Hoe bevalt wonen op een hogere etage?

14-10-2025 14:41 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben aan het kijken naar een nieuwbouwappartement in een gebouw dat meer dan 20 etages hoog wordt. Mooie ruime appartementen met grote woonkamers, het ziet er echt goed uit. Ik zie drie appartementen die ik interessant vind: op de 9e, de 12e en de 20e etage. Het lijkt mij aan de ene kant heel fijn om zo hoog mogelijk te zitten maar hoe is dat als je er echt woont? Ik ben benieuwd naar ervaringen!
Ik kom al sinds mijn kindertijd bij mensen die op de 12e verdieping wonen en zij vinden het heerlijk. Ikzelf zou daar ook geen moeite mee hebben. Het uitzicht wat jij beschrijft daar zou ik zo van kunnen genieten!
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
Biebeltje schreef:
14-10-2025 21:29
Ons balkon ligt op het zuiden (veel zon, heet, zonnescherm is een must). Maar als we na het werk in de zon willen zitten moeten we op de gallerij gaan zitten die aan de noordkant zit.

Dus kijk ook goed wanneer je het meest gebruik wil maken van je balkon.

Onze woonkamer is standaard ook een stuk warmer dan de keuken aan de noordkant.

Qua wind is ook wel een goeie om rekening mee te houden. Die is bij ons op het zuiden meestal heel gunstig.

Hier op 10 hoog wel vogels, maar vooral duiven op het balkon (vind ik vreselijk vervelende beesten). Af en toe meesjes of een verdwaalde halsbandparkiet (nestkastje of voer ophangen kan al helpen). En vleermuizen.
Huh? Bedoel je uit de zon?
De gallerij loopt ongeveer van WZW naar ONO en kijkt uit op het NNW. Dus zon aan het einde van de dag.
Een balkon op het westen kun je s avonds nauwelijks zitten. Naar mijn mening.

Is alleen in de lente leuk. Schijnt de zon de hele avond recht in je bakkus. Op warme dagen zit je dan van ellende binnen of achter je zonnescherm.

Ik heb mijn woonkamerraam op het westen. Zon staat er recht op tot hij onder is. Zit de hele zomer met mn rolgordijn dicht s avonds.
eeka schreef:
14-10-2025 16:23
De mensen die een tuin misten: houd je dan van tuinieren? Ik houd daar totaal niet van en ik kan nauwelijks een cactus in leven houden dus daar ligt het niet aan bij mij.
Ik heb tot dit huis nooit een tuin gehad en ik heb er niks mee. Ik zou een tuin dus totaal niet missen. Voor mij is het nu alleen een doorgang van huis naar de schuur. Een balkon vind ik veel fijner.
Ik wil in de toekomst graag weer hoog in een flat wonen. Ik mis ook niet het contact met de straat.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Pianissimo schreef:
14-10-2025 16:35
Volgens mij moet dat bij woontorens, dat ze kunnen bewegen. Ik zag dat eens in een documentaire.

Inderdaad.
Dit is om schade te voorkomen aan de constructie.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Pilea schreef:
14-10-2025 14:46
Ik heb een tijdje op de 15e verdieping gewoond. Voordelen: prachtig uitzicht, dat vond ik echt genieten! Op de 15e woonde ik hoog genoeg om ruim over de bomen heen te kijken en ik kon de stad 15 km verderop zien liggen. Prachtig schouwspel met de wolken en onweer was helemaal bijzonder, laat staan de vuurwerkshow met oud en nieuw.

Het grote nadeel: bij je reistijd moet je altijd 5 minuten optellen, want je moet eerst nog helemaal naar beneden. Maar dat nadeel heb je ook al als je op de 4e etage woont.

Daarnaast was er in ons appartement een probleem met het ontluchten van de verwarming, omdat de lucht van het hele gebouw naar boven gaat of iets dergelijks en wij daardoor heel vaak onze verwarming moesten ontluchten (er waren in totaal 16 verdiepingen). Maar dat kan ook specifiek aan ons gebouw hebben gelegen. Uiteindelijk is er op de verwarming waar het probleem het grootste was (die moest dagelijks ontlucht worden) een automatisch ontluchter geplaatst, dat hielp.

Ik woon 4 hoog zonder lift en ben in 15 seconden beneden.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik heb vroeger een tijdje op de 18e verdieping gewoond. Het uitzicht vond ik geweldig, het voelde voor mij alsof ik wat 'buiten de wereld' stond, mijn flat was echt mijn nest dat ik niet graag meer verliet. Ik besefte dat het voor mij geen gezonde omgeving was, ik zonderde me te veel af van anderen.
Ginevra schreef:
14-10-2025 14:51
Ik heb een paar jaar geleden ontdekt dat ik zicht op de straat wil hebben. Wat mensen die voorbij lopen, een beetje visueel contact houden met het leven buiten de deur. In een huis waarin dat niet kan ga ik me eenzaam voelen. Op éénhoog of tweehoog zie ik dat nog, maar op grote hoogte niet meer.

Hoe mooi het uitzicht ook is, ik zou daarom zelf niet meer hoog willen wonen.
Zo mee eens! Ik heb kort hoog gewoond, ik weet niet meer hoe hoog, 7 of 8 dacht ik, en ik vond het deprimerend, bovenop bomen en kleine mensen en andere daken kijken.

Brandveiligheid was prima met een brandtrap aan de buitenkant. Ik heb best wel hoogtevrees en heb die trap een paar keer geoefend, zodat ik wist dat ik in nood eraf durfde.

En hoe hoger hoe winderiger het balkon.
Hoogtevrees hier dus ik zou mijn terras niet opdurven en ook gewoon niet aan het raam durven staan.

Om over brandgevaar en kapotte liften maar te zwijgen.
(Zo'n brandtrap langs buiten ... never of my life.)

Verdieping 2 of 3 ... oké, maar daar stopt het wel zo'n beetje.

Ik zat ooit in een hotel op het 9de en ik was toch echt blij dat de ramen niet open konden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Is het in H? En als dat zo is, ben je bekend met de buurt?
Wissewis schreef:
14-10-2025 23:21
Om over brandgevaar en kapotte liften maar te zwijgen.
(Zo'n brandtrap langs buiten ... never of my life.)
Jij schrijft best vaak mijn eerste gedachte ergens over, met dezelfde intensiteit, zo grappig.

Het was een trap met spijlen eromheen, ik wist dat ik er niet af zou kunnen vallen en dat scheelt bij mij. Zet me niet op een bergpad want dan durf ik geen stap. Grootste probleem voor mij is het door de treden heen naar beneden kunnen kijken, echt wie dat ooit verzonnen heeft...
De eerste keer een hele dag voor 'de trap' uitgetrokken, met een flesje water en een mueslireep in een rugtasje, en bedacht dat ik desnoods op m'n kont van trede naar trede zou gaan als ik niet zou durven lopen.

Lopen lukte, geen hele dag nodig, maar ik durf zo hoog dus geen rugzak open te ritsen, ontdekte ik ter plekke :rofl:
onderdepalmboom schreef:
14-10-2025 22:55
Ik heb vroeger een tijdje op de 18e verdieping gewoond. Het uitzicht vond ik geweldig, het voelde voor mij alsof ik wat 'buiten de wereld' stond, mijn flat was echt mijn nest dat ik niet graag meer verliet. Ik besefte dat het voor mij geen gezonde omgeving was, ik zonderde me te veel af van anderen.
Dit zou ik ook hebben, denk ik. Het lijkt me een beetje vervreemdend om zo buiten het leven te staan, zo hoog boven de wereld uit te torenen en ik kan me goed voorstellen dat dat eenzaam voelt. Alsof je overal buiten staat en niet echt meedoet.

Mijn bovenbuurvrouw (5 hoog met dakterras) komt regelmatig bij mij (bg met uitzicht op straat) langs om even ‘mensen te kijken’ en voeling te houden met de buurt. Aan de andere kant word ik soms gek van alle kletspraatjes en de reuring voor mijn raam/deur, dus het ligt er maar aan wat je leuk vindt.
BuzzieBee schreef:
14-10-2025 16:59
Ik heb ooit op de bovenste etage gewoond. Was de vijfde. Heel mooi groot appartement. Aan een park. De hele dag uitzicht vanaf mijn balkon op de mensen in het park.Tot dusver heel mooi dus. En toen brak op de tweede een hele dikke brand uit. Met de lift kon niet. Dus uit bed gebeld en gebonkt door de buren en samen door de rook heen naar beneden. Was gruwelijk en beangstigend. Ik moet er niet aan denken dat ik nog hoger had gewoond eigenlijk. Dat is de reden dat ik nooit meer hoog wil wonen eigenlijk. Bij brand echt verschrikkelijk om je weg naar beneden te vinden.
Ik woon op de eerste etage van een appartementencomlex. Er is een keer brand geweest in een ander appartement op mijn verdieping. Ik trof de gemeenschappelijke hal achter mijn voordeur aan vol met rook, belde 112 en in die paar minuten was de rook te dik geworden om te vluchten. Ik heb toen op mijn balkon staan wachten tot de brandweer me van het balkon kwam halen met een hoogwerker. Ik heb echt psychisch last gehad van die brand. Dikke tip, tref je rook, maak dat je als wiedeweerga buiten komt vóór je de brandweer belt anders heb je kans dat je je enige uitweg verspilt aan bellen.
Koffiehagedis schreef:
14-10-2025 16:48
Niet per se hoor. Bij mij zat het trappenhuis in het midden van het pand, en het was nagenoeg onmogelijk dat brand of rook daar binnen kon komen.
Degene waarbij de brand ontstond bij mij was in paniek geraakt, naar buiten gerend en had de deur wagenwijd open gelaten zodat de hele hal vol met rook kwam te staan.
Broer woonde op 13 hoog jarenlang, uitzicht was prachtig maar ik zou het kijken naar de straat heel erg missen.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Voor mij zou nog belangrijk zijn voor het balkon wordt afgewerkt. Met glas of met beton?

Ik kom wel bij mensen op de derde etage. Balkon is betonnen bak. Je moet gaan staan om er van uit binnen over heen te kijken. Zij zien alleen lucht. Staand is hun uitzicht ook saai, want niet hoog genoeg. Zien alleen daken van één-gezinswoningen.

Die man zwaaide in hun huis met tuin naar iedereen die voorbij liep. Hij is niet meer mobiel en mist dat contact met buren heel erg. Het voelt heel eenzaam want sommige dagen ziet hij letterlijk geen mens.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
eeka schreef:
14-10-2025 16:23
De mensen die een tuin misten: houd je dan van tuinieren? Ik houd daar totaal niet van en ik kan nauwelijks een cactus in leven houden dus daar ligt het niet aan bij mij.
Ja, ik mis de tuin elke dag. Balkon hele dag in de schaduw dus daar zit ik nooit. Eigenlijk alleen rokers op bezoek. Had ik liever die ruimte bij mn slaapkamer gehad. Maja, nu studieschuld aflossen, sparen en hopelijk over een aantal jaar een plek met een tuin.
KamilleT schreef:
14-10-2025 23:33
Is het in H? En als dat zo is, ben je bekend met de buurt?
Ja daar is het. De nieuwe torens bij het winkelcentrum daar. Dat is ook een van de punten waar ik nog twijfel over heb. Nu woon in centrum maar oud tochtig huisje met 2 etages en het lijkt mij zo zalig om nieuw en op 1 etage te wonen. In centrum is dat gewoon niet te vinden voor een bedrag dat ik kan betalen.
Dubbel
Kan je niet in contact komen met bewoners op de 20ste etage?
Mijn ouders wonen hoog, aan het centrum. Er zijn 4 liften en soms is er eentje kapot. Nog nooit in 6 jaar meegemaakt dat ze alle 4 kapot waren.
Een soort inpandig balkon dus vrijwel altijd droog.
Mijn vader vindt het vreselijk. Hij voelt zich enorm opgesloten.
Ik pas weleens op de hond en ik vind het heerlijk. Je stapt zo het centrum in en in het huis zit je lekker in je eigen bubbel en toch zie je alles. Het voelt ook lekker veilig.

Het liftverhaal en buren ken ik van de verhalen. Er schijnt heel wat gedeeld te worden tijdens die gezamenlijke liftmomenten 🤣 en de hondeneigenaren weten precies wanneer welke hond gaat wandelen 🙈

Ik woon zelf niet zo hoog. Heb 2 balkons. Ik had gedacht een tuin te missen, maar dat valt me echt mee. Af en toe mis ik het, maar het weegt niet op tegen de rest van het woongenot.
Mijn bovenste balkon is groot maar snel ontzettend warm. Ook zie je niets als je zit, dat vind ik niet prettig. Zit daarom dus vrijwel altijd op het andere kleinere balkon.

Het nadeel van boven wonen is toch meer gesjouw met spullen. Inderdaad bijvoorbeeld de kerstspullen, in de berging 'rommelen' , nieuwe meubels, je sjouwt niet even voor een week boodschappen naar binnen etc.

Heb je wel een berging/schuurtje?
Peertjes schreef:
15-10-2025 07:58
Kan je niet in contact komen met bewoners op de 20ste etage?
Het is nieuwbouw dus het bestaat nog niet. En hier hebben we nog niet zulke hoge gebouwen.
Ginevra schreef:
14-10-2025 14:51
Ik heb een paar jaar geleden ontdekt dat ik zicht op de straat wil hebben. Wat mensen die voorbij lopen, een beetje visueel contact houden met het leven buiten de deur. In een huis waarin dat niet kan ga ik me eenzaam voelen. Op éénhoog of tweehoog zie ik dat nog, maar op grote hoogte niet meer.

Hoe mooi het uitzicht ook is, ik zou daarom zelf niet meer hoog willen wonen.
Hier precies hetzelfde. Hier woon ik op de derde etage en dat is wat mij betreft ook de max.
Het hoogste wat ik ooit heb gewoond was op de vijfde etage en dat vond ik eigenlijk al te hoog.
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?

Ik had een nieuwbouwappartement gekocht op de 17e etage aan het water. Het was een gebouw van totaal 31 verdiepingen. Ik had zo'n spijt toen het opgeleverd werd dat ik het na 3 maanden weer verkocht heb. Ik heb er totaal dus een half jaar gewoond en ik heb een half jaar dagelijks boren, timmeren en hakken gehoord terwijl het hele gebouw nieuw opgeleverd was.
Je hoort altijd iets van je buren, het was altijd op het balon een graad of 5 kouder dan buiten. Op het balkon kon je niet zitten van de koude wind terwijl je buiten liep te puffen in je shirtje. De lift lag altijd wel iets smerigs in, een kind wat chips had staan eten en de hele lift gevoerd had, een hond die zijn "plasje" of nog erger zijn "poepje" niet op kon houden. Mensen die de lift vasthouden omdat ze ergens mee bezig zijn. Naar beneden ging ik dus altijd al lopend. En dan als je boodschappen gedaan had. Ik heb altijd 5 of 6 tassen dus 3 x met de lift naar boven en beneden. Je was zo weer een half uur verder. Wat ik nog het meeste miste was zo naar buiten lopen. Ik voelde me echt gevangen.
Ieder zijn ding maar mij zie je nooit meer in zo'n groot appartementencomplex. Ik ben weer blij met mijn eengezinswoning.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven