Hoe tuin inrichten?

09-04-2020 19:30 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Afgelopen oktober heb ik een (beneden)appartement gekocht, met een mooie tuin op het zuiden. Omdat ik nu zo veel thuiszit en het ineens zulk heerlijk weer is, ben ik al de hele week aan het kijken naar de inrichting. Ik kom er niet helemaal uit en het Viva-forum heeft me al zo veel geholpen met dit soort vragen, ik hoop nu weer op nieuwe inzichten :lol:

De tuin is 50 m2, deels bestraat en bestaat deels uit planten/bomen. Ik wil graag drie 'hoeken' maken:
- Een chill/lounge hoek, zacht & comfortabel, met dikke kussens, waar ik uren kan zitten met m'n boek. Ook 's avonds op droge winterdagen, met een heater.
Inspiratie: https://053e44c254414925813d3f8f1212f0b ... jpg?09e3bd
- Een hoek om te genieten van de zon, op de zeldzame momenten dat die schijnt. Ik ben echt een zonliefhebber, dus ik kan de hele dag 'liggen' bakken. Dit hoeft niet veel ruimte in te nemen. Bij voorkeur iets dat op te bergen is.
Inspiratie: https://www.house.one/wp-content/upload ... a-fain.jpg
- Een hoek om met vrienden/familie te kunnen eten/spelletjes doen, etc. Fijn genoeg om een hele avond te kunnen zitten, hoeft niet groot te zijn (ik heb zelden veel mensen tegelijk over de vloer).
Inspiratie: https://res.cloudinary.com/twenty20/pri ... e68478.jpg

Het kostte me al een kwartier om drie inspiratiefoto's te kunnen vinden, wat precies mijn probleem omvat: weinig meubels voldoen aan mijn 3 wensen:
1. Comfortabel
2. Mooi
3. Betaalbaar

Veel meubels zijn wel comfortabel en mooi maar niet betaalbaar, of wel mooi en betaalbaar maar niet comfortabel, of wel comfortabel en betaalbaar maar niet mooi, etc. etc. :facepalm: Een eethoek met dikke kussens als zitplaatsen is prachtig en betaalbaar, maar absoluut niet comfortabel. Of stoelen waarvan je na een kwartier de ribbels in je benen of armen hebt staan, of die er niet leuk/mooi uitzien.

Veel ligbedden zien er niet uit, of zijn niet comfortabel voor langere tijd. Een Fatboy Lamzac lijkt heel comfortabel en is vrij betaalbaar, maar vind ik niet per se mooi om in mijn tuin te hebben staan/liggen. En voor de chill/lounge hoek zijn vooral 'standaard' loungesets te vinden. Ik vind wicker niet mooi, en die sets zijn hartstikke duur.

Zelf denk ik nu aan: een palletbank met dikke kussens in de chill/lounge hoek. Een hangmat voor in de zon. En nog geen idee voor de eethoek.

Ideeën? Tips? Verborgen parels qua (online) winkels? Help!

Oh, toevoeging: wat is betaalbaar? Goede vraag. Ik ben echt wel bereid hier goed in te investeren, ik wil een toekomstbestendige tuin om jarenlang in/van te kunnen genieten. Maar ik heb geen duizenden euro's om uit te geven :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Waar laat je die dikke kussens als het regent/in de herfst/winter?
Alle reacties Link kopieren
Deze hangmat standaard is wel handig. Kun je op 2 manieren gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding
Niet goedkoop, maar wel opvouwbaar
http://www.hangmattenexpert.nl/stoelhan ... istand/160
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
09-04-2020 19:45
Waar laat je die dikke kussens als het regent/in de herfst/winter?

In de schuur. Of binnen in mijn woonkamer-chillhoek :lol:
Dit hoeft namelijk ook geen hele grote bank te zijn, als we er met zijn 3'en kunnen zitten is dat (meer dan) genoeg.

Tickel schreef:
09-04-2020 19:47
Deze hangmat standaard is wel handig. Kun je op 2 manieren gebruiken.
Niet goedkoop, maar wel opvouwbaar

Leuk! Thanks voor de tip!
mcsteamy wijzigde dit bericht op 09-04-2020 19:50
17.85% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Palletkussens kopen, eventueel op marktplaats, en inderdaad zelf een bank bouwen. Kussens wel binnen leggen 's avonds, dan houd je ze het langst mooi.

Qua eethoek, wij hebben zoiets:

Afbeelding

Alles is als showmodel gekocht, dus met korting. Stoelen zijn allemaal verschillend, maar wel comfortabel. Kussens ook allemaal verschillend, staat heel sfeervol.

Moet wel bij je passen trouwens. Wij hebben een beetje een mediterraanse tuin met druiven, olijfboom, lavendel etc. Ik vind juist die tafel met verschillende stoelen ogen alsof je in Italië een zonnig terras oploopt.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
09-04-2020 19:50
Palletkussens kopen, eventueel op marktplaats, en inderdaad zelf een bank bouwen. Kussens wel binnen leggen 's avonds, dan houd je ze het langst mooi.

Qua eethoek, wij hebben zoiets:

Alles is als showmodel gekocht, dus met korting. Stoelen zijn allemaal verschillend, maar wel comfortabel. Kussens ook allemaal verschillend, staat heel sfeervol.

Moet wel bij je passen trouwens. Wij hebben een beetje een mediterraanse tuin met druiven, olijfboom, lavendel etc. Ik vind juist die tafel met verschillende stoelen ogen alsof je in Italië een zonnig terras oploopt.

Zit je dan wel comfortabel de hele avond?
Ik houd juist heel erg van dat terras-gevoel, dus goede tip :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
weet je zeker dat het allemaal past in een tuin van 50m2?
pallets zijn goedkoop of gratis, even in elkaar schroeven 100 voorbeelden op internet kussens 2e hands of zelf maken door iemand die handig is.

de opslag vraagt flink wat ruimte idd.

hangmat zou ik tweede hands kopen, typische impulsaankoop waar veel mensen later spijt van krijgen.

en bij kwantum of leen bakker ofzo zijn echt betaalbare eethoeken te vinden hoor.
dat moet wel lukken
mcsteamy schreef:
09-04-2020 19:52
Zit je dan wel comfortabel de hele avond?
Ik houd juist heel erg van dat terras-gevoel, dus goede tip :)
Ja, want er zitten ook gewoon kussentjes in. Heb daarvoor van die matraskussens gekocht, wel allemaal verschillend.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
09-04-2020 19:50
Palletkussens kopen, eventueel op marktplaats, en inderdaad zelf een bank bouwen. Kussens wel binnen leggen 's avonds, dan houd je ze het langst mooi.

Qua eethoek, wij hebben zoiets:

Afbeelding

Alles is als showmodel gekocht, dus met korting. Stoelen zijn allemaal verschillend, maar wel comfortabel. Kussens ook allemaal verschillend, staat heel sfeervol.

Moet wel bij je passen trouwens. Wij hebben een beetje een mediterraanse tuin met druiven, olijfboom, lavendel etc. Ik vind juist die tafel met verschillende stoelen ogen alsof je in Italië een zonnig terras oploopt.
Wordt dat hout niet lelijk als het dag in, dag uit, buiten staat? En de poten? Gaan die niet roesten?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet drie verschillende hoeken maken, volgens mij staat je tuin dan heel vol. Kun je 1 en 3 niet combineren? Dan heb je ook nog ruimte voor wat planten.
Tickel schreef:
09-04-2020 19:59
Wordt dat hout niet lelijk als het dag in, dag uit, buiten staat? En de poten? Gaan die niet roesten?
Ik heb niet letterlijk deze eethoek, mijn tafel is helemaal van hout. Die zet ik elk jaar in de beits, dus ziet er prima uit.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
09-04-2020 19:59
Ik zou niet drie verschillende hoeken maken, volgens mij staat je tuin dan heel vol. Kun je 1 en 3 niet combineren? Dan heb je ook nog ruimte voor wat planten.

Het is lastig uit te leggen, maar de tuin is precies zo in te richten dat de chill/lounge hoek/kant tegen het huis aan kan en de eethoek aan de andere kant van de tuin kan. Het ligbed/de hangmat/de zitzak wil ik kunnen opruimen/verplaatsen en zal dus geen ruimte innemen als ik het niet gebruik :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
09-04-2020 20:02
Het is lastig uit te leggen, maar de tuin is precies zo in te richten dat de chill/lounge hoek/kant tegen het huis aan kan en de eethoek aan de andere kant van de tuin kan. Het ligbed/de hangmat/de zitzak wil ik kunnen opruimen/verplaatsen en zal dus geen ruimte innemen als ik het niet gebruik :)
Is het dan de bedoeling dat je ook vaak met veel personen aan die tafel gaat zitten?
Anders kun je overwegen 2 of 3 kleinere klaptafels te kopen en stoelen die stapelbaar zijn zodat je ze ook makkelijk op kunt bergen.

Afbeelding

https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Klaptafel/p100285519
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Palletkussens zijn ook voor weinig online te bestellen bij de Lidl:
https://www.lidl.nl/nl/p/tijd-voor-de-t ... ens/p36351
Alle reacties Link kopieren
Somma schreef:
09-04-2020 20:06
Palletkussens zijn ook voor weinig online te bestellen bij de Lidl:
https://www.lidl.nl/nl/p/tijd-voor-de-t ... ens/p36351

Goede tip, deze zien er mooi en comfortabel uit :)
Klaptafels en stoelen vind ik niet per se mooi en lijkt me ook niet heel comfortabel.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Cranenbroek.
Daar hebben ze ook pallet kussens.
En in de sale kan je er mooie tuinsets scoren
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
09-04-2020 19:59
Ik zou niet drie verschillende hoeken maken, volgens mij staat je tuin dan heel vol. Kun je 1 en 3 niet combineren? Dan heb je ook nog ruimte voor wat planten.
Valt denk ik wel mee hoor. Wij hebben ook 50m2 en 1 zithoek, 1 bank, een zandbak en een glijbaan standaard buiten staan en het is niet overvol. In de schuur hebben we nog ligstoelen en een zwembad voor zoon, kan er ook nog bij. En dan hebben we ook nog beplanting en gras.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
@TO; mij tip is vooral: kies iets slijtvasts. Wij hebben een aantal jaren van die leuke houten meubelen gehad en die zijn heel leuk, maar moet je binnen 1 of 2 jaar alweer beitsen als je ze buiten laat staan.

Wij hebben nu van die lelijke gietijzeren meubels overgenomen van iemand en eerlijk, mooi vind ik het niet, maar het staat als een huis. Die dingen zijn al 20 jaar oud en nog steeds goed, door weer en wind.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet dat je ook nog ruimte overhoudt voor een zandbak/zwembadje/iets anders voor je kind. Lijkt me met 3 zithoeken op 50m2 onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft TO wel geen kind?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
09-04-2020 20:11
Goede tip, deze zien er mooi en comfortabel uit :)
Klaptafels en stoelen vind ik niet per se mooi en lijkt me ook niet heel comfortabel.
Stapelstoelen. Juist onwijs handig als je ze op moet bergen voor de winter
En er zijn veel leuke modellen tegenwoordig
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
09-04-2020 20:35
Misschien heeft TO wel geen kind?
Heeft ze wel
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een kind :proud: Goed punt! Als het goed is moet hier genoeg ruimte voor zijn als ik het zonnebed opgeborgen heb. En achterin de tuin is een mooi gedeelte waar de tafel eventueel naartoe geschoven kan worden om ruimte te maken voor een zwembadje, dat staat tenslotte ook niet de hele zomer op.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Oh nou dan zou ik 3 zithoeken vergeten ;-D

Hoe oud is je kind? Hier staat in de tuin momenteel een zandbak, een watertafel en een glijbaan (watertafel kan zo in de schuur), maar lekker rustig zitten kan ik toch nooit want moet altijd meedoen/helpen/toekijken (en dat laatste mag nooit vanuit een lekkere stoel :P ).
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Wat ik in je verhaal mis, is hoe de zon staat. Je kan wel qua ruimte een heel gaaf idee hebben, maar als je het koud hebt in de schaduw terwijl de zon verderop staat, ga je toch niet op je dikke kussenbank zitten.

Het is niet realistisch te verwachten dat ieder hoekje de hele dag prima beschenen is. Dus misschien je eettafel daar zetten waar je rond de avondmaaltijd graag wil zijn qua zon? En dan is de kans groot dat je voor je ontbijt geen lekker ochtend zonnetje hebt...

Dus eerst analyseren en keuzes maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven