Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 11 maart 2017 @ 15:50:

Lig ook in puin en net gewerkt. Dus geen geveltuintje dit weekend en ook niet beginnen aan m'n opknap kastje. Volgende week maar weer projectjes doen. Voor vandaag m'n plannen afzeggen en rustig aan doen.Ohje Koettie, beterschap!
Beterschap Koettie, even lekker rustig aan doen!

Fijn dat je je zo snel een stuk beter voelt Martine! En lekker gewerkt in de tuin, wat een verschil wat snoeiwerk kan doen.

Ik heb hier de hedera gesnoeid, nog wat oude takken gesnoeid van de kweepeer, en drie van de nieuwe planten staan op hun plek voor de haag in de zon. De kamperfoelie begint al groener te worden, alleen de trompetbloem ziet er nog super dood uit. Komt hopelijk nog wel goed haha. Lekker overleg gehad met de buren over een stuk van de tuin, die gaan we samen aanpakken als we de berging neer gaan halen. Er staan lelijke half dode coniferen tegen de berging, dus die gaan weg. Nieuw hekwerk en wat mooie klimplanten er tegen aan, waarvan we de kosten netjes gaan delen dus dat is erg fijn.
quote:Frambozen schreef op 11 maart 2017 @ 18:32:

Beterschap Koettie, even lekker rustig aan doen!

Fijn dat je je zo snel een stuk beter voelt Martine! En lekker gewerkt in de tuin, wat een verschil wat snoeiwerk kan doen.

Ik heb hier de hedera gesnoeid, nog wat oude takken gesnoeid van de kweepeer, en drie van de nieuwe planten staan op hun plek voor de haag in de zon. De kamperfoelie begint al groener te worden, alleen de trompetbloem ziet er nog super dood uit. Komt hopelijk nog wel goed haha. Lekker overleg gehad met de buren over een stuk van de tuin, die gaan we samen aanpakken als we de berging neer gaan halen. Er staan lelijke half dode coniferen tegen de berging, dus die gaan weg. Nieuw hekwerk en wat mooie klimplanten er tegen aan, waarvan we de kosten netjes gaan delen dus dat is erg fijn. Ja dat heb je met coniferen, als je er iets tegenaan zet gaat dat stuk dood en loopt nooit meer uit. Wel fijn dat ze de kosten willen delen! En schutting ipv conifeer scheelt ook ruimte
Jup! Ik heb hele leuke buren, ook tuin enthousiastelingen. ^^ Tegen de grote conifeer muur ga ik gewoon een andere plant tegen aan zetten, zodra het draadgaas er staat.
Martine, ziet er goed uit hoor! Wat stoer dat je terwijl je niet lekker bent toch nog zoveel gedaan hebt in de tuin.

Beterschap, en ook voor Koettie natuurlijk.

Fijn zulke buren Framboos, die moet je houden En die trompetbloem moet je gewoon nieuw leven inblazen

Ik was vandaag op pad maar morgen staat dan eindelijk ook weer eens de tuin op de planning. Heel veel zin in.

Jammer dat het donker is, anders was ik nu alvast begonnen
Ik ben tijdelijk buiten gebruik. Probeer het later nog eens.
Gewoon zo'n hoofdlampje kopen CC, die ze in de bergen ook gebruiken.
Hallo allen,

Ik kom ook weer eens wat schrijven, wel meegelezen de afgelopen tijd, maar pas gisteren weer in de tuin aan de slag gegaan. Zandbak van dochter leeggemaakt en met haar omgetoverd in een eigen moestuintje, naja, een bak prut . Zo samen naar een tuincentrum om wat plantjes voor erin te kopen, ze wil vooral bloemen dus we zullen zien hoe moestuinerig het gaat worden.

Verder een beetje opgeruimd en nu zie je toch wel heel erg dat de tegels heel erg zwart en groen zijn geworden (vooral als je vanaf boven kijkt en de veel schonere grindtegels van de buren ziet). Nu heb ik een fles groene aanslag reiniger van de hema, hoe staan jullie hier tegenover? Het moet ingeborsteld en niet nagespoeld. Ws helpt flink bezemen ook wel eens, maar het is echt niet mooi schoon te bezemen, tuin op het noorden dus tegen het huis zijn ze echt heel donker.

Ik hoor graag wat jullie vinden van die aanslagreiniger, ben namelijk meer een natuurmens dan van de gemicalien, maar hoe wordt het anders weer een beetje knap?
quote:Rosa-rood schreef op 12 maart 2017 @ 09:37:

Hallo allen,

Ik kom ook weer eens wat schrijven, wel meegelezen de afgelopen tijd, maar pas gisteren weer in de tuin aan de slag gegaan. Zandbak van dochter leeggemaakt en met haar omgetoverd in een eigen moestuintje, naja, een bak prut . Zo samen naar een tuincentrum om wat plantjes voor erin te kopen, ze wil vooral bloemen dus we zullen zien hoe moestuinerig het gaat worden.

Verder een beetje opgeruimd en nu zie je toch wel heel erg dat de tegels heel erg zwart en groen zijn geworden (vooral als je vanaf boven kijkt en de veel schonere grindtegels van de buren ziet). Nu heb ik een fles groene aanslag reiniger van de hema, hoe staan jullie hier tegenover? Het moet ingeborsteld en niet nagespoeld. Ws helpt flink bezemen ook wel eens, maar het is echt niet mooi schoon te bezemen, tuin op het noorden dus tegen het huis zijn ze echt heel donker.

Ik hoor graag wat jullie vinden van die aanslagreiniger, ben namelijk meer een natuurmens dan van de gemicalien, maar hoe wordt het anders weer een beetje knap?Ik gebruik altijd azijn.
Azijn inderdaad! Bezemen, azijn, bezemen, azijn.

En hier is het om te huilen, laatst een stuk border zevenblad vrij gemaakt. Dacht ik. Vanmorgen stond ik er met de viooltjes en er piepten al weer 5 stengels met blaadjes boven de grond!

Hallo allen,

Ik hoor graag wat jullie vinden van die aanslagreiniger, ben namelijk meer een natuurmens dan van de gemicalien, maar hoe wordt het anders weer een beetje knap?Onze tuin ligt op noord-oost en wij hebben van die oude betonklinkers van 40 jaar oud. Die zijn ook meer groen dan grijs. Ik spuit ze af en toe af met de hogedrukspuit, maar niet te vaak want je spuit het zand ook meteen weg. Ieder jaar een ander stukje van de stenen afspuiten. Vooral op de paadjes waar we niet veel lopen, groeit er mos. Maar goed, bij ons huis uit 1926 past ook geen strakke, moderne, gladde tegel, dus wel laten het gewoon liggen en bij een groene tuin hoort ook wat mos, toch?
quote:MissMartine schreef op 11 maart 2017 @ 17:21:

Klimroos voor:

[afbeelding]

Klimroos na:

[afbeelding]

Hortensia voor:

[afbeelding]

Hortensia na:

[afbeelding]Martine, wat is dat voor groen plantje achter je hortensia met die ronde blaadjes? Ziet er bekend uit, maar weet niet wat het is.

Hallo allen,

Ik hoor graag wat jullie vinden van die aanslagreiniger, ben namelijk meer een natuurmens dan van de gemicalien, maar hoe wordt het anders weer een beetje knap?

Bij mij zijn de tegels ook zwart geworden in de loop der jaren, het is echt geen mos wat erop zit. Ik heb al van alles geprobeerd om ze weer schoon te krijgen, vorig jaar op mijn knieën met aanslagreiniger bezig geweest, maar helaas na het opdrogen geen enkele verbetering te zien.

Azijn, hogedrukspuit al geprobeerd, geen resultaat.

Als iemand nog een tip heeft die echt helpt, graag! Geen agressief spul want dan gaan mijn planten er ook aan.
Keer je tegels om , de onderkant is als nieuw.
Zou ik nu een camelia kunnen verplaatsen? Ik heb er een voor en een achter het huis staan en die aan de voorkant is heel zielig terwijl die aan de achterkant het best goed doet dus ik wil ze eigenlijk maar allebei achter hebben.

Hallo allen,

Ik hoor graag wat jullie vinden van die aanslagreiniger, ben namelijk meer een natuurmens dan van de gemicalien, maar hoe wordt het anders weer een beetje knap?Ik heb ook een tuin op het noorden en een buurman die voor zijn werk iets doet met tuintegels. Hij adviseert 2-3 keer per week even vegen als de beste manier om je tegels schoon te houden. Nu hebben wij dat niet gedaan dus ik zal toch even met de hogedrukspuit er overheen moeten want hier zijn ze idd ook aardig donker uitgeslagen. Daarna eens kijken of ik het discipline kan opbrengen om vaker te vegen.
quote:Kashri schreef op 12 maart 2017 @ 15:39:

[...]

Ik heb ook een tuin op het noorden en een buurman die voor zijn werk iets doet met tuintegels. Hij adviseert 2-3 keer per week even vegen als de beste manier om je tegels schoon te houden. Nu hebben wij dat niet gedaan dus ik zal toch even met de hogedrukspuit er overheen moeten want hier zijn ze idd ook aardig donker uitgeslagen. Daarna eens kijken of ik het discipline kan opbrengen om vaker te vegen.niet doen met de hogedrukspuit, dat is funest voor je tegels. De beschermende laag gaat er af en daardoor heb je veel meer last van groene tegels/stenen.
quote:friezinnetje2014 schreef op 12 maart 2017 @ 15:41:

[...]

niet doen met de hogedrukspuit, dat is funest voor je tegels. De beschermende laag gaat er af en daardoor heb je veel meer last van groene tegels/stenen.Ook als je het 1x doet?
quote:Kashri schreef op 12 maart 2017 @ 15:43:

[...]

Ook als je het 1x doet?ook na 1 keer al. Dus echt niet doen, is zonde
Als er een paar dagen droog zonnig weer wordt voorspeld, gewone natuurazijn (ca €0,39/fles) op de tegels, hoef je niet eens als een gek in te borstelen, dan de zon het werk laten doen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
pcies, dat is veel handiger, veel minder werk ook nog
Klinkt goed, bedankt voor de tips! Het stuk tegen mijn huis krijgt dus eigenlijk echt nooit zo'n, dus dat die donkerder zijn ach... Het is meer van bovenaf gezien zo sneu, maar eigenlijk kan ik me ook niet zo druk maken over de kleur van mijn tegels . Ik heb nu tegen het huis dat spul gebruikt, vooralsnog zie ik geen enkel resultaat en op de rest van de tuin doe ik het niet want idd, dan gaan mijn planten eraan.

Tuintje van dochter gevuld met wat bloemen, volgende week is de kwekerij/ tuincentrum weer open op zondag, dan halen we daar leuke groente plantjes. (Voorzaaien heb ik minder zin in dit jaar, vorig jaar veel gedaan). Nu hoop ik ook dat er komende week een vrijwilliger hier komt met aanhanger, zodat ik een berg bielzen kwijt kan die nu opgestapeld liggen. Dat zou opruimen.

Wat wel heel leuk is, echt overal komen bollen op! Ik heb vorig jaar veel bollen van een collega gehad die de bloemen niet mooi vond (ik vind alle bolbloemen mooi, zij vond ze te hoog, te .. Etc.) en die komen nu dus prachtig op!
quote:duet schreef op 12 maart 2017 @ 13:59:

[...]

Martine, wat is dat voor groen plantje achter je hortensia met die ronde blaadjes? Ziet er bekend uit, maar weet niet wat het is.Ik weet het eigenlijk niet. Campanula gok ik
Wat was vandaag een heerlijke dag om in de tuin te zijn. Echt het lentegevoel!

Heb na een koffie in het zonnetje de handen uit de mouwen gestoken en onkruid verwijderd, afgevallen bladeren bij elkaar geharkt en de woekerende klimop weer een halt toegeroepen.

Gezellig tussen de opgekomen bolletjes aan het werk, terwijl Flip (onze huis merel) toe zat te kijken en in de aarde zat te prikken.

Wordt er ook altijd vrolijk van als je alle buren ook in de tuin hoort werken. Iedereen lijkt uit zijn winterslaap te komen op dagen als deze.
Hoe oud is je dochter Rosa-rood? Ik zou vooral kruiden kiezen die je ook bij het koken gebruikt. Kruiden kun je snel en constant van oogsten, dat is heel lonend voor je moeite. Kan ze vaak bijdragen aan de maaltijd! Je hebt ook een hoop verschillende smaken munt, chocolademunt en dat soort varianten. Munt woekert wel, maar in een bak kun je misschien nog wat schotjes maken. Er zijn een aantal bloemen die eetbaar zijn, oa die vd rucola.

En aardbeien natuurlijk
quote:Kanon schreef op 12 maart 2017 @ 19:31:

Wat was vandaag een heerlijke dag om in de tuin te zijn. Echt het lentegevoel!

Heb na een koffie in het zonnetje de handen uit de mouwen gestoken en onkruid verwijderd, afgevallen bladeren bij elkaar geharkt en de woekerende klimop weer een halt toegeroepen.

Gezellig tussen de opgekomen bolletjes aan het werk, terwijl Flip (onze huis merel) toe zat te kijken en in de aarde zat te prikken.

Wordt er ook altijd vrolijk van als je alle buren ook in de tuin hoort werken. Iedereen lijkt uit zijn winterslaap te komen op dagen als deze.

Was mij ook opgevallen Kanon! Leek alsof half Nederland in de tuin bezig was!

Wij zijn de schuur aan het slopen geweest, maar vooralsnog heeft de schuur gewonnen... Rottige torx schroeven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven