Hoe doen jullie dat toch (huis opruimen en schoon houden)

17-04-2018 10:34 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar zit ik dan,

Tussen de puinzooi, ik moet het al weken boven opruimen, poetsen en stofzuigen.
Bij de wasmachine ligt een enorme berg met was.
Een paar weken geleden was het netjes. Ik was trots en blij want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.
Nu zit ik hier op de bank mijn tijd te verdoen want ik heb geen zin, puf en energie en een ander doet het niet voor mij.
Op de één of andere manier blijft het hier niet opgeruimd.
Ik kan zo jaloers worden op mensen die het wel voor elkaar hebben. Maar ik kan me er niet toe zetten.

Dus hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
17-04-2018 11:01
Geen kinderen hebben, dat scheelt al enorm natuurlijk.
Klopt :mrgreen: Ik spendeer zoveel meer tijd op m'n knieeen op de vloer om alles schoon te houden, niet normaal. Al die vlekken, stof, zand, etensresten die je over het hoofd hebt gezien.. en je wilt het schoon hebben, want dochterlief speelt op de vloer.
Gelukkig doen we het samen. De wasmachine maakt overuren; gelukkig hebben we een vaatwasser, anders was ik gek geworden. Stofzuigen doe ik vaak, vooral de trap, wat een stofnest wordt dat. Bijhouden is idd wel het toverwoord.
Alle reacties Link kopieren
Regelmaat en zelfdiscipline.
Als je de boel een beetje bijhoudt, is het minder werk dan wanneer je boel laat versloffen.
Als ik uit mn werk kom, eerst een kwartiertje opruimen, wasje draaien, vuilnisbakjes legen, doekje over de wc, voordat ik op de bank ga zitten.
Direct na het eten de keuken opruimen (vaatwasser inruimen, kookplaat en aanrecht vetvrij maken, glassex over kastdeurtjes om vingerafdrukken te verwijderen).
Op zaterdag samen bed verschonen, stoffen en stofzuigen, wc's en badkamer schoonmaken.
Ik kan me veel beter ontspannen als ik weet dat de boel aan kant is.

Ramen zemen en buitenboelen boenen alleen als het echt hoognodig is.
De was lijkt me wel een monsterklus als je kinderen hebt, qua hoe je dat organiseert en opruimt enzo. Zou niet graag in de schoenen van moeders (en vaders) staan wat dat betreft. Maar ben ook een structuurfreak :P
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
17-04-2018 13:43
De was lijkt me wel een monsterklus als je kinderen hebt, qua hoe je dat organiseert en opruimt enzo. Zou niet graag in de schoenen van moeders (en vaders) staan wat dat betreft. Maar ben ook een structuurfreak :P
de mijne zijn al wat ouder, ik trek gewoon hun slaapkamerdeur dicht
Wat ik niet zie, is er niet

Toen ze klein waren: grote lade, daar ging eind van de dag al het speelgoed in.
En verder toen ze begonnen met zelfstandig aten, legde ik een oude krant onder de kinderstoel. Je word wel vindingrijk hoor
Gewoon eraan beginnen. Dan doe je het maar zonder zin.
Alle reacties Link kopieren
charimsha schreef:
17-04-2018 12:03
ik ben vrij op woensdag.. dan doe ik beneden altijd wat uitgebreider:
-alles met statisch stofdoekje (kosten 80 cent voor een heel doosje bij de Action, echt perfect)
- Alle oppervlakten met een sopje allesreiniger, alles dan even van z'n plek af, ook het aanrecht+ frontjes keukenkastjes
- stofzuigen en vaak ook dweilen (maar dweilen heb ik niet altijd zin in)
- Wc's schoonmaken en sopje door de badkamer
- kleedjes hond in de was
-Wasjes draaien

Ik ben dan meestal einde van de ochtend klaar en heb de rest van de dag voor mezelf, soms doe ik dan nog wat grotere klussen

Andere klusjes doen we vaker/dagelijks:
-wc's plons chloor erdoor en doekje over de bril en eronder
-Sopje over het aanrecht en fornuis na het koken
-Na het eten zorgen dat alles in de vaatwasser staat of afgewassen wordt
- Voor het slapen alle glazen/bakjes in de vaatwasser (dus begin elke ochtend met een leeg aanrecht)

Wat we vaak in het weekend doen:
- was die droog is opruimen
- Bed verschonen
- stofzuigen

Andere dingen doen we gewoon als het nodig is:
-ramen zemen
-droger van binnen stofzuigen
-wasmanden schoonmaken
-wasmachine + vaatwasmachine op kookwas met wat soda of vaatwassertablet + wasmiddelbakje schoon
- waterkoker/koffiezetapparaat ontkalken
- Filters afzuigkap schoonmaken of vervangen
- kranen met azijn poetsen
-Spiegels schoonmaken
- Bezig in de tuin (gras maaien, onkruid etc)

Ik denk dat we op normale dagen zo'n 10 min bezig zijn met het huishouden.. wat ook helpt is dat ik vaak tijdens het koken al zo veel mogelijk opruim/schoonmaak in de keuken, zodat we eigenlijk na het eten alleen de pannen hoeven doen en een doekje over t fornuis.

Wat vooral helpt.. is dat ik het 'leuk' probeer te maken voor mezelf.. zet de radio aan of een luisterboek en doe op woensdagochtend het schoonmaken in m'n pyjama.. erna ga ik lekker douchen en ga ik met een kop koffie/thee lekker even niksen op de bank. We hebben ook als regel om nooit met lege handen de trap op te lopen, dus als we beneden spullen hebben liggen die boven opgeruimd moeten worden, zetten we dat op de trap.

Hopelijk kun je er wat mee :)
Dit is waar ik het over had, het moet ook gewoon leuk zijn, en het geeft gewoon een goed gevoel wanneer je huis schoon is, ik heb na het schoonmaken ook altijd een verwen momentje voor mezelf, lekker douchen daarna een kopje thee met een koekje, en vooral in de zomermaanden, tuindeur open terwijl je aan het schoonmaken bent. Heerlijk!
Ik snap ook echt niet dat gezonde mensen klagen over het schoonmaken van hun eigen huis.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij trouwens op dat veel dames door de week ook de wasmachine aanzetten, ik heb geleerd dat wassen in het weekend en na 23u goedkoper is, of scheelt het niet zoveel ? Ik heb dag en nachttarief van Eneco.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
17-04-2018 14:40
Het valt mij trouwens op dat veel dames door de week ook de wasmachine aanzetten, ik heb geleerd dat wassen in het weekend en na 23u goedkoper is, of scheelt het niet zoveel ? Ik heb dag en nachttarief van Eneco.
geen idee, ik was over het algemeen als ik in bed lig.
En ga echt niet alles opsparen tot het weekend, past niet in mijn wasmand en zoveel sportkleding hebben we niet :)
Miskotto schreef:
17-04-2018 14:40
Het valt mij trouwens op dat veel dames door de week ook de wasmachine aanzetten, ik heb geleerd dat wassen in het weekend en na 23u goedkoper is, of scheelt het niet zoveel ? Ik heb dag en nachttarief van Eneco.
Dat ligt aan het contract en je meter.
Ik heb een enkele meter, dus altijd hetzelfde tarief. ‘s Nachts dus niet goedkoper dus wil ik zelf (en de uren) niet in de herrie zitten.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
17-04-2018 14:40
Het valt mij trouwens op dat veel dames door de week ook de wasmachine aanzetten, ik heb geleerd dat wassen in het weekend en na 23u goedkoper is, of scheelt het niet zoveel ? Ik heb dag en nachttarief van Eneco.
Je moet echt heel veel van de daluren gebruik maken wil het echt veel verschil uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
17-04-2018 14:37
Ik snap ook echt niet dat gezonde mensen klagen over het schoonmaken van hun eigen huis.
Dat komt omdat jij er geen grafhekel aan hebt. Ik kan me ongeveer 1000 dingen voorstellen die ik een stuk liever doe dan de stofzuiger pakken of - nog erger - de vloer te dweilen.

TO: mijn tip is - zorg voor voldoende opbergruimte. Kasten met deurtjes, (grote) lades, en zorg dat alles een eigen plek heeft! Op die manier ruimt het ontzettend makkelijk op (en vind je het net zo makkelijk weer terug). Ons huis is zeker niet leeg maar 80% van de tijd is het wel opgeruimd.

En verder werkt het bijhouden inderdaad. In de periodes dat het mij lukt, dan merk ik dat het werkt. Tot de klad er weer in komt (door drukte op mijn werk, op vriends werk, ziekte van kind, whatever) en dan kan ik opnieuw beginnen. Dus dan doe ik dat maar.

Ik werk trouwens met lijstjes, dus ik schrijf op wat ik die dag gedaan wil hebben. Ook al zijn het maar 3 dingen, ik schrijf ze op. En streep ze door als ik klaar ben.
Alle reacties Link kopieren
Wegdoen wat je niet meer gebruikt, heel belangrijk.
Ik stofzuig elke dag vanwege de heren kat.
Mijn tip is dan ook neem geen katten :-D

Wc en wasbak, kattenbak eens per week een uurtje.

Voor de rest je kleren niet eerder in de wasmachine doen, voordat ze vies zijn of stinken!!
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
17-04-2018 14:40
Het valt mij trouwens op dat veel dames door de week ook de wasmachine aanzetten, ik heb geleerd dat wassen in het weekend en na 23u goedkoper is, of scheelt het niet zoveel ? Ik heb dag en nachttarief van Eneco.
Wij hebben een enkele meter, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel het (bij een dubbele meter) scheelt per wasbeurt, dat is vast wel ergens te vinden. Wij wassen het meest in het weekend, maar daarmee redden we het niet helemaal (met name door gebrek aan droogruimte), dus doordeweeks wassen is ook gewoon nodig. Ik gebruik vaak de uitgesteld einde-functie: op een werkdag probeer ik te zorgen dat de wasmachine klaar is als de kinderen net op bed liggen, op mijn vrije dag juist dat de was 's ochtends meteen klaar is. Die was zou dan dus deels wel in het nachttarief vallen. De afwasmachine laten we wel expres 's nachts draaien, met name om geen last van het geluid te hebben.
Ik heb gewoon een schema en daar houd ik me aan, ik word kriegel van viezigheid.
Zoveel moeite is het ook weer niet, vind ik.

Ik praat vast anders als we kinderen hebben/krijgen. :P
Miskotto schreef:
17-04-2018 14:40
Het valt mij trouwens op dat veel dames door de week ook de wasmachine aanzetten, ik heb geleerd dat wassen in het weekend en na 23u goedkoper is, of scheelt het niet zoveel ? Ik heb dag en nachttarief van Eneco.
Scheelt in totaal misschien 5 euro per jaar. Als je na 2300 uur de wasmachine aanzet wacht je dan ook met het naar bed gaan tot de was klaar is? Want anders blijft de wasmachine wel aanstaan tot je het smorgens uitzet en dat kost ook stroom.
Heel veel wegdoen inderdaad.
's Ochtends of vanuit je werk meteen beginnen met een klus.
Alle klussen heel klein maken. In 5 minuten een tafel met een doekje schoonmaken voelt niet zo als een opgave dan alles in de woonkamer afstoffen.
Keukenpapier gebruiken in plaats van doekjes.
Schoonmaakdingen neerzetten waar je ze wil of moet gebruiken.
Tijdelijk een huishoudelijke hulp inzetten zodat je het daarna zelf weer makkelijker kunt.
Kleiner gaan wonen. :lol:
Accepteren dat een huis waarin geleefd wordt niet snel lijkt op een foto uit een woontijdschrift.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
17-04-2018 13:43
De was lijkt me wel een monsterklus als je kinderen hebt, qua hoe je dat organiseert en opruimt enzo. Zou niet graag in de schoenen van moeders (en vaders) staan wat dat betreft. Maar ben ook een structuurfreak :P
Ik vind het allemaal wel mee vallen als je het maar bij houdt.
Hier gaat de wasmachine na het douchen savonds aan en wordt het on de winter binnen opgehangen en zomers de volgende ochtend buiten.

Opvouwen doe ik savonds op de bank.
Schoonmaker inhuren en verder accepteren dat er altijd wel rommel is. Dat is mijn tactiek. Anders heb je geen leven meer.

Ik ben zelf veel te lui voor het huishouden. Zit veel liever met een glas wijn in de zon.
Hier was ik wel in de daluren, man vertrekt heel vroeg naar werk, wasmachine staat op verdieping dat we slapen. Ik sta op als de wekker gaat, gooi de was erin (al verzameld avond ervoor), zet hem aan en ga terug naar bed tot mijn wekker gaat. :P
En dan hangt het voor ik naar werk vertrek.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen! Ik heb er ook niet altijd zin in. Maar hoort ook een beetje bij het volwassen zijn toch. Nu nog verlof dus partner heeft geluk. Maar buiten het verlof hebben we altijd een schoonmaakuurtje op zaterdag of zondag. Zij doet wc en badkamer en ik de keuken. Daarna doet zij de rest van de kamers boven (stofzuigen) en de trappen en de woonkamer. Daarna ga ik overal met de dweil achteraan. Stofzuigen beneden doen we ook bijna elke dag vanwege een loslopend konijn (wij vonden het pakken van de stofzuiger de grootste moeite, nu staat deze dus standaard in de keuken). Wassen gebeurt zodra een mand vol is. Dat vind ik absoluut geen moeite.
We zijn in januari verhuisd, dat in combinatie met kraamvisite maakt dat we het bijhouden. Want iedereen wil naast de baby ook het huis zien!
Miskotto schreef:
17-04-2018 14:40
Het valt mij trouwens op dat veel dames door de week ook de wasmachine aanzetten, ik heb geleerd dat wassen in het weekend en na 23u goedkoper is, of scheelt het niet zoveel ? Ik heb dag en nachttarief van Eneco.
Het dagtarief is duurder dan het nachttarief.Maar de meeste dingen doe je toch in het duurdere dagtarief,koken,computers aan,tv kijken etc
Wat doe je nu echt in het nachttarief?
Ik heb gewoon 1 tarief voor ons goedkoper dan dag en nachttarief.
Miskotto schreef:
17-04-2018 14:40
Het valt mij trouwens op dat veel dames door de week ook de wasmachine aanzetten, ik heb geleerd dat wassen in het weekend en na 23u goedkoper is, of scheelt het niet zoveel ? Ik heb dag en nachttarief van Eneco.
Ja, maar dat zou betekenen dat ik het hele weekend met de was bezig moet zijn. Daar heb ik echt geen zin in, ik kan me leukere dingen voorstellen om te doen als iedereen vrij is :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben per weekend 1 x, hooguit 2 x de wasmachine aan. In de zomer kunnen we dit aan een droogmolen buiten hangen en in de winter (of als het in de zomer minder goed weer is) hangen we het aan een droogrek binnen. En dan is het wachten tot het droog is, zodat ik 't in één keer kan opvouwen en opruimen. Ik heb zo weinig strijkgoed, dat ik 1 x per 2 à 3 weken strijk. Ik ben dus niet het hele weekend bezig met de was, maar snap dat dit niet voor iedereen geldt - vooral als je met meer mensen thuis bent.

To, lukt het een beetje? Heb je verder nog iets kunnen doen? Heb je iets aan de tips die we hebben gegeven?
In this mad house we must all survive
Zijdehoentje, dan doe je toch ook doordeweeks de was? Of heb je echt maar 1 a 2 wassen per week?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt maar 1 à 2 wassen per week en die draai ik in het weekend. Ook strijk ik alleen in het weekend, zo ongeveer eens per 2 à 3 weken. De was opvouwen hangt af van wanneer het droog is.
In this mad house we must all survive

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven