Hoe krijg ik fiets veilig trap op en af?
woensdag 27 augustus 2025 om 13:44
Hoi allemaal!
Ik heb sinds kort eindelijk weer een fiets. Ik wil deze niet buiten laten staan dus ik zet 'm beneden in de berging. De berging heeft een (gelukkig niet al te grote maar wel redelijk steile) trap naar beneden.
Er zit een plank aan de zijkant om je fiets op te zetten.
Wat is de beste manier om dit te doen zonder dat mijn stuur omklapt, ik klem kom te zitten of mijn fiets van de trap af naar beneden stort?
Ik heb sinds kort eindelijk weer een fiets. Ik wil deze niet buiten laten staan dus ik zet 'm beneden in de berging. De berging heeft een (gelukkig niet al te grote maar wel redelijk steile) trap naar beneden.
Er zit een plank aan de zijkant om je fiets op te zetten.
Wat is de beste manier om dit te doen zonder dat mijn stuur omklapt, ik klem kom te zitten of mijn fiets van de trap af naar beneden stort?
woensdag 27 augustus 2025 om 13:51
Je staat naast je fiets en pakt het stuur met beide handen beet alsof je gaat fietsen en dan 'stuur' je de fiets de plank op. Hij kantelt dan iets naar jou toe en dan wandel je de trap op of af. Zo hou ik prima grip op mijn fiets, ook op een steile trap.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:16
Ja, dit. Ik ben een bijzonder onhandig persoon met dramatische motoriek maar dit is behoorlijk eenvoudig, eigenlijk. Gewoon je fiets wat schuin naar je toehouden en stevig vasthouden, dan is het heel simpel.OlleGrieze schreef: ↑27-08-2025 13:51Je staat naast je fiets en pakt het stuur met beide handen beet alsof je gaat fietsen en dan 'stuur' je de fiets de plank op. Hij kantelt dan iets naar jou toe en dan wandel je de trap op of af. Zo hou ik prima grip op mijn fiets, ook op een steile trap.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:36
Dit, je kan dan het zadel tegen je heup laten leunen en zo de fiets tegenhouden.OlleGrieze schreef: ↑27-08-2025 13:51Je staat naast je fiets en pakt het stuur met beide handen beet alsof je gaat fietsen en dan 'stuur' je de fiets de plank op. Hij kantelt dan iets naar jou toe en dan wandel je de trap op of af. Zo hou ik prima grip op mijn fiets, ook op een steile trap.
(Let op, dit werkt minder goed als de fiets zwaarder is door dingen aan het stuur of achterop.)
woensdag 27 augustus 2025 om 15:37
Als de plank voor fietsband links zit, dan houd ik mijn linkerhand voor op / tegen het zadel aan om de fiets tegen te houden en met rechterhand het stuur vast om te sturen. Als de plank rechts zit, andersom. Trapper achter je kuit houden kan ook, maar vind ik zelf minder fijn want daar krijg ik snel blauwe plekken van.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:47
Dank voor de tips!
Net even uitgeprobeerd. Als ik het stuur met beide handen vast houd, dan zit de fiets gegeven moment boven mijn hoofd en dan krijg ik m niet naar boven. Misschien doe ik iets verkeerd of is mijn conditie niet al te best...
(1 van de redenen dat ik weer een fiets heb gekocht).
Naar beneden met 1 hand op stuur en 1 hand op zadel ging wel aardig goed.
Net even uitgeprobeerd. Als ik het stuur met beide handen vast houd, dan zit de fiets gegeven moment boven mijn hoofd en dan krijg ik m niet naar boven. Misschien doe ik iets verkeerd of is mijn conditie niet al te best...

woensdag 27 augustus 2025 om 16:53
Dan sta je dus gewoon zelf een paar traptreden te laag ten opzichte van de positie van je fiets. Als je de fiets al sturend 'omhoog' loopt, dan ga je 'samen' omhoog. Je duwt dus niet eerst je fiets hoger, maar 'duwt' je fiets mee ophoog terwijl jij de treden omhoog gaat.ZeroRose schreef: ↑27-08-2025 16:47Dank voor de tips!
Net even uitgeprobeerd. Als ik het stuur met beide handen vast houd, dan zit de fiets gegeven moment boven mijn hoofd en dan krijg ik m niet naar boven. Misschien doe ik iets verkeerd of is mijn conditie niet al te best...(1 van de redenen dat ik weer een fiets heb gekocht).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
woensdag 27 augustus 2025 om 17:10
woensdag 27 augustus 2025 om 17:11
Dank voor de extra uitleg!OlleGrieze schreef: ↑27-08-2025 16:53Dan sta je dus gewoon zelf een paar traptreden te laag ten opzichte van de positie van je fiets. Als je de fiets al sturend 'omhoog' loopt, dan ga je 'samen' omhoog. Je duwt dus niet eerst je fiets hoger, maar 'duwt' je fiets mee ophoog terwijl jij de treden omhoog gaat.
woensdag 27 augustus 2025 om 17:15
Omdat ik ook de optie met 2 handen aan t stuur wil proberen

Met 1 hand aan stuur en 1 hand op zadel, dat deed ik uiteindelijk ook maar ik moet denk ik beter meelopen ipv fiets omhoog te duwen. Nu was mijn fiets al zowat hoven en ik nog beneden

woensdag 27 augustus 2025 om 17:27
Ik verwonder me (ook) flink. Ik dacht dat die fiets via een gewone trap naar boven en beneden zou moeten, maar het gaat gewoon om een plank en een korte(?) trap.
Maar waarschijnlijk is het dat mensen die het jong geleerd hebben er nooit over na hebben hoeven denken en als je het pas voor het eerst doet als je ouder bent het heel ingewikkeld lijkt? Misschien heeft TO vroeger ook nooit/weinig met de fiets gedaan? Voor mij is het verder ook een soort algemene logica (ook dat je meeloopt met je fiets ipv hem boven je hoofd uit naar boven duwt).
woensdag 27 augustus 2025 om 17:41
Ik ook, maar onderweg heb ik geregeld capriolen met m'n fiets uitgehaald. Of (in mijn latere jonge jaren) een enorme fietsbrug op en af moeten slepen. Heb je dan in je fietsjaren altijd in een klein dorp of op platteland gewoond? Wellicht is het dan logischer da je het nooit eerder gedaan hebt? Toch wel fascinerend ja

woensdag 27 augustus 2025 om 17:47
Nee altijd in de stad gewoond! Maar altijd een goedkope fiets gehad die ik wel buiten liet staan als het niet anders kon. Fietsbruggen of iets dergelijks nooit hoeven te gebruiken.S-Groot schreef: ↑27-08-2025 17:41Ik ook, maar onderweg heb ik geregeld capriolen met m'n fiets uitgehaald. Of (in mijn latere jonge jaren) een enorme fietsbrug op en af moeten slepen. Heb je dan in je fietsjaren altijd in een klein dorp of op platteland gewoond? Wellicht is het dan logischer da je het nooit eerder gedaan hebt? Toch wel fascinerend ja.
Nu een dure fiets dus die laat ik liever niet buiten staan.
Ik woon al ruim 10 jaar in dit huis en het is voor het eerst dat ik gebruik maak van de (gezamenlijke) berging. De buren moesten ook flink opruimen.

woensdag 27 augustus 2025 om 18:01
Je moet de fiets niet voor je uit naar boven duwen maar de fiets meenemen in het tempo wat je zelf loopt.
Wat je ook kan doen is je fiets aan het voorwiel vast houden en hem zo trap laten lopen. Dus als je naar boven gaat loop jij achteruit de trap op met het voorwiel in je hand. Als je naar beneden gaat loopt de fiets voor jou uit de trap af met het voorwiel in je hand.
Je moet dan geen elketrische fiets hebben want die zijn loodzwaar en die gaat dan harder naar beneden lopen als jij

woensdag 27 augustus 2025 om 18:40
Het zijn 2 bergingen voor 4 appartementen en ik deel de berging met mijn bovenburen.london_calling schreef: ↑27-08-2025 18:04Is het een gezamenlijke berging of alleen voor jou alleen? Je zou, mits de ruimte er geschikt voor is, ook een fietslift kunnen monteren aan het plafond.
Fietslift, ik denk dat dat niet gaat passen.
woensdag 27 augustus 2025 om 18:41
Nee het is een gewone fiets zonder poespas met terugtraprem.Theeleutje schreef: ↑27-08-2025 18:01Je moet de fiets niet voor je uit naar boven duwen maar de fiets meenemen in het tempo wat je zelf loopt.
Wat je ook kan doen is je fiets aan het voorwiel vast houden en hem zo trap laten lopen. Dus als je naar boven gaat loop jij achteruit de trap op met het voorwiel in je hand. Als je naar beneden gaat loopt de fiets voor jou uit de trap af met het voorwiel in je hand.
Je moet dan geen elketrische fiets hebben want die zijn loodzwaar en die gaat dan harder naar beneden lopen als jij![]()
Ik ga jouw tips ook uitproberen!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in