Hoe bevalt wonen op een hogere etage?
dinsdag 14 oktober 2025 om 14:41
Ik ben aan het kijken naar een nieuwbouwappartement in een gebouw dat meer dan 20 etages hoog wordt. Mooie ruime appartementen met grote woonkamers, het ziet er echt goed uit. Ik zie drie appartementen die ik interessant vind: op de 9e, de 12e en de 20e etage. Het lijkt mij aan de ene kant heel fijn om zo hoog mogelijk te zitten maar hoe is dat als je er echt woont? Ik ben benieuwd naar ervaringen!
dinsdag 14 oktober 2025 om 16:35
Volgens mij moet dat bij woontorens, dat ze kunnen bewegen. Ik zag dat eens in een documentaire.eeka schreef: ↑14-10-2025 16:11Oei jij beschrijft inderdaad de voordelen die ik ook zie! Het is in de randstad en bij helder weer kan je dus de kustlijn zien en ook Schiphol. Ik heb echt het idee dat ik alleen maar voor het raam ga zitten de eerste tijd! Heb jij geen last van een schommelend gebouw? Toen ik op de 15e werkte schudde inderdaad de lampen af en toe bij harde wind maar dat was een oud gebouw.
dinsdag 14 oktober 2025 om 16:38
Ik kijk ook uit op Schiphol. Zeker in het begin is dat echt heel leuk. Verder kijk ik graag waar de sirenes allemaal heen gaan. En onweersbuien, zonsondergangen en vuurwerk zijn helemaal mooi.
Oh ja, vuurwerk knalt wel net voor je neus...
Wij hebben ook 2 liften, maar die liggen er toch soms uit (of 1 van de 2). En gelukkig een eigen berging op de begane grond en centrale fietsenstalling.
Nog geen issues gehad met storm. Wel toen ik idd ergens op de 15e verdieping werkte.
Ik vond een echt uitpandig balkon wel een must voor dat buitengevoel (dus geen loggia ofzo). En omdat onze flat uit maisonettes bestaat zitten je bovenburen ook niet gelijk boven je balkon.
Oh ja, vuurwerk knalt wel net voor je neus...
Wij hebben ook 2 liften, maar die liggen er toch soms uit (of 1 van de 2). En gelukkig een eigen berging op de begane grond en centrale fietsenstalling.
Nog geen issues gehad met storm. Wel toen ik idd ergens op de 15e verdieping werkte.
Ik vond een echt uitpandig balkon wel een must voor dat buitengevoel (dus geen loggia ofzo). En omdat onze flat uit maisonettes bestaat zitten je bovenburen ook niet gelijk boven je balkon.
dinsdag 14 oktober 2025 om 16:41
Ja anders breken zePianissimo schreef: ↑14-10-2025 16:35Volgens mij moet dat bij woontorens, dat ze kunnen bewegen. Ik zag dat eens in een documentaire.

dinsdag 14 oktober 2025 om 16:46
Dat zit er absoluut. Mijn oude appartement komt uit 2012 en zelfs in stormen was er echt helemaal niets te voelen, gelukkig.ikbenhetzozat schreef: ↑14-10-2025 16:35Een kennis van mij woont 11 hoog in een flat en wanneer het daar heel hard waait voel je het pand bewegen. Ik vind het doodeng en kom er dus ook nog maar weinig. Het betreft wel een oudere flat en geen nieuwbouw dus wellicht kan daar verschil in zitten.
dinsdag 14 oktober 2025 om 16:48
dinsdag 14 oktober 2025 om 16:59
Ik heb ooit op de bovenste etage gewoond. Was de vijfde. Heel mooi groot appartement. Aan een park. De hele dag uitzicht vanaf mijn balkon op de mensen in het park.Tot dusver heel mooi dus. En toen brak op de tweede een hele dikke brand uit. Met de lift kon niet. Dus uit bed gebeld en gebonkt door de buren en samen door de rook heen naar beneden. Was gruwelijk en beangstigend. Ik moet er niet aan denken dat ik nog hoger had gewoond eigenlijk. Dat is de reden dat ik nooit meer hoog wil wonen eigenlijk. Bij brand echt verschrikkelijk om je weg naar beneden te vinden.
buzziebee wijzigde dit bericht op 14-10-2025 17:02
10.70% gewijzigd
dinsdag 14 oktober 2025 om 17:00
Wij hadden een open trap. Geen trappenhuis. Dus de voordeuren zaten ‘binnen’. Rondom de lift in het midden liep de trap.Koffiehagedis schreef: ↑14-10-2025 16:48Niet per se hoor. Bij mij zat het trappenhuis in het midden van het pand, en het was nagenoeg onmogelijk dat brand of rook daar binnen kon komen.
buzziebee wijzigde dit bericht op 14-10-2025 17:02
13.27% gewijzigd
dinsdag 14 oktober 2025 om 17:02
dinsdag 14 oktober 2025 om 17:38
Ik zou me op de bovenste etage zorgen maken dat ik bij hittegolven gebakken word, omdat ik onder het platte dak zit.
En ze zullen vast moderne bouwtechnieken toepassen dat je daar minder last van zou moeten hebben, maar als die techniek toch niet zo goed werkt, kun je mooi fluiten naar een oplossing.
Ik zou 2 balkons heerlijk vinden. Kun je bij mild weer de zonkant kiezen en bij heet weer de schaduw.
En ze zullen vast moderne bouwtechnieken toepassen dat je daar minder last van zou moeten hebben, maar als die techniek toch niet zo goed werkt, kun je mooi fluiten naar een oplossing.
Ik zou 2 balkons heerlijk vinden. Kun je bij mild weer de zonkant kiezen en bij heet weer de schaduw.
dinsdag 14 oktober 2025 om 17:39
Wij woonden op 5 hoog en dat vond ik heerlijk! Lekker rustig, weinig rumoer van de straat, geen spinnen op die hoogte, minder muggen. En het uitzicht vond ik heerlijk! Wat iemand al zei, die seizoenen zo zien veranderen aan de boomtoppen vond ik prachtig. Zeker met sneeuw en vorst, van die witte bomen en zo’n blauwe lucht erboven, prachtig! We hebben er 4 jaar gewoond en de lift is in al die tijd niet stuk geweest. Dus daar zou ik me niet door laten weerhouden. Net als brand, tja…dat kan ook heel fout aflopen als je in een gewoon huis woont natuurlijk. Tuin heb ik ook niet gemist. Ik zat vaker op het balkon dan dat ik in onze tuin zit tegenwoordig. Tuin vind ik veel onderhoud, al dat onkruid enz. Dat heb je met een balkon allemaal niet en dat was veel makkelijker bij te houden. Ik had een kleine moestuin op het balkon met tomaten, paprika’s, komkommer en aardbeien.
Ik zou later graag weer naar een appartement gaan, en graag lekker hoog dan!
Ik zou later graag weer naar een appartement gaan, en graag lekker hoog dan!
dinsdag 14 oktober 2025 om 17:46
Wat dat een ouder gebouw? In moderne gebouwen moeten er op voorschrift van de brandweer altijd twee vluchtwegen zijn. En volgens mij is er ook een alarm door het hele gebouw. Maar ik vind het een goed punt en ik ga dat zeker navragen.
dinsdag 14 oktober 2025 om 17:48
Nee. Nagelnieuw. Oke was in 1999. Ik was de eerste bewoner. En er was dus maar 1 trap rondom de liftkolom. Verder superluxe met parkeergarage met een electrische deur ed.
dinsdag 14 oktober 2025 om 17:53
Ik ken verschillende mensen die hoog hebben gewoond. En altijd gedoe met de lift. Kapot, traag, vies ( hond in geplast of gepoept) of je staat weer bij die ene buur in de lift, waar je geen zin in hebt
. En vaak lange galerijen vind ik nog veel vervelender. Claustrofobisch word ik daar van. Dus nee, voor mij geen hoge flat.

Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 14 oktober 2025 om 18:01
Ik zou het uitzicht fijn vinden, maar vogelgeluiden e.d. wel missen. Iemand schreef al over dat sommige meubels wellicht niet in de lift kunnen, dat is idd iets om over na te denken want je kan geen verhuislift laten komen en al die trappen gaan ze het niet voor je op sjouwen. Ik vraag me ook heel praktische dingen af: met je stinkende, lekkende vuilniszak door het gebouw, bijvoorbeeld? VVE-vergaderingen met héél veel deelnemers (en vast dus ook gedoe en minder snel consensus)? Als je geen eigen berging hebt, ben je inderdaad voor sommige dingen misschien vaak op en neer aan het gaan. Maar ook als je wel een eigen berging hebt, kan het gedoe zijn. Althans, ik vind het bij mijn ouders die lang zo hoog niet wonen, toch altijd wel een onderneming om dan de kerstspullen ofzo tevoorschijn te halen. Maar goed, dat zal vast ook wennen.
dinsdag 14 oktober 2025 om 18:02
Mijn sibling (sorry) heeft aan zo'n lift een relatie over gehouden. Dus het kan ook leuk uitpakkenGroenTuintje schreef: ↑14-10-2025 17:53Ik ken verschillende mensen die hoog hebben gewoond. En altijd gedoe met de lift. Kapot, traag, vies ( hond in geplast of gepoept) of je staat weer bij die ene buur in de lift, waar je geen zin in hebt. En vaak lange galerijen vind ik nog veel vervelender. Claustrofobisch word ik daar van. Dus nee, voor mij geen hoge flat.

dinsdag 14 oktober 2025 om 18:24
Ik woon op 4 hoog, maar mijn sibling zit op 13 hoog en heeft niks te klagen! Mooi uitzicht, lekker rustig, veel privacy. Ze hebben gelukkig 3 liften in hun deel van het gebouw, dus als een kapot gaat is dat ok. Maar als je maar 1 lift zou hebben lijkt me dat wel spannend.
Mij lijkt het overigens ook heerlijk zo hoog te wonen! Moet er wel balkonnetje bij zitten.
Mij lijkt het overigens ook heerlijk zo hoog te wonen! Moet er wel balkonnetje bij zitten.
dinsdag 14 oktober 2025 om 18:58
dinsdag 14 oktober 2025 om 21:02
De indeling is nagenoeg hetzelfde alleen de balkons verschillen. De appartementen van mijn voorkeur liggen ook aan dezelfde kant van het gebouw. Die op de 9e heeft een klein balkon op het westen, die op de 12e een groter balkon op het westen en die op de 20e heeft 2 kleine balkons op noord en west. Ik denk dat die met 2 balkons mijn voorkeur heeft maar dat is wel heel hoog. Lastig!
dinsdag 14 oktober 2025 om 21:04
Ik zou trouwens ook nadenken over hoe winderig die balkons mogelijk zijn. Als je verwacht daar te kunnen gaan zitten en het kan in de praktijk nooit omdat je altijd wegwaait, dan is dat ook niet leuk. (Of als je denkt: 'handig voor de was' en het komt er uiteindelijk op neer dat je onderbroeken van 20 hoog naar beneden waaien)
meisje85 wijzigde dit bericht op 14-10-2025 21:24
24.24% gewijzigd
dinsdag 14 oktober 2025 om 21:21
Ja ik geloof dat ik ergens zou gaan proberen te kijken. Dus uitzoeken of je iemand kent die ongeveer op deze hoogte woont en daar een kop koffie gaan drinken.eeka schreef: ↑14-10-2025 21:02De indeling is nagenoeg hetzelfde alleen de balkons verschillen. De appartementen van mijn voorkeur liggen ook aan dezelfde kant van het gebouw. Die op de 9e heeft een klein balkon op het westen, die op de 12e een groter balkon op het westen en die op de 20e heeft 2 kleine balkons op noord en west. Ik denk dat die met 2 balkons mijn voorkeur heeft maar dat is wel heel hoog. Lastig!
dinsdag 14 oktober 2025 om 21:24
Ja en of er eventueel gebouwen naast staan en hoe hoog die dan zijn.
En hoe hoog er nog vogeltjes zijn.
dinsdag 14 oktober 2025 om 21:29
Ons balkon ligt op het zuiden (veel zon, heet, zonnescherm is een must). Maar als we na het werk in de zon willen zitten moeten we op de gallerij gaan zitten die aan de noordkant zit.
Dus kijk ook goed wanneer je het meest gebruik wil maken van je balkon.
Onze woonkamer is standaard ook een stuk warmer dan de keuken aan de noordkant.
Qua wind is ook wel een goeie om rekening mee te houden. Die is bij ons op het zuiden meestal heel gunstig.
Hier op 10 hoog wel vogels, maar vooral duiven op het balkon (vind ik vreselijk vervelende beesten). Af en toe meesjes of een verdwaalde halsbandparkiet (nestkastje of voer ophangen kan al helpen). En vleermuizen.
Dus kijk ook goed wanneer je het meest gebruik wil maken van je balkon.
Onze woonkamer is standaard ook een stuk warmer dan de keuken aan de noordkant.
Qua wind is ook wel een goeie om rekening mee te houden. Die is bij ons op het zuiden meestal heel gunstig.
Hier op 10 hoog wel vogels, maar vooral duiven op het balkon (vind ik vreselijk vervelende beesten). Af en toe meesjes of een verdwaalde halsbandparkiet (nestkastje of voer ophangen kan al helpen). En vleermuizen.
biebeltje wijzigde dit bericht op 14-10-2025 21:32
19.42% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in