Hoe vieren mensen in een ander land hun verjaardag?

16-04-2019 12:48 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd hoe er in andere landen een verjaardag gevierd wordt. Het in een kringetje zitten schijnt wel typisch Nederlands te zijn en omdat ik daar zelf ook wel een beetje klaar mee ben ben ik op zoek naar andere ideeën.
Niets is zeker en zelfs dat niet
Alle reacties Link kopieren
Loes10 schreef:
16-04-2019 13:36
Ik gooi altijd alle tafels en stoelen aan de kant, zet statafels neer en vertel iedereen waar de koelkast is. Muziek op standje hard in ene deel van de kamer zodat er gedanst kan worden (buren worden ook uitgenodigd) en de rest staat in de keuken/op balkon te kletsen. Meestal vanaf uurtje of 9, tussen de 20 en 40 gasten, vrienden en familie door elkaar, meestal niet op de dag zelf.

Deze "formule" lijkt me wel wat. Behalve die statafels dan ;-)) En dan als het weer het toelaat, ook lekker de tuin in. Lekker ontspannen sfeertje.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!
Ik vier al jaren mijn verjaardag niet meer op de 'traditionele' manier. Als ik al thuis ben ga ik met mijn man uit eten maar meestal zorg ik dat we weg zijn, op vakantie.
Toevallig ben ik vandaag jarig en ik zit heerlijk op Bonaire.
Gisteravond al lekker uit eten geweest, samen met vrienden die hier wonen. En vanavond maak ik een prachtige duik. I
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Pipo! Klinkt als een heerlijke verjaardag!
Alle reacties Link kopieren
ah! Ladies ik snap wat jullie bedoelen.

Ergens zit er daar ook wel een beleefdsheids/cultuur factor in.

Wat ik bedoelde is dat tijdens je aanwezigheid je niets 'hoeft' te doen. of je het nou naar je zin hebt, of niet, en dan daar wat anders gaat doen, het is ok. je kunt rustig je werk gaan zitten doen (bijv computer mee), of een kledingstuk verstellen dat je mee hebt, of dat je tussendoor boodschappen gaat doen, is ook oke. Dat bedoelde ik. (En dan per ongeluk niet terug komen voor de taart, I have done it :proud: )

Ik heb nog nooit meegemaakt dat tijdens een nederlands verjaardagsfeest 4 mensen in een andere kamer gingen zitten kaarten/domino-en. En dan de rest van het feest/gezelschap gewoon negeren de hele tijd want 'dat is zo ongezellig'. DAT verplichte nederlandse gezellig moeten doen, DAT iis hier in deze culturen heel anders. Het maakt hier niet wat je doet. Dat je komt, dat wordt gewaardeerd.

Maar inderdaad, het is superonbeleefd als je voor de taart vertrekt. En ja, het is voor de latinos/as soms tricky. Niet voor de familie zelf. Dus neven en nichten, ooms en tantes, alles kletst met elkaar. Maar aanhangsels en vrienden, ja, dat is oppassen geblazen. Dan kun je niet zomaar even samen in een hoekje gaan staan praten. Dat risico op trammelant is TE groot. Dus daar zit op zich dan wel weer een soort opletten/dwang achter.

Ik als 'hollandse' ouwehoer met iedereen. En omdat ik uit een andere cultuur kom, vinden ze dat wel prima. Ik kan ook echt niet uren over 'de kinderen' of 'het eten' praten met die vrouwen. Ik vind dat de mannen veel leukere onderwerpen hebben om over te praten. (sport, cultuur, uitgaan, politiek.) Daar bemoei ik me liever tegenaan. En niemand die zich sexe-technisch daaraan stoort. :mrgreen:
pilamie wijzigde dit bericht op 23-04-2019 20:04
2.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pipo, veel plezier op het buureiland i Pabien!! :cheer:

"salu ku bolo nos ke" :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Even specifiek naar Dreamer. Je interpreteerd mijn woorden te letterlijk/ verkeerd.

Je kunt gaan en staan waar je wilt. je krijgt dat foambakje aangeboden. Of jij het dan vervolgens weggeeft, of laat staan ergens, jouw keuze. Je krijgt het mee voor thuis. het is niet de bedoeling dat je het op het feest opeet. (als dat 'dwang' is, euhmmm…. dan is alles dwang.)
Alles daarnaast wat aangeboden is, mag je op dat feest oppeuzelen.

En tuurlijk mogen de mannen wel zitten. (Dat schreef ik ook niet) Het is alleen zeer onbeleefd als jij als man gaat zitten als er dan geen stoel is voor een vrouw. (Je biedt alleen de vrouw de stoel aan en je haalt zelf een ander.) Als er geen stoel meer is, dan biedt je de vrouw die stoel die er is, aan. Haar keuze of ze zitten wil. Of je gaat op een steen zitten, of op een muur, of in de auto. Doe wat je wilt. Nergens dwang. Je gaat als man alleen niet direct zitten als je daarmee de vrouw naast je deze stoel niet eerste aanbied. Ik noem dat etiquette.

En de vrouwen vinden dat koken samen juist superleuk. En dat is niet in een krappe keuken hoor! Gewoon buiten. (Je denkt te nederlands.)
En de bbq wordt [ook] door de mannen gedaan (lees maar even terug in mijn eerste stuk)
Ook wordt er wel catering geregeld. Je wilt echt niet weten hoeveel eten er is! Supergastvrij. Daar kunnen ons Hollanders -ons bin zunig- nog een puntje aan zuigen.

De latinos helpen ook gewoon mee. Maar inderdaad niet de volwassen Curacaosche mannen. Daar helpen de neefjes en nichtjes mee, of het bezoek gaat, al kletsend, rond. Ik zie altijd het als een mooie kans voor een praatje of te netwerken.

Tuurlijk is een feest iets waar tijd en moeite ingaat zitten. En juist NIET in kringetjes. En het koken gebeurd ook buiten hoor, niet perse in een keuken en zeker al niet 'opgesloten'. Een keuken is hier niet opgesloten. hahaha! Nooit in de tropen geweest?
(stop met 'afzuigkap' denken). Keukens zijn al buiten of hup de deuren en ramen/luiken open de buitenlucht in)

Verduidelijkt dit het enigzins, of is het misschien te lastig om voor te stellen als je het nog nooit mee gemaakt hebt? (positief bedoeld hoor!)
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen Pilamie!


Verjaardagen in mijn kring zijn eigenlijk altijd zo:

iedereen staat/zit in de keuken aan de bar of aan de eettafel, er staan ook altijd statafels , lekkere muziek aan maar wel op kletsniveau, wijn en bier in grote schalen met ijs en verder pakt iedereen zelf, hert en der wat schalen hapjes en dat was het wel.

Gezellig hoor!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven