Hoe doen jullie dat toch?
maandag 1 april 2019 om 17:52
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??
Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.
Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.
Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.
Wie oh wie heeft de gouden tip?
(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.
Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.
Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.
Wie oh wie heeft de gouden tip?
(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
dinsdag 2 april 2019 om 17:32
Misschien is het wel win/win dan. Je hebt zo’n Engels tv-programma dat smetvrezerigen viespeuken helpen om hun huis aan kant te krijgen, en zonder uitzondering steken beide partijen daar wat van op.ClaireSophie schreef: ↑02-04-2019 17:27Ik ook!![]()
Écht soms denk ik: ik moet hier iets mee doen. Lijkt mij heerlijk mensen te helpen poetsen, bijhouden en (schoonmaak/opruim) routines aanleren. Maar ja, ik weet dat ik té extreem ben dus misschien eerst maar zelf eens leren iets los te laten...
Ik woon trouwens ook in het midden van het land, en wil je ook best “helpen” hoor!
dinsdag 2 april 2019 om 17:33
Nou, wie weet kan jij TO helpen? Lijkt me niet eens een slecht idee. Eén keer alles op orde en klaar.ClaireSophie schreef: ↑02-04-2019 17:27Ik ook!![]()
Écht soms denk ik: ik moet hier iets mee doen. Lijkt mij heerlijk mensen te helpen poetsen, bijhouden en (schoonmaak/opruim) routines aanleren. Maar ja, ik weet dat ik té extreem ben dus misschien eerst maar zelf eens leren iets los te laten...
Life is short. Eat dessert first.
dinsdag 2 april 2019 om 17:33
Ik hoor ze er nooit over, en ze zijn de helft van het jaar met de camper weg!
Andere buurman woont er pas net!
dinsdag 2 april 2019 om 17:35
Zou je niet vanzelf wat afzwakken als je een heel rommelig huis moest doen? Het is makkelijker om snel en efficient te zijn als er weinig rommel is, denk ik, maar als je iemand zou moeten bijstaan waar bv geen ruimte is om dingen op te bergen (kasten overvol of zo), zou je dan niet vanzelf je aanpassen aan de situatie?ClaireSophie schreef: ↑02-04-2019 17:27Ik ook!![]()
dinsdag 2 april 2019 om 18:33
3thee schreef: ↑02-04-2019 16:50Ik vind mezelf soms erg efficiënt door altijd iets mee naar boven te nemen als ik ga, maar ik snap ook niet waarom er dan toch nog van alles beneden of op de trap blijft. Idem voor dingen meteen opruimen. We gebruiken gewoon veel meer dan meteen op te ruimen is of zo. Of er wordt steeds iets bij gelegd.
Nou hier heeft niemand ADD maar mijn man stapt evenzovrolijk altijd gewoon over spullen heen die op de trap liggen om naar boven meegenomen te worden. Hij ziet het niet eens.
Ook best een puntje hoor, als de een heel opgeruimd is (ik) en de ander een rommelkont (man). Hij laat rustig een kapotte systeemkast o.i.d. een jaar boven staan. Daar snap ik niks van. Alles wat kapot is gooi ik gelijk weg.
dinsdag 2 april 2019 om 19:15
Er zijn er meer, lees ik net:MevrouwTomatensoep schreef: ↑02-04-2019 18:51Waar in de buurt?als je het geografisch middelpunt van Nederland neemt, volgens mij is dat Lunteren, daar woon ik zo’n 20 km vandaan..
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geograf ... _Nederland
dinsdag 2 april 2019 om 19:16
Als je wat foto’s plaatst of PB’t, wil ik je best wat tips geven?
dinsdag 2 april 2019 om 19:19
Op één of andere manier zijn het dan altijd mannen die het niet ‘zien’. Erg bijzonder. Tuurlijk ziet hij het wel, het boeit hem niet.herfstappeltaart schreef: ↑02-04-2019 18:33Nou hier heeft niemand ADD maar mijn man stapt evenzovrolijk altijd gewoon over spullen heen die op de trap liggen om naar boven meegenomen te worden. Hij ziet het niet eens.
Ook best een puntje hoor, als de een heel opgeruimd is (ik) en de ander een rommelkont (man). Hij laat rustig een kapotte systeemkast o.i.d. een jaar boven staan. Daar snap ik niks van. Alles wat kapot is gooi ik gelijk weg.
dinsdag 2 april 2019 om 19:22
Het boeit hem niet dat klopt. Maar ik heb toch echt het idee dat het hem ook gewoon niet opvalt dat er iets staat wat er niet hoort. Net als mijn voorbeeld van die kapotte systeemkast. Die zet hij ergens neer en vergeet het verder. Hij kijkt er gewoon niet meer naar.
dinsdag 2 april 2019 om 19:30
Ik denk dat je hier de moed direct in de schoenen zakt. Als het hier op zijn best is opgeruimd is het volgens de norm van de meesten nog een rotzooi.3thee schreef: ↑02-04-2019 17:35Zou je niet vanzelf wat afzwakken als je een heel rommelig huis moest doen? Het is makkelijker om snel en efficient te zijn als er weinig rommel is, denk ik, maar als je iemand zou moeten bijstaan waar bv geen ruimte is om dingen op te bergen (kasten overvol of zo), zou je dan niet vanzelf je aanpassen aan de situatie?
dinsdag 2 april 2019 om 19:48
Mijn man kan niks weggooien.herfstappeltaart schreef: ↑02-04-2019 18:33Nou hier heeft niemand ADD maar mijn man stapt evenzovrolijk altijd gewoon over spullen heen die op de trap liggen om naar boven meegenomen te worden. Hij ziet het niet eens.
dinsdag 2 april 2019 om 21:09
Dat is lief, dankjewel. Op zich weet ik wel wat er moet gebeuren, maar het lukt me gewoon niet zo goed in mijn uppie. Ik denk dat ik morgen een dappere poging ga doen om eraan te beginnen. Eerste doel: boekenkast opruimen en minder prullaria overal.Nummer*Zoveel schreef: ↑02-04-2019 19:16Als je wat foto’s plaatst of PB’t, wil ik je best wat tips geven?
dinsdag 2 april 2019 om 21:40
Dat heb ik nog niet vaak iemand horen zeggen, ik denk dat wij ook niet ver van elkaar wonen.MevrouwTomatensoep schreef: ↑02-04-2019 18:51Waar in de buurt?als je het geografisch middelpunt van Nederland neemt, volgens mij is dat Lunteren, daar woon ik zo’n 20 km vandaan..
Kunnen we geen 'samenopruimdeal' maken? De ene week twee uur bij mij, de andere week twee uur bij jou???
dinsdag 2 april 2019 om 21:42
Hoe lang heb je? Als je echt ene paar uur hebt om flink op te ruimen, kan het ook helpen om een eierwekker te zetten: 20 minuten, en dan mag je 5 minuten iets anders doen. Dingen ophakken in kleinere taken wil ook wel helpen. Dus misschien niet de hele boekenkast, maar alleen de bovenste twee planken (niet alles leent zich daar voor hoor). Succes!!
dinsdag 2 april 2019 om 21:44
Tien dingen-regel: tien dingen van de tafel, tien dingen in de keuken, tien dingen van het dressoir, tien losslingerende dingen.Betty_Slocombe schreef: ↑02-04-2019 21:18Wat bij mijn kinderen goed werkt is ze een vuilniszak geven en zeggen dat ze tien dingen moeten weggooien.
Maar ja, die hebben ook echt weggooibare rommel.
Doe ik soms als ik er echt geen gat meer in zie of geen zin heb. En ik rond dan wel alles naar boven af
dinsdag 2 april 2019 om 21:47
dinsdag 2 april 2019 om 21:52
Ik hanteer vaak periodes de 1 zak per week actie. Dat is geen vuilniszak, maar zo,n grote pedaalemmerzak (35 liter ofzo?). Dan pak ik elke wk eerste werk zo'n zak, zoek een hoek of ruimte die me stoort en moet van mezelf minstens 1 zak vullen. Als ik eenmaal bezig ben zijn het er vaak binnen een hlf uur 2. Heerlijk oogeruimd gevoel krijg je ervan! Op een gegeven moment komt de klad er weer in. Maar als ik het te rommelig vind, voer ik mijn regel weer in. Werkt goed voor mij.
dinsdag 2 april 2019 om 22:26
Tjee, dat al die dingen bij jou lukken in slechts een half uur! Ik doe daar veel langer over! Als bij mij alles zo klaar was, had ik het niet erg gevonden. Maar ik ben overal juist lang mee bezig.lux- schreef: ↑01-04-2019 20:09Tja, ik heb net vaatwasser ingeruimd, dure pan afgewassen aanrecht + gasfornuis + spatplaat + gootsteen + eettafel + kinderstoel afgenomen met sopje, woonkamer opgeruimd, ergste kruimels opgeruimd met kruimeldief, was uitgehangen en een was erin gedaan en was in een klein halfuurtje klaar. Had ondertussen een muziekje opstaan. Zoveel werk is het niet als je het elke dag doet. En ik lees veel dat men er geen zin in heeft. Tja, had ik er zin in? Neuh. Maar ja. Ik heb in zoveel dingen geen zin. 20 keer dezelfde toren bouwen met mijn zoontje. Nóg een keer dat boek over die vrachtwagen voorlezen. In de rij staan bij de supermarkt. Vroeg opstaan. Studeren. Belastingaangifte doen.
Als ik me bij alles af ging vragen of ik er zín in had dan werd het wel heel moeizaam allemaal.
dinsdag 2 april 2019 om 22:28
MinkeDeWit schreef: ↑01-04-2019 20:15Alleen opruimen? Tja, daar ga je al. Iemand die dat kan, kan zich dus echt niet voorstellen hoe het is om dat niet te kunnen. En dan ook gewoon echt niet. Ik zie het niet, of kan het niet opbrengen om eraan te beginnen. Soms ruim ik wel eens de eettafel op, maar binnen no time ligt die weer vol met allerhande papieren, boekjes, spellen, frutsels. Op een van de stoelen ligt al twee maanden een bikini (waarom? Tja... volgens mij heeft ze gezwommen in januari). Die kan natuurlijk best naar boven, en in de kast, maar op de een of andere manier moet hij dan eerst maanden blijven liggen. Ik haat dat ook van mezelf.
Ik herken je helemaal!
Ja maar je moet wel eerst stofzuigen voordat je gaat dweilen. En daar ga je dan al he... ben je weer een stuk langer bezig, nog voordat je kunt beginnen aan wat je eigenlijk wilt doen.
dinsdag 2 april 2019 om 22:34
Hier is het andersom. Ik de rommelkont en vriend is netjes. Best lastig soms. Van twee kanten. Ik zou wel netter willen zijn trouwens maar mis overzicht ofzo.herfstappeltaart schreef: ↑02-04-2019 18:33Nou hier heeft niemand ADD maar mijn man stapt evenzovrolijk altijd gewoon over spullen heen die op de trap liggen om naar boven meegenomen te worden. Hij ziet het niet eens.
dinsdag 2 april 2019 om 22:46
Het is routine. En je moet het bijhouden, anders duurt het veel langer. Als je het iedere dag doet hoef je geen aangekoekte resten te schrobben etc. Vaatwasser uitruimen kost 5 minuten, inruimen + die pan wegwerken nog eens 5. Een doekje met wat allesreiniger over het aanrecht en fornuis kost me zeg nog eens 5. Heb grote lades in het tvmeubel voor zoons speelgoed, gooi ik alles in. En haal een doekje over tafel en zoons stoel. Met de kruimeldief zuig ik onder zijn stoel en in de keuken zodat we kruimels van koken en maaltijd niet door het huis lopen. Nog eens 5 minuten. Naar boven lopen. Was uithangen en nieuwe erin. 5 minuutjes en klaar. Heb je nog 5 minuten speling ook.
Maar als ik etens/kookresten van een week moet wegboenen, de hele vloer vol kruimels ligt en zoons speelgoed al 3 weken niet is opgeruimd duurt het wel langer ja.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.