Hoe kon je?

02-09-2011 10:38 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
nav een van de blogs waar ik dit stukje had geplaatst hier ook maar eens...

Toen ik dit stukje jaren geleden ergens las greep het me zo ontzettend aan dat ik het gelijk opgeslagen heb.

Neem de moeite om het door te lezen, zorg dat je zakdoekjes bij de hand hebt. Grijpt dit jou ook aan? Dan heb jij hart voor dieren!

Hoe kon je?

Toen ik pup was, amuseerde ik je met mijn gekke streken en maakte ik je aan het lachen. Je noemde mij je kind, en ondanks een aantal kapotgekauwde schoenen en wat vermoorde kussentjes werd ik je beste vriend. Als ik "stout" was, schudde je met je vinger naar me en vroeg je me "hoe kon je?", maar dan gaf je weer toe en rolde je me op mijn rug om mijn buik te kriebelen.

Mijn zindelijkheidstraining duurde wat langer dan verwacht omdat je het vreselijk druk had, maar daar hebben we allebei hard aan gewerkt. Ik weet nog dat ik 's nachts mijn neus tegen je aanschurkte en dat ik naar je diepste geheimen en dromen luisterde, en ik kon me geen beter leven voorstellen. We maakten lange wandelingen en renden door het park, maakten ritjes in de auto, stopten om een ijsje te kopen (ik kreeg alleen het hoorntje want "ijs is slecht voor honden", zei je) en ik deed lange dutjes in de zon en wachtte tot je aan het eind van de dag thuis zou komen.

Geleidelijk ging je meer tijd aan je werk en je carrière besteden, en meer tijd aan het zoeken van een menselijke partner. Ik wachtte geduldig op je, troostte je als je gekwetst of teleurgesteld was, gaf je nooit op je kop als je een verkeerde beslissing nam en sprong vrolijk in het rond als je thuis kwam. En toen werd je verliefd. Zij - inmiddels je vrouw - is geen "hondenmens". Toch verwelkomde ik haar in het huishouden, probeerde haar genegenheid te geven en gehoorzaamde haar. Ik was gelukkig omdat jij gelukkig was.

Toen kwamen de menselijke baby's en ik deelde in je opwinding. Ik was gefascineerd door hun roze huidje, hoe ze roken, en ik wilde ze ook bemoederen. Alleen maakten jij en zij je zorgen dat ik ze pijn zou doen, en ik werd de meeste tijd naar een andere kamer verbannen, of naar de bench. Oh, ik wilde zo graag van ze houden, maar ik werd een "gevangene van de liefde".

Toen ze groeiden, werd ik hun vriend. Ze hingen aan mijn vacht en trokken zichzelf op wiebelige beentjes op, staken vingers in mijn ogen, onderzochten mijn oren en gaven mij kusjes op de neus. Ik hield van ze en van hun aanraking - jouw aanrakingen waren nu zo zeldzaam - en ik zou hen met mijn leven hebben verdedigd als het nodig was geweest. Ik glipte stiekem in hun bedden en luisterde naar hun zorgen en geheime dromen, en samen wachtten we op het geluid van jouw auto op de oprit.

Er was een tijd dat, als anderen je vroegen of je een hond had, je een foto van mij uit je portefeuille haalde en hen verhalen over mij vertelde. De afgelopen jaren antwoordde je slechts "ja" en veranderde je van onderwerp. Ik was van "jouw hond" verworden tot slechts "een hond", en iedere euro die je aan mij besteedde werd er een teveel.

Nu heb je een carrièrekans in een andere stad, en jij en je gezin verhuizen naar een appartement waar geen honden toegestaan zijn. Je hebt de juiste beslissing genomen voor je "gezin", maar er was een tijd dat ik je enige gezinslid was. Ik was blij opgewonden over de autorit, tot we bij het dierenasiel stopten. Het rook naar honden en katten, naar angst, naar hopeloosheid. Je vulde de paperassen in en zei "ik weet zeker dat jullie een goed tehuis voor haar vinden". Zij haalden hun schouder op en keken je meewarig aan. Zij kennen de harde werkelijkheid voor een hond van middelbare leeftijd, zelfs een met "papieren".

Je moest de vingertjes van je zoon van mijn halsband lostornen terwijl hij schreeuwde "Nee pappa! Laat ze niet mijn hond meenemen!" En ik maakte mij zorgen om hem, en over wat je hem hiermee had bijgebracht over vriendschap en trouw, liefde en verantwoordelijkheid, en over respect voor alle leven. Je gaf me een afscheidsklopje op mijn hoofd, je vermeed mij in de ogen te kijken, en weigerde beleefd mijn halsband en riem mee te nemen. Je moest nog een deadline halen - en ik nu ook.

Na je vertrek zeiden de twee aardige dames dat je waarschijnlijk al maanden wist dat je zou verhuizen en dat je geen poging had gedaan om een goed tehuis voor me te vinden. Ze schudden het hoofd en zeiden "hoe kon je?"

Ze geven ons hier in het asiel zoveel aandacht als mogelijk is met hun drukke bezigheden. Ze voeren ons natuurlijk, maar al dagen heb ik geen trek meer. In het begin rende ik iedere keer als er iemand langskwam naar het hek, hopend dat jij het was. Dat je van gedachten was veranderd. Dat dit allemaal slechts een nare droom was. Of ik hoopte tenminste dat het iemand was die medelijden met me had, die me zou redden. Toen ik me realiseerde dat ik niet opkon tegen die met gekke fratsen aandacht vragende pupjes, die geen idee hadden wat hen te wachten stond, trok ik me maar terug in het verste hoekje van mijn kennel en wachtte af.

Ik hoorde haar voetstappen toen ze me kwam halen aan het eind van de dag, en ik liep met haar terug de gang door naar een aparte kamer. Een gelukzalig stille kamer. Ze plaatste me op de tafel en wreef over mijn oren en vertelde me dat ik me geen zorgen moest maken. Mijn hart bonkte in afwachting van wat er ging gebeuren, maar ook voelde ik een zekere opluchting. De "gevangene van de liefde" was aan het einde van haar dagen gekomen. Omdat het mijn aard is, had ik met haar te doen. De last die zij moet torsen is zwaar, dat weet ik zoals ik ook altijd jouw stemmingen aanvoelde. Voorzichtig plaatste ze een tourniquet om mijn voorpoot terwijl een traan over haar wang gleed. Ik likte haar hand op dezelfde manier als ik altijd bij jou deed om je te troosten, al die jaren geleden. Met grote vaardigheid liet ze de injectienaald in mijn ader glijden. Toen ik de steek voelde en de koele vloeistof die zich door mijn lichaam verspreidde, ging ik slaperig liggen, keek haar in de ogen en fluisterde "hoe kon je?"

Misschien begreep ze mijn hondentaal, want ze zei "het spijt me zo". Ze hield me tegen zich aan en legde mij haastig uit dat het haar taak was ervoor te zorgen dat ik naar een betere wereld ging, waar ik niet genegeerd, mishandeld of verlaten kon worden of voor mezelf moest zorgen - een plaats van licht en liefde, zo verschillend van dit aardse bestaan. Met het laatste beetje energie dat ik nog had, probeerde ik haar met een laatste kwispel te vertellen dat mijn "hoe kon je?" niet tegen haar gericht was. Ik dacht aan jou, lieve baas. Ik zal altijd aan je denken en altijd op je wachten.

Moge iedereen in je leven je zoveel trouw betonen.

Door Jim Willis, 2001
quote:kadanz schreef op 02 september 2011 @ 13:40:

[...]

Ja hoor, is al heel lang geleden en het is ook geen probleem. Ik vind het alleen typisch dat mensen gelijk over tranen beginnen bij een nep-verhaal, terwijl iets wat vele malen erger is geen enkele reactie ontvangt. Dat punt wilde ik even maken Dat heeft vast ook helemaal niets met de "toon" te maken.
quote:kadanz schreef op 02 september 2011 @ 13:44:

[...]

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg niet dat het erger is. Ik snap alleen niet waarom mensen tranen laten om een nep-verhaal maar niet om iets wat daadwerkelijk voor de ogen van een mede-forummer is gebeurd en waarom een helene31 er zo grof op reageert.

Omdat dat verhaal op het sentimentopwekken is geschreven. Dat is een schrijverstechniek die goed werkt, zeker bij dieren, kinderen en oude mensen.

Naar voor je hond en voor jou, ik heb dit ook ooit eens mee gemaakt. Het was in 1 hap gebeurd .
quote:iris1969 schreef op 02 september 2011 @ 13:45:

[...]

Hoe kom je daar toch bij? Dat is NIET waar. Asiels in Nederland hebben allemaal het No-kill beleid.

Sinds welk jaar?

Toen ik een eigen dierenservice had en vrijwillegerswerk deed voor de dierenbescherming heb ik wel documenten gezien dat het gebeurde. Is dus al heel veel jaren geleden. Is dat nu verandert? Vroeger gebeurde het namelijk wel.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 september 2011 @ 13:47:

[...]

Sinds welk jaar?

Toen ik een eigen dierenservice had en vrijwillegerswerk deed voor de dierenbescherming heb ik wel documenten gezien dat het gebeurde. Is dus al heel veel jaren geleden. Is dat nu verandert? Vroeger gebeurde het namelijk wel.Ja vroeger gebeurde dat inderdaad, maar nu niet meer, al kun je het natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen.
quote:kadanz schreef op 02 september 2011 @ 13:44:

[...]

en waarom een helene31 er zo grof op reageert.

Wat is er grof aan dan? Jij vraagt of er niemand om moet huilen, ik geef daar antwoord op. Ik zeg niet dat het niet erg is of dat je je niet aan moet stellen.
Wat betreft een dier naar het asiel doen: ik heb daar begrip voor in tal van situaties, het is dan vaak zelfs beter voor het dier in kwestie (die krijgt de kans op een beter huis). Het is dus allemaal niet zo zwart/wit.
quote:kadanz schreef op 02 september 2011 @ 13:13:

Zo'n lief trouw beest heeft ooit mijn hondje verscheurd, voor mijn ogen. Waarom? Omdat hij veel groter was dan mijn hondje en omdat mijn hondje blijkbaar een makkelijke prooi was, of een concurrent. Zal ik daar een tranentrekkend stuk over schrijven? Gaat heel makkelijk hoor.

Gruwelijk. Maar het gaat toch niet over de overtreffende trap van "erg"?

Ik vind het stukje niet fijn lezen. Maar ja. Al het dierenleed kan ik niet aanzien of lezen.

Elk dierenleed is erg en er eentje teveel. En hopelijk kom ik er nooit achter wie mijn lieve kat zijn kop heeft ingeslagen en heeft verdronken want denk dat ik door het lint ga.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 02 september 2011 @ 13:54:

[...]

Gruwelijk. Maar het gaat toch niet over de overtreffende trap van "erg"?

Nee, het is puur een reactie op de overtrokken sentimenten m.b.t. de OP.
Yellowlove, het gaat niet om verdriet. Iedereen heeft recht op verdriet en bijstand daarin. Wat de rede dan ook is. Het gaat om het gelijk stellen van verdriet over het verlies van een huisdier of een kind.

Wel eens iemand ontmoet die na jaren nog dagelijks geen licht in het leven ziet omdat zijn kat dood is? Die na 15 jaar nog bij een psych loopt en nooit meer goed slaapt ? Die al 20 jaar eigenlijk het liefst ook dood zou zijn omdat poekie er niet meer is? Ik denk het niet. En gelukkig maar. Het verlies van een huisdier slijt. Er blijven mooie herinneringen over. En na een tijdje komt er weer een nieuw huisdier waar welliswaar anders, maar net zo veel van gehouden wordt.....

Ik ben als kind fysiek ziek geweest na de dood van mijn kat. Nooit meer dacht ik vrolijk te worden. Maar toch, het gebeurde.

Dit verdriet gelijk stellen aan het verlies van een kind is niet alleen heel dom maar ook heel grof.

En wie er hier oprecht kan zeggen dat het haar niet uitmaakt wie er sterft; haar hond, kat, of kind, moet zich nog melden.

Is er een moeder aanwezig die er zo over denkt? Lijkt me niet....
Neele, geloof het of niet, maar uit eerdere topics blijkt dat er een schrikbarend groot aantal mensen bovennatuurlijk gehecht is aan hun huisdier en het beest inderdaad als gelijkwaardig beschouwt.
quote:Neele01 schreef op 02 september 2011 @ 14:33:

Yellowlove, het gaat niet om verdriet. Iedereen heeft recht op verdriet en bijstand daarin. Wat de rede dan ook is. Het gaat om het gelijk stellen van verdriet over het verlies van een huisdier of een kind.

Wel eens iemand ontmoet die na jaren nog dagelijks geen licht in het leven ziet omdat zijn kat dood is? Die na 15 jaar nog bij een psych loopt en nooit meer goed slaapt ? Die al 20 jaar eigenlijk het liefst ook dood zou zijn omdat poekie er niet meer is? Ik denk het niet. En gelukkig maar. Het verlies van een huisdier slijt. Er blijven mooie herinneringen over. En na een tijdje komt er weer een nieuw huisdier waar welliswaar anders, maar net zo veel van gehouden wordt.....

Ik ben als kind fysiek ziek geweest na de dood van mijn kat. Nooit meer dacht ik vrolijk te worden. Maar toch, het gebeurde.

Dit verdriet gelijk stellen aan het verlies van een kind is niet alleen heel dom maar ook heel grof.

En wie er hier oprecht kan zeggen dat het haar niet uitmaakt wie er sterft; haar hond, kat, of kind, moet zich nog melden.

Is er een moeder aanwezig die er zo over denkt? Lijkt me niet....

Het geeft jou alsnog geen recht om tegen een ander te roepen dat je hoopt dat diegene nooit kinderen krijgt.

En niemand vraagt hier ook om een keuze te maken met een pistool op je slaap ofzo; je kat dood of je kind. Natuurlijk kiest men dan voor het kind.

Ik ben geen moeder, en al was het ons gezinshondje of een onbekend mens, dan zou de keuze zijn dat ik wil dat het mens blijft leven. Daar gaat het toch helemaal niet over?
quote:_yellowlove_ schreef op 02 september 2011 @ 14:44:

En niemand vraagt hier ook om een keuze te maken met een pistool op je slaap ofzo; je kat dood of je kind. Natuurlijk kiest men dan voor het kind.

Ik ben geen moeder, en al was het ons gezinshondje of een onbekend mens, dan zou de keuze zijn dat ik wil dat het mens blijft leven. Daar gaat het toch helemaal niet over?Maarja, de meeste mensen die hun dieren hun kinderen noemen hebben geen kinderen (in menselijke vorm wel te verstaan) dus dan is er ook helemaal geen sprake van moeten kiezen, dat scheelt dan weer....
Zo zie ik het ook Neele, maar blijkbaar zijn er mensen die het niet zo zien.

Ik heb 3 katten en ik geloof dat ik mezelf wel een die-hard kattenliefhebber mag noemen maar als zij overlijden heb ik even verdriet en daarna mooie herinneringen. Als mijn moeder of tweelingszus overlijden stopt mijn leven zoals het nu is voorgoed.
quote:Neele01 schreef op 02 september 2011 @ 10:59:

Verder gaan er per minuut kinderen dood van de honger. En wij doen niets. Hoe kunnen we?Uhm, hoeveel geld is er ook alweer door de EU naar de hoorn van afrika gegaan? Iets van 70 miljoen en daar bovenop nog eens meer dan 20 miljoen? Dat zijn ook jouw en mijn centen hoor, dus dit slaat nergens op.
Ik hoop echt dat er zich hier iemand meld dan. MET kinderen dus. Zonder ken ik ze genoeg.

Heb wel eens een topic gelezen van iemand die bijna dood ging omdat haar kat ziek was maar dat was ook een heel labiel persoon...
Wat betreft het verdriet om een dier, ik heb het in heftige vormen gezien ja, en dat vind ik oprecht heel vervelend voor degene die dat verdriet doormaakt.

Ik betwijfel of een moeder die haar kind verloren heeft zich op dezelfde mate druk zal maken om haar kat.

Maar als je niet weet hoe het is om een kind te verliezen, kun je niet verwachten van een ander dat diegene werkelijk beseft wat dat is. Ik heb het bij mijn moeder gezien, en ik besef het nog niet eens. Het is iets overweldigends groots, dat weet ik wel.

Maar als iemand dan verdrietig is om poekie, dan laat ik diegene ook verdrietig zijn, want dat mag , je mag daar heus verdrietig om zijn.

En voor sommige mensen zijn hun dieren alles wat ze nog hebben, dat is eigenlijk al erg genoeg.
Neele, je kunt verder gaan hoor, maar ik denk dat er op deze wereld heel weinig mensen zijn die een dierenleven boven een mensenleven zullen stellen. Of dat nou je eigen dier is of niet, dat zit denk ik gewoon genetisch in je ofzo, dat je een mensenleven hoger waardeert dan dat van een dier.
Ivetje wees maar trots! Ga eens na hoeveel er naar Griekenland gaat om onze eigen reet te redden en hoeveel er nodig is om de honger in Afrika te stoppen...... Juist!

En " jouw" centen gaan ook naar parkeerbeheer, defensie, kinderbijslag, het wegennet en noem maar op. Dat heet "belasting betalen" en daar is niet altruïstisch aan....
Yellowlove, precies! En daarom word ik WOEST als iemand hier stelt dat ik niet mag oordelen over iemand die de dood van haar kat net zo erg zegt te vinden als ik de dood van mijn kind zou vinden.
quote:Neele01 schreef op 02 september 2011 @ 14:53:

Yellowlove, precies! En daarom word ik WOEST als iemand hier stelt dat ik niet mag oordelen over iemand die de dood van haar kat net zo erg zegt te vinden als ik de dood van mijn kind zou vinden.

Jij hebt gewoon een beetje een rare vergelijking. JIj doet alsof mensen zouden zeggen ja schiet maar een mens af want ik wil niet dat mijn poes dood gaat. Dat zie ik gewoon niet zo snel gebeuren.

Als jij woest wilt zijn op mij omdat ik vind dat je niet mag oordelen over het verdriet van een ander dan staat dat je verder vrij. Ik snap niet waarom je daarover zou willen oordelen. Het is iets wat bij iemand anders ligt, iemand anders verdriet, en jij hebt jouw verdriet.

Overigens, ik kan niet helemaal halen uit je postings wat er precies gebeurd is, maar ik haal eruit dat je een kind verloren bent. En dat vind ik oprecht verschrikkelijk voor je .
quote:_yellowlove_ schreef op 02 september 2011 @ 14:48:

Neele, je kunt verder gaan hoor, maar ik denk dat er op deze wereld heel weinig mensen zijn die een dierenleven boven een mensenleven zullen stellen. Of dat nou je eigen dier is of niet, dat zit denk ik gewoon genetisch in je ofzo, dat je een mensenleven hoger waardeert dan dat van een dier.Inderdaad, toch raakt dierenleed me meer dan mensenleed. Ik weet niet waarom, waarschijnlijk door de hulploosheid ervan.
quote:Neele01 schreef op 02 september 2011 @ 10:55:

Ik zal niemand de wind van voren geven maar ik vind het echt geen ontroerend stuk.

Doet me weinig terwijl ik echt veel van dieren hou.

Veel te cheesy geschreven, een soort RTL4 waargeneurde drama film....

Ik heb hetzelfde, het roert me totaal niet en dat terwijl ik echt een dierenvriend ben en mijn eigen lieve hond van de spuit gered is (zat in België in de "dodenkennel", door een Nl. asiel daar weggehaald waar ik haar weer vandaan heb).

Daarbij, in Nederlandse asiels gaat het er (tegenwoordig) ook echt niet zo aan toe zoals dit stuk doet vermoeden.
Toen mijn kat 3 jaar terug ingeslapen moest worden stortte ik finaal in. Ik had haar al 14 jaar en ze was helemaal verkankert, het ging gewoon niet meer. Ik ben er 2 weken zó ontzettend beroerd van geweest, heb mezelf binnestebuiten gekotst.

En nu? Nu kijk ik met een glimlach naar haar foto en denk ik zonder pijn aan de fijne tijd die we hebben gehad. Ik denk dat een moeder dat niet zou kunnen
@ Neele: Omdat ik me voor kan stellen dat ik net zo verdrietig zou zijn om mijn kat, als die overlijd, als om een kindje?

Ik heb iemand gekend die was echt vreselijk verdrietig omdat MJ overleden was. Maar heb ik diegene's verdriet belachelijk gemaakt omdat het "maar een popster" was? Nee. Ik heb diegene getroost om het verlies.
quote:VenneJo schreef op 02 september 2011 @ 15:10:

@ Neele: Omdat ik me voor kan stellen dat ik net zo verdrietig zou zijn om mijn kat, als die overlijd, als om een kindje?

Ik heb iemand gekend die was echt vreselijk verdrietig omdat MJ overleden was. Maar heb ik diegene's verdriet belachelijk gemaakt omdat het "maar een popster" was? Nee. Ik heb diegene getroost om het verlies.Maar diegene kent MJ niet, dus huilt eigenlijk om iets anders. Ik kan me daar erg lastig in verplaatsen en het voelt al snel als aanstelleritus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven