Hoe tuin inrichten?
donderdag 9 april 2020 om 19:30
Hi,
Afgelopen oktober heb ik een (beneden)appartement gekocht, met een mooie tuin op het zuiden. Omdat ik nu zo veel thuiszit en het ineens zulk heerlijk weer is, ben ik al de hele week aan het kijken naar de inrichting. Ik kom er niet helemaal uit en het Viva-forum heeft me al zo veel geholpen met dit soort vragen, ik hoop nu weer op nieuwe inzichten
De tuin is 50 m2, deels bestraat en bestaat deels uit planten/bomen. Ik wil graag drie 'hoeken' maken:
- Een chill/lounge hoek, zacht & comfortabel, met dikke kussens, waar ik uren kan zitten met m'n boek. Ook 's avonds op droge winterdagen, met een heater.
Inspiratie: https://053e44c254414925813d3f8f1212f0b ... jpg?09e3bd
- Een hoek om te genieten van de zon, op de zeldzame momenten dat die schijnt. Ik ben echt een zonliefhebber, dus ik kan de hele dag 'liggen' bakken. Dit hoeft niet veel ruimte in te nemen. Bij voorkeur iets dat op te bergen is.
Inspiratie: https://www.house.one/wp-content/upload ... a-fain.jpg
- Een hoek om met vrienden/familie te kunnen eten/spelletjes doen, etc. Fijn genoeg om een hele avond te kunnen zitten, hoeft niet groot te zijn (ik heb zelden veel mensen tegelijk over de vloer).
Inspiratie: https://res.cloudinary.com/twenty20/pri ... e68478.jpg
Het kostte me al een kwartier om drie inspiratiefoto's te kunnen vinden, wat precies mijn probleem omvat: weinig meubels voldoen aan mijn 3 wensen:
1. Comfortabel
2. Mooi
3. Betaalbaar
Veel meubels zijn wel comfortabel en mooi maar niet betaalbaar, of wel mooi en betaalbaar maar niet comfortabel, of wel comfortabel en betaalbaar maar niet mooi, etc. etc.
Een eethoek met dikke kussens als zitplaatsen is prachtig en betaalbaar, maar absoluut niet comfortabel. Of stoelen waarvan je na een kwartier de ribbels in je benen of armen hebt staan, of die er niet leuk/mooi uitzien.
Veel ligbedden zien er niet uit, of zijn niet comfortabel voor langere tijd. Een Fatboy Lamzac lijkt heel comfortabel en is vrij betaalbaar, maar vind ik niet per se mooi om in mijn tuin te hebben staan/liggen. En voor de chill/lounge hoek zijn vooral 'standaard' loungesets te vinden. Ik vind wicker niet mooi, en die sets zijn hartstikke duur.
Zelf denk ik nu aan: een palletbank met dikke kussens in de chill/lounge hoek. Een hangmat voor in de zon. En nog geen idee voor de eethoek.
Ideeën? Tips? Verborgen parels qua (online) winkels? Help!
Oh, toevoeging: wat is betaalbaar? Goede vraag. Ik ben echt wel bereid hier goed in te investeren, ik wil een toekomstbestendige tuin om jarenlang in/van te kunnen genieten. Maar ik heb geen duizenden euro's om uit te geven
Afgelopen oktober heb ik een (beneden)appartement gekocht, met een mooie tuin op het zuiden. Omdat ik nu zo veel thuiszit en het ineens zulk heerlijk weer is, ben ik al de hele week aan het kijken naar de inrichting. Ik kom er niet helemaal uit en het Viva-forum heeft me al zo veel geholpen met dit soort vragen, ik hoop nu weer op nieuwe inzichten
De tuin is 50 m2, deels bestraat en bestaat deels uit planten/bomen. Ik wil graag drie 'hoeken' maken:
- Een chill/lounge hoek, zacht & comfortabel, met dikke kussens, waar ik uren kan zitten met m'n boek. Ook 's avonds op droge winterdagen, met een heater.
Inspiratie: https://053e44c254414925813d3f8f1212f0b ... jpg?09e3bd
- Een hoek om te genieten van de zon, op de zeldzame momenten dat die schijnt. Ik ben echt een zonliefhebber, dus ik kan de hele dag 'liggen' bakken. Dit hoeft niet veel ruimte in te nemen. Bij voorkeur iets dat op te bergen is.
Inspiratie: https://www.house.one/wp-content/upload ... a-fain.jpg
- Een hoek om met vrienden/familie te kunnen eten/spelletjes doen, etc. Fijn genoeg om een hele avond te kunnen zitten, hoeft niet groot te zijn (ik heb zelden veel mensen tegelijk over de vloer).
Inspiratie: https://res.cloudinary.com/twenty20/pri ... e68478.jpg
Het kostte me al een kwartier om drie inspiratiefoto's te kunnen vinden, wat precies mijn probleem omvat: weinig meubels voldoen aan mijn 3 wensen:
1. Comfortabel
2. Mooi
3. Betaalbaar
Veel meubels zijn wel comfortabel en mooi maar niet betaalbaar, of wel mooi en betaalbaar maar niet comfortabel, of wel comfortabel en betaalbaar maar niet mooi, etc. etc.
Veel ligbedden zien er niet uit, of zijn niet comfortabel voor langere tijd. Een Fatboy Lamzac lijkt heel comfortabel en is vrij betaalbaar, maar vind ik niet per se mooi om in mijn tuin te hebben staan/liggen. En voor de chill/lounge hoek zijn vooral 'standaard' loungesets te vinden. Ik vind wicker niet mooi, en die sets zijn hartstikke duur.
Zelf denk ik nu aan: een palletbank met dikke kussens in de chill/lounge hoek. Een hangmat voor in de zon. En nog geen idee voor de eethoek.
Ideeën? Tips? Verborgen parels qua (online) winkels? Help!
Oh, toevoeging: wat is betaalbaar? Goede vraag. Ik ben echt wel bereid hier goed in te investeren, ik wil een toekomstbestendige tuin om jarenlang in/van te kunnen genieten. Maar ik heb geen duizenden euro's om uit te geven
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
vrijdag 10 april 2020 om 11:38
consuelabananahammok schreef: ↑10-04-2020 11:03Oh ja die zitten heerlijk!
Ik heb deze ook staan ( wel ergens anders gekocht maar zullen hetzelfde comfort hebben denk ik )
Maar die lijken me niet geschikt om mee aan tafel te zitten tijdens het eten?
Dat zijn namelijk de enige stoelen die ik nodig heb
En ik moet zeggen dat ik de stoelen die jij eerder doorstuurde erg leuk vind:
consuelabananahammok schreef: ↑09-04-2020 22:53https://www.kwantum.nl/tuin/tuinstoel-d ... et-0213005
Deze stoelen hebben we erbij gekocht, maar dan in het groen.
Zijn stapelbaar en zitten prima, geen strepen op je benen, en ik leg er zomers kussentjes in wat ook gezellig staat.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
vrijdag 10 april 2020 om 12:32
Ik ben gek op korean BBQ, daar heb je ook zo’n soort ding in het midden. Is net gourmetten.rumforviva schreef: ↑10-04-2020 09:02Zit je dan de hele tijd in die rook tijdens het eten? Wij zetten de barbecue juist altijd lekker achterin de tuin.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 11 april 2020 om 10:54
To, ga niet online bestellen. Altijd eerst proefzitten in de winkel. Er zit zoveel verschil in al die sets als ook in lounge kussens.
Ipv een zitzak zou ik eerder een hangei aanraden. Neemt niet zoveel plek in en zit heerlijk om een boek te lezen. Verder is een tuin op het zuiden heel erg heet in de zomer! Ken er genoeg die in de middag wegbranden daar. Dus denk ook aan een overkapping of zonnescherm en verrijdbare parasol.
Bomen geven natuurlijke beschutting of een mooie klimplant over palen laten groeien. Zorgt ook voor minder inkijk van buren. Minder stenen en veel groen zorgt voor afvoeren van warmte en regenwater. Stenen houden hitte vast. Dat wil je zeker niet in een tuin op het zuiden.
Kijk bij de inrichting van de tuin naar zon en schaduw en naar inkijk.
Plaats klimhortensia en andere klimplanten tegen de schutting (let goed op wanneer ze bloeien zodat ke altijd bloeiende bloemen in de tuin hebt).
Voor een kind is een schommel leuk (Misschien aan een pergola met bloemen. Haal de schommel weg als hij er niet is), een aquaplay of zand/watertafel, krijtbord tegen de muur). Trampoline alleen als je genoeg ruimte hebt. Met kinderen zijn fruit en groenten planten in de tuin okk erg leuk! Neemt weinig ruimte in en is leerzaam.
Ipv een zitzak zou ik eerder een hangei aanraden. Neemt niet zoveel plek in en zit heerlijk om een boek te lezen. Verder is een tuin op het zuiden heel erg heet in de zomer! Ken er genoeg die in de middag wegbranden daar. Dus denk ook aan een overkapping of zonnescherm en verrijdbare parasol.
Bomen geven natuurlijke beschutting of een mooie klimplant over palen laten groeien. Zorgt ook voor minder inkijk van buren. Minder stenen en veel groen zorgt voor afvoeren van warmte en regenwater. Stenen houden hitte vast. Dat wil je zeker niet in een tuin op het zuiden.
Kijk bij de inrichting van de tuin naar zon en schaduw en naar inkijk.
Plaats klimhortensia en andere klimplanten tegen de schutting (let goed op wanneer ze bloeien zodat ke altijd bloeiende bloemen in de tuin hebt).
Voor een kind is een schommel leuk (Misschien aan een pergola met bloemen. Haal de schommel weg als hij er niet is), een aquaplay of zand/watertafel, krijtbord tegen de muur). Trampoline alleen als je genoeg ruimte hebt. Met kinderen zijn fruit en groenten planten in de tuin okk erg leuk! Neemt weinig ruimte in en is leerzaam.
zaterdag 11 april 2020 om 13:30
Nee dat zijn meer relaxstoeltjes idd, niet om mee aan tafel te zitten.
Ja die andere stoelen zijn echt leuk en prima.
Ik weet niet of ze in de kleur zwart erg verkleuren in de zon, maar de groene die ik heb blijven helemaal oké.
zondag 12 april 2020 om 10:05
Die zwarte, echt niet kopen! Die worden loeiheet als ze in de zon staan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 12 april 2020 om 12:26
Leuk hoor die pallethouttrend, maar weinig mensen weten dat dat hout doorgaans bol staat van het gif tegen houtrot, insecten en schimmels. Er is maar 1 goede eindbestemming voor pallethout en dat is de afvalbak voor C-hout bij de gemeentewerf.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/di ... ezond.html
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/di ... ezond.html