik weet het. Het is een meter of 7 en nog 4 grote bollen. Ik baal als een stekker. Vanmiddag eens kijken bij de kweker naar het plantje wat jij aanbeveelt. Bedankt.
Ik woon in de verkeerde provincie, geen gratis planten hier.

Hedera wat bijgesnoeid, en wat oude troep die er tussen zat eruit gevist, voor zover mogelijk. Gelukkig komt er bij het lelijkste deel toch uit eindelijk een schuur te staan. Na een pauze maar beginnen met graven voor de haag. De kamperfoelie heeft er in ieder geval zin in. Alleen de trompetbloem staat er treurig bij. Kwam er wel achter dat de passiebloem toch wat verder is gegroeid dan ik in eerste instantie dacht, maar ik ga hem toch verplaatsen voor meer zon.

Martine heeft de thee wat geholpen? Beterschap.
hier ook in de tuin bezig, nu even pauzemomentje.

dode bladeren uit de tuin harken (deels), aan het snoeien geweest van hortensia, clematis en bessenstruik. Straks eerst alle rommel wat op het pad ligt opruimen. Dan even kijken wat ik nog meer kan doen.
quote:Frambozen schreef op 11 maart 2017 @ 13:09:

Martine heeft de thee wat geholpen? Beterschap.

Dank je!

Ik heb de thee niet meer geprobeerd, Man kon geen gember vinden in de supermarkt. En ook geen tijm trouwens.

Gisteren was ik niet veel waard, maar vandaag voel ik me een stuk beter. Ik kachel nog wel behoorlijk en bukken is geen pretje (au, holtes!) maar ik kon wel lekker de tuin in. Ik ben mijn klimroos te lijf gegaan. Ik heb before en after foto's, zal ik straks nog uploaden!
Lig ook in puin en net gewerkt. Dus geen geveltuintje dit weekend en ook niet beginnen aan m'n opknap kastje. Volgende week maar weer projectjes doen. Voor vandaag m'n plannen afzeggen en rustig aan doen.
Klimroos voor:

Klimroos na:

Hortensia voor:

Hortensia na:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven