Hoe doe je dat met een kat in een appartement?
zondag 6 juli 2025 om 01:09
Ik ben aan het twijfelen om één of twee katjes te nemen. Maar ik woon in een appartement op de tweede verdieping en ik twijfel nog wat over de praktische zaken. Zet je dan bijvoorbeeld helemaal nooit een raam open? Ik heb wel horren maar die kunnen ze natuurlijk kapot krabben. Ik heb ook een schuifraam naar een balkon met horrenschuifraam. Je kan dat natuurlijk altijd dicht laten, maar katten zijn soms zo snel... Als het nog maar even open zou zijn om het wasrek bvb. op het balkon te zetten of om zelf buiten te gaan zitten kunnen ze mee naar buiten glippen. En wat met de mobiele airco? Dan moet er wel een raam open staan.
En hoe zorg je dat de kat niet meteen buiten loopt wanneer je de voordeur opendoet?
En hoe zorg je dat je niet per ongeluk een kat opsluit in een kamer? Laat je dan altijd alle binnendeuren open staan? Wat als er een deur dicht waait?
En hoe voorkom je dat ze elektrische toestellen per ongeluk aanzetten? Ik weet dat sommige kookplaten een kinderslot hebben, maar dat heeft de mijne denk ik niet.
En een kerstboom zet je dan beter helemaal niet denk ik?
Dus alle tips & tricks zijn meer dan welkom!
En hoe zorg je dat de kat niet meteen buiten loopt wanneer je de voordeur opendoet?
En hoe zorg je dat je niet per ongeluk een kat opsluit in een kamer? Laat je dan altijd alle binnendeuren open staan? Wat als er een deur dicht waait?
En hoe voorkom je dat ze elektrische toestellen per ongeluk aanzetten? Ik weet dat sommige kookplaten een kinderslot hebben, maar dat heeft de mijne denk ik niet.
En een kerstboom zet je dan beter helemaal niet denk ik?
Dus alle tips & tricks zijn meer dan welkom!
zondag 6 juli 2025 om 04:36
Wat een boel vragen, ik heb 13 jaar 2 katten in een appartement gehad.
Balkon had ik kat proof gemaakt. Daar konden ze dus gewoon veilig op.
Mijn binnen deuren hadden katten luikjes. Voordeur kon ik gewoon openen zonder dat ze meteen weg wilden rennen. Gebeurde dat wel dan zaten ze in de trappen gang, had ik ze zo weer te pakken. Of ik deed even gauw de woonkamer deur dicht (incl luikje), want daar lagen ze eigenlijk altijd. En dan pas de voordeur open.
Op het aanrecht kwamen ze niet, maar ik had sowieso op de kookplaat een bescherm mat. Niet perse voor de katten, maar gewoon zodat de kookplaat ook een stuk aanrecht is als ik hem niet gebruik.
Verder zou ik niet weten welke elektrische toestellen ze per ongeluk kunnen aanzetten.
Mijn ramen hadden een kiep stand, dus deze konden daarop altijd open.
Kerstboom had ik niet, wil je dat wel dan met plastic ballen.
Het went snel, je kunt je katten prima opvoeden. Ik had 2 raskatten, het waren net honden. Luisterden erg goed. Ik persoonlijk zou niet snel met 2 Europese kortharen in een appartement willen wonen. Dus kies ook echt een rustig en makkelijk kattenras uit die niet je hele appartement op stelten zetten, omdat ze zoveel energie hebben.
Al genoot ik ontzettend van de dolle 5 minuten van mijn beessies.
Balkon had ik kat proof gemaakt. Daar konden ze dus gewoon veilig op.
Mijn binnen deuren hadden katten luikjes. Voordeur kon ik gewoon openen zonder dat ze meteen weg wilden rennen. Gebeurde dat wel dan zaten ze in de trappen gang, had ik ze zo weer te pakken. Of ik deed even gauw de woonkamer deur dicht (incl luikje), want daar lagen ze eigenlijk altijd. En dan pas de voordeur open.
Op het aanrecht kwamen ze niet, maar ik had sowieso op de kookplaat een bescherm mat. Niet perse voor de katten, maar gewoon zodat de kookplaat ook een stuk aanrecht is als ik hem niet gebruik.
Verder zou ik niet weten welke elektrische toestellen ze per ongeluk kunnen aanzetten.
Mijn ramen hadden een kiep stand, dus deze konden daarop altijd open.
Kerstboom had ik niet, wil je dat wel dan met plastic ballen.
Het went snel, je kunt je katten prima opvoeden. Ik had 2 raskatten, het waren net honden. Luisterden erg goed. Ik persoonlijk zou niet snel met 2 Europese kortharen in een appartement willen wonen. Dus kies ook echt een rustig en makkelijk kattenras uit die niet je hele appartement op stelten zetten, omdat ze zoveel energie hebben.
Al genoot ik ontzettend van de dolle 5 minuten van mijn beessies.
zondag 6 juli 2025 om 06:06
Ik woon op een appartement
Aanrecht kook gedeelte staat uit. In mij geval draai ik de gas slang uit. Verder zorg ik dat er nooit iets ligt wat voor de kat aantrekkelijk is waardoor die er inmiddels niet meer komt.
De stekker van b.v de waterkoker doe ik er alleen in als ik water nodig heb.
Balkon heb ik afgezet daardoor kunnen als ik thuis ben de ramen wijd genoeg open waardoor in en uit kan lopen.
De voordeur gewoon goed op blijven letten dat die niet langs je schiet.
Kijk goed naar een solo kat of 2 kittems die nog niet buiten gewent zijn.
De kerstboom proberen kan altijd maar doe er dan spullen in die niet te breken zijn. Hier heb ik een mini boom maar die kan ik dan elke dag op tuigen.
Mobiele airco heb ik hier niet.
Deuren staan hier altijd open mocht er 1 dicht vallen hoor ik dat wel aan zijn herrie.
Er is hier ook een katten topic wees welkom daar.
thuis/het-grote-viva-katten-topic-deel- ... 9#33311419
Aanrecht kook gedeelte staat uit. In mij geval draai ik de gas slang uit. Verder zorg ik dat er nooit iets ligt wat voor de kat aantrekkelijk is waardoor die er inmiddels niet meer komt.
De stekker van b.v de waterkoker doe ik er alleen in als ik water nodig heb.
Balkon heb ik afgezet daardoor kunnen als ik thuis ben de ramen wijd genoeg open waardoor in en uit kan lopen.
De voordeur gewoon goed op blijven letten dat die niet langs je schiet.
Kijk goed naar een solo kat of 2 kittems die nog niet buiten gewent zijn.
De kerstboom proberen kan altijd maar doe er dan spullen in die niet te breken zijn. Hier heb ik een mini boom maar die kan ik dan elke dag op tuigen.
Mobiele airco heb ik hier niet.
Deuren staan hier altijd open mocht er 1 dicht vallen hoor ik dat wel aan zijn herrie.
Er is hier ook een katten topic wees welkom daar.
thuis/het-grote-viva-katten-topic-deel- ... 9#33311419
zondag 6 juli 2025 om 06:43
Ik moest wel een beetje lachen om “ hoe voorkom je dat ze elektrische toestellen aanzetten”
Ja, je hebt veel vragen en denkt over alles na maar dat vind ik beter dan iemand die zomaar een kat aanschaft en nergens over na denkt en de dierenarts rekening niet kan betalen.
Jaren geleden had ik 3 katten op een appartement. Eerlijk gezegd was dat er eentje teveel. Ik had de katten geadopteerd via een stichting uit Egypte en ze mochten volgens het contract niet naar buiten. Alle ramen stonden standaard op kiepstand. Het balkon hadden we dichtgemaakt met gevlochten riet en er is er nooit eentje overheen gesprongen.
Bij het openen van de voordeur altijd de tussendeuren achter je dicht doen. Ze glippen nog weleens langs je benen. Maar in een appartement komen ze dan toch op de hal uit en draaiden die van mij meestal meteen weer om.
Voor de mobiele airco heb je ook afdekhoezen/platen voor de slang naar buiten te doen. Raamdekking afvoerslang ofzoiets heet het.

Ja, je hebt veel vragen en denkt over alles na maar dat vind ik beter dan iemand die zomaar een kat aanschaft en nergens over na denkt en de dierenarts rekening niet kan betalen.
Jaren geleden had ik 3 katten op een appartement. Eerlijk gezegd was dat er eentje teveel. Ik had de katten geadopteerd via een stichting uit Egypte en ze mochten volgens het contract niet naar buiten. Alle ramen stonden standaard op kiepstand. Het balkon hadden we dichtgemaakt met gevlochten riet en er is er nooit eentje overheen gesprongen.
Bij het openen van de voordeur altijd de tussendeuren achter je dicht doen. Ze glippen nog weleens langs je benen. Maar in een appartement komen ze dan toch op de hal uit en draaiden die van mij meestal meteen weer om.
Voor de mobiele airco heb je ook afdekhoezen/platen voor de slang naar buiten te doen. Raamdekking afvoerslang ofzoiets heet het.
zondag 6 juli 2025 om 07:19
Oe nooit op kiepstand je raam! Kunnen ze in vast te komen zitten. Ik heb katten die gerust daar doorheen proberen te ontsnappen.
Antwoorden;
Balkon afgezet (wel in overleg met de verhuurder en later vve - let op kan heel veel gedoe zijn, vraag dit echt van te voren).
Komen allemaal op het aanrecht helaas, maar ik heb gas.
Ramen afgezet met mollengaas.
Vorig huis had ik kiepramen en had ik van de kinderslotjes erop gezet, zodat er een beetje frisse lucht doorkwam.
Ik sloot de katten op en zette boven alle ramen tegenover elkaar open.
Voordeur; wij hadden een vouwdeur tussen trapgat en voordeur geplaatst. Anders waren ze zeker wel 100x ontsnapt.
Nu dit huis trappenhuis. Wij houden ze bij binnenkomst tegen met een tas.
Je hebt bij zooplus ook raamafzetting voor kiepramen. Wij mochten niet boren in het kozijn en daarom voor speciale plakstrips gekozen.
Maar met kiepramen altijd oppassen. Wordt vaak voor gewaarschuwd.
Antwoorden;
Balkon afgezet (wel in overleg met de verhuurder en later vve - let op kan heel veel gedoe zijn, vraag dit echt van te voren).
Komen allemaal op het aanrecht helaas, maar ik heb gas.
Ramen afgezet met mollengaas.
Vorig huis had ik kiepramen en had ik van de kinderslotjes erop gezet, zodat er een beetje frisse lucht doorkwam.
Ik sloot de katten op en zette boven alle ramen tegenover elkaar open.
Voordeur; wij hadden een vouwdeur tussen trapgat en voordeur geplaatst. Anders waren ze zeker wel 100x ontsnapt.
Nu dit huis trappenhuis. Wij houden ze bij binnenkomst tegen met een tas.
Je hebt bij zooplus ook raamafzetting voor kiepramen. Wij mochten niet boren in het kozijn en daarom voor speciale plakstrips gekozen.
Maar met kiepramen altijd oppassen. Wordt vaak voor gewaarschuwd.
zondag 6 juli 2025 om 07:35
zondag 6 juli 2025 om 07:47
Toen wij in een appartement woonden, kwam de kat gewoon op het balkon.
We hadden alleen de kant naar de buren afgezet met gaas. Nu zou ik het hele balkon doen.
Je hebt speciaal kattengaas (o.a. Zooplus) ik zou niet weten wat een verhuurder of vve daar tegen zou kunnen hebben.
Bij ons krabben ze niet aan horren. En komen ook niet op het aanrecht. We hebben er nu maar een, maar in totaal 3 gehad.
Je kunt natuurlijk deurstoppers gebruiken tegen dichtslaande deuren.
Als je er 2 neemt, dan wel 2 die al aan elkaar zijn gewend.
We hadden alleen de kant naar de buren afgezet met gaas. Nu zou ik het hele balkon doen.
Je hebt speciaal kattengaas (o.a. Zooplus) ik zou niet weten wat een verhuurder of vve daar tegen zou kunnen hebben.
Bij ons krabben ze niet aan horren. En komen ook niet op het aanrecht. We hebben er nu maar een, maar in totaal 3 gehad.
Je kunt natuurlijk deurstoppers gebruiken tegen dichtslaande deuren.
Als je er 2 neemt, dan wel 2 die al aan elkaar zijn gewend.
zondag 6 juli 2025 om 07:50
Wij hebben gas, maar is dit niks voor de kookplaat? https://www.ikea.com/nl/nl/p/insug-koo ... Appliances
zondag 6 juli 2025 om 08:02
zondag 6 juli 2025 om 08:12
Doorgaans is een appartement gelijkvloers en is er geen boven. Tenzij een maisonnette oid.
En TO geeft aan dat ze op de 2e verdieping woont. Dus 1 verdieping.
zondag 6 juli 2025 om 08:20
zondag 6 juli 2025 om 08:56
Maar het hele idee kan toch ook gewoon in een appartement? Je stopt de katten in een kamer en doet in alle andere kamers de ramen open om te luchten. Ik snap je punt niet zo goed.
zondag 6 juli 2025 om 09:03
Ik denk overigens wel dat het goed is om over dingen na te denken, maar je ook weer geen problemen hoeft te zoeken, TO. Qua binnendeuren is het niet anders dan in een ander huis, ook daar kan weleens een deur dichtklappen. Ik heb meerdere vrienden met katten die echt nooit de voordeur uit rennen als 'ie opengaat en die hebben ook altijd allemaal een kerstboom staan. En de kans dat ze vanuit een appartement ver komen als ze toch de voordeur uit gaan, lijkt me nu juist weer kleiner dan bij een rijtjeshuis. Dat met die elektrische apparaten zal ook wel loslopen, sowieso kan ik nauwelijks apparaten bedenken waarbij dat überhaupt zou kunnen en bij zo'n beetje alle apparaten die ik zou kunnen bedenken, zie ik niet in dat het kwaad zou kunnen.
meisje85 wijzigde dit bericht op 06-07-2025 09:12
1.76% gewijzigd
zondag 6 juli 2025 om 09:11
Ik ken iemand waarvan een kat van een balkon gevallen was (gesprongen, denk ik) en overleed.Elizabethie schreef: ↑06-07-2025 08:20Wij hebben jarenlang een kat gehad op de 7e verdieping. Had niks afgesloten en deed nooit iets dicht. We letten er wel op dat hij niet de voordeur uitglipte, dat was het enige.
Hij kwam gewoon op het balkon. Katten kunnen aardig hoogte inschatten. Er is nooit iets gebeurd.
(dat was op de 2 verdieping).
De kat was toen nog jong.
Wij hebben zelf een kat in huis die tamelijk voorzichtig is, hij springt niet zomaar ergens vanaf. (ook niet zomaar ergens op).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zondag 6 juli 2025 om 09:20
Mijn katten komen uit het asiel en werden geplaatst als binnenkatten. Ramen open etc zijn inderdaad dingen waar ik in de loop van de tijd tegenaan liep. Nu heb ik hekjes naast en boven de ramen. Raam kan dan een stuk open (slang van de airco kan dan door het raam) en katten kunnen niet het raam uit. Er is er maar 1 die heel af en toe eens gaat snuffelen, de andere nooit.
Voordeur open heb ik weleens over nagedacht, maar in de praktijk blijkt dat hun ligplekje voorkeur heeft boven mij enthousiast gedag zeg, dus ik kan best rustig thuis komen. Mijn vorige kat is 1 keer door de voordeur geglipt, dat was twee meter leuk en daarna vond hij het veel te eng en is weer terug gerend.
Ik heb echt wel voorheen jaren lopen klooien met op de slaapkamer houden en dan ramen in de woonkamer open en andersom. Nu slaap ik tijdens de hitte in de woonkamer met mijn mobiele airco, ramen dus een stukje open en de slaapkamer laat ik dan voor wat het is (daar staat het raam wel altijd op kiepstand)
Ze hebben de mobiele airco weleens aangezet, daar trek ik nu altijd de stekker eruit. En verder let ik tegenwoordig een beetje op waar de knopjes zitten voordat ik iets koop. Deuren staan altijd open bij mij. Ik heb altijd een tafelkerstboom, maar dat is ook vanwege gebrek aan ruimte. Geen breekbare ballen kopen.
Voordeur open heb ik weleens over nagedacht, maar in de praktijk blijkt dat hun ligplekje voorkeur heeft boven mij enthousiast gedag zeg, dus ik kan best rustig thuis komen. Mijn vorige kat is 1 keer door de voordeur geglipt, dat was twee meter leuk en daarna vond hij het veel te eng en is weer terug gerend.
Ik heb echt wel voorheen jaren lopen klooien met op de slaapkamer houden en dan ramen in de woonkamer open en andersom. Nu slaap ik tijdens de hitte in de woonkamer met mijn mobiele airco, ramen dus een stukje open en de slaapkamer laat ik dan voor wat het is (daar staat het raam wel altijd op kiepstand)
Ze hebben de mobiele airco weleens aangezet, daar trek ik nu altijd de stekker eruit. En verder let ik tegenwoordig een beetje op waar de knopjes zitten voordat ik iets koop. Deuren staan altijd open bij mij. Ik heb altijd een tafelkerstboom, maar dat is ook vanwege gebrek aan ruimte. Geen breekbare ballen kopen.
zondag 6 juli 2025 om 09:27
Wij hebben een oude binnen (ras)kat uit het asiel geadopteerd. Hij is de allerliefste, klimt niet op het aanrecht en ontsnapt zeker niet. Hij slaapt vooral (wij noemen het: genieten van z’n pensioen). Je moet er natuurlijk maar net geluk mee hebben, maar als hij vijf minuutjes de zoomies heeft dan is dat al veel. Voor de rest slaapt hij op je of bij je.
We hebben kiepramen dus die kunnen open, maar bij schuiframen zou ik inderdaad goed oppassen.
We hebben kiepramen dus die kunnen open, maar bij schuiframen zou ik inderdaad goed oppassen.
zondag 6 juli 2025 om 09:29
Ik woon in een appartement en heb een kat. Ik heb schuiframen en die schuif ik gewoon een klein stukje open zodat de kat er niet doorheen kan. Achter kunnen we ze wel wijd open als we thuis zijn want dan eindigt de kat op t terras als ze er doorheen gaat en dat mag wel als we er zijn. Verder van al jouw vragen nooit gedoe gehad. Ze zet niks aan, loopt gewoon door huis. Wij hebben wel een boven en de deur naar boven staat wel altijd op een kiertje. Maar de tussendeur naar de woonkamer is in de winter gewoon dicht. We merken t wel als ze er doorheen wil.
zondag 6 juli 2025 om 09:37
Ik woon in een appartement op 2 hoog. Balkon heb ik afgezet met kattennet. Raam in de keuken met hor en kattennet. Dat staat dan op kiepstand, maar de opening is zo smal, daar passen ze niet tussen. Als ik weg ga/ben verblijven ze in woonkamer met open keuken, tussendeur dicht.
Het enige elektrische apparaat wat ik van de stroom afhaal is m'n broodrooster. 1 van m'n katten is nogal onderzoekend, dus dat zag ik wel voor me, hij met 1 poot het schuifje naar beneden en 1 poot in de broodrooster
Edit: mijn grote kerstboom zet ik gewoon op, met plastic ballen. Gaat prima.
Het enige elektrische apparaat wat ik van de stroom afhaal is m'n broodrooster. 1 van m'n katten is nogal onderzoekend, dus dat zag ik wel voor me, hij met 1 poot het schuifje naar beneden en 1 poot in de broodrooster

Edit: mijn grote kerstboom zet ik gewoon op, met plastic ballen. Gaat prima.
djessy wijzigde dit bericht op 06-07-2025 10:00
7.16% gewijzigd
Ook een Pluviofiel
zondag 6 juli 2025 om 09:43
Hier idem. Van 4 hoog naar beneden gevallen (studentenhuis en iemand had even niet opgelet); gelukkig wel overleefd maar heeft het behoorlijk zwaar gehad in eerste instantie. Bij vriendin had oppas niet opgelet en haar kat op frans balkon gelaten; ook 4 hoog, kat heeft het niet gered. Bij de buren is de kat van de tweede verdieping gevallen, gebroken pootje verder ok.dreuvel schreef: ↑06-07-2025 09:11Ik ken iemand waarvan een kat van een balkon gevallen was (gesprongen, denk ik) en overleed.
(dat was op de 2 verdieping).
De kat was toen nog jong.
Wij hebben zelf een kat in huis die tamelijk voorzichtig is, hij springt niet zomaar ergens vanaf. (ook niet zomaar ergens op).
Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat het op het balkon goed gaat, zeker niet bij een jonge kat. Boel afzetten lijkt me wijs.
zondag 6 juli 2025 om 09:46
Voor binnenkatten zou ik zorgen dat ze zoveel mogelijk ruimte hebben, dus balkon afzetten en daar ook zo'n kattentoren neerzetten.
Ook binnen veel mogelijkheden creëeren voor beweging.
Bijvoorbeeld zo'n krabpaal die je klemt tegen het plafond met mandjes aan de zijkant.
En je lees je in over voedselverrijking.
Katten die zich niet vervelen hebben minder neiging tot slopen.
Ik heb ooit een kat gehad (vanaf kitten) die absoluut geen binnenkat wilde zijn. Hij kreeg uiteindelijk gezondheidsproblemen van de stress.
Toen hij eindelijk naar buiten kon kwam hij tot rust en verdwenen de gezondheidsproblemen.
Ook binnen veel mogelijkheden creëeren voor beweging.
Bijvoorbeeld zo'n krabpaal die je klemt tegen het plafond met mandjes aan de zijkant.
En je lees je in over voedselverrijking.
Katten die zich niet vervelen hebben minder neiging tot slopen.
Ik heb ooit een kat gehad (vanaf kitten) die absoluut geen binnenkat wilde zijn. Hij kreeg uiteindelijk gezondheidsproblemen van de stress.
Toen hij eindelijk naar buiten kon kwam hij tot rust en verdwenen de gezondheidsproblemen.
zondag 6 juli 2025 om 09:55
Mijn katten hebben tijdens het spelen wel eens de luchtbevochtiging aangezet.
Kerstballen zijn bij mij gewoon van glas en erfstukken. Ik knijp met een tangetje de haakjes dicht om zowel de bal als de tak. Hier klimmen de katten graag in de boom, maar de ballen blijven hangen.
Balkon idd afzetten. Ramen gaan hier alleen open met de deur naar de kamer dicht.
Kerstballen zijn bij mij gewoon van glas en erfstukken. Ik knijp met een tangetje de haakjes dicht om zowel de bal als de tak. Hier klimmen de katten graag in de boom, maar de ballen blijven hangen.
Balkon idd afzetten. Ramen gaan hier alleen open met de deur naar de kamer dicht.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
zondag 6 juli 2025 om 09:59
Ik dacht altijd dat binnenkatten juist wel met z’n tweeën moeten zijn, omdat ze anders eenzaam kunnen worden.Vlaginvaas schreef: ↑06-07-2025 07:35Wat goed dat je er eerst zo over nadenkt! Met twee katten moet je minstens twee kattenbakken hebben, liefst drie. Heb je daar plek voor? Katten vinden met 2 niet perse gezelliger hoor, maar als je veel weg bent wel. Je kunt ook denken over een herplaatser.
Geen motto

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in