Hoe doen jullie dat toch (huis opruimen en schoon houden)

17-04-2018 10:34 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar zit ik dan,

Tussen de puinzooi, ik moet het al weken boven opruimen, poetsen en stofzuigen.
Bij de wasmachine ligt een enorme berg met was.
Een paar weken geleden was het netjes. Ik was trots en blij want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.
Nu zit ik hier op de bank mijn tijd te verdoen want ik heb geen zin, puf en energie en een ander doet het niet voor mij.
Op de één of andere manier blijft het hier niet opgeruimd.
Ik kan zo jaloers worden op mensen die het wel voor elkaar hebben. Maar ik kan me er niet toe zetten.

Dus hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles doorgelezen.
Gisteren ben ik een heel eind gekomen.
Vandaag ben ik de hele dag weg geweest maar man en kinderen waren wel thuis.
Net terug met dochter van sportclub en het huis is ontploft.
Ik zucht nog maar een keer, want regelmaat althans dat is wat ik ik hier lees.

Ik geloof niet dat ik huishoudelijke genen heb..
Alle reacties Link kopieren
Love_star schreef:
18-04-2018 19:37
Ik heb alles doorgelezen.
Gisteren ben ik een heel eind gekomen.
Vandaag ben ik de hele dag weg geweest maar man en kinderen waren wel thuis.
Net terug met dochter van sportclub en het huis is ontploft.
Ik zucht nog maar een keer, want regelmaat althans dat is wat ik ik hier lees.

Ik geloof niet dat ik huishoudelijke genen heb..
Je man doet niets als hij thuis is?
Ik herken het. En wij hebben nog geen eens kinderen. Wel een kat en een huis dat vrij snel stoffig wordt. En mijn vriend houdt van decoratie in de zin van boeken, planten, kaarsen, mooie spullen en geeft niets om schoonmaken of opruimen. En ja dat is helaas regelmatig een punt van discussie, maar er verandert niets.

Ik heb geen routine, dat wil ik wel heel graag, maar lukt gewoon niet echt. Ik had me voorgenomen om op mijn vrije middag schoon te maken, maar vaak komt er dan toch weer wat tussen. Dan moet het in het weekend, maar die zit ook vaak bomvol.

En elke avond de wc en stofzuigen? Ik zou het wel willen, maar er zijn dagen dat ik pas om 22.30 thuis kom en dan ga ik dat mijn buren niet meer aan doen. Net zoals ik de was ook niet na 20.00 aanzet.
Ik ben zoals RégineF denk ik (ontdekte eerder deze week al een andere overeenkomst :)).
De tips:
  • ga door het hele huis en gooi weg wat je niet meer gebruikt
  • wat mag blijven: geef het een vaste goede plek; let hierbij op schoonmaken, zo hebben wij in de badkamer alles in laden zodat de wastafel vrij is om makkelijk & snel schoon te maken
  • ruim alles na gebruik weer direct op; dat kan want alles heeft nu zijn vaste plek...
Omdat je huis nu altijd vrij goed is opgeruimd en alles een logische (en handige!) plek heeft, is het schoonmaken ineens veel makkelijker.

Bouw routines in en kweek gewoontes.
Bijv. tijdens eten koken al direct opruimen; spullen terug in kastjes, wat in vaatwasser kan er direct in, dingen die je los wil afwassen direct afwassen.
Altijd alles opruimen.

Oja, wel van belang dat je partner/huisgenoten meewerken, dus start het project samen met hen en hou elkaar scherp.

Voordeel: het geeft enorm veel rust!
anoniem_636eb44e639c8 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 22:58
0.00% gewijzigd
@ Plek: nog een tip: besef dat schoonmaken sowieso een terugkerend ritueel is. Je wisselt van schoon naar beetje schoon, soms vies en dan weer terug naar schoon. Het IS niet anders!
En ik heb gelukkig een meewerkende partner, sterker nog. Ik was ooit die meewerkende partner... ;-D
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
18-04-2018 22:49
Moet je partner dat wel willen en belangrijk vinden :)

Ik zie overal om me heen dat stellen daar niet over op een lijn zitten. En dat is helemaal frustrerend: dan blijft het opruimen/schoonmaken maar doorgaan. Net zoals wanneer je kinderen hebt.
maar voor veel vrouwen zou het een goed idee zijn, om zich mbt schoonmaken eens beetje naar de maatstaf van hun man te voegen.
Dingen hoeven niet altijd spik&span en keurig. Relaxed in het leven staan is ook prettig
Ik doe elke dag een beetje, maar ja ik woon alleen. Geen kids of partner dus je houdt het huis al snel redelijk netjes. Wel een kat, dus stofzuig meestal elke dag wel even. Soms sla ik een dagje over. Ben niet zo'n huishoudster eerlijk gezegd.
Maar soms ben ik het ineens helemaal zat en ga ik grondig schoonmaken en opruimen. Daarna laat ik het weer een tijdje liggen.

Ik gooi al mijn rommel in laatjes en kasten waar ik het niet kan zijn. Out of sight, out of mind. Wat ik wel kan zien hou ik graag wel netjes. WC doe ik 2x per week, badkamer eens per maand, bedden elke week. Verder kleine huishoudelijke dingen gewoon elke dag als ik tijd of zin heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik plan alles in in mijn agenda en streep af wat ik heb gedaan. Dat geeft rust in mijn hoofd en maak ik me niet druk om de dingen die niet vandaag op de lijst staan. Want ik heb gemerkt dat veel van de zin weg gaat als de berg te groot wordt om te overzien. Dus ook dagelijks bijhouden vind ik fijn.
Courage-- schreef:
18-04-2018 22:19
Ik ben zoals RégineF denk ik (ontdekte eerder deze week al een andere overeenkomst :)).
De tips:
  • ga door het hele huis en gooi weg wat je niet meer gebruikt
  • wat mag blijven: geef het een vaste goede plek; let hierbij op schoonmaken, zo hebben wij in de badkamer alles in laden zodat de wastafel vrij is om makkelijk & snel schoon te maken
  • ruim alles na gebruik weer direct op; dat kan want alles heeft nu zijn vaste plek...
Omdat je huis nu altijd vrij goed is opgeruimd en alles een logische (en handige!) plek heeft, is het schoonmaken ineens veel makkelijker.

Bouw routines in en kweek gewoontes.
Bijv. tijdens eten koken al direct opruimen; spullen terug in kastjes, wat in vaatwasser kan er direct in, dingen die je los wil afwassen direct afwassen.
Altijd alles opruimen.

Oja, wel van belang dat je partner/huisgenoten meewerken, dus start het project samen met hen en hou elkaar scherp.

Voordeel: het geeft enorm veel rust!
Dit klinkt inderdaad als mijn methode :cheer:

En nu ben ik wel benieuwd welke andere overeenkomst :P
RégineFilange schreef:
19-04-2018 10:19
En nu ben ik wel benieuwd welke andere overeenkomst :P
Sorry, even teruggezocht, dat was iemand anders met ook al zo'n moeilijke nick haha.
We zullen het hier mee moeten doen. :P
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van nature een luilak eerste klas. Om toch het een en ander gedaan te krijgen, maak ik lijstjes. Er is niets bevredigender (nou ja níets...) dan zo'n vinnig vinkje te kunnen zetten als een klus gedaan is.

Verder heb ik dagelijkse routine wat elke dag moet van mezelf:
's ochtends
- koffieapparaat schoonmaken
- afwasmachine uitruimen
- na het douchen de badkamer en toiletten afnemen
- bed opmaken
- kattenbak uitscheppen
's avonds
- afwasmachine inruimen en aanzetten
- aanrecht en gootsteen schoonmaken.

Tussendoor zorg ik voor wekelijkse klussen, maandag de benedenverdieping opruimen,stoffen, zuigen en dweilen, dinsdag de bovenverdieping opruimen stoffen, zuigen en dweilen, woensdag badkamer en wc grondig poetsen, wassen draaien, donderdag is marktdag dus boodschappenlijstje maken, bedenken wat ik wil eten de volgende week, boodschappen opruimen, bloemen wisselen en dergelijke, vrijdag voor alle resterende klussen als ramen zemen (1x per maand max), rommeltjes wegwerken, trap stofzuigen (maar sinds gister eindelijk een kruimeldief, dus dat is geen bizar grote klus meer), kattenbak reinigen of koelkast uitzoeken en poetsen. In het weekend hoef ik buiten de vaste klusjes helemaal niks. Met mooi weer doe ik ook elke dag wat in de tuin, maar dat is geen grote klus en ik vind het wel leuk.

Het scheelt wel dat ik nu thuis zit en geen baan meer heb. Toen ik nog werkte, had ik een keer per week een poets.

Het helpt wel te bedenken dat veel kleine klussen een minuutje of maximaal vijf minuutjes duren, tenzij je ze uitstelt: dan worden het opeens gróte klussen waar je tegenaan kan hikken. Soms moet ik mezelf echt dwingen en met een lang gezicht sta ik dan het aanrecht af te nemen :facepalm:

Overigens zijn wij met z'n tweetjes + poezebeest.
-
-
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
19-04-2018 13:09
Ik ben van nature een luilak eerste klas. Om toch het een en ander gedaan te krijgen, maak ik lijstjes. Er is niets bevredigender (nou ja níets...) dan zo'n vinnig vinkje te kunnen zetten als een klus gedaan is.

Verder heb ik dagelijkse routine wat elke dag moet van mezelf:
's ochtends
- koffieapparaat schoonmaken
- afwasmachine uitruimen
- na het douchen de badkamer en toiletten afnemen
- bed opmaken
- kattenbak uitscheppen
's avonds
- afwasmachine inruimen en aanzetten
- aanrecht en gootsteen schoonmaken.

Tussendoor zorg ik voor wekelijkse klussen, maandag de benedenverdieping opruimen,stoffen, zuigen en dweilen, dinsdag de bovenverdieping opruimen stoffen, zuigen en dweilen, woensdag badkamer en wc grondig poetsen, wassen draaien, donderdag is marktdag dus boodschappenlijstje maken, bedenken wat ik wil eten de volgende week, boodschappen opruimen, bloemen wisselen en dergelijke, vrijdag voor alle resterende klussen als ramen zemen (1x per maand max), rommeltjes wegwerken, trap stofzuigen (maar sinds gister eindelijk een kruimeldief, dus dat is geen bizar grote klus meer), kattenbak reinigen of koelkast uitzoeken en poetsen. In het weekend hoef ik buiten de vaste klusjes helemaal niks. Met mooi weer doe ik ook elke dag wat in de tuin, maar dat is geen grote klus en ik vind het wel leuk.

Het scheelt wel dat ik nu thuis zit en geen baan meer heb. Toen ik nog werkte, had ik een keer per week een poets.

Het helpt wel te bedenken dat veel kleine klussen een minuutje of maximaal vijf minuutjes duren, tenzij je ze uitstelt: dan worden het opeens gróte klussen waar je tegenaan kan hikken. Soms moet ik mezelf echt dwingen en met een lang gezicht sta ik dan het aanrecht af te nemen :facepalm:

Overigens zijn wij met z'n tweetjes + poezebeest.
-
-
Van nature een luilak???
Niets van te merken.....
1x per maand ramen lappen. WOW!
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
19-04-2018 13:09
Ik ben van nature een luilak eerste klas. Om toch het een en ander gedaan te krijgen, maak ik lijstjes. Er is niets bevredigender (nou ja níets...) dan zo'n vinnig vinkje te kunnen zetten als een klus gedaan is.
[...]
Als jij een luilak bent, dan ben ik benieuwd wat je van mij vind :P

Ik zeem mijn ramen zo'n 1 keer per 2, 3 maanden, soms minder vaak, maar afhankelijk hoe vies ze zijn. Ach, wat een ander er van vindt zal me (vaak) een rotzorg zijn.
In this mad house we must all survive
Mijn man zei gisteren:" je hebt maar 1 taak en dat is het huishouden, maar daar bak je echt helemaal niks van".

:rofl: hij heeft helemaal gelijk. Ik zeg hier nog dat je alles dagelijks moet bijhouden, maar ondertussen zit ik al de hele week te lummelen.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
19-04-2018 13:46
Van nature een luilak???
Niets van te merken.....
1x per maand ramen lappen. WOW!
Dat doe ik alleen maar allemaal omdat het van mezelf moet he? Het liefst zat ik de hele dag te Netflixen of lezen op de bank (of in de tuin!). Maar ja, het huishouden doet zichzelf niet... En maximaal 1 keer in de maand he? Vaker is het een keer in de twee maanden (als de glazenwassers buiten geweest zijn, dan valt het zo op dat mijn ramen smerig zijn aan de binnenkant...) Er word hier stevig gerookt namelijk en dat zie je vrij rap...)

Huishouden is niet mijn hobby, en zal het ook nooit worden. Maar ja, niet werken is het huishouden doen :proud:
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
19-04-2018 14:20
Dat doe ik alleen maar allemaal omdat het van mezelf moet he? Het liefst zat ik de hele dag te Netflixen of lezen op de bank (of in de tuin!). Maar ja, het huishouden doet zichzelf niet... En maximaal 1 keer in de maand he? Vaker is het een keer in de twee maanden (als de glazenwassers buiten geweest zijn, dan valt het zo op dat mijn ramen smerig zijn aan de binnenkant...) Er word hier stevig gerookt namelijk en dat zie je vrij rap...)

Huishouden is niet mijn hobby, en zal het ook nooit worden. Maar ja, niet werken is het huishouden doen :proud:
Ik doe de ramen niet meer dan 2 x per jaar. Heeft geen prioriteit bij mij. Heb een huis met heel veel glas, vind het een monnikenklus.
Maar voor de rest is mijn hele huis altijd keurig opgeruimd, ondanks mijn baan voor 4 dagen de 5e dag mantelzorgen.
Hasse88, elke dag de toiletten afnemen terwijl jullie geen kinderen hebben?
Ik neem aan dat jullie in de pot plassen in plaats van standaard op de bril?
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie schreef:
19-04-2018 15:25
Hasse88, elke dag de toiletten afnemen terwijl jullie geen kinderen hebben?
Ik neem aan dat jullie in de pot plassen in plaats van standaard op de bril?
Yup, geen kinderen, maar wel ontzettend veel vrienden die ons huis gebruiken als een zoete inval. Gezellig vind ik dat,maar je moet dan wel elke dag de wc even afnemen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie schreef:
19-04-2018 15:25
Hasse88, elke dag de toiletten afnemen terwijl jullie geen kinderen hebben?
Ik neem aan dat jullie in de pot plassen in plaats van standaard op de bril?
Even een dettoldoekje over de bril en de potrand. 1 minuut werk.
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie schreef:
19-04-2018 15:25
Hasse88, elke dag de toiletten afnemen terwijl jullie geen kinderen hebben?
Ik neem aan dat jullie in de pot plassen in plaats van standaard op de bril?
Even een dettoldoekje over de bril en de potrand. 1 minuut werk.

Ik vind die schoonmaakdoekjes heel erg handig!
amarna schreef:
19-04-2018 20:48
Even een dettoldoekje over de bril en de potrand. 1 minuut werk.
Het gaat niet om het werk. Het lijkt me vooral niet nodig.
Zeker niet als je daar elke dag zo'n wegwerpdoekje voor gebruikt. Erg slecht voor het milieu.
Ana_Isabel2 schreef:
17-04-2018 21:26
Ials ik douche maak ik gelijk de badkamer schoon.
Staat daar dan niks in?

Ik kan die van ons niet schoonmaken zonder hem half uit te ruimen. Het wastafelkastje moet van z'n plek en kan pas terug als de tegels droog zijn. Verder staan er natuurlijk nog een wc-bril en prullenbakje, een wc-rolhouder, een krukje, een handdoekenrek, een emmer, een smalle hoge kast en een sporttas.
anoniem_636eb44e639c8 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 22:59
0.00% gewijzigd
Zijdehoentje schreef:
19-04-2018 13:57
Als jij een luilak bent, dan ben ik benieuwd wat je van mij vind :P

Ik zeem mijn ramen zo'n 1 keer per 2, 3 maanden, soms minder vaak, maar afhankelijk hoe vies ze zijn. Ach, wat een ander er van vindt zal me (vaak) een rotzorg zijn.
Ik heb anderhalf jaar geleden mijn glazenwasser ontslagen (die me wilde oplichten) en heb vorige week zelf de ramen maar gelapt. Voor boven moet ik nog een telescoopwisser/wasser kopen. Je kon er nog prima doorheen kijken en binnen heb ik wel eens met glassex gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven