Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
quote:Bosbessen schreef op 08 augustus 2016 @ 13:52:

Staat genoteerd Koettie!

En welkom vlinder021. Wat fijn dat je zo'n bijenvriendelijke tuin hebt! Ik moet hier ook nog kijken naar zo'n chip gestuurd kattenluikje kijken. Hoef ik niet telkens de deur open te doen.

Oh wauw duet wat een prachtige kleur, wist niet eens dat die bestond. Als het allemaal aanslaat kan ik dan alvast een stekje reserveren. Tuurlijk! komt goed!
Bosbessen, mag ik heel asociaal nog een stekje vragen? Ben ook bezig met m'n moeders tuin en die wil ook grappige originele planten in haar tuin. Ik denk dat een gele vlinderstruik wel in die categorie valt.
Bosbessen, als je toch bezig bent?
Oh hemel. Mag ik nogmaals benadrukken dat ik nog nooit stekjes heb gemaakt van buitenplanten? Het loopt storm haha! Ik ga kijken wat ik kan doen. Zit bijna te twijfelen om nu alvast te proberen, takje afknippen en in een vaasje met water. Ik had ook nog een foto gemaakt van een nieuwe bloem zodat jullie de kleur weten maar ben natuurlijk weer kwijt hoe dat moest haha.
quote:duet schreef op 08 augustus 2016 @ 16:52:

[...]

Tuurlijk! komt goed!Yeeey!
quote:Pumps_italiaans schreef op 08 augustus 2016 @ 16:02:

In twee dagen is het hier flink gaan het groeien. Gek dat eigenlijk alle planten dood gaan. Zelf zaaien en stekken lijkt de enige manier om te kunnen ontkiemen. Ja, bomen en die zit meteen onder de kleine beestjes.

(Beetje off-topic is de uit een rood pepertje gezaaide pitjes die nu ook gaan ontkiemen.

Staat buiten en wel onder een plastic kapje voor extra zon en minder verdamping.)

Stekken is leuk! Dat heb ik in het verleden gedaan. Gewoon een stekje in een vaasje en dan groeien maar. Goed idee!

Het snoeiseizoen komt er toch binnenkort aan.Vanaf wanneer zou jij beginnen dan met stekken? En wanneer begint het snoeiseizoen precies? Ben heel benieuwd en hoop dat het gaat lukken. :D
Stekken

Het stekken van de vlinderstruik is zeer eenvoudig. Een vlinderstruik moet, zoals gezegd, vaak een of twee keer per jaar worden gesnoeid, dit kan als reden hebben dat de struik anders te groot wordt, maar ook om overhangende of uitstekende takken te verwijderen. Deze volledige afgeknipte takken, of toppen van deze takken, kunnen elders in de tuin in de grond worden gestoken, de beste periode is in het voorjaar, tegelijk met de eerste snoeibeurt van de moederplant. Als er op wordt gelet dat de stekken redelijk diep in de grond staan is de kans op succes het grootst. Zowel losse stekken, als meerdere samengevoegde stekken kunnen in de grond worden gestoken, een lengte van 40cm is prima, maar langer mag ook. Te veel zonlicht kan het beste worden vermeden, dus kies een plaats waar het schaduwrijk is. Veel bladeren van de stek zullen snel verwelken en afsterven, maar de vlinderstruik heeft het vermogen om vanuit een klein beetje leven in de plant weer snel te gaan groeien. Dus als er maar een klein deel in de stek is dat het overleeft, dan zal de hele plant het vervolgens ook redden; een nieuwe vlinderstruik is dan een feit. Eenmaal goed gewortelde stekken kunnen het jaar erop worden verzet naar een andere gewenste locatie.
quote:Bosbessen schreef op 09 augustus 2016 @ 12:40:

[...]

Vanaf wanneer zou jij beginnen dan met stekken? En wanneer begint het snoeiseizoen precies? Ben heel benieuwd en hoop dat het gaat lukken. :D

Als de tuinmannen langs komen en al het knipsel weg willen gooien.

In een kantoor met heel veel hydrocultuur kwamen ze langs om die grote bakken te snoeien. Dan kreeg ik stekjes en die zet je dan op je bureau in een bierglas. (Vinden de mannen leuk.) Dat begint te groeien en krijgt wortels. Dat plant je in een pot en je hebt een kamerplant voor thuis. Thuis, want in kantoor mag je geen potgrond vanwege de beestjes en de vliegjes die je daar in krijgt.

Ja, en in de tuin? Kijk bij buren wanneer je leuke struiken gaan snoeien en daar maak je dan zelf een stekje van.

Moet je wel eerst een groot compliment geven over hun tuin. Kijk wie hun tuinman is. Dan fiets je toevallig langs en geef je die ook weer een compliment. Simpeler kan ook. Je vertelt hoe mooi je de struik vind en dat je die ook zou willen. Vraag je hoe dat met een stekje kan. Of dat het ook lukt.

Op internet even per boom of struik nakijken wat de snoeitijd is. Niet alle bomen gaan dood als ze anders dan in de herfst worden gesnoeid. Hier zijn van een boom heel veel takken afgebroken door een professionele klusman (zonder verstand van snoeien) en die boom leeft nog steeds.

KORT: Fiets of wandel eens door de straten in je omgeving waar mooie struiken staan. Spreek je bewondering uit. Als je weet wanneer ze die moeten uitdunnen en niet alles kunnen terug plaatsen. Een deel gaat anders bij het compost.

Als je leuk snoetje hebt. Dat helpt als er tuinmannen aan het werk zijn. Of je neemt er eentje mee.

Tuinmannen met liefde voor hun vak geven graag een stekje weg. Zo kwam ik aan mijn stekjes.

NU heb ik last van bladluis en dat komt van zaadjes van de bomen.
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 augustus 2016 @ 13:33:

Stekken

.... ALLE TEKST IS VERWIJDERD om het kort te houden.

Op internet kan je heel veel informatie vinden. Mijn mishandelde boom kon het wel hebben. Die mag ook in de zomer worden gesnoeid. Dat om de uiteindelijke vorm beter te kunnen inschatten. Voor mij een reden om toch een tweede lokdoos voor de mieren te plaatsen. Ik besef dat die boom wel vol kan zitten.

Nou, ik heb momenteel geen plaats en bladluis.

Maar ik overweeg wel om een paar struikjes in potten te zetten. Als je daar de toppen uit haalt dan blijft die klein. (Zoals het klein blijft, maar niet dood gaat.)

Alleen zo lang er bladluis zit.

Zo lang kan ik beter niets erbij zetten. Met weinig kan de bladluis in toom worden gehouden.

Ik heb een paar grote potten (daar moet ik het mee doen bij gebrek aan beter.)

KORT: @Steampunkcat88 geeft al een geweldig voorbeeld. Ik heb een afgeschreven boekje van een bibliotheek gekocht en daarin staan heel veel ouderwetse technieken voor stekken en enten en zo. Tegen de tijd dat ik wel plek heb. Tegen die tijd ga ik dat gebruiken.
Bosbessen, als je stekjes avontuur aanslaat, en je weer gaat stekken zou ik er dan ook 1 mogen?

ik ben de oude coniferen tuin van de vorige bewoonster van dit huis stukje voor stukje aan het omtoveren tot een kleurrijke en vrolijke tuin met aantrekkelijk spul voor vlinders en bijen.
Ik heb mijn boekje er nog even bij gepakt. Daar staat echt heel veel in.

O.a. Scheuren, Rozetten en uitlopers, afleggen, marcotteren, topafleggen, aanaarden van teruggesneden planten, afleggen aan een stuk door, ingraven, stengelstekken, kruidachtige kopstekken, halfhoutige stekken, bijna afgerijpte stekken, stekken van groenblijvende planten, houttige stekken, conifeerstekken, stekken van halfheesters, rododendronstekken, heidestekken, bladstekken (bladsteel, met hoofd- of zijnerf, met ingesneden nerven, van stukjes blad, monocotylen,)

Enten en oculeren van rozen laat ik maar even.

Jammer dat ik zo weinig ruimte heb.

En dit vind ik op internet: http://www.vtwonen.nl/tui ... -kweken/planten-afleggen/

http://www.landleven.nl/T ... tensias-stekken-1319533W/

Op uitlopers kom ik ook mijn aardbeien tegen. Zo klein als ze zijn. Ze lopen nu al uit. Groot worden doen ze eigenlijk niet.

Ach en er is nog hoop dat ik ooit echte aardbeien krijg. https://www.youtube.com/watch?v=OdEMW_Gqxjc en wat doen me uitlopers van aardbeien. https://www.youtube.com/watch?v=uX5nb6zBoSI
Gele vlinderstruiken, rode hortensia's! Ik word er hebberig van! Maar ik moet me inhouden tot ik weet hoe mijn tuin eruit gaat zien. Geduld, moeilijk...

Ik zat laatst met een collega te kletsen. Hij vertelde trots dat ie de tuin aan het opknappen was: de boom was er al uit, de heg zou volgen en dan tegels met verhoogde borders... Ik moest van binnen tegelijkertijd lachen en huilen! Mijn reactie "wat grappig, ik doe het tegenovergestelde, tegels eruit en groen erin" verbaasde hem volgens mij Waarschijnlijk kan hij mijn smaak net zo weinig volgen als ik de zijne. Ik probeerde nog met het argument regenwater wat ogen te openen, maar tenzij er daadwerkelijk subsidie van de gemeente voor is, heb ik hem niet over de streep getrokken
Haha. M'n moeder, anti groene vinger persoon belde me net wanneer ik weer kwam helpen en of ik mee wilde naar de intratuin om een plan te maken. Schattig.
Onze vlinderstruik is meerkleurig! Paars, en wat oranje erdoor. Wel heel gaaf moet ik zeggen. Is dat vaker zo? Lavendel trekt hommels aan heb ik gemerkt, echt leuk om te zien
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
quote:duet schreef op 07 augustus 2016 @ 21:02:

Kijk eens wat een prachtig grasveld! Dat er een *** staat, is echt absoluut toeval!!

[afbeelding]

Hij is zo lief! (het grasveld dus...)

Ach wat snoepig

het grasveld dan he

Ik ben zo stom geweest...

Ik kreeg een stukje blauwe regen. En ooit zei een tuinman; wat je ook wilt planten, je neemt een stekje, snijdt het goed schuin af, stopt het in de grond en houdt het nat, komt vanzelf goed.

Dus ik die blauwe regen in de grond gezet. Bij de pergola. In het gras. Hoe dom kun je zijn.

Manlief mag in principe niet tuinieren. Maar hij wilde gras, dus hij moet wel gras maaien. De blaadjes van de blauwe regen hadden opgegeven maar de stengel zelf stond keurig recht. Eind goed al goed? Nee, niet als je een man hebt die genadeloos alles uit het grasveld trekt dat geen gras is.

Weg.

Foetsie.

De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 09 augustus 2016 @ 23:18:

Ik ben zo stom geweest...

Ik kreeg een stukje blauwe regen. En ooit zei een tuinman; wat je ook wilt planten, je neemt een stekje, snijdt het goed schuin af, stopt het in de grond en houdt het nat, komt vanzelf goed.

Dus ik die blauwe regen in de grond gezet. Bij de pergola. In het gras. Hoe dom kun je zijn.

Manlief mag in principe niet tuinieren. Maar hij wilde gras, dus hij moet wel gras maaien. De blaadjes van de blauwe regen hadden opgegeven maar de stengel zelf stond keurig recht. Eind goed al goed? Nee, niet als je een man hebt die genadeloos alles uit het grasveld trekt dat geen gras is.

Weg.

Foetsie.

Ahh wat een nachtmerrie!
Als ik de forummers met rigoureuze partners een tip mag geven:

http://www.woohome.com/di ... o-label-the-garden-plants

of zo kan het ook
quote:Bosbessen schreef op 09 augustus 2016 @ 12:37:

Oh hemel. Mag ik nogmaals benadrukken dat ik nog nooit stekjes heb gemaakt van buitenplanten? Het loopt storm haha! Ik ga kijken wat ik kan doen. Zit bijna te twijfelen om nu alvast te proberen, takje afknippen en in een vaasje met water. Ik had ook nog een foto gemaakt van een nieuwe bloem zodat jullie de kleur weten maar ben natuurlijk weer kwijt hoe dat moest haha.Zie hier voor het stekken van een vlinderstruik. Schijnt heel simpel te zijn.
Die potscherven zijn leuk, maar zonde om daar potjes voor kapot te maken.

Je zou ook bordjes en ander materiaal voor kunnen gebruiken. Ik plak zelf stickers maar die laten los.

Je zou ook takjes kunnen gebruiken. Die stenen zijn ook leuk.

Ik heb weer allemaal paddestoelen en nu zelfs meerdere soorten. Die zitten in de biologische potgrond. Het is nog steeds erg vochtig. Ik heb twee verschillende zakken en ik weet waar die hun goedkope grond vandaan halen.

Ik heb ook het stekken nog eens bekeken.

Ik vind de vlinderstruik erg veel lijken op seringen. Misschien ga ik seringen in een potje proberen.

Seringenberg Wassenaar.

Door Vysotsky - Eigen werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... d=32252753

Hier staat ook iets over vlinderstruik: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlinderstruik Ook over ziekten en zo.

Vanmorgen vond ik ook opeens een aantal verdroogde rupsen of die zijn aan het verpoppen. het leek op een fossiel. Eerder vond ik ook een gewone duizendpoot. Maar een verdroogde en die kwam mee in een potje waar een bakje onder stond waar die beesten niet meer uit kunnen.

Waarschijnlijk moet ik weer extra letten op de ruspen in de komende tijd.
Hebben jullie tips voor schimmel bij ijzerhart?

Driepoot gaat terug, eigenaar bleek ontzettend gelogen te hebben en hij zeikt mijn hele huis onder. Daarom wilde ze dus van hem af, niet vanwege onvoldoende aandacht voor hem.
Zo, daar ben ik weer! Had ook heel wat bij te lezen ;)

Ik ben eruit, de tuin moet op de schop. Alles eruit! Zou beukenhaag te verplaatsen zijn?

Stekjes doen het bij ons niet goed, bij mijn ouders wel. Alles wat je daar in de grond stopt gaat groeien :D Daar heb ik ik het voorjaar een struik gestekt, gisteren opgehaald en in onze tuin gezet. (I know, alles eruit willen en toch planten).
Steam

Bedoel je meeldauw? Heeft de ijzerhard hier ook. Erg vervelend. Ik verwijder de beschimmelde bladeren (echt weggooien en niet in je tuin laten liggen want dat kan de schimmel overleven). Planten wat verder uit elkaar zetten kan helpen, zodat had blad na regen of sproeien sneller opdroogt. 's Ochtend water geven i.p.v. 's avonds.

Je schijnt een mengsel te kunnen maken van 10% melk en 90% water en dat op de plant sproeien maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Ik heb net een plaatje bekeken. Inderdaad meeldauw. Zo maar alles verwijderen van de planten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven