Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Ik kende iemand met add en die hielp inplannen op een overzichtelijke kalender goed. Wat iemand hiervoor al oppert 1 brengt kind naar bed en ander volgt de planning.
Verder heb ik zelf een robotstofzuiger voor het bijhoud werk(uiteraard vraagt dat af en toe nog om met de gewone stofzuiger langs bepaalde plekken of dingen zoals bank en trap te gaan) koop leuke speelgoed bakken en mik alles daar als de kleine naar bed gaat in misschien al beetje samen doen? Gezamenlijke activiteit samen even speelgoed opruimen tien minuten voor het slapen gaan.

Maak voor jezelf eens een overzicht op papier wat moet er in totaal volgens jou gebeuren, ga dat opdelen in dagelijks, wekelijks en maandelijks etc en geef er een cijfer aan hoe belangrijk vind je dat(ik vind ramen niet zon big deal sommige doen dat in de acht a 12 weken ik int half jaar a jaar) kijk eens of je daar wat structurele planning uit kunt halen, dat je elke dag een beetje kunt doen en wat kan je man van die zaken doen.
Uiteraard is het een advies/tips ik leg je niks op.
Belg, ik herken het helaas. Is wel sinds mijn diagnose enorm verminderd, gelukkig begrijpen de mensen om me heen hoeveel moeite het mij kost om een huishouden te draaien.

Daar spelen wel wat dingen in mee, zoals:
- Vermoeidheid (mijn ronddalende gedachtes vreten enorm veel energie, mijn concentratie houden kost veel moeite, ik kan getroffen worden door hyperfocus en besluiten dat NU de muren in de woonkamer geschilderd moeten worden... Ben iedere avond bekaf van mijn eigen gedachten);

- Het grote geheel niet overzien (niet weten waar te beginnen als er veel rommel op 1 plek ligt), middenin het opruimen iets op het bureau leggen en dan verder gaan opruimen daar (in plaats van 1 ruimte ruim ik er 3 op op deze manier, wat dus ook weer 3x zoveel tijd kost);

- Ik kan moeilijk tijd inschatten (ik denk vaak dat ik korter met iets bezig ben dan in de realiteit, waardoor ik wel eens een kamer mid-zooi achter moet laten om de kinderen van school te halen).

Het is voor iemand met AD(H)D een constante strijd om je aan een taak te houden en een chaotisch huishouden bijhouden is dan een 'never ending story' en vaak een heel hopeloos gevoel.
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:33
Ja maar het lastige is dus dat hij veel van die dingen oprecht niet kan omdat hij het niet ziet. Ik zeg het inderdaad wel eens uit irritatie maar hij doet de dingen die hij wel kan (de was bijv) en is daar veel gestructureerder in dan ik.

Samen dingen doen met dreumes is kind nog net wat te klein voor/heeft zijn interesse nog niet. Maar dat zou ik inderdaad wel kunnen gaan inzetten, leert hij natuurlijk alleen maar van.

Vrienden vragen vind ik echt heel moeilijk!
Hoe oud is jouw dreum? Die van mij wordt 2 deze maand en die helpt al maanden met was uithangen, stofzuigen, vegen, doekjes over tafels halen, opruimen en vaatwasser uitruimen. Koken vindt hij - kind van zijn moeder, da’s duidelijk :P - geen reet aan, maar voor de rest gaat dat heel goed. Misschien even zoeken naar iets wat die van jou wel leuk vindt?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Oeh, wat herkenbaar allemaal!
Ik heb nogal moeite om gebruikte spullen meteen op te ruimen. Dus staan de ontbijtspullen van vanochtend nog op tafel, ligt er een gereedschapskist in de keuken, de verpakking van bol.com al anderhalve week op een eetkamerstoel en is de mand met schone was alweer bijna leeg.. ;-)
Gewoon te lui om ff iets op te pakken en terug te leggen. Als ik weet dat er iemand langskomt, moet ik dus ook altijd door m'n huis rennen om de boel aan kant te maken.
Maar misschien ben ik gewoon te netjes gewend en valt het allemaal wel mee. Mijn moeder was altijd aan het opruimen en soppen en als er een sok op de vloer in mijn slaapkamer lag was het volgens haar al een rommelboel.
Kleuter en peuter hier moeten trouwens ook altijd opruimen voordat er tv gekeken wordt. Dan kunnen ze het ineens opmerkelijk genoeg heel goed ;-D
laatbloeiertje schreef:
01-04-2019 18:57
Belg, ik herken het helaas. Is wel sinds mijn diagnose enorm verminderd, gelukkig begrijpen de mensen om me heen hoeveel moeite het mij kost om een huishouden te draaien.

Daar spelen wel wat dingen in mee, zoals:
- Vermoeidheid (mijn ronddalende gedachtes vreten enorm veel energie, mijn concentratie houden kost veel moeite, ik kan getroffen worden door hyperfocus en besluiten dat NU de muren in de woonkamer geschilderd moeten worden... Ben iedere avond bekaf van mijn eigen gedachten);

- Het grote geheel niet overzien (niet weten waar te beginnen als er veel rommel op 1 plek ligt), middenin het opruimen iets op het bureau leggen en dan verder gaan opruimen daar (in plaats van 1 ruimte ruim ik er 3 op op deze manier, wat dus ook weer 3x zoveel tijd kost);

- Ik kan moeilijk tijd inschatten (ik denk vaak dat ik korter met iets bezig ben dan in de realiteit, waardoor ik wel eens een kamer mid-zooi achter moet laten om de kinderen van school te halen).

Het is voor iemand met AD(H)D een constante strijd om je aan een taak te houden en een chaotisch huishouden bijhouden is dan een 'never ending story' en vaak een heel hopeloos gevoel.
Niet om je ADHD te bagatelliseren maar het huishouden IS een never ending story. Het is nooit af. Dat is de crux :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
redbulletje schreef:
01-04-2019 18:31
Bed opdekken is toch nergens voor nodig?
En de wc dagelijks?
Bed opdekken is helemaal niet nodig en dan kan het vocht dat je ‘s nachts hebt verloren niet goed verdampen. Hier sla ik de dekbedden open, trek alles recht en schud de kussens even op.
Drackie schreef:
01-04-2019 18:39
Dit. Met nog als aanvulling dat ik wel veel lekkerder op de bank zit als mijn woonkamer aan kant is. Daar ligt dus mijn prioriteit, samen met de keuken (want koken met een smerig aanrecht vind ik vreselijk). De rest van het huis interesseert me niet zo, daar breng ik veel minder tijd door of ik slaap er alleen.
Ik kijk gewoon niet om me heen.
En koken doe ik ook niet.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
lux- schreef:
01-04-2019 19:00
Niet om je ADHD te bagatelliseren maar het huishouden IS een never ending story. Het is nooit af. Dat is de crux :P
Klopt, en dat geldt ook voor niet ADHDers die daar net zo gefrustreerd van kunnen raken.
Afbeelding
Nummer*Zoveel schreef:
01-04-2019 18:52
:)

Volgens mij zouden Kia en ik het prima kunnen vinden. Maar ik kwam er nu natuurlijk wel mee op basis van vreselijk foute motieven ;-D

En met jou zou ik het trouwens ook prima kunnen vinden, denk ik :)
:$ :smooch:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
De keuken en wc zijn schoon en de was is ‘bij’ (als in gewassen, de laatste keer vouwen was in de kerstvakantie). De tasjesmethode voor het opruimen hanteer ik ook, elke keer als er visite komt. In mijn slaapkamer staan nu dus 8 tasjes met allerhande spulletjes. Soms ben ik iets kwijt wat ik niet vaak gebruik, dat zit dan in zo’n tasje.
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:28
Ik heb er echt een bloedhekel aan. Opruimen vind ik niet zo erg en dingen poetsen ook niet, maar stofzuigen... ik word er heel perfectionistisch van en het kost me dus altijd heel veel tijd.

Neem dan zo'n grote swiffer/dweilstok voor tussendoor.
Ben je met 2 minuten je kamer door.

Hier (ik, man en 2 katten) stofzuig ik op woensdag, mijn vrije dag. En man op zaterdag.
Ik kan zelf slecht tegen zooi dus voor het oog is het hier altijd netjes (geen kastjes opendoen want daar is het chaos :-D )

Daarom ga ik dagelijks een minuutje met zoiets rond: https://www.action.com/nl-nl/p/spargo-m ... ersysteem/
Echt zo klaar.
En 1x per week nat met datzelfde ding.

Een schone vloer en losse troepjes opgeruimd houden en het oogt al veel schoner.
Ik heb geen ADD maar ik ben wel een enorme rommelkont. Hier op het brabantse platteland komen mensen regelmatig binnenlopen (familie, buren, vrienden) dus ik wil het wel graag toonbaar hebben (en vind het zelf uiteindelijk ook prettiger als het opgeruimd is).

Het helpt mij om alles een vaste plek te geven. Gedurende de dag probeer ik dan al spullen direct op te ruimen op hun plek, zodat het niet zo’n enorme berg wordt.
Voor het speelgoed hebben we een paar bakken. Hoeveel zooi ze er ook van maken, binnen 5 min is dat weer opgeruimd.
En een robotstofzuiger is echt ideaal!
Solomio schreef:
01-04-2019 19:03
Ik kook wel dagelijks.

Maar zolang ik plaats heb op 't vuur, potten en pannen genoeg én en een proper plankje en een mes om de groenten te snijden ... niets aan de hand.

Als ik dan ook nog es 2 propere borden en wat proper bestek heb ... Excellent :-).
(We hebben eindeloos veel borden en bestek voor een half leger.)

Ik kook, man wast af.
Maar 't kan goed zijn dat die afwas pas na 3 dagen gebeurt.
Omdat de potten en pannen op zijn en er geen plaats meer is op 't aanrecht.

I don't care.

Maar gepland bezoek laat ik dus niet op een afwas van 3 dagen kijken.
Dan is de keuken wel "clean" en de aanrechten proper.

En de eettafel die pal aan de inkom staat en waar alles maar altijd gedropt wordt - driekwart van de tijd eten we voor de tv - is dan ook zo opgeruimd mogelijk.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 01-04-2019 19:13
14.16% gewijzigd
Zeer herkenbaar verhaal. Ik liep hier tot een tijd terug ook steeds tegenaan. Als ik slecht in mijn vel zit heb ik er ook meer last van.
Maar sindsdien hebben we samen een schema opgesteld en we houden ons beiden hieraan. Het gaat nu supergoed. Elke vrije dag doen we iets, behalve zondag. (maar dat kan natuurlijk best)
Zo komt elke ruimte 1x per week aan de beurt. De extra dingen proberen we in de vakanties te doen samen. En als ik op een van mijn vrije dagen echt iets heb, dan sla ik het een weekje over. Of doe ik alleen een kleine beurt.
Dus samen gaan zitten, een haalbaar schema/rooster maken en je hieraan houden. Ook elkaar helpen herinneren.
En wees niet te kritisch, jullie werken beiden en hebben een kleintje. Het kan nou niet eenmaal altijd blinkend schoon zijn. Hopelijk vind je iets wat voor jou/jullie werkt!
Kijk eens op de website van de fly lady.

Verder ontspullen met minder heb je ook minder op te ruimen, minder te onderhouden en minder schoon te houden en dan bedoel ik niet kastjes vol proppen maar weg doen allen houden wat je echt gebruikt.

Gooi elke dag 10-30 dingen weg en je hebt na 1 maand een stuk minder zooi.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik word blij van een schoon huis, maar heb soms ook geen zin, maar weet dat ik me altijd beter voel als het opgeruimd en schoon is. Dus ik houd het dagelijks bij in ‘kleinere brokken’.

Mijn man’s Standaard is wat huishouden betreft stuk lager, dus ik heb mn dreumes op 1 jarige leeftijd spelenderwijs geleerd wat opruimen is. Boekjes in het rekje, trein in de curver-box knuffels in de mand en Duplo in de opbergdoos. Hij is inmiddels 2,5 en ruimt iedere avond zn eigen speelgoed op. Dat is ook echt een soort van we-gaan-bed-ritueel geworden. Hij is ook altijd heel trots als hij opgeruimd heeft :)

Daarnaast nooit een nwe was aanzetten voordat de vorige opgeruimd in de kast hangt of ligt, zo voorkom je opstapeling.

Grote klussen laat ik wel over aan de hulp (1x in de twee weken, 3uurtjes) maar ik haal de stofzuiger iedere dag wel even te voorschijn (kruimels opzuigen, kattenharen). Als je te lang wacht, zie er ook tegen op, ik probeer het behapbaar te houden. Vooral omdat ik meer doe (omdat ik het belangrijker vind).

En ik ga iedere avond ‘schoon’ naar bed. Aanrecht leeg, afwasmachine op eco programma ‘s nachts en programmeer de wasmachine vaak voor zodat deze ‘s ochtends klaar is.

Ik doe op mn vrije dag ook veel tijdens de middagslaap van mn peuter. rest ‘s avonds en weekend.
ADD? Heb je medicatie? Dat is hier het tovermiddel om het huis wél (redelijk) aan kant en 'schoon' te houden!
(En al dat geroep van 'gewoon doen'.... Dat is nou net ADD! Tegen je vriend zegt niemand dat hij gewoon eens wat beter moet kijken? Tegen jou wel dat je gewoon tóch moet gaan poetsen terwijl je hoofd die knop nog niet gevonden heeft. Frustrerend, heel frustrerend... Ik wil echt wel dat alles in orde is, maar de startknop van een aantal activiteiten zit in mijn hoofd gewoon vast. Ik wil wel, maar kan het niet opbrengen, mijn hoofd geeft gewoon geen startsignaal!)
Met dank aan dit topic overigens mijn goede daad van de dag gedaan:

Mijn eettafel net teruggevonden onder de berg post, reclame en andere onzin dat erbovenop lag :-D.

Straks ook nog es het katvoer van de buren terugbrengen dat er ook op rondwaarde ...
(2 weken geleden de kat van de buren 3 deuren verder eten gegeven.)
Begin eens met opruimen, weggooien, opruimen, weggooien, opruimen en nog meer weggooien.
Dan is schoonmaken ook niet meer zo'n moeite.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wat mij heel erg heeft geholpen in het opgeruimd krijgen en houden, is het mezelf in kleine stappen aanwennen wat er gedaan moest worden.

Ik ben begonnen bij de grootste in't oog springende dingen. Zoals jassen aan de kapstok, schoenen in 't schoenenrek, tassen opgeruimd.
Daarna de troep op de tafels ed. Zorgen dat ik tijdens het koken al zo veel mogelijk in de vaatwasser mik.

Alleen de was blijft een ding hoor. Vind dat zo'n gedoe. We leven hier ook geregeld uit de wasmand met schone was. Gewoon te lui om op te ruimen. :-$
Nog een ADHD'er!

Ik heb er ook een grafhekel aan, zie er namelijk totaal het nut niet van in. Maar als de boel opgeruimd is dan heb ik wel rust aan mijn hoofd. Dus ik ruim op om rust in mijn hoofd te krijgen na een drukke dag op werk. Iets met een doel en middelen.

Verder ben ik fan van Wunderlist. Daar staan namelijk alle taken in die wij bedacht hebben en als ik mijn taak gedaan heb kan ik hem afvinken en dan krijg ik 'ping' te horen. Ik werk dus ook gewoon met het belonen van mezelf, werkt veel beter.
Verder accepteer ik het dat ik zo af en toe de badkamer en/of de keuken niet 100% jaren '60 schoon heb.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik heb ook ADD en houd altijd een bepaalde volgorde aan. Eerst zorg ik dat het aanrecht leeg en schoon is en eventuele vlekken op de keukenkastjes maak ik meteen even schoon. Daarna ruim ik de keukentafel op, ik heb een kast in de keuken waar de rotzooi in gaat die even geen vaste plek heeft, dat is mijn rommelkast die niemand hoeft te zien. Eens in de zoveel tijd ruim ik die op.

Daarna zorg ik dat de wil kamer netjes is en om de dag zet ik de robotstofzuiger aan. Dat scheelt ook al veel.

Wc nog schoon en dan is alles sowieso netjes voor onverwacht bezoek. Dit alles kost echt niet zoveel tijd.

De was doe ik op de dagen dat ik ‘s ochtends thuis ben, ik werk ook middagen en avonden.

De rest van het huis is echt niet altijd brandschoon en netjes, maar dat ziet toch niemand :-D Als de toiletten maar schoon zijn en er niet teveel stof ligt, vind ik het oké. Schoonmaken daarvan doe ik in delen. De ene keer stofzuigen, de andere keer opruimen, dan sop ik eens een keer wat en als ik echt een hele ochtend heb, doe ik de badkamer. Of even ‘s avonds als ik nog fut heb.

Probeer jezelf een routine/vaste volgorde voor de dagelijkse dingen aan te leren en dan gaat het veel makkelijker.
Solomio schreef:
01-04-2019 19:03
Dat kan ook. :P Koken vind ik niet erg om te doen. Met 'woonkamer' bedoel ik trouwens vooral de salontafel recht voor mijn neus. :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven