Hoe doen jullie dat toch (huis opruimen en schoon houden)

17-04-2018 10:34 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar zit ik dan,

Tussen de puinzooi, ik moet het al weken boven opruimen, poetsen en stofzuigen.
Bij de wasmachine ligt een enorme berg met was.
Een paar weken geleden was het netjes. Ik was trots en blij want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.
Nu zit ik hier op de bank mijn tijd te verdoen want ik heb geen zin, puf en energie en een ander doet het niet voor mij.
Op de één of andere manier blijft het hier niet opgeruimd.
Ik kan zo jaloers worden op mensen die het wel voor elkaar hebben. Maar ik kan me er niet toe zetten.

Dus hoe doen jullie dat?
Zijdehoentje schreef:
17-04-2018 17:26
Ik heb echt maar 1 à 2 wassen per week en die draai ik in het weekend. Ook strijk ik alleen in het weekend, zo ongeveer eens per 2 à 3 weken. De was opvouwen hangt af van wanneer het droog is.
Ben je dan alleen? Anders red je het toch nooit met beddengoed en handdoeken ed in 1 was?
Alle reacties Link kopieren
We zijn met z'n tweeën en ja, we redden het echt met 1 à 2 wasjes in de week :)
In this mad house we must all survive
Zijdehoentje schreef:
17-04-2018 18:11
We zijn met z'n tweeën en ja, we redden het echt met 1 à 2 wasjes in de week :)
Incl beddengoed en handdoeken ed?
Alle reacties Link kopieren
Jep
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hè om jezelf dan te motiveren. Mij helpt het vaak om de grote klussen op te schrijven. Dat lijkt dan in eerste instantie veel, maar ik verdeel het over de week. En wat een heerlijk gevoel als je af kunt strepen wat je gedaan hebt. Tussendoor probeer ik de rest een beetje bij te houden.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen, geen huisdieren, geen schoenen in huis, een robotstofzuiger, stoomreiniger en vaatwasmachine.

Ik heb echt een hekel aan het huishouden, maar gelukkig is het makkelijk te doen zo. :biggrin:

Sorry, TO, aan mij heb je niets. Ik hou gewoon alles bij en het wordt hier nooit een zooi. Als je kinderen en/of huisdieren hebt, is het een heel ander verhaal, denk ik.
Life is short. Eat dessert first.
Ik zou wel een robotdweil willen. Wat een kutklus is dat.
Als je alleen bent of met zijn tweeën is het inderdaad makkelijker. 80% van de troep hier is van de kinderen. Maar ook toen ik die nog niet had was het regelmatig een puinhoop. Het valt gewoon niet mee als je geen aanleg hebt voor opruimen. Schoonmaken vind ik nog wel te doen, maar opruimen lukt mij echt niet.
MinkeDeWit schreef:
17-04-2018 18:49
Als je alleen bent of met zijn tweeën is het inderdaad makkelijker. 80% van de troep hier is van de kinderen. Maar ook toen ik die nog niet had was het regelmatig een puinhoop. Het valt gewoon niet mee als je geen aanleg hebt voor opruimen. Schoonmaken vind ik nog wel te doen, maar opruimen lukt mij echt niet.

Maar waarom dan niet? Wat gebruik je, als volwassene, nu helemaal op een dag? Keukenspullen zet je in de keuken of de vaatwasser, dat is allemaal zo ingewikkeld niet. Kleding kun je meteen ophangen of in de wasmand doen. Wat valt er verder op te ruimen?

Niet veroordelend bedoeld, maar ben oprecht nieuwsgierig. Misschien hebben wij hier gewoon weinig spullen ofzo, maar er slingeren nooit dingen rond.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen maar wel veel spullen en veel kleding.
Het is hier altijd opgeruimd.
Hoe? Simpel alles wat je gebruikt hebt (glazen, kopjes e.d.) na gebruik in de vaatwasser zetten. Tijdschriften en kranten na het lezen in de oudpapierbak. Kleding en schoenen na het uittrekken meteen in de wasmand of weghangen/-zetten. In de kast want veel schoenen en jassen in gang of hal maakt het rommelig.
Sinds we verhuisd zijn en alles zijn plek heeft gekregen is het hier nooit meer rommelig geweest. Gewoon omdat we geen overbodige zooi meer hebben en alles een duidelijke vaste plek heeft.

Alles terugzetten waar het hoort, na het eten de keuken netjes achterlaten, vaste routine voor de was, en je komt echt al een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
17-04-2018 19:55
Ik heb geen kinderen maar wel veel spullen en veel kleding.
Het is hier altijd opgeruimd.
Hoe? Simpel alles wat je gebruikt hebt (glazen, kopjes e.d.) na gebruik in de vaatwasser zetten. Tijdschriften en kranten na het lezen in de oudpapierbak. Kleding en schoenen na het uittrekken meteen in de wasmand of weghangen/-zetten. In de kast want veel schoenen en jassen in gang of hal maakt het rommelig.
Dat is idd makkelijk als je geen kinderen hebt, zo doen wij het dus ook. Kan me voorstellen dat kinderen dat niet altijd doen en dan blijf je er achteraan rennen om op te ruimen.
Life is short. Eat dessert first.
Ik heb niet alles gelezen maar wij hebben eens per week een ochtend hulp. Wij werken fulltime, geen kinderen, man met eigen bedrijf en het kleine beetje tijd wat we hebben weiger ik te gebruiken om te poetsen.

Wij doen echt alleen de dagelijkse dingen zoals de vaatwasser en het gasfornuis (direct na het eten), een wasje af en toe en de prullenbak verschonen.
Wat wij wel iedere dag moeten doen is de badkamer helemaal droogmaken na het douchen omdat wij een grote glaswand en verder natuursteen hebben. Dus om vlekken te voorkomen..

Soms met mooi weer doe ik zelf de ramen maar wij hebben ramen met ruitjes. Alleen de achterkant bij de keuken heeft al 64 ruitjes (de ruitjes waren dan ook niet mijn keuze, ook al zijn ze prachtig).

TO.. ik heb hetzelfde als jij, daarom hebben we iemand die het voor ons doet. Ik word niet blij van huishouden en het huishouden wordt niet blij van mij 😉 mocht je je dat kunnen veroorloven; het is een verademing! En ik ben inderdaad jaloers op mensen die dat allemaal zelf kunnen en er plezier in hebben! Scheelt een hoop knaken!
RégineFilange schreef:
17-04-2018 19:46
Maar waarom dan niet? Wat gebruik je, als volwassene, nu helemaal op een dag? Keukenspullen zet je in de keuken of de vaatwasser, dat is allemaal zo ingewikkeld niet. Kleding kun je meteen ophangen of in de wasmand doen. Wat valt er verder op te ruimen?

Niet veroordelend bedoeld, maar ben oprecht nieuwsgierig. Misschien hebben wij hier gewoon weinig spullen ofzo, maar er slingeren nooit dingen rond.
Ik voel me niet veroordeeld, maar geloof ook niet dat je je er echt niets bij kunt voorstellen.
Een bloemlezing: poststukken waar iets mee moet, drie breiwerkjes, tijdschriften, een rapport wat getekend naar school moet, nagellakjes, twee knurselwerken van houttechniek, studieboeken, schrijfblokken, twee vesten. Dit ligt allemaal op een kastje en salontafel, meeste is van een kind. Op een ander kastje zie ik vanuit mijn ooghoek een baseballpet, Supersoaker (waarom? Ja dat vraag ik me ook af), opvouwbaar tasje, doosje waterverf.
MinkeDeWit schreef:
17-04-2018 21:06
Ik voel me niet veroordeeld, maar geloof ook niet dat je je er echt niets bij kunt voorstellen.
Een bloemlezing: poststukken waar iets mee moet, drie breiwerkjes, tijdschriften, een rapport wat getekend naar school moet, nagellakjes, twee knurselwerken van houttechniek, studieboeken, schrijfblokken, twee vesten. Dit ligt allemaal op een kastje en salontafel, meeste is van een kind. Op een ander kastje zie ik vanuit mijn ooghoek een baseballpet, Supersoaker (waarom? Ja dat vraag ik me ook af), opvouwbaar tasje, doosje waterverf.

Ja, maar je zei dat je ook al niet goed was in opruimen zonder kinderen, dat bedoelde ik eigenlijk. :P Met kinderen kan ik er wel wat bij voorstellen ja.
Ik werk 3 dagen. Man 6. Hier maken we schoon op de dagen dat we thuis zijn. De kunst is vooral om niks te laten versloffen. Standaard na het eten en afwassen ook de wc schoonmaken en als ik douche maak ik gelijk de badkamer schoon. Wassen doe ik om de dag. Als de kinderen naar bed gaan, vouw ik de was op en ruim het gelijk op. Strijken doe ik pas als ik weet wat ik of de kinderen aantrekken.
Hier gezin met 4 kinderen.
Kinderen ruimen zelf hun rommel op. Zelfs onze kleinste van 18 maanden ruimt haar speelgoed netjes op.( Met hulp)
Kleine toevoeging; toen ik nog studeerde en weinig geld had, deed ik standaard op zaterdag een leuk-structuur-beloning dag.

Altijd op zaterdag op tijd eruit, ontbijten/douchen/haar/make-up/tandjes enzo. Dan naar de markt (leuk met vriendinnen/zusje/moeder en in de zomer een terrasje daarna), boodschappen, opruimen en poetsen (allemaal structuur) en als beloning de bloemen die ik op de markt haalde afsnijden en in een vaas in mijn schone huis zetten. Strikt noodzakelijk; harde muziek. Dan moest ik bewegen dus ging ik automatisch poetsen. Misschien helpt dat jou ook wel.
Hahaha het is wat, schoonmaken!
Hier twee kleintjes beide onder 2.5jaar dus hier is het huis ongeveer 5x per dag compleet ontploft (naja zo ziet het eruit dan :p ). Dan zucht ik weer eens en dan ruim ik weer op. En dan trekken ze de boel weer overhoop en zucht ik weer eens, hahaha. Tja, het is hard werken! Dan ben je allemaal ziek en aan de diarree en draai je meerdere wasjes per dag..ohja en die moeten dan allemaal ook nog gestreken worden (want ik vind nette gladgestreken kleren belangrijk :) ) en dan moet de vaatwasser nog uitgepakt en dan kan ik hem daarna dirèct weer vol laden. Er komt geen einde aan. Heerlijk :)
shining_star schreef:
17-04-2018 21:50
Hahaha het is wat, schoonmaken!
Hier twee kleintjes beide onder 2.5jaar dus hier is het huis ongeveer 5x per dag compleet ontploft (naja zo ziet het eruit dan :p ). Dan zucht ik weer eens en dan ruim ik weer op. En dan trekken ze de boel weer overhoop en zucht ik weer eens, hahaha. Tja, het is hard werken! Dan ben je allemaal ziek en aan de diarree en draai je meerdere wasjes per dag..ohja en die moeten dan allemaal ook nog gestreken worden (want ik vind nette gladgestreken kleren belangrijk :) ) en dan moet de vaatwasser nog uitgepakt en dan kan ik hem daarna dirèct weer vol laden. Er komt geen einde aan. Heerlijk :)
En hoeveel dagen per week werk je buitenshuis? Ik word al moe als ik het lees :lol: *ik heb trouwens niet eens een strijkijzer*
Zijdehoentje schreef:
17-04-2018 18:11
We zijn met z'n tweeën en ja, we redden het echt met 1 à 2 wasjes in de week :)
Daar kan ik me nou 's echt niks bij voorstellen, maar zo weinig was lijkt me heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
17-04-2018 20:48
Dat is idd makkelijk als je geen kinderen hebt, zo doen wij het dus ook. Kan me voorstellen dat kinderen dat niet altijd doen en dan blijf je er achteraan rennen om op te ruimen.
Vanzelfsprekend is het makkelijker netjes houden zonder kinderen.
Maar toch scheelt het als je dagelijks een paar vaste momenten probeert te reserveren voor dagelijkse klusjes als een wasje draaien.
De kinderen manen op die momenten zelf hun troep op te ruimen. Niet alles één voor één, maar bijv. voordat ze naar bed gaan al hun spullen in één keer.
Wat ook helpt voor een opgeruimd gevoel is om de ruimte waar je het meest verblijft zo opgeruimd mogelijk te houden. Zoals geen rondslingerende kleding, tijdschriften, etensresten, vuile vaat, kranten, dorre boeketten, dode planten in de woonkamer.
amarna wijzigde dit bericht op 18-04-2018 09:03
1.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
1x is genoeg
Alle reacties Link kopieren
Ik werk fulltime, heb kinderen en een hond.
Het huis is altijd voor 1 uur schoon en opgeruimd, daarna is het wonderbaarlijk weer een puinzooi.
Heb eindelijk de knoop doorgehakt en ga op zoek naar een schoonmaakhulp...
Marte007 schreef:
18-04-2018 08:12
En hoeveel dagen per week werk je buitenshuis? Ik word al moe als ik het lees :lol: *ik heb trouwens niet eens een strijkijzer*
Hahaha het is ook vermoeiend :) maarja het is niet anders :) Ik werk 24uur..dat is me heilig..dan kom ik tot rust..hahahahaha
Tvp want ik bak er ook niks van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven