Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
1 is zeker een rozenstruik nu ik ingezoemd heb. Ben benieuwd naar de kleur. Ik gok dat er flinke grote bloemen aankomen!
Ik gok ook op 1rozenstruik en 2 onkruid
Foto 1: rozenstruik

Foto 2: teunisbloem (zit wat mij betreft tussen onkruid en tuinplant in) Is een wilde plant, maar ik heb hem in mijn tuin gezet. Twijfel een beetje of ik hem wil houden. Hij is tweejarig, net als de stokroos. Gele bloemen.

Foto 3: inderdaad een hibiscus, erachter een hortensia en links achteraan zie ik nog een lavendelstruikje.
Yay rozenstruik!

Als er rozen inkomen van de zomer zal ik nog een foto plaatsen.
quote:YellowLemon schreef op 28 februari 2017 @ 17:50:

Yay rozenstruik!

Als er rozen inkomen van de zomer zal ik nog een foto plaatsen. Kun je meteen zien hoe je een rozenstruik moet snoeien
Vandaag bloeien de eerste mini-narcisjes. Krokussen in de border bloeien paars en in het gras komen hier en daar licht gele krokussen op. Is het dus toch gelukt met die krokussen in het gras. De tuin ziet er meteen weer vrolijker uit.
Gezellig he Duet, al die bolletjes. Stond vorige week heel blij in de tuin te roepen dat we sneeuwklokjes hebben. Vriend keek wat meewarig en ik hoorde de buurman grinniken in de tuin. Maar het is zo gezellig, die bolletjes in de tuin!
Na mijn eerste tekenpogingen voor een tuinontwerpen nu toch maar besloten om dat uit handen te geven. Nu twee bedrijven gevonden waar we ons goed bij voelen; die ook houden van tuinen met voldoende groen. In maart volgen twee kennismakingsgesprekken, ik ben erg benieuwd!
quote:MissMartine schreef op 28 februari 2017 @ 12:06:

[...]

Was er niet iemand hier enorm fan van leliegras

I'm sorry, I was thinking about cats again.
Voor wie natuur buiten haar tuin ook graag ziet geef ik dit ter overweging:

petitie Natuurmonumenten
Ik heb weer een vraag. Heb namelijk het idee dat ik toch een kleigrond heb liggen, er blijft ontzettend veel water in "hangen" waardoor er al meerdere planten zijn weggerot.

Nu stond er dat ik voor de nieuwe planten wat meer vocht door latende grond nodig heb. Na wat rondjes Google kom ik uit op de spitten, vermengen met zand of met kalk. Welke van de twee zou dan de beste optie zijn?
Zand is goedkoop om aan te komen, van kalk zou ik het niet weten.
Zou zand doen. Om de reden die Felix noemt en ook omdat sommige planten echt helemaal niet van kalk houden.

Bedankt voor de link Martine! Ik ga zeker tekenen.
Oh daar had ik helemaal niet over nagedacht! Nou, op zoek naar zand dan maar... Dank jullie wel!
Mogen jullie drie keer raden wie zondag de wisteria mag gaan uitgraven!

De pergola gaat aan gort, dus dat wordt een makkie!
Wauw Felix, wat gaaf! Gefeliciteerd met je aanwinst
Klopt van die kalk idd, dan moet je daar ook weer rekening mee gaan houden. Dingen als bosbessen groeien niet op kalkrijke grond.
Dat wordt tegels verwijderen vandaag, dan kan hij zo de grond weer in.
Laat ik nou net bosbessen op dat stukje grond hebben staan. Er staat bij dat de kamperfoelie wel kalk nodig heeft, maar ze hebben hier jaren niks aan de tuin gedaan en aan de andere kant groeit toch ook echt kamperfoelie. Even kijken waar ik drainage zand vandaan kan halen en dan lekker planten.

Yeeeey gefeliciteerd! Hopelijk overleefd hij alles. Gaaf zeg. (en nu voel ik me een beetje trots, suf he )
Ik hoop ook dat hij het overleefd! En je mag zeker trots zijn, zonder jouw link had ik hem nooit gezien!

Net een doos merci gehaald voor die mensen.

Maar waar zal ik hem zetten? Zou het leuk zijn als ik hem door mijn gordijn van wingerd heen laat groeien? Of naast de voorddeur?
En ik was niet eens op zoek naar wisteria, alleen naar een goedkope pergola.

Ik zou voor naast de voordeur gaan. Wij hebben hier een boog met wingerd bij de ingang van de tuin, en vind het zo simpel maar leuk dat je op die manier je eigen plek instapt.
De andere plant is een akebia quinata. Nog nooit van gehoord, maar mooi zeg! Hij houdt alleen niet van verplanten, dus dat wordt echt op hoop van zege.
quote:Frambozen schreef op 01 maart 2017 @ 10:32:

Ik heb weer een vraag. Heb namelijk het idee dat ik toch een kleigrond heb liggen, er blijft ontzettend veel water in "hangen" waardoor er al meerdere planten zijn weggerot.

Nu stond er dat ik voor de nieuwe planten wat meer vocht door latende grond nodig heb. Na wat rondjes Google kom ik uit op de spitten, vermengen met zand of met kalk. Welke van de twee zou dan de beste optie zijn?

Kun je toevallig aan een palenboor komen? Anders zou je gaten in de grond kunnen draaien, daar wat grind ingooien, en weer vullen. Dan kan het water makkelijker weglopen.

Mijn vorige tuin had ook veel klei, daar heb ik verder ieder jaar tuinaarde doorheen staan spitten. De grond werd telkens wel iets luchtiger, maar Pffoe wat een werk.
Ik had een moestuin op klei. Spitten spitten spitten en zand/grint erin. Wel. Spierballen van gekregen!
Geen palenboor tot beschikking, helaas. Bedankt voor de tip YL. Aarde is inderdaad ook een goed idee, maar eerst maar even wat lucht erin krijgen.

Ohjeeh dan ga ik het vriendje wel even lief aankijken haha. En een mengels van grind/zand kopen. Ik zie dat er speciaal drainage zand is, maar zou je ook gewoon ophoog zand ofzo kunnen gebruiken? Iets met budget.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven