Hoe groot is je koelkast?
zaterdag 12 september 2026 om 17:48
Paar jaar geleden een nieuwe inbouwkoelkast gekocht en nu spijt van deze miskoop. We zijn een gezin met studerende kinderen (dus door de weeks zijn we meestal met 2 personen, in de weekenden met 4 of 5. We hebben nu een koelkast met een inhoud van 180 l, en vriesgedeelte van 15l, en ik erger me kapot aan het proppen van alle boodschappen. Het past maar net met passen en meten en dan nog moet je vaak van alles uit de koelkast halen om iets te kunnen pakken. Vergelijkbaar met het leven uit een koffer tijdens de vakantie. Als we een keertje een feest hebben is het helemaal niet te doen.
Is speel met het een idee om een tweede koelkast te kopen. We hebben geen bijkeuken ofzo dus het moet gewoon naast deze koelkast in de keuken. Iemand die dit ook heeft? Ik ken het eigenlijk vooral van studentenhuizen.
Echt een andijvie topic maar ik ben benieuwd hoe groot de gemiddelde koelkast is van een 4-5 persoons huishouden.
Is speel met het een idee om een tweede koelkast te kopen. We hebben geen bijkeuken ofzo dus het moet gewoon naast deze koelkast in de keuken. Iemand die dit ook heeft? Ik ken het eigenlijk vooral van studentenhuizen.
Echt een andijvie topic maar ik ben benieuwd hoe groot de gemiddelde koelkast is van een 4-5 persoons huishouden.
zaterdag 12 september 2026 om 20:44
Echt.
Ik heb voor mezelf alleen zo’n koelkast met vriesvak bovenin.
Daar red ik het mee.
Ik heb ook een buitenkast op mijn balkon. Jaren 30 woning. In die tijd werden die aangebracht als proviand/koelkast.
In de koele maanden ideaal.
zaterdag 12 september 2026 om 20:44
Wissewis schreef: ↑12-09-2026 19:11Is het een optie om én een nieuwe grote inbouwkoelkast te kopen én daarnaast ergens in de schuur of de kelder een nieuwe grote diepvries te mikken?
Hier een koelkast van 1m50 ofzo hoog. En een aparte diepvries die in de eetruimte staat van ook 1m60 ofzo.
Die altijd vol zijn. En we zijn met zijn 2.
Bij een feestje halen we de elektrische kampeer-koelkast erbij.
De koelkast is overigens een losstaand model die in een kast staat waar ie ook zou kunnen ingebouwd worden. Maar de deur van de kast lag er al uit toen we in dit huis introkken en wij vinden het prima zonder echte kast.
Ooit had ik ook een kleine koelkast met een vriesvakje erbij, maar dat was me toch echt véél te krap.
We hebben gelukkig wel een diepvries in de kelder van 4 laden.
Mijn ideaal is eigenlijk een Amerikaanse koelkast. Maar omdat deze nog niet zo oud is, is het zonde om die te vervangen. Daarom dacht ik aan een tweede voor ernaast. Of die Amerikaanse koelkast (zou net passen)en de huidige inbouw naar de kelder. Misschien hebben we dan teveel ruimte maar liever teveel dan te weinig
zaterdag 12 september 2026 om 21:02
De koelkast op het plaatje is 134 liter... (Google lens).
zaterdag 12 september 2026 om 21:36
Wij hebben een grote brede dubbeldeurs Amerikaanse koelkast, een matzwarte die qua kleur ook mooi staat in onze keuken. Hij staat dus los en neemt een hele hoek van onze (grote) keuken in beslag. Daarnaast hebben we een tweede koelkast in de schuur staan, vooral voor het wegzetten van pannen met restanten die de volgende dag weer gebruikt kunnen worden, en flessen. Het vriesdeel van de Amerikaanse koelkast is ook groot en dat vind ik heel fijn, bepaalde producten die we invriezen halen we in grote voorraad.
Een inbouwkoelkast heb ik nooit gehad en vind ik ook niet zo fijn, de deur is nogal zwaar omdat er zo'n paneel op zit.
Een inbouwkoelkast heb ik nooit gehad en vind ik ook niet zo fijn, de deur is nogal zwaar omdat er zo'n paneel op zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 12 september 2026 om 21:58
Hier een huishouden met 2 volw. en 2 tieners en een koelkast van 2 meter hoog met 3 groentelades en een vriezer met vier lades in de keuken en nog een losse vriezer van 1.78m in de schuur. En een klein koelkastje. In het vorige huis hadden we een kleinere koelkast en die al vervangen door een iets grotere (een kastje opgeofferd om dat te realiseren) en ik vond dat geteteris met boodschappen echt verschrikkelijk. Dus toen afgesproken met mezelf dat ik een volgende keuken de allergrootste inbouwkoelkast wilde die er te vinden was. Nog steeds blij mee. Zowel de vriezers als de koelkast zit regelmatig vol, de kleine koelkast in de schuur is alleen nodig met feestjes voor drinken.
zaterdag 12 september 2026 om 22:19
Wij hebben een inbouwkoelkast van 178cm hoog, met 310 liter inhoud. En ook een inbouwvriezer van 178cm hoog, 212 liter inhoud.
En dan nog een koel/vriescombinatie in de garage, voor verjaardagen/mijn baksels die af en toe verkocht worden.
Daarvoor hadden we een koelkast ongeveer de helft van wat we nu in de keuken hebben. Dat was wel eens passen en meten met z'n vieren. Toen gebruikten we de koel/vriescombinatie in de garage wel veel meer voor de dagelijkse boodschappen. We zijn met 2 volwassenen, 2 kinderen.
En dan nog een koel/vriescombinatie in de garage, voor verjaardagen/mijn baksels die af en toe verkocht worden.
Daarvoor hadden we een koelkast ongeveer de helft van wat we nu in de keuken hebben. Dat was wel eens passen en meten met z'n vieren. Toen gebruikten we de koel/vriescombinatie in de garage wel veel meer voor de dagelijkse boodschappen. We zijn met 2 volwassenen, 2 kinderen.
zaterdag 12 september 2026 om 22:37
Zo zou ik het dan doen, de Amerikaanse in de keuken en de huidige naar de kelderDolomiet schreef: ↑12-09-2026 20:44We hebben gelukkig wel een diepvries in de kelder van 4 laden.
Mijn ideaal is eigenlijk een Amerikaanse koelkast. Maar omdat deze nog niet zo oud is, is het zonde om die te vervangen. Daarom dacht ik aan een tweede voor ernaast. Of die Amerikaanse koelkast (zou net passen)en de huidige inbouw naar de kelder. Misschien hebben we dan teveel ruimte maar liever teveel dan te weinig![]()
zaterdag 12 september 2026 om 22:46
Wij hebben een 2e koel-vriescombi boven in het washok staan. Anders past het inderdaad echt niet met 2 pubers. Alles wat direct nodig is ligt beneden, voorraad of dingen die minder vaak nodig zijn liggen boven. Op sommige dagen is dat alleen bier en wijn, maar de vriezer ligt wel altijd vol. Met verjaardagen of etentjes zou ik ook echt niet meer zonder kunnen.
zondag 13 september 2026 om 11:35
zondag 13 september 2026 om 11:57
Wat voor joekel is dat dan?
zondag 13 september 2026 om 12:11
Hier hebben we 2 koelkasten en 2 diepvriezen. Wij wonen in een dorp zonder bakker, supermarkt of andere winkel. Dus als wij brood halen betekent dit gewoon 8 of 12 broden in de vriezer gooien. Zelfde geldt voor de slager: dat is gelijk vlees voor een maand. Voor feestjes hebben we zelfs nog een 3e koelkast die we dan gebruiken.
zondag 13 september 2026 om 12:14
zondag 13 september 2026 om 13:36
Ik vind het woord Tetrissen wat een andere poster hier gebruikte, wel een mooie omschrijving. Het geeft goed aan wat je moet doen om alles in je huidige koelkast te krijgen. Die kinders gaan misschien alleen maar meer eten en drinken. En je moet toch gewoon fijn kunnen werken in de keuken? Misschien helpt het als je hem steeds vraagt even iets voor je te pakken? Wat dan natuurlijk helemaal achterin of onderop ligt
zondag 13 september 2026 om 14:01
https://www.bol.com/nl/nl/p/bosch-kgn49 ... androidapp
Wij hebben deze. 311 koel, 129 vries.
Handig dat je de inrichting enigszins kan aanpassen met de plateaus.
We hebben hier met 2 pers genoeg aan dus geen 2de. Vriezer zit altijd ramvol, koelgedeelte meestal redelijk vol maar met genoeg overzicht en nauwelijks getetris.
Wij hebben deze. 311 koel, 129 vries.
Handig dat je de inrichting enigszins kan aanpassen met de plateaus.
We hebben hier met 2 pers genoeg aan dus geen 2de. Vriezer zit altijd ramvol, koelgedeelte meestal redelijk vol maar met genoeg overzicht en nauwelijks getetris.
majadeb wijzigde dit bericht op 13-09-2026 14:51
2.01% gewijzigd
zondag 13 september 2026 om 14:07
Ik vond mezelf al heel verwend met een grote vriezer en een grote koelkast maar dat is dus kennelijk heel gebruikelijk. Ik weet wel van een vriendin in Drenthe dat ‘iedereen’ daar een vrieskist/-kast heeft omdat ze geen supermarkt hebben binnen 5 km. Wij hebben er drie op loopafstand al is dat na onze verhuizing niet meer 150 meter, dus liever fietsen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in