Hoe belangrijk is een grote tuin voor kinderen?

01-05-2010 20:50 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik denk dat ik zelf het antwoord al wel weet toch wil ik het graag van jullie horen. Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een huis. Nu is het zo dat we eigenlijk steeds huisjes uitzoeken die van binnen wel ruim zijn maar dan bijvoorbeeld een klein tuintje erbij. Of een leuk appartement. Vanuit de omgeving krijgen we vaak de tip dat het slimmer is om een huis met een grote tuin te kopen omdat we binnen nu en 5 jaar wel kinderen willen. Hoe denken jullie daar over?

Groetjes
...
Idd, als je al kinderen kunt krijgen... Als het huis voor nu aan je wensen en eisen voldoet, waarom er niet voor gaan?

Je hebt het over nu en 5 jaar kinderen krijgen, dan kan je tegen die tijd toch weer kijken. In die 5 jaar kunnen er ook nog dingen veranderen in de wijk zelf. Of in je persoonlijke situatie. Tegen de tijd dat je kind zelfstandig kan spelen ben je ook weer een paar jaar verder....
quote:elninjoo schreef op 01 mei 2010 @ 21:22:

Met zo'n klein postzegeltuintje kun je buiten bijna niets doen en moet je toch je heil elders zoeken. .Welnee, elininjoo, hier in ons postzegeltuintje wordt naar hartelust gespeeld. Bellenblazen, stoepkrijten, zandbak, waterbaan, step, driewieler...
Ik denk dat een tuin belangrijker is dan een grote tuin. Een klein tuintje waar kinderen in een zandbak met zand kunnen kliederen & waar je bij zomerhitte een opblaasbadje kwijt kunt is al supermooi!
quote:siobian schreef op 01 mei 2010 @ 21:25: je wensen en eisen voldoet, waarom er niet voor gaan?

Je hebt het over nu en 5 jaar kinderen krijgen, dan kan je tegen die tijd toch weer kijken. Tegen de tijd dat je kind zelfstandig kan spelen ben je ook weer een paar jaar verder....

Maar voor zelfstandig spelen heb je juist geen tuin nodig, dat kan ook buiten op straat!

Ik zou met jonge kinderen juist niet in een huis zonder tuin willen wonen. Natuurlijk groeien er in de grote steden heel veel kinderen op in huizen zonder tuin. Ik zou daar nooit voor kiezen. Mijn jongens zouden gek worden en ik ook!

Als je kinderen wilt, zou ik kiezen voor een huis met tuintje! En ondertussen in je achterhoofd houden dat het niet gezegd is dat je kinderen krijgt.
De grote van een tuin maakt niet zoveel uit. Als ze maar een beetje kunnen spelen: badje, zandbak of iets dergelijks. Heb je dat niet dan is het wel fijn om een parkje of speelgelegenheid in de buurt te hebben.

Ik moet zeggen dat ik het wel heerlijk vindt dat we een grote tuin hebben. Er staat een schommel met een glijbaan en een zandbak. Ik kan zelf rommelen in huis of lekker in de tuinstoel zitten terwijl mijn kinderen zich vermaken. Ik hoef de deur niet uit als het mooi weer is.
quote:Jala5 schreef op 01 mei 2010 @ 20:59:

Een (grote) tuin is belangrijk voor kinderen als er geen ruimte is voor kinderen om op straat of op een veldje, in de buurt, te spelen. Want als kinderen op straat kunnen spelen (of pleintje of noem maar op), dan spelen ze daar met vriendjes en meestal niet meer in de tuin.Eens. Wij wonen in een appartement maar met afgesloten plein achter ons. Heerlijk. Kind kan daar lekker rennen met de andere buurkinderen en er zijn een hoop speeltuinen in de buurt. Er is maar een reden waarom ik een tuin zou willen en dat is omdat ik dat eindelijk een echte coole boomhut kan laten bouwen. Leuk voor Zwiepje (en stiekem ook voor mij)
Ik heb een kleine tuin (30m2) die grotendeels uit terras bestaat en zoon is nu 15 maanden. Mijn tuin is open en grenst aan de eveneens open tuin van de buren, maar er is geen enkele mogelijkheid voor zoon om bij de openbare weg te komen.

Met het weer van afgelopen week hebben we volop genoten van onze "postzegel". Zoon lekker met zijn zand en water in de weer, ik heerlijk met een boek in het zonnetje!

Als zoon straks ouder is, wil ik wel verhuizen. Met name omdat het hier niet mogelijk is om lekker op straat te spelen. Nu ga ik nog veel met hem naar het park, de kinderboerderij en de speeltuin, maar dat is allemaal op fietsafstand en ik vind dat een basisschoolkind gewoon lekker buiten moet kunnen spelen in zijn eigen omgeving.
quote:Hangmat schreef op 01 mei 2010 @ 21:03:

Ik heb geen tuin en geen balkon. Wel 2 kinderen. Ik zou echt blij zijn met een balkonnetje om iig zelf eens buiten te kunnen zitten als de kinderen slapen ofzo.

Ik denk dat een tuin vooral wel lekker is als je kinderen nog erg klein zijn.Kun je een badje buiten zetten in de zomer enzo.

Als ze 5 of 6 zijn gaan ze toch lekker buiten spelen.Badje gaat hier ook prima op het balkon.
quote:Lieve_bees schreef op 01 mei 2010 @ 21:06:

Hmm jullie zetten me weer aan het denken wat dat buiten spelen betreft. Het huis wat we nu gezien hebben ligt aan een drukke straat dus erg veel speelruimte is daar niet.Kijk, die drukke straat is veel belangrijker voor je kind dan die tuin. Want je gaat wat angsten uitstaan met die straat voor de deur. Ik zou eerder daar op letten dan op de grootte van de tuin. De tuin is leuk als ze heel klein zijn maar zijn ze wat ouder, dan zie je ze daar niet meer en spelen ze op straat.
Ik vind een tuin wel belangrijk, de grootte niet.

Ik heb nu een appartement met balkon. Wel lang, maar maar een meter breed. Heel onhandig, en al helemaal met kindjes denk ik (heb nog geen kinderen).
Wij hebben een tuin van zo'n 50 m2 maar de enigen die 'm gebruiken zijn mijn man en ik. En de katten

De kinderen zijn altijd op straat te vinden met de buurkinderen. Vanaf het moment dat ze kunnen lopen, staat bij goed weer de voordeur open en spelen ze op straat. We wonen in een autoluw buurtje met veel kinderen, en er is altijd wel een volwassene die op straat een oogje in het zeil houdt. Dus uiteindelijk is die autoluwe straat veel belangrijker voor ze dan de grootte van de tuin.
Ik heb altijd een joekel van een tuin gehad. Was altijd leuk voor de kinderen ook. In onze eerste tuin hadden we een klein dierentuintje, met geiten kippen, konijnen, eenden enz.

Mijn kinderen speelden altijd veel in de tuin. Zandbak, zomers het zwembad en een boom om in te klimmen.

Ik zou zelfs nu de kinderen uit huis zijn niet zonder een grote tuin kunnen. Wij hebben wel altijd geluk gehad met drie keer verhuizen toch drie keer weer een grote tuin.

Ze spelen toch onder de drie/vier jaar niet op straat. Lekker als je dan een grote tuin hebt.
quote:Zoebie schreef op 01 mei 2010 @ 22:52:

Ze spelen toch onder de drie/vier jaar niet op straat. Die van mij dus wel
Dhelia dan woon jij wel echt in een kinderveilige buurt?
Wij wonen in een ruim appartement met een dakterras. Ik vind het wel fijn dat we naar buiten kunnen, en dat de kinderen (5,5 en 1,5) naar buiten kunnen. Anders moet je altijd zelf veel moeite doen: zelf met ze naar het bos enzo. Niet dat dat erg is, maar het is minder ongedwongen.

Volgens mij maakt het niet uit of het een grote of kleine tuin is.

Overigens, bij ons kan de oudste wel op straat spelen, maar er zijn geen andere kinderen. Dat is nu wel jammer voor hem. Op een gegeven moment kan hij gelukkig wat verder van huis en de zijstraten in. Maar nu vind ik het jammer voor hem. Omdat we in een appartement wonen, laat ik hem denk ik ook minder snel wat verder weg gaan. Omdat ik het gevoel heb er minder zicht op te hebben en er minder snel bij te zijn.
quote:Zoebie schreef op 01 mei 2010 @ 23:11:

Dhelia dan woon jij wel echt in een kinderveilige buurt?Ja, voor kinderen echt ideaal. En die buurt is bij ons dus ook veel belangrijker dan de grootte van de tuin. Ze spelen het liefste met andere kinderen buiten op straat, en de tuin wordt hooguit gebruikt als stalling voor de fiets of step.
Wij wonen op een boerderij en onze kinderen hebben een speelwei met allerlei speelgoed en een ruim erf waar ze kunnen fietsen, traptrekker rijden enz.

Daar staat tegenover dat ze geen speeltuintjes in de buurt hebben waar ze zo heen kunnen.

Ik zou dus wel meer op de buurt letten als je een huis zonder tuin koopt.

(en bedenken dat ze de eerste jaren nooit alleen buiten kunnen spelen)
Hier ook een appartement met vrij ruim balkon. We willen volgend jaar proberen ons appartement te verkopen en dan een huis met tuin kopen. Onze dochter is nu 20 maanden en ik ben zelf van mening dat een kind zich later niet herinnerd of er een tuin was maar of het fijn en veilig was thuis. De reden dat we toch voor een huis met tuin willen gaan is omdat we daar zelf aan toe zijn.
Een tuin is natuurlijk niet noodzakelijk, maar iets van buitenruimte (prive of gedeeld) om te ravotten is wel prettig met kleintjes. Dus als het geen tuin is, dan iets van een balkon dat je kind-veilig kunt maken, óf een speelveldje / brede stoepen op zelf-loop-afstand van huis zonder drukke wegen om over te steken.

Ik ben zelf in een flat opgegroeid. In de buurt waren volop speelveldjes alleen lag de flat langs een drukke weg en woonden we op de vierde verdieping. Toen ik nog klein was kon ik daardoor niet makkelijk alleen naar buiten; pas toen ik groot genoeg was om zelf naar beneden te gaan (sleutel mee voor weer naar binnen te komen) en niet onder een auto te rennen kon ik alleen naar buiten. Dat was wel onhandig voor mijn moeder denk ik. Maar een flat/appartement met een ruim balkon/dakterras of met speelveldje op alleen-er-naartoe-afstand lijkt me perfect te doen.

Als jullie zelf niet zitten te springen om een tuin zou ik zeker niet alleen vanwege eventuele toekomstige kinderen een huis met tuin kopen. Jullie (inclusief kind) zitten misschien 's zomers een paar uur per dag buiten maar al die andere uren in het jaar zit je toch binnen en het is dan veel belangrijker dat het binnen aan je wensen voldoet! Zeker met kleintjes lijken een ruime woonkamer waar je elkaar niet constant op de lip zit en voldoende opbergruimte me belangrijker dan wel of geen eigen tuin.
Ik vond een grote tuin als kind heel belangrijk, maar dat was vooral omdat er anders geen paard in pastte
Dankjewel allemaal. Ik had me ook al bedacht dat het in NL niet vaak mooi weer is en dat telt natuurlijk ook mee.

We zullen nog eens goed nadenken wat we doen..
Een tuin is wel lekker met kinderen. Als je een kinderwens hebt, zou ik geen appartement kopen...

Hoe groot of klein maakt eigenlijk neit veel uit, als je er maar lekker kan zitten, evt een zankbakje erbij kan zetten etc.
zanDbakje bedoel ik he
Haha dat was wel duidelijk hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven