Hoe bouw ik een tuinhek?

15-03-2010 12:11 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet echt een tuinier of klusser, maar twee linkerhanden heb ik ook niet. Ik wil in de voortuin (zes bij zes meter) een tuinhek. We hebben lage schuttingdelen (1.77 m breed en 1.09 m hoog). Maar, hoe zet je die delen vast? Vierkante palen in de grond en dan de delen vastschroeven daarop? Hoe lang moeten die palen dan zijn? Zet je dan twee delen vast op een paal? Moet er dan in het midden van het deel nog een paal voor de stevigheid? Of zet je de palen tussen de delen en dan van die steunen gebruiken om de boel vast te zetten? Of is er een andere (betere) oplossing waar ik nu niet op kan komen?



Alvast bedankt voor het meedenken.



p.s. het tuincentrum/bouwmarkt bracht geen echte oplossing. Alles kan ongeveer, maar wat nu echt handig is weten we nog niet.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 15 maart 2010 @ 12:26:

Moet je de eerste paal aan de muur vastmaken? Of waait een hek niet zo makkelijk om?Tis maar een hekkie van 1,09 toch? Met palen die 1/3 de grond in gaan is dat in principe stevig zat, maar je kan natuurlijk voor alle zekerheid de eerste paal aan de muur vastmaken
we gaan lekker he Saar?
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 15 maart 2010 @ 12:27:

je gaat me niet vertellen dat je buren geen schuttingen hebben...gewoon even de kunst afkijken.Schuttingen wel, maar die stonden er al (woningbouw). En de ene schutting is een serie palen waartegen planken zijn geschroefd en de andere schutting kan ik niet zien hoe de zaak vastzit. Tuinhek heeft niemand in de straat. Wel allemaal van die keurig onderhouden getrimde weelderige tuinen van Eden. Wij hebben de Tokkietuin van de straat.
MILF in the making ;-)
quote:Vl43inder schreef op 15 maart 2010 @ 12:28:

Die ijzeren punt dingen lijken me te slap als je het hek verder nergens anders aan vast maakt.Het hekje is maar 1,09 hoog, tis geen volwaardige schutting van 1,80....
quote:misschicken schreef op 15 maart 2010 @ 12:29:

we gaan lekker he Saar?
Het heet een grondboor trouwens



Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 15 maart 2010 @ 12:28:

Als je met de palenboor gaten hebt gemaakt, dan stop je daar de palen in en die ram je met een grote slaai dieper en vast. Met roestvrijstalen hoeklijnen schroef je de schuttingdelen aan de palen vast.Hoeklijnen zijn die schuttingsteunen toch?
MILF in the making ;-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 15 maart 2010 @ 12:28:

[...]



Tis maar een hekkie van 1,09 toch? Met palen die 1/3 de grond in gaan is dat in principe stevig zat, maar je kan natuurlijk voor alle zekerheid de eerste paal aan de muur vastmaken Ik voel me zwaar nitwit hier.
MILF in the making ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wat knap dat je zo'' n klus gaat doen zonder enig idee hoe dit aan te pakken. Ik zou dat zelf niet durven, zeker niet bij een schutting die toch wel heel stevig moet worden om niet om te waaien in een flinke storm. Is het een idee om hulp te vragen aan iemand die het al vaker heeft gedaan?

Heb je wel vaker dit soort klussen gedaan op zo'n manier? En verliep dat goed? Ik bedoel het niet zo zuur als het er staat maar ik lees dat je al van alles hebt gekocht zonder te weten wat je allemaal nodig hebt en hoe je het moet doen. Dat zou ik zelf nooit durven...
quote:DarkRosePrincess schreef op 15 maart 2010 @ 12:31:

[...]





Hoeklijnen zijn die schuttingsteunen toch?Ja.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heet zo een ding waarmee je de paal verder de grond inslaat? Na het boren de paal in het gat en dan verder slaan. Of kan dan ook met een flinke hamer/moker?
MILF in the making ;-)
Rubber hamer will do...
Alle reacties Link kopieren
Schorpioentje, dat durf ik wel hoor. Een echte grote schutting niet, maar de voortuin omhekken wel. Ik moet het ergens oefenen toch?!
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 15 maart 2010 @ 12:32:

[...]





Ik voel me zwaar nitwit hier.Nergens voor nodig
Alle reacties Link kopieren
Zo klussen we hier trouwens standaard. Niet gehinderd door enige vorm van kennis gewoon doen. En vaak gaat dat goed.
MILF in the making ;-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 15 maart 2010 @ 12:34:

[...]



Nergens voor nodig Heb je ook nog een stappenplan om de tuin te tegelen? Tenminste een pad van de voordeur naar de stoep? De rest wordt gras en struikjes.
MILF in the making ;-)
Alle reacties Link kopieren
Tuin afgraven, zilverzand minimaal 10 cm neerleggen, aantrillen en laten aflopen, tegels erop in verband naar keuze, voegzand in de voegen...
Alle reacties Link kopieren
Wat is zilverzand? En hoe tril je aan? Met zo'n machine?
MILF in the making ;-)
quote:schorpioentje29 schreef op 15 maart 2010 @ 12:32:

Wat knap dat je zo'' n klus gaat doen zonder enig idee hoe dit aan te pakken. Ik zou dat zelf niet durven, zeker niet bij een schutting die toch wel heel stevig moet worden om niet om te waaien in een flinke storm. Is het een idee om hulp te vragen aan iemand die het al vaker heeft gedaan?

Heb je wel vaker dit soort klussen gedaan op zo'n manier? En verliep dat goed? Ik bedoel het niet zo zuur als het er staat maar ik lees dat je al van alles hebt gekocht zonder te weten wat je allemaal nodig hebt en hoe je het moet doen. Dat zou ik zelf nooit durven...Als je niks probeert, weet je ook niet of je het niet kunt.....
quote:schorpioentje29 schreef op 15 maart 2010 @ 12:39:

Tuin afgraven, zilverzand minimaal 10 cm neerleggen, aantrillen en laten aflopen, tegels erop in verband naar keuze, voegzand in de voegen... En dat durf je wel? hahaha
quote:DarkRosePrincess schreef op 15 maart 2010 @ 12:36:

[...]





Heb je ook nog een stappenplan om de tuin te tegelen? Tenminste een pad van de voordeur naar de stoep? De rest wordt gras en struikjes. http://www.gamma.com/stappenplanDetails.html?i=427
quote:DarkRosePrincess schreef op 15 maart 2010 @ 12:40:

Wat is zilverzand? En hoe tril je aan? Met zo'n machine?

Gewoon wit zand. Egaal trekken met een balk. Hier de steen op leggen en vasttikken met een rubber hamer. Inderdaad wel schuin af laten lopen, anders krijg je plasvorming.

En trillen voor alleen een paadje is een dure grap.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een stratenmaker die dat komt doen, die heeft alle machines etc. Zilverzand is een soort 'zandbakzand' dat bedoeld is om een stevige ondergrond te creeeren die niet verzakt.

Misschien een handige tip: in de bibliotheken hebben ze allerlei boeken over klussen in en rond huis, met uitleg over de gereedschappen en termen enzo. Als je vaker aan de slag wil op deze manier heb je daar misschien veel meer aan...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad MissChicken, van proberen kun je leren hoorde ik vroeger altijd en dat doe ik dus nog. :-)



SarahScott, Dankjewel! Waarom kan ik die stappenplannen niet vinden op de Gammasite?
MILF in the making ;-)
http://www.schuttingensite.nl/montage-schutting.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven