Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Jaja007 schreef:
01-04-2019 20:45
Daarom had ik er op toegezien dat er een degelijke radiator kwam met plaats voor een handdoeken rek.
Ook heb ik genoeg ruimte bij de achterdeur (bij veel regen gaan we altijd via achterdeur) om een droogrek te plaatsen. Ook handig voor regenjassen.
Ik berg de oude handdoeken na het wassen in een grote curver krat(naast de deur). Makkelijk op te stapelen.
Toen wij hier kwamen wonen, was er een bijkeuken. Maar toen hadden wij geen hond, dus hebben we dat bij de keuken getrokken. Achteraf zou een bijkeuken misschien toch praktischer zijn geweest, maar ach, ik ben ook wel blij met de ruimere keuken.
3thee schreef:
01-04-2019 20:42
Ik zou wel heel veel willen wegdoen, maar mijn man kan daar niet goed tegen. Laatst had ik een nieuw kruidenrekje gekocht en de oude weggezet, en dat vond hij toch niet leuk. (Ja echt, waar gaat dit over?) Eerst stonden er 20 potjes door elkaar en nu staan er nog maar een paar die niet in het rekje passen, bovendien hebben alle potjes in het rekje een duidelijke label. Maar hij mopperde dat hij niks meer kon vinden en de peper had ik zeker weggegooid? Nee, de peper stond nu tussen 6 potjes in plaats van 20. Echt makkelijker te vinden. En de week erna begon hij weer over het oude vieze rekje dat we wel weer terug konden zetten.
Korte versie: “Oeps”
Lange versie: “Hè wat jammer, gleed zo uit mijn handen”
Zal ik even langskomen? Ik ben dol op schoonmaken en een schoon huis, op het neurotische en smetvrees achtige af.

Zo'n post als van Solomio daar krijg ik spontaan vlekken van in mijn nek, 1 x per twee weken stofzuigen, hoe dan?😵!

Hier gaat elke dag de stofzuiger erdoor en om de dag een dweil. Elke dag de goosteen, toiletten, vensterbanken, aanrecht+fornuis. Bovenverdieping twee keer per week stofzuigen en dweilen. Maar ook de deur en raamkozijnen binnen en buiten bijvoorbeeld elke twee weken. De trappen elke week een doek overheen.
Babycommode elke week een doekje overheen. Hetzelfde geld voor mijn auto, hup 1x per maand wasstraatje + uitzuigen. Heb wel een glazenwasser, die komt 1x per maand.

Maar ik geloof oprecht dat het een kwestie van bijhouden is. Want ik werk vier dagen (nu verlof, baby) en man 5 en een halve dag. Hoe langer je het uitstelt hoe viezer het word hoe meer werk je eraan hebt om het schoon te maken.

Maar goed, ik heb gemakkelijk praten want ik hou van schoonmaken en opruimen, wordt er zo rustig van als alles blinkt, schoon ruikt en recht ligt.

Dit betekent dus wel dat ik zaterdagavond nog mijn bed sta te verschonen en maandagochtend om 6:30 voor mijn werk uit sta te stofzuigen en dan denk ik wel eens: ClaireSophie, het is niet eens écht vies, laat het. Maar ja, dat is het tikkie smetvrees in mij... :facepalm:

Dus stiekem, eigenlijk zou ik iets meer van de topic starter willen hebben en gewoon willen kunnen neerploffen 's avonds maar dat gebeurt niet veel...
lemoos2 schreef:
01-04-2019 21:02
Korte versie: “Oeps”
Lange versie: “Hè wat jammer, gleed zo uit mijn handen”
:rofl:
lux- schreef:
01-04-2019 20:09
Tja, ik heb net vaatwasser ingeruimd, dure pan afgewassen aanrecht + gasfornuis + spatplaat + gootsteen + eettafel + kinderstoel afgenomen met sopje, woonkamer opgeruimd, ergste kruimels opgeruimd met kruimeldief, was uitgehangen en een was erin gedaan en was in een klein halfuurtje klaar. Had ondertussen een muziekje opstaan. Zoveel werk is het niet als je het elke dag doet. En ik lees veel dat men er geen zin in heeft. Tja, had ik er zin in? Neuh. Maar ja. Ik heb in zoveel dingen geen zin. 20 keer dezelfde toren bouwen met mijn zoontje. Nóg een keer dat boek over die vrachtwagen voorlezen. In de rij staan bij de supermarkt. Vroeg opstaan. Studeren. Belastingaangifte doen.

Als ik me bij alles af ging vragen of ik er zín in had dan werd het wel heel moeizaam allemaal.
AMEN! ;-))
ClaireSophie schreef:
01-04-2019 21:12
Zal ik even langskomen? Ik ben dol op schoonmaken en een schoon huis, op het neurotische en smetvrees achtige af.

Zo'n post als van Solomio daar krijg ik spontaan vlekken van in mijn nek, 1 x per twee weken stofzuigen, hoe dan?😵!

Hier gaat elke dag de stofzuiger erdoor en om de dag een dweil. Elke dag de goosteen, toiletten, vensterbanken, aanrecht+fornuis. Bovenverdieping twee keer per week stofzuigen en dweilen. Maar ook de deur en raamkozijnen binnen en buiten bijvoorbeeld elke twee weken. De trappen elke week een doek overheen.
Babycommode elke week een doekje overheen. Hetzelfde geld voor mijn auto, hup 1x per maand wasstraatje + uitzuigen. Heb wel een glazenwasser, die komt 1x per maand.

Maar ik geloof oprecht dat het een kwestie van bijhouden is. Want ik werk vier dagen (nu verlof, baby) en man 5 en een halve dag. Hoe langer je het uitstelt hoe viezer het word hoe meer werk je eraan hebt om het schoon te maken.

Maar goed, ik heb gemakkelijk praten want ik hou van schoonmaken en opruimen, wordt er zo rustig van als alles blinkt, schoon ruikt en recht ligt.

Dit betekent dus wel dat ik zaterdagavond nog mijn bed sta te verschonen en maandagochtend om 6:30 voor mijn werk uit sta te stofzuigen en dan denk ik wel eens: ClaireSophie, het is niet eens écht vies, laat het. Maar ja, dat is het tikkie smetvrees in mij... :facepalm:

Dus stiekem, eigenlijk zou ik iets meer van de topic starter willen hebben en gewoon willen kunnen neerploffen 's avonds maar dat gebeurt niet veel...
:-o
ClaireSophie schreef:

Dit is inderdaad wel op het smetvreesachtige af. Iedere dag stofzuigen? Om de dag dweilen? Elke dag de vensterbanken? En dan zijn jullie normaal gesproken nog amper thuis ook!
ClaireSophie schreef:

Ik gok dat jouw post bij Solo voor vlekken zal zorgen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Haasjehop schreef:
01-04-2019 21:20
Dit is inderdaad wel op het smetvreesachtige af. Iedere dag stofzuigen? Om de dag dweilen? Elke dag de vensterbanken? En dan zijn jullie normaal gesproken nog amper thuis ook!
We hebben twee katten! Praat ik daarmee misschien mijn smetvrees goed? :-$

Ik besef ook dat het soms gekkenwerk is, maar ik krijg écht de kriebels van bijvoorbeeld kattenpootjes op de vensterbank (buitenkatten) dus hup doekje erover, kost nog geen 20 seconden....

Maar zoals gezegd: zou soms écht willen rustig op de bank te kunnen zitten zonder onrustig gevoel als bijvoorbeeld het aanrecht vol staat na avondje koken.

Ik ben denk ik het andere uiterste van dit topic. :facepalm:
De tip die mij weleens helpt als ik echt geen zin heb is om gewoon 15 minuten lang door het huis/ruimte te gaan. Vaak heb ik dan al een heleboel gedaan! En dan kan je daarna, redelijk tevreden op de bank gaan zitten.

Maar verder kan ik heel goed poetsen en opruimen. Dus misschien makkelijk praten. Ik ben ook team elke dag stofzuigen en ik kan niet slapen voordat het huis clean is. Al wordt het half 1 in de nacht. Pas dan slaap ik lekker.

10 kuub was..
Dat interesseert me dan weer geen hol. :biggrin:
rosanna08 schreef:
01-04-2019 21:21

Niet alleen bij Solo hoor! Ik houd van schoon en heb daar best wat discipline voor over. Maar wat ik daar las gaat mij ook veel te ver. Mijn schoonmoeder is ook zo. Als je daar weg gaat, ligt je kopje al in het sop voordat je je jas aan hebt. En voordat ik alle gordels van mijn kinderen vast had in de auto had zijn de stofzuiger al opgezocht om de kruimels, die de kinderen hadden laten vallen, op te zuigen.
Andersom schreef:
01-04-2019 21:30
Niet alleen bij Solo hoor! Ik houd van schoon en heb daar best wat discipline voor over. Maar wat ik daar las gaat mij ook veel te ver. Mijn schoonmoeder is ook zo. Als je daar weg gaat, ligt je kopje al in het sop voordat je je jas aan hebt. En voordat ik alle gordels van mijn kinderen vast had in de auto had zijn de stofzuiger al opgezocht om de kruimels, die de kinderen hadden laten vallen, op te zuigen.
klopt, bij mij ook
rosanna08 schreef:
01-04-2019 21:21
Gelukkig ben ik niet bang voor vlekken.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
ClaireSophie schreef:
01-04-2019 21:25
We hebben twee katten! Praat ik daarmee misschien mijn smetvrees goed? :-$

Ik besef ook dat het soms gekkenwerk is, maar ik krijg écht de kriebels van bijvoorbeeld kattenpootjes op de vensterbank (buitenkatten) dus hup doekje erover, kost nog geen 20 seconden....

Maar zoals gezegd: zou soms écht willen rustig op de bank te kunnen zitten zonder onrustig gevoel als bijvoorbeeld het aanrecht vol staat na avondje koken.

Ik ben denk ik het andere uiterste van dit topic. :facepalm:
Om je vlekken nog even te verergeren: ik heb ook twee katten.
Solomio schreef:
01-04-2019 21:31
Gelukkig ben ik niet bang voor vlekken.
ik zat er al op te wachten :P
Solomio schreef:
01-04-2019 21:32
:proud:
COtweepuntnul schreef:
01-04-2019 20:18
Rondslingerende spullen betekent dat ze geen eigen plek hebben. Zegt Marie Kondo. :mrgreen:
Marie Kondo heeft ongelijk. Er staat hier al maanden een tas vol spelletjes. Die moet gewoon naar boven, in de spelletjeskast, maar het heeft niet genoeg prioriteit om eraan te denken als ik naar boven moet, en zo is dat met veel dingen.
Solomio schreef:
01-04-2019 21:32
Ik heb er drie. :$
drackie wijzigde dit bericht op 01-04-2019 21:46
0.33% gewijzigd
Wij zijn net begonnen met project ‘een schoner huis’ 8-) hebben een lijst met taken opgesteld en hoe vaak die moeten gebeuren (wekelijks, tweewekelijks, maandelijks, halfjaarlijks). Zondag moet alles afgestreept zijn. Voor ons heel prettig om een lijst te hebben, zo weten we een beetje waar we moeten beginnen. Verder stimuleert het heel erg om dagelijks op te ruimen, zodat we niet op zondag de hele dag bezig zijn.. niet schoonmaken is geen optie, want ik ben hoogzwanger en wil geen megavies huis voor de kraamzorg en verloskundige op de stoep staan :P

Dreumes helpt ook mee in huis, vooral met de was (naar beneden gooien en in de wasmachine doen zijn favoriet).
valentinamaria schreef:
01-04-2019 17:59
ik heb ontdekt dat schone ramen je hele huis een stuk schoner laat lijken.
Ja dat is echt waar!
Sinds ik een relatie heb, en er ineens weer iemand over de vloer komt, maak ik meer schoon in huis. Het was altijd opgeruimd en schoon, gestofzuigd, gedweild alles. Maar toch leek en voelde het niet als schoon, heel raar. Tot ik eens de ramen ging schoonmaken. Wat een verschil! Het oogt zoveel frisser!
Mijn hoogglans kasten kregen een flinke poetsbeurt (ze waren blijkbaar vies) en nu ziet mijn huis er wel schoon uit.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Drackie schreef:
01-04-2019 21:46
Ik heb er drie. :$
Als ze allemaal maar een vaste plek hebben. :roll:

Daar gaat het bij mij al mis: ik heb 6 miljoen spullen en maar 3 miljoen plekken.
ClaireSophie schreef:
Nou dat is nog veel. Ik heb dit jaar max 3x gestofzuigd. Hier geen kinderen, huisdieren en woon alleen. Heb een pesthekel aan stofzuigen.
Abundance-of-Freedom schreef:
01-04-2019 21:56
Nou dat is nog veel. Ik heb dit jaar max 3x gestofzuigd. Hier geen kinderen, huisdieren en woon alleen. Heb een pesthekel aan stofzuigen.
Haha, ik schrijf 1x in de 2 weken, maar dat is omdat ik de hoon van de Viva-sters nog een beetje probeer af te wenden.

De plekken met de meeste kruimels veeg ik tussendoor af en toe, stofzuigen is echt een uitzondering.
valentinamaria schreef:
01-04-2019 18:02
bij mij kun je belangrijker vervangen door leuker.

en als ik eens goed gepoetst heb, heb ik weer geen zin om die emmer op te ruimen.
die laat ik dan buiten ,,drogen,,.
Paar dagen geleden een spijkerbroek gewassen in een teil (wasmachine kapot). Spijkerbroek op de verwarming gehangen, hangt er nog. Teil met water ligt er ook nog..
leer die koter een poetsdoek vasthouden en aan het werk zetten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven