Hoe pak ik dit aan?!

27-12-2013 21:01 66 berichten
Hoi, daar ben ik weer...

Een tijdje geleden vroeg ik tips over mijn konijntjes in de winter. Dit waren destijds een exram en voedster.

Nu is er pas een afgedankte voedster bijgekomen. Ging goed, ze kunnen t met zn 3en prima vinden! Maar mij is niet verteld dat de voedster drachtig was......!!!

Vandaag is er dus een nestje geboren... En aangezien ik geen nestje wilde of verwachtte ben ik ondersteboven... Stress!

Ze zitten buiten, in een hok met groooooote ren. Dat hok heb ik allereerst maar dichtgedaan. Maar nu?! Ik heb even geen extra hok, of extra gaas om de bovenkant vh hok af te sluiten.

Ik heb de nestcontrole al gedaan, alles beweegt en is warm. Morgenochtend kijk ik uiteraard gelijk weer.

Wat moet ik nu doen? De natuur zijn gang laten gaan? Het hok in de schuur zetten? Lijkt me erg stressvol en erg koud wordt t niet..

Pffff tips welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tips, sorry. Hopelijk komt er vanavond nog een konijnenkenner langs. Want wat ga je nu doen anders?
Meds weet toch veel van konijnen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vandaag waren de winkels toch open? Waarom heb je geen extra hok voor moeder en kind gehaald?
Ik heb getracht via een oud topic 'konijnen' de aandacht te trekken van konijnen kenners.quote:Enn schreef op 27 december 2013 @ 22:20:

Enn in "Hoe pak ik dit aan?!"

Deze TO heeft advies nodig. Weet iemand wat ze nu moet doen? Het gaat om kleine konijntjes dus vandaar dat ik het hier plaats.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Volgens mij kun je ze gewoon buiten laten zo lang het niet vriest. Aan welke kanten is het hok open? Als je er maar voor zorgt dat het niet tocht in het hok, dus een deken ofzo ervoor. Als het goed is houdt de voedster de kleintjes wel warm. Als het gaat vriezen moeten ze wel de schuur in hoor!
Ah! Goed bezig Enn.
Jeetje wat een schrik. Ben even aan het zoeken geweest op internet maar kan zo niet veel vinden over een nestje in de winter buiten. Wat hiervoor gezegd wordt over dat de moeder de kleintjes wel warm houdt klopt niet; een voedster komt alleen bij haar kleintjes om ze te voeden en besteedt er verder niet zoveel aandacht aan. Als het goed is heeft ze wel een warm nest (stro en en veel haar) voor ze gemaakt. Voelden de konijntjes warm aan toen je ging voelen? Wat je kunt doen is zorgen dat er geen wind in het hok kan komen en er bijv een wollen deken overheen hangen (als het niet regent). Maar persoonlijk zou ik ze denk ik wel naar binnen halen in de winter. Kan deze winter nog best koud worden natuurlijk.

Hoop voor je dat er vanavond nog een echte kenner langskomt.

En misschien weet je dit al maar tegen de tijd dat de jongen oud genoeg zijn om uit te vliegen zou je een Konijnenopvang kunnen benaderen.
de andere konijnen moeten sowieso bij de voedster en het nest uit de buurt worden gehaald, en ik zou hok en nest in de schuur zetten.
Ha mooi!
je hebt geen tweede hok?

Verstoor het nest verder niet, dus niet eruit gaan halen, dat gaat niet goed. Heb je de geboorteresten verwijderd?
Ik bedoelde natuurlijk niet dat die voedster op de kleintjes gaat zitten broeden... Maar ze zal toch inderdaad wel een nestje van hooi / stro / haren uit haar vacht hebben gemaakt.
als je het hok kan verplaatsen, dan moet je dus het hok met het nest erin verplaatsen.
Ja we hebben een hok met 1 gedeelte helemaal dicht. Alleen een poortje naar t andere gedeelte zeg maar, waar wel gaas zit. Ze liggen in een enorme berg haar. Heb mijn handen door de konijnenpoep gehaald en heeeeeeeeel voorzichtig het haar weggehaald. Er lagen er 6, voor zover ik kon zien. Nest voelde warm en de kleintjes leefden allemaal. Verder ga ik er niet aan voelen. Ze zijn zeker pas 1 dag oud, aangezien ik gisteravond alles nog nagekeken heb. Doe ik elke avond.

een deken dacht ik ook al aan, maar wat als de mama eraan gaat knagen?

naar binnen is geen optie, ze hebben een megadikke vacht, dat kandus echt niet meer. Schuur is uiteraard wel een optie!

En het vinden van huisjes.... Waar ze niet alleen en niet in een kleine ruimte terechtkomen...
Thanks enn!
dat haar moet erop blijven!!!! dat houdt de konijntjes warm. Je kan op het dak een deken leggen. Ik snap alleen niet hoe moederkonijn daar dan aan kan knagen? Gelukkig is het nu niet koud, dat scheelt
Het hok kan verplaatst, maar vind dat riskant. Dat wordt namelijk een hoop gedoe en heisa en ben bang de moeder in de stress te laten schieten... maargoed mocht t te koud worden is de schuur groot genoeg.

er waren geen geboorteresten. Heb met de mama ernaast heel voorzichtig alles bekeken maar alles was schoon en warm.

Vind het echt heel spannend. Ben zo gek op die beestjes, en zo bang dat ik iets verkeerd doe of dat ze een leven zonder maatje oid tegemoet gaan... Kans is groot dat er wel eentje blijft hier, hok vergroten etc....
je ram is gecastreerd? dan hoeft hij ook het hok niet uit hoor, dus dan kunnen ze gewoon samenblijven. Geef moeder konijn wat extra SSvoer
Haar ligt erop! Heel veel zelfs.

ja door de stukken waar gaas zit zeg maar.... daar kunnen ze aan die deken knagen toch...
Als het nestje in het afgesloten nachtgedeelte is hoef je er nu echt niet veel aan te doen. Laat het hok voorlopig, zo lang het niet vriest, staan waar het staat. Stress van een hok verplaatsen is nu niet goed voor de voedster.

-mosterd-
Ram idd gecastreerd!
nee verplaats maar niet, het is gelukkig niet koud, maar het is wel belangrijk dat het nest in tact blijft en de haren dus weer teruggaan, en je moet meerdere keren per dag controleren of de jongen nog bewegen. De eerste dagen zijn ze heel inactief. Een dood jong moet je weghalen
quote:roosv1989 schreef op 27 december 2013 @ 22:49:

Haar ligt erop! Heel veel zelfs.

ja door de stukken waar gaas zit zeg maar.... daar kunnen ze aan die deken knagen toch...je moet wel iets gaan regelen sowieso voor over een paar weken als ze het nest gaan verlaten, de jongen hebben geen wintervacht en als straks de vorst toch invalt moet je ze warm kunnen zetten (in de schuur) met een warmhoudlamp erop. Ook als er iets misgaat moet er een ziekenboeg zijn
Klopt, een hok gaan we dit weekend gelijk regelen...

ik kreeg van iemand t advies de hele bups gelijk naar binnen te halen. Kan volgens mij echt niet, en doe ik ook zeker niet.... Maar ben zo bang iets fout te doen! Straks moeten ze idd de schuur in....
Nee, nu echt niet meer naar binnen halen, dat had dan in het begin van de herfst al moeten gebeuren! Het heeft al gevroren en dan is de vacht te dik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven