Hoe heet deze tuinplant?

15-04-2015 10:57 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er komt een prachtige, zoet geurende plant over mijn schutting geslingerd, maar niemand kan me vertellen hoe hij heet. Hier iemand wel?

Jasmijn dacht ik.
verba volant, scripta manent.
Ja lijkt op Jasmijn
Lijkt me clematis Armandii http://www.rainyside.com/ ... es/Clematis_armandii.html
(Toscaanse) Jasmijn lijkt ie wel op maar de mijne bloeit nog helemaal niet.
Inderdaad Klaas50, hij lijkt verdacht veel op de Clematis Armandii!
Het is een jasmijnachtige. Is een struikachtige muurplant.

Ruikt heerlijk maar is wel gevoelig voor vorst.

TRACHELOSPERMUM JASMINOIDES (TOSCAANSE JASMIJN)
Ik dacht aan een magnolia. Die is er ook als klimplant.

* even nagezocht maar die heeft geen witte bloemen.
bartjes wijzigde dit bericht op 15-04-2015 12:14
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ik denk dat het verschil in het blad zit. De Clematis heeft een fijn, zacht blad. Blad van de Jasmijn is steviger, leerachtig.

Dat is alleen slecht te zien op de foto.
http://www.groenrijk.nl/n ... caanse-jasmijn-22-05-2014

inderdaad toscaanse jasmijn. Ik heb hem ook
Zou mooi zijn tegen mijn achtermuur. Groeit hij snel of langzaam?
quote:Sri schreef op 15 april 2015 @ 14:37:

Zou mooi zijn tegen mijn achtermuur. Groeit hij snel of langzaam?redelijk snel groeit, kan tot 4-5 mt worden. De eerste jaren minder goed winterhard, daarna (wanneer de stam dikker is) kkan hij steeds beter tegen de kou
Mijn stem gaat ook naar de Clematis Armandii, ik heb deze vorige week in de tuin geplant en de plant staat nu volop in bloei en ruikt heerlijk. Het is een ander type clematis dan de bekendere soorten die in de zomer bloeien, de Armandii heeft juist wel van die leerachtige bladeren.

Toscaanse Jasmijn hebben we ook maar die bloeit nog lang niet, dat is echt een zomerbloeier
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Ik ga mee met Klaas50 en Curley.

Als ik afbeeldingen van de Toscaanse Jasmijn opzoek, is dat niet de plant in mijn tuin. De Clematis Armandii daarentegen, lijkt er sprekend op.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Het is de Clematis. Ik heb m in mijn tuin staan. Het is een wintergroene plant, dus ander blad.
Find people who will make you better (M. Obama)
Aan welke kant bloeit de plant? Het lijkt me een mooie plant. Ik heb wel eens een clematis gehad, die bloeide ook over de schutting. De buren hadden de bloemen en ik de kale takken.
Hij is aan de westkant van de schutting geplant, maar hij groeit en bloeit volledig naar de oostkant toe.
Even denken. Onze tuin ligt op het westen. Dan zou ik hem tegen het huis aan moeten plaatsen toch? Als ik hem tegen de achterschutting zou plaatsen dan hebben de achterburen er profijt van.

Jammer. Tegen het huis aan is niet echt een optie.
Bij ons bloeit hij naar de plek waar het meeste zonlicht is; dat is het oosten omdat bij ons zonlicht vanuit het westen wordt tegengehouden door een flatgebouw en zonlicht vanuit het zuiden wordt tegengehouden door ons eigen huis.

In jouw geval lijkt me dus, als je 'm tegen de rechterschutting (als je die hebt) plant, dat hij dan mooi richting het zuiden bloeit. Dus jouw tuin in.
Ik ga me er eens in verdiepen Java. Ik vind het een hele mooie plant. En als hij in onze tuin bloeit is dat wel het prettigst.

Ik hoop dat jij gelijk hebt, want een rechterschutting hebben we zeker en die is idd naar het zuiden gericht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven