Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Hoi nieuwbouw!

Wat als je eerst eens bekijkt waar je exact de trap moet zetten? Daar dan grote mooie stapstenen, flagstones bijvoorbeeld. Die kun je vervolgens wegwerken door er hosta's en varens omheen te planten, dan kun je nog steeds je ramen lappen, want je hebt stabiele ondergrond, al lijkt het mooi begroeid.

De ruimte die je op de grond overhoudt, daar zet je het struikgewas van je keuze, bijvoorbeeld hortensia's.
Ik barst van de vlinders de afgelopen dagen! Allerlei soorten, er zitten er soms wel 20 op de vlinderstruik.

Alle reacties Link kopieren
Gaaf hé, Steampunk! Hier ook heel veel vlinders, echt genieten!
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
quote:Steampunkcat88 schreef op 24 augustus 2016 @ 13:33:

Hoi nieuwbouw!

Wat als je eerst eens bekijkt waar je exact de trap moet zetten? Daar dan grote mooie stapstenen, flagstones bijvoorbeeld. Die kun je vervolgens wegwerken door er hosta's en varens omheen te planten, dan kun je nog steeds je ramen lappen, want je hebt stabiele ondergrond, al lijkt het mooi begroeid.

De ruimte die je op de grond overhoudt, daar zet je het struikgewas van je keuze, bijvoorbeeld hortensia's.

Jaaa, dit!

En leliegras natuurlijk
Dierproeven.
quote:Steampunkcat88 schreef op 24 augustus 2016 @ 13:28:

[...]

Er zijn mogelijkheden om een levende grote boom te zekeren, met een soort spanbanden zodat hij niet makkelijk om kan vallen.

Check je verzekering eens om te controleren of het wel vergoed wordt als die boom omdondert. Het kan veel schade geven.

Je hebt wel een kapvergunning nodig voor zo'n grote boom. Aan de ene kant is het wel zonde van zo'n mooie oude boom, aan de andere kant snap ik wel dat je hem misschien kwijt wil.

Oude boom nog even laten staan.

Van de oude boom op meerdere manieren meerdere stekken maken. Daarvoor een wat hogere bak gebruiken.

Kan je als er een aantal goed aanslaan die overzetten als de oude boom weg is.

Of alleen de top eruit laten halen. Flink terugsnoeien? Kan dat allemaal?

Mijn Rozemarijn gaat ook groeien en de sterkste blijft over. Uiteindelijk sterft de rest af.

Ik heb ze dus al in andere bakken gesplitst en ze groeien en pr dag zie je de takjes verschijnen.

De zielige sprietjes die vlak na het splitsen in de bakken stonden. Die zijn allang niet meer alleen. (Twee jaar geleden gezaaid en nu uiteindelijk toch resultaat.

Nog een vraag over een klein beestje met een geel hartje op de rug tussen de vleugeltjes. Geen foto. Was klein en alleen het hartje weet ik nog zeker.

Wat is dat voor een kevertje? Weet iemand dat?

Deze is het niet. Foto komt van wikipedia. Is allemaal hetzelfde soort. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lieveheersbeestjes

Ja kapvergunning wisten we al. Er is schijnbaar wat hommeles over geweest met de vorige bewoners. Buren naast ons ervaren zeer veel overlast ervan in de herfst (zijn tegel tuin mensen), wat ik me ook zeker kan voorstellen als je het allemaal niks vind.

Ik kan aan de onderkant nergens meer bij, ook niet met een ladder om een stekje te maken. We zaten inderdaad ook eerst te denken om stekken te maken en hem alleen in te korten. Naar mijn idee zakt de stam alleen steeds schuiner, en als hij al valt, valt hij over de straat richting een andere rij huizen. Of hij dan alleen de tuinen sloopt of complete voorgevels meeneemt weten we dus niet zeker. En eerlijk gezegd wil ik dat risico ook niet nemen, omdat je dan inderdaad met schade van duizenden euro's zit, denk ik zo.

Lastig debacle dit, want het is inderdaad een hele mooie en oude boom. Maar de overlast in de herfst voor de buren en als hij zou omwaaien... Moet er niet aan denken als dat zou gebeuren. Dus wat is wijsheid...

Net gemaakt, poes staat in de nieuwe border, en plet, as we speak, mijn nieuw aangeplante digitalis onder zijn bevallige kattenkontje.
Ik zou de tegeltuinburen niet meenemen in je overweging. Dan zijn het blaadjes, dan wandelen jouw mieren over hun terras, dan maken je vogeltjes teveel herrie.

Je kan aanbieden in de herfst een paar keer te vegen bij hen.
Ja, leen een bladblazer ergens en ga de bladeren van jullie boom weg zuigen.

Zo eentje met een zak die zuigt. Geen blazer, want die verplaatst. Dan kan je ze beter laten liggen en rotten. (Scheelt onkruid.)

Ik heb nog en extra pot gekocht bij de Kwantum. Die hebben roze, lichtblauwe potten in meerdere formaten. Ideaal om een paar stekken van snoeihout in te zetten. Geen idee of het zon-bestendig is. De kleur is ook mooi als die verkleurd. Zit een dikke rand aan voor meer grip.

De ijsmuts van "Wat is het koud he."

Als er nu een lied (versie Wat is het heet hè. komt) dan zou die wel eens een hit kunnen worden.
Ik zou de boom weghalen en een nieuwe planten. Een omvallende boom wil je je buren echt niet aandoen. Helaas praat ik uit ervaring. Vorig jaar tijdens een heftige storm een hele grote wilg van de buren in mijn tuin gewaaid en het was een enorme ravage, heel veel planten/struiken stuk, ik kon wel janken. Daar ging mijn jarenlange noeste arbeid.

Als er een kans is dat de boom tegen huizen kan vallen dan zou ik dat risico echt niet willen nemen, dan zou de schade zelfs vele tienduizenden euro kunnen zijn. En dan ben je echt het haasje als de verzekering niets uitkeert.

Snap dat het zonde is hoor van zo'n grote oude boom maar een nieuwe boom planten maakt natuurlijk veel goed.
Dierproeven.
Prachtig plaatje weer Steampunk. Meneer J is om op te vreten en je tuin ook
Dierproeven.
OPFRISSERTJE. https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y

Ik ga wat drinken. Het kan niet genoeg zijn nu.

Have fun en misschien kan je de gemeente vragen om de boom met hun onderhoud en snoeiwerk mee te nemen.

Je verzekering even goed controleren of die ongelukken bij het snoeien en wat ook vergoed.
Pumps, fijne opfrisser
Dierproeven.

Ik ben helemaal blij met hoe mijn schedeltjes overwoekeren met spinrag
Ik heb een groot deel van dit en het vorige topic overgeslagen, te druk.... Mede met de tuin! Die nu een groene oase tussen de tegeltuinen aan het worden is Grasveld, stapstenen naar de schuur waar kamille, tijm en gras tussendoor groeit, langs de schutting klimrozen, druiven, blauwe bessen, kiwi's... En dan nog een hele zwik aan vaste planten. Terras is een vlonder van de oude schuttingplanken, sowieso is alles hergebruikt.

Mijn buren hebben nog wel iets in de tuin liggen aan gras, en storen zich enorm aan mijn tuin. Vooral als buurman het gras gaat maaien (Wekelijks! De sprietjes zijn nog geen twee centimeter lang...met dit weer is het een geelbruine vlakte), hij moppert dan dat ie niet snapt dat ik het gras stukken hoger laat. Een woestenij!

Ik vind het heerlijk...
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Wat een snelle reacties, geweldig! Een goede tip van de flagstones, dat is eigenlijk precies wat ik zoek. Hosta's vind ik ook mooi. Het enige nadeel van hortensia's vind ik dat ze in de winter niet wintergroen zijn, en dat de tuin er dan de helft van het jaar 'dor' uitziet. 's Zomers vind ik ze wel prachtig.

Is het aanplanten van de tuin begin september nog een eventueel probleem, of kunnen we dit prima doen?
En Viburnum, nieuwbouw?
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:Nieuwbouw1 schreef op 24 augustus 2016 @ 16:00:

Wat een snelle reacties, geweldig! Een goede tip van de flagstones, dat is eigenlijk precies wat ik zoek. Hosta's vind ik ook mooi. Het enige nadeel van hortensia's vind ik dat ze in de winter niet wintergroen zijn, en dat de tuin er dan de helft van het jaar 'dor' uitziet. 's Zomers vind ik ze wel prachtig.

Is het aanplanten van de tuin begin september nog een eventueel probleem, of kunnen we dit prima doen?September is een prima tijd om vaste planten in je tuin te zetten. Als het even kan doe ik dat zelf liever dan in het voorjaar. Als je ze in het najaar plant heb je in het voorjaar al plezier als je ziet hoe die planten gaan groeien en bloeien.
quote:Steampunkcat88 schreef op 24 augustus 2016 @ 14:58:

[img]https://s11.postimg.org/49t0rlrzn/20160817_200244.jpg[/img]

Ik ben helemaal blij met hoe mijn schedeltjes overwoekeren met spinrag

Dat is echt een heel vet idee!

Wist niet dat september prima plant tijd was trouwens. Goed om te weten.
Creatief met schedels, cool!

Wat zijn dat voor schedels Steampunk?
Dierproeven.
CC, weet ik niet zeker. Eentje heb ik gevonden in het bos, die grote witte. Planteneter.

De andere heb ik gevonden in de schuur bij een verlaten boerderij. Ik gok een steenmarter. Het is in ieder geval geen kat.
Ze zijn maar klein trouwens, ze staan in het kratje aan de muur.

Ik heb dit jaar voor het eerst passievruchten aan de pasiflora hangen. Hoe kan ik die opkweken? Ik heb ook zo'n ding van die spierwitte.
quote:Steampunkcat88 schreef op 24 augustus 2016 @ 22:18:

Ze zijn maar klein trouwens, ze staan in het kratje aan de muur.

[afbeelding]

Ah! Veel kleiner dan ik dacht zie ik nu

Wel mooi hoor, ik heb wel iets met schedels. Die witte heb ik ook geen idee van, die andere een steenmarter zou goed kunnen inderdaad.

Wederom mijn complimenten voor je foto, weer zo'n mooi mediterraans sfeertje
Dierproeven.
Niemand een idee dus wat mijn klimroos kan hebben?

Ik zal een paar blaadjes wel meenemen dan naar tuincentrum oid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven