Hoe leg ik mijn kat dit uit?
zondag 21 maart 2010 om 10:00
Toch denk ik dat je het goed doet door zijn kopje tegen het luik te duwen, zolang het maar geen vechtpartij wordt. Hij moet zien dat als hij dat doet het luikje open gaat. Zolang je maar geen dwang gebruikt.
Hier heb ik ook een kat die gaat krabben aan het luikje (zonder sensos weliswaar). Als ik hem dan rustig met zijn kop tegen het luikje duwt is het van owja zo ging het ook alweer:)
Hier heb ik ook een kat die gaat krabben aan het luikje (zonder sensos weliswaar). Als ik hem dan rustig met zijn kop tegen het luikje duwt is het van owja zo ging het ook alweer:)

zondag 21 maart 2010 om 10:08
je moet echt dwang gebruiken? Ook als je rustig tegen hem praat, even kroelt en dan rustig oppakt en met zijn kopje tegen het luikje duwt? Lastig dan. Ideetje van dangeensuus is ook een goed idee.
Hoe komt hij trouwens weer binnen? Krabt hij dan ook aan de buitenkant van het luikje of doet hij het dan wel goed?
Hoe komt hij trouwens weer binnen? Krabt hij dan ook aan de buitenkant van het luikje of doet hij het dan wel goed?
zondag 21 maart 2010 om 10:15
Ja, die catnip lijkt me wel een goed plan, ga ik morgen meteen even halen.
Het probleem zit hem er volgens mij in dat hij zijn koppie in een klein tunneltje moet steken. Dat doet hij op zich wel, maar hij gaat er niet ver genoeg in. Als ik hem dan dwing dan moet ik hem dus met zijn kop in die tunnel doen en tegen het luik aanduwen.. vindt hij niet leuk.
Van binnen naar buiten is geen probleem, omdat hij op die manier wel met zijn pootje het luik kan openen. Het slot werkt namelijk alleen van buiten naar binnen.
Zal ook proberen of lief praten helpt.
Het probleem zit hem er volgens mij in dat hij zijn koppie in een klein tunneltje moet steken. Dat doet hij op zich wel, maar hij gaat er niet ver genoeg in. Als ik hem dan dwing dan moet ik hem dus met zijn kop in die tunnel doen en tegen het luik aanduwen.. vindt hij niet leuk.
Van binnen naar buiten is geen probleem, omdat hij op die manier wel met zijn pootje het luik kan openen. Het slot werkt namelijk alleen van buiten naar binnen.
Zal ook proberen of lief praten helpt.
zondag 21 maart 2010 om 10:29
zondag 21 maart 2010 om 10:41
zondag 21 maart 2010 om 10:59
Mijn vader had hier een super truck voor!! Wat je doet: je maakt een touwtje vast aan het luikje, en aan de deur (punaise bijv). En dan zet je m vrij ver open. Dan snapt je kat dat ie erdoor kan. Naarmate de dagen vorderen, laat je telkens het luikje een stukje zakken... dan zal ie steeds meer zn koppie moeten gebruiken om het open te duwen... na een tijdje kan je m bijna dicht doen en dan doet je kat t zelf!
zondag 21 maart 2010 om 11:20
Heb je de kop van je kat goed bevoeld? Misschien heeft hij ergens pijn. Je zegt dat hij het de eerste dagen wel deed. Dwang zou ik zeker niet gebruiken, dat werkt gewoon niet bij katten om ze iets te leren.
De tip van Kaarslichtje vind ik een goed, zet het luikje eerst een paar dagen open zodat hij er wat meer aan went.
De tip van Kaarslichtje vind ik een goed, zet het luikje eerst een paar dagen open zodat hij er wat meer aan went.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
zondag 21 maart 2010 om 11:38
De eerste 2 dagen lukte het wel, maar dat ging ook gepaard met een hoop gekrab en veel kabaal. Echt soepel is het dus nooit gegaan. Blijkbaar denkt hij nu dat hij het luik open kan krijgen door zijn pootjes te gebruiken.
De tip is op zich wel goed, maar ik ben bang dat hij dan nog steeds zijn pootjes gebruikt om het luik open te krijgen, en dat is dus niet de bedoeling.
De tip is op zich wel goed, maar ik ben bang dat hij dan nog steeds zijn pootjes gebruikt om het luik open te krijgen, en dat is dus niet de bedoeling.

zondag 21 maart 2010 om 12:21
Ok mensen, ik ga alle tips en trucs uitproberen.
Dacht dat ik het luikje niet naar binnen toe open kon zetten omdat hij gelocked zou zijn, maar dat kan dus wel. Heb hem nu dus naar binnen open gezet met een lucifer ertussen. hoop dat de kat het op deze manier wel durft en ontdekt dat het helemaal niet eng is.
Ben benieuwd.
Dacht dat ik het luikje niet naar binnen toe open kon zetten omdat hij gelocked zou zijn, maar dat kan dus wel. Heb hem nu dus naar binnen open gezet met een lucifer ertussen. hoop dat de kat het op deze manier wel durft en ontdekt dat het helemaal niet eng is.
Ben benieuwd.