Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Treuriep!

Klopt gravin, doe ik vaker!
Ruilen is inderdaad leuk, heb ook wel eens meegedaan met zo'n doos met kook- en bakspullen die werd doorgestuurd.

Om het binnen de perken te houden zou je ook nog naar zo'n constructie kunnen kijken. Iets dat rond gaat (2 keer rond zodat ieder er wat in kan doen en uit kan halen?) en dat ieder er dan uit mag halen wat voor hem is, en er zaadjes in terug stopt voor anderen. Dan hebben maar 2 mensen je adres: de coördinator en degene die het pakketje naar je opstuurt.

Is wel wat omslachtiger, dat dan weer wel.
Treuriep?

Zal es gaan googelen. Wordt dat niet enorm?

Volgens mij staat er hier in de straat eentje, die is volgens mij al honderd jaar oud en gigantisch..
Bij het googelen kwam ik ook iets anders moois tegen: de dakmoerbei. Iemand die daar ervaring mee heeft?
Ugh wat zonde Felix! Wat een prachtige tuin moet dat zijn geweest.

Oh die dakmoerbei ziet er ook leuk uit! Volgens mij zou je die prima op maat kunnen houden. Maar dat denk ik hoor, verder geen ervaring mee.

Wou dat ze de bak elke dag konden ophalen zodat ik wat sneller door de tuin heen kan. Maar helaas.
quote:Bosbessen schreef op 04 september 2016 @ 10:31:

Wou dat ze de bak elke dag konden ophalen zodat ik wat sneller door de tuin heen kan. Maar helaas. Kun je niet naar de gemeentewerf (daar waar je je grofvuil kunt brengen?) met tuin spul. Hier hebben de een apart gedeelte voor tuin- en snoeiafval. Heel handig! Ook omdat ik er ook al een paar keer leuke planten die door anderen als afval gedumpt waren van mee terug genomen heb
Volgens mij kun je een dakmoerbei inderdaad wel redelijk in toom houden, en ik vind het blad prachtig.

Bij ons is ook wel een gemeentewerf voor groenafval, maar helaas niet gratis. Wordt gewogen...

Ik ga nog wel een grotere container laten komen voor groenafval. Dat kan wel kosteloos.
Ik ben al een hele tijd niet op dit topic geweest (misschien sinds deel 1 zelfs niet meer?), maar heugelijk nieuws uit de tuin: ik heb voor het eerst spreeuwen in de tuin. Wat maken die beesten vreemde geluiden zeg!

Over vogeltjes gesproken: wat doen jullie voor de vogels in de tuin? En wanneer beginnen jullie met voederen? En wat geven jullie dan?
Wat balen dat je bezoekje aan de Ada Hofman tuinen in het water is gevallen Felix! Wat zal daar nog mooi spul staan voor groene vingers, ik zou er hebberig van worden. Had geen idee dat ze failliet waren

Geen geld trouwens voor zo'n enorm landgoed, heerlijk om even bij weg te dromen en mezelf er al te zien wonen, in het geval ik het kon betalen dus. Maar helaas

De Orchideeënhoeve is ook leuk, ben er een paar jaar geleden geweest en ben urenlang in de vlindertuin geweest. Vond ik echt geweldig.

Hier ook gedoe met die vervelende containers. Eén bak is echt veel te weinig voor mijn tuin, meestal helpt het wel iets om alles heel klein te knippen zodat er meer in past maar regelmatig ligt hier ook een berg snoeiafval te wachten tot de bak weer geleegd is. Helaas heb ik geen auto, dus er even mee naar de gemeentewerf rijden is niet mogelijk. Gelukkig mag ik soms de bak van de buren lenen, dan kan ik weer even goed losgaan in de tuin.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Ibbeltje, ik begin meestal in november weer met voeren van de vogels. Ik koop altijd bij Vivara. Die hebben strooivoer wat niet kiemt (erg handig), daar vul ik de silo's mee en ik heb huisjes voor insecten- en pindacakes.

Ook bestel ik altijd veel vetbollen, die zijn bij Vivara zonder netje eromheen (dus kunnen de vogels er niet in verstrikt raken) en die doe ik in mandjes die ik ophang in bomen en struiken. En natuurlijk vogelpindakaaspotten, ook daar wordt gretig gebruik van gemaakt.

Al het voer hangt hier hoog i.v.m. de katten, dus de vogeltjes kunnen rustig eten en maken er altijd ook dankbaar gebruik van.

Ik geniet er altijd enorm van.
Dierproeven.
quote:ibbeltje12 schreef op 04 september 2016 @ 11:12:

Ik ben al een hele tijd niet op dit topic geweest (misschien sinds deel 1 zelfs niet meer?), maar heugelijk nieuws uit de tuin: ik heb voor het eerst spreeuwen in de tuin. Wat maken die beesten vreemde geluiden zeg!

Over vogeltjes gesproken: wat doen jullie voor de vogels in de tuin? En wanneer beginnen jullie met voederen? En wat geven jullie dan?

Nu beginnen met voederen, tegen de tijd dat het echt koud wordt weten ze je tuin te vinden.

Ik voeder het hele jaar door, gewoon omdat ik het leuk vind om vogeltjes in de tuin te hebben. Je moet alleen geen vet in de zomer geven want van een teveel kunnen ze doodgaan. Nu hangen er bij mij zomerbollen, rozijntjes, zonnebloempitten en sinds deze week (gepelde) pinda´s. Vanaf oktober gewoon de vetbollen en verder alles wat je bij het tuincentrum kunt vinden en wat ik leuk vind om op te hangen, het oog wil ook wat he

Niet op een plaats zetten waar je geen onkruid wilt, want er wordt flink geknoeid. Wel op een plaats zetten waar ze zich veilig voelen. Niet midden op het grasveld maar in de buurt van een boom, wat hoge struiken. Ze willen zich kunnen verstoppen in geval van nood.

En ik heb geen huisje, maar een soort stang (intratuin). Omdat ik daar helemaal verliefd op was toen ik hem voor het eerst zag, maar ook vanwege de katten. Vogelhuisjes zijn, wat dat betreft, wel wat kwetsbaarder. Dus als je veel katten in je omgeving hebt kun je beter voor een alternatief kiezen.

(Even scrollen, kom je een foto tegen, heb ik gisteren geplaatst, stok in het midden, pergola is apart).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dat had ik nog willen zeggen; dat ziet er heel leuk uit Ceylon die stang met allemaal lekkers!

Dus nu al voeren kan gewoon wel? Heb nog genoeg op voorraad dus behalve de vetbollen kan ik wel wat dingen ophangen weer?
Dierproeven.
Deze heb ik ook hangen. Ben ik nog steeds verliefd op

Dierproeven.
quote:Kanon schreef op 04 september 2016 @ 10:38:

[...]

Kun je niet naar de gemeentewerf (daar waar je je grofvuil kunt brengen?) met tuin spul. Hier hebben de een apart gedeelte voor tuin- en snoeiafval. Heel handig! Ook omdat ik er ook al een paar keer leuke planten die door anderen als afval gedumpt waren van mee terug genomen heb Ja dat kan, alleen hebben wij geen achterom, wat zou betekenen dat ik alle grote boomstammen door mijn woonkamer en hal moet slepen. Aangezien we net de vloer hebben opgeknapt, lijkt me dat niet zo'n strak plan. Alles moet toch eerst klein worden gesnoeid zodat het in een tasje van 120 l past, dan kan ik net zo goed (ongeduldig) alles continue in de bak doen. Heb alleen de hoeveelheid werk een beetje onderschat, maar goed dat hoort er ook bij, niet? En wat leuk dat je op die manier planten hebt gekregen haha.
Och CC wat een leuk ding! Ik zat ook al te denken aan vogels gaan voeren.

Er zitten hier vooral mussen, die nestelen altijd in de klimhortensia.
Vogeltjes voeren is heel erg leuk, zou het zeker gaan doen.

De feeder is er trouwens in nog meer kleuren, dacht totaal vijf verschillende of zo en is er ook in een drinkvariant.

Mijn moeder heeft deze aan het raam

Dacht dat het niet zou gaan werken, maar er wordt heel druk gebruik van gemaakt!

En zo leuk om de vogeltjes van zo dichtbij te zien
Dierproeven.
Deze vind ik ook zo leuk en wil ik nog aanschaffen. Superhandig om gewoon in een tak te hangen en dan een paar bij elkaar, staat erg leuk denk ik.

Maar goed, ik draaf door
Dierproeven.
Vind ik niet erg. Leuke website van Vivara. Moet weer even wachten tot het geld er weer is en dan kijken hoe & wat ik in de tuin ga doen met vogels voeren. Die raam dingen zien er echt heel erg leuk uit, lijkt me zo gaaf als ze daar ook gebruik van maken.
quote:Ceylon schreef op 04 september 2016 @ 11:37:

[...]

Nu beginnen met voederen, tegen de tijd dat het echt koud wordt weten ze je tuin te vinden.

Ik voeder het hele jaar door, gewoon omdat ik het leuk vind om vogeltjes in de tuin te hebben. Je moet alleen geen vet in de zomer geven want van een teveel kunnen ze doodgaan. Nu hangen er bij mij zomerbollen, rozijntjes, zonnebloempitten en sinds deze week (gepelde) pinda´s. Vanaf oktober gewoon de vetbollen en verder alles wat je bij het tuincentrum kunt vinden en wat ik leuk vind om op te hangen, het oog wil ook wat he

Niet op een plaats zetten waar je geen onkruid wilt, want er wordt flink geknoeid. Wel op een plaats zetten waar ze zich veilig voelen. Niet midden op het grasveld maar in de buurt van een boom, wat hoge struiken. Ze willen zich kunnen verstoppen in geval van nood.

En ik heb geen huisje, maar een soort stang (intratuin). Omdat ik daar helemaal verliefd op was toen ik hem voor het eerst zag, maar ook vanwege de katten. Vogelhuisjes zijn, wat dat betreft, wel wat kwetsbaarder. Dus als je veel katten in je omgeving hebt kun je beter voor een alternatief kiezen.

(Even scrollen, kom je een foto tegen, heb ik gisteren geplaatst, stok in het midden, pergola is apart).Ik heb jarenlang de mat vd gang waar de cavia stond in de voortuin uitgeklopt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Calamitycat schreef op 04 september 2016 @ 11:46:

Dat had ik nog willen zeggen; dat ziet er heel leuk uit Ceylon die stang met allemaal lekkers!

Dus nu al voeren kan gewoon wel? Heb nog genoeg op voorraad dus behalve de vetbollen kan ik wel wat dingen ophangen weer?

Je kunt het hele jaar door voeren, je moet alleen even opletten wat je wanneer geeft. In het voorjaar liever geen brood, want daar kunnen de kleintjes niet zo goed tegen. Nou weten de meeste papa´s en mama´s dat wel, maar toch. Zaadjes en rozijntjes kunnen eigenlijk altijd, net zoals het klokhuis van je appels. Vet niet in de zomer, dus hoogzomer = geen vetbollen (tenzij aangepast), geen noten en geen pindakaas.

Alleen als je heel veel muggen hebt, kun je het voeren in het hoogseizoen beter wat terugschroeven
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Geld bij vogels ook waar ze eten daar schijten ze niet? Ik zou het namelijk niet zo heel prettig vinden vlak bij mijn kozijn. *zeik modus uit!
Bedankt voor de info Ceylon! Ik denk dat ik nog even wacht dan want héél veel muggen en nog veel meer dikke kruisspinnen (waar ik een fobie voor heb) hier. Laat ik ze daar maar lekker van snoepen.

Brood geef ik trouwens nooit want dan zit mij tuin al gauw vol kauwen en eksters en die vind ik niet zo leuk omdat ze de kleine vogeltjes wegjagen.

Wat zijn zomerbollen?
Dierproeven.
quote:nursy schreef op 04 september 2016 @ 13:02:

Geld bij vogels ook waar ze eten daar schijten ze niet? Ik zou het namelijk niet zo heel prettig vinden vlak bij mijn kozijn. *zeik modus uit!Eh... geen idee, maar nu je het zo vraagt; inderdaad, er wordt erg weinig gepoept op dat stuk. Maar ik voeder achter in de tuin. Ik heb er trouwens wel heel wat planten aan te danken
quote:nursy schreef op 04 september 2016 @ 13:02:

Geld bij vogels ook waar ze eten daar schijten ze niet? Ik zou het namelijk niet zo heel prettig vinden vlak bij mijn kozijn. *zeik modus uit!Het kozijn wordt wel vies van zo'n bol ja, nadeeltje
Dierproeven.
quote:Calamitycat schreef op 04 september 2016 @ 13:05:

Bedankt voor de info Ceylon! Ik denk dat ik nog even wacht dan want héél veel muggen en nog veel meer dikke kruisspinnen (waar ik een fobie voor heb) hier. Laat ik ze daar maar lekker van snoepen.

Brood geef ik trouwens nooit want dan zit mij tuin al gauw vol kauwen en eksters en die vind ik niet zo leuk omdat ze de kleine vogeltjes wegjagen.

Wat zijn zomerbollen?

Als je al jaren voert weten ze je tuin wel te vinden, maar als je nog moet beginnen is het wel handig om nu alvast wat zaadjes te geven, juist omdat ze nu de muggen en spinnen eten, weten ze waar ze moeten zijn als die straks niet meer te vinden zijn.

En zomerbollen lijken op vetbollen maar bevatten een stuk minder vet. Ik koop ze hier gewoon bij de dierenwinkel, maar misschien weet je dat ik in Duitsland woon? Geen idee of het in Nederland ook te krijgen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven