Hoe vieren mensen in een ander land hun verjaardag?

16-04-2019 12:48 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd hoe er in andere landen een verjaardag gevierd wordt. Het in een kringetje zitten schijnt wel typisch Nederlands te zijn en omdat ik daar zelf ook wel een beetje klaar mee ben ben ik op zoek naar andere ideeën.
Niets is zeker en zelfs dat niet
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
16-04-2019 18:34
Volgens mij is dat iets randstedelijks wat zich verspreid heeft. Ik ken het pas sinds enkele jaren. Ik ben slecht in gezichten en vind het een drama omdat ook de relatie tot de jarige benoemd wordt. Gefeliciteerd met je oom, zwager, neef, collega, achterbuurman ... je moet dus iedereen ook echt kennen en ik faal grandioos.
Ik weet niet beter, woon ver van de Randstad
Later is nu
Dreamer schreef:
16-04-2019 13:59
Zo'n feestje met statafels ben ik ook wel eens geweest, maar ik kan dus niet lang staan.
Ik ook niet, maar ben nooit een 'sta-type' geweest. Heb zelf ook echt een hekel aan sta-tafels, dan echt liever een kringverjaardag.

lilalinda schreef:
16-04-2019 14:38
wie van jullie (toch allen volwassen), viert zijn eigen verjaardag nog?
Ja, ik!! Niet meer de wilde feesten die ik gaf voor 20-30 man en doorgaan tot de volgende middag/avond, maar vind het wel leuk om er nog iets aan te doen.

Miskotto schreef:
16-04-2019 15:31
Toch denk ik dat een Surinaamse verjaardag anders is dan een Nederlandse, de gastvrouw en haar hulpjes staan vaak al de avond ervoor in de keuken om kip schoon te maken, wassen en te marineren, daarnaast pom bakken, en alle taarten, en alle hartige hapjes , en op de dag zelf word er ook de hele dag dor gekookt.

Hmm ik krijg nu al trek.
Het uitgebreid koken van tevoren en veel mensen herken ik van feesten in mijn familie, van toen ik nog een kind was. Het leuke was dat iedereen overal zat. In de eethoek, zithoek, tuin/balkon, keuken... Was altijd heel gezellig, maar ben zelf in de verste verte geen keukenprinses dus bij het idee van zoveel uitgebreid moeten koken word ik ook al moe.

O ja, en heb ook geen afwasmachine ;-D
Lucifer2018 schreef:
16-04-2019 13:02
Is gewoon beleefdheid.
Heb je er geen zin in zwaai je even bij binnenkomst.
Dar doe ik het liefste. Ben opgevoed met het idee dat je jezelf netjes voor moet stellen en iedereen daarbij een hand moet geven als je ergens binnenkomt, maar ik zwaai liever even en zeg dan 'hallo allemaal, ik ben Nehemah'. Vraag me ook serieus af wie je er een plezier mee doet als je jezelf langs alle sta-tafels moet wringen en door de zittende kring heen moet wurmen, terwijl iedereen dan noodgedwongen zijn/haar benen moet intrekken zodat jij erlangs kan om iedereen onhandig een hand te moeten geven. Intussen vurig hopend dat je niet per ongeluk glazen/schaaltjes van de salontafel mept.
Alle reacties Link kopieren
Hier, NL, gewoon niet, zie niet de gedachte ervan in. Ja, fijn dat er weer een jaartje bij is geschreven maar vieren, neuh.

Jammer ook dat op ons werk het overduidelijk is wie wanneer jarig is. Helaas moet ik op het werk zijn, anders was ik graag thuis gaan werken, tenminste geen felicitaties van collega's aan mijn bureau.
Sta tafels moeten in de ban worden gedaan.
Ik kan niet lang staan vanwege hernia dus eindig altijd in m'n eentje aan de salon of eettafel.
Zit ik weer voor jan lul op een verjaardag.
Mijn man en ik vieren het zelf nooit want we hechten er totaal geen waarde aan maar soms moet je wel eens naar andermans verjaardag.
Hell on earth.
Dreamer schreef:
16-04-2019 13:59
Hoe lang geleden ben jij op een Nederlandse verjaardag geweest joh :O
Dat was 45 jaar terug bij mijn opa en oma, maar daarna echt niet meer. Die sigaretten dan

Bij mij op het werk viert ook niet iedereen z'n verjaardag.

Zo'n feestje met statafels ben ik ook wel eens geweest, maar ik kan dus niet lang staan. Eindig ik alsnog (bij de oudjes) op een stoel in een kringetje rond een tafel.
Ik weet precies wat je bedoelt. Staat iedereen aan de sta tafels en zit ik in een stoeltje naar billen en ruggen te kijken.
Dreamer schreef:
16-04-2019 16:46
Dan zit je dus met z'n tweeën de hele avond tegen billen aan te kijken (en ja, dat heb ik wel eens gehad) En je zit sowieso met die paar personen, die niet kunnen staan. Er is wel meer ruimte voor de rest, dat klopt.
:high5:
Joanjett schreef:
17-04-2019 01:19
Sta tafels moeten in de ban worden gedaan.
Ik kan niet lang staan vanwege hernia dus eindig altijd in m'n eentje aan de salon of eettafel.
Zit ik weer voor jan lul op een verjaardag.
Mijn man en ik vieren het zelf nooit want we hechten er totaal geen waarde aan maar soms moet je wel eens naar andermans verjaardag.
Hell on earth.
Mee eens.
Ik ben nogal klein en kom vaak gewoon niet eens boven die ####!! Statafels uit!

Echt zeer genant.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik heb net mijn 52e verjaardag gevierd. Ja, ik vier het dus nog steeds. Vind het nog steeds gezellig, voornamelijk familie en een paar vriendinnen in een kringetje :heart:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-04-2019 19:19
Is dat ook de enige bank in je kamer en verder vooral veel lege ruimte? Misschien komt het omdat NL woonkamers zijn ingericht om zelf het grootste deel van het jaar voor jezelf (met gezin) te relaxen ipv gericht op grote gezelschappen die komen eten en feesten. Dus misschien net een te forse, brede maar wel heel comfortabele bank. Die je ook niet makkelijk verschuift want dat is 364 dagen per jaar niet nodig. Dus op de ene dag per jaar staat die bank voor een sta-feestje er eigenlijk maar lomp te wezen en daarom gaat iedereen er rondom zitten?
Ik denk dat het inderdaad deels met de inrichting te maken heeft, maar vooral met de manier van gasten ontvangen. Ik ben gewend dat het leven zich afspeelt rond de eettafel. Een zithoek met een bank is vooral iets waar je zit te lezen, tv kijkt of muziek luistert. Alleen, of misschien met z'n tweeen. Maar zeker met gasten zit je aan tafel, tot laat, met eerst eten en daarna een borrel. En een feestje is daar een wat uitgebreidere vorm van.

Ik denk dat in Nederland er minder focus op eten ligt, en gasten vooral in een zithoek worden ontvangen? Dan wordt een feestje vanzelf een kringverjaardag :)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
17-04-2019 14:16
Ik denk dat het inderdaad deels met de inrichting te maken heeft, maar vooral met de manier van gasten ontvangen. Ik ben gewend dat het leven zich afspeelt rond de eettafel. Een zithoek met een bank is vooral iets waar je zit te lezen, tv kijkt of muziek luistert. Alleen, of misschien met z'n tweeen. Maar zeker met gasten zit je aan tafel, tot laat, met eerst eten en daarna een borrel. En een feestje is daar een wat uitgebreidere vorm van.

Ik denk dat in Nederland er minder focus op eten ligt, en gasten vooral in een zithoek worden ontvangen? Dan wordt een feestje vanzelf een kringverjaardag :)

Bij mij wordt niet gegeten met een verjaardag. Ik geef eerlijk toe dat ik gewoon geen zin heb in koken voor de hele meute. Gewoon koffie met gebak, drank met hapjes en klaar :jump:
De verjaardag begint ook pas na achten :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
17-04-2019 14:20
Bij mij wordt niet gegeten met een verjaardag. Ik geef eerlijk toe dat ik gewoon geen zin heb in koken voor de hele meute. Gewoon koffie met gebak, drank met hapjes en klaar :jump:
De verjaardag begint ook pas na achten :mrgreen:
Dat begrijp ik wel, maar dat bedoel ik niet. Als ik een feestje geef komen de meeste gasten ook niet eten. Maar het feestje begint wel rond de eettafel. Vaak zijn er wel een paar die mee-eten (vroeg eten op verjaardagen, normaal eet ik pas tegen achten). En dan zit je dus na het eten met koffie en taart, of gewoon met je glas wijn nog aan tafel, en dan komen er andere gasten, en die schuiven aan, en meer gasten, en die blijven staan, en nog meer gasten, en dan gaan er misschien 1 of 2 ergens anders zitten of buiten staan. Maar het begint rond de tafel, waar tegen die tijd ook allerlei hapjes op staan, en het blijft rond die tafel (al zitten er aan het eind misschien alleen een paar mensen die niet lang kunnen staan)

Zo'n Nederlandse kringverjaardag begint rond een bank, met een salontafel. En dan gaat de rest er bij zitten, tot de bank vol is, en dan komen er stoelen bij, en meer stoelen, en dan zit je vast in een kringetje.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik heb ook een hekel aan kringverjaardagen. Sowieso "praat" verjaardagen.

Wij vieren het in onze tuin, grote overkapping waar je zomers en winters kunt doorbrengen. Slinger, statafels, bbq aan, alles zelfbediening en de muziek hard. Er kan flink gefeest worden, want niet binnen dus daar iig geen rotzooi.

Ik kom wel eens op verjaardagen waar de muziek amper te horen is want buren, kinderen, enz. Dodelijk saai.
In NL: wij vieren niet.
Kinderverjaardag vieren wij wel, buitenshuis.

Toen we wel vierden inderdaad vaak kring of café.

Duitse kennissen vieren buitenshuis door een café of zaal af te huren of gasten uit te nodigen in restaurant.

Veel eten en drinken. Veel gebak. DL staat wel bekend om zijn Kaffee und Kuchen. En die Kuchen is bijna een dubbele portie van de ons bekende gebakspunt.
Snowpink schreef:
17-04-2019 14:31
Ik heb ook een hekel aan kringverjaardagen. Sowieso "praat" verjaardagen.

Wij vieren het in onze tuin, grote overkapping waar je zomers en winters kunt doorbrengen. Slinger, statafels, bbq aan, alles zelfbediening en de muziek hard. Er kan flink gefeest worden, want niet binnen dus daar iig geen rotzooi.

Ik kom wel eens op verjaardagen waar de muziek amper te horen is want buren, kinderen, enz. Dodelijk saai.

Ik heb juist een hekel aan bijeenkomsten waarbij je elkaar niet kunt verstaan van de veel te harde muziek. Dat stadium ben ik ontgroeid :-D

Daar komt bij dat ik praten een sociale bezigheid vind en het leuk is om te praten met mensen die ik een half jaar niet heb gezien. Alleen maar een beetje rondlopen, eten en elkaar af en toe iets toeroepen is not my cup of tea.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 17-04-2019 15:18
Reden: toevoeging
15.42% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
16-04-2019 13:16
Als onze kinderen jarig zijn vieren we dat meestal wel hier in de veranda.
Meubels aan de kant, sta-tafels en leuke versieringen en waar iedereen zelf drinken ect. kan pakken.
En dan serveer ik ook (naast de taart natuurlijk) echt avondeten, meestal in de vorm van BBQ of allemaal kleinere lekkere hapjes of wat de kinderen ook maar willen.
Meestal doen we dan ook een thema en dan alles in dat thema, en entertainment voor de kinderen erbij.

Niks van die blokjes kaas en plakjes worst hier, daar heb ik net zo'n hekel aan als "kringverjaardagen"
Sorry maar zo orgineel ben je niet hoor. En de oudere mensen kunnen niet aan een statafel. Wat is het verschil tussen staan of zitten? En dat iedereen zelf pakt doe ik al 20 jaar.
Ttroeteltje schreef:
17-04-2019 14:56
In NL: wij vieren niet.
Kinderverjaardag vieren wij wel, buitenshuis.

Toen we wel vierden inderdaad vaak kring of café.

Duitse kennissen vieren buitenshuis door een café of zaal af te huren of gasten uit te nodigen in restaurant.

Veel eten en drinken. Veel gebak. DL staat wel bekend om zijn Kaffee und Kuchen. En die Kuchen is bijna een dubbele portie van de ons bekende gebakspunt.
Die invloeden zijn hier in Limburg ook wel goed merkbaar vind ik. Tot teleurstelling van mijzelf want sommige verjaardagen zijn volledig Kaffee&Kuchen en zonder drank/hartige hap.

Vrienden van ons (half Duits gezin) gingen laatst na schooltijd met hun dochter naar een Kuchenbar. Wij vroegen ons af of ze dan nog wel zin hadden in avondeten als ze rond 16.00 aan de taart(en) gingen, maar dat was dan ipv het avondeten.

Voor mij echt onvoorstelbaar maar ik ken meer mensen die dat geregeld doen en die een gewone avond/een feest volledig doorbrengen met alleen maar koffie, thee en taart.

Dld is zoet georiënteerd, ook witte wijn, als je die aangeboden krijgt, altijd standaard zoet.
herfstappeltaart schreef:
17-04-2019 15:00
Ik heb juist een hekel aan bijeenkomsten waarbij je elkaar niet kunt verstaan van de veel te harde muziek. Dat stadium ben ik ontgroeid :-D

Daar komt bij dat ik praten een sociale bezigheid vind en het leuk is om te praten met mensen die ik een half jaar niet heb gezien. Alleen maar een beetje rondlopen, eten en elkaar af en toe iets toeroepen is not my cup of tea.
Haha het is geen verkapte kroeg hoor. Er wordt juist ontzettend veel gepraat want vrienden door het hele land en mensen die elkaar niet kennen dus iedereen kletst een end heen. Ik bedoel meer dat de muziek wel goed te horen is en er af en toe een nrtje wat harder gaat om ff te dansen op de geimproviseerde dansvloer. Het is allemaal wat informeler met leeftijden van 25 tot ruim 70 :proud:
pipootje schreef:
17-04-2019 15:00
Sorry maar zo orgineel ben je niet hoor. En de oudere mensen kunnen niet aan een statafel. Wat is het verschil tussen staan of zitten? En dat iedereen zelf pakt doe ik al 20 jaar.

Heb ik dan gezegd dat ik origineel ben of wil zijn? :roll:
Oudere mensen mogen zitten, maar de meeste mensen staan en lopen rond overal, of gaan ergens zitten.
Leuk dat jij dat al 20 jaar doet, maar ik heb ook nergens gezegd dat dit iets nieuws is hoor. Relax!
NYC schreef:
17-04-2019 15:08
Die invloeden zijn hier in Limburg ook wel goed merkbaar vind ik. Tot teleurstelling van mijzelf want sommige verjaardagen zijn volledig Kaffee&Kuchen en zonder drank/hartige hap.

Vrienden van ons (half Duits gezin) gingen laatst na schooltijd met hun dochter naar een Kuchenbar. Wij vroegen ons af of ze dan nog wel zin hadden in avondeten als ze rond 16.00 aan de taart(en) gingen, maar dat was dan ipv het avondeten.

Voor mij echt onvoorstelbaar maar ik ken meer mensen die dat geregeld doen en die een gewone avond/een feest volledig doorbrengen met alleen maar koffie, thee en taart.

Dld is zoet georiënteerd, ook witte wijn, als je die aangeboden krijgt, altijd standaard zoet.
Een Kuchenbar? All you van eat gebak?? Lijkt mij wel een walhalla. :lol:
Ttroeteltje schreef:
17-04-2019 17:40
Een Kuchenbar? All you van eat gebak?? Lijkt mij wel een walhalla. :lol:
Volgens mij is dat idd het idee. Voor mij is het niks hoewel ik sommige taartsoorten wel heel lekker vind hoor.
NYC schreef:
17-04-2019 18:12
Volgens mij is dat idd het idee. Voor mij is het niks hoewel ik sommige taartsoorten wel heel lekker vind hoor.
Ik wordt al misselijk bij de gedachte!
Alle reacties Link kopieren
hee, leuk topic!

ik geef wat pareltjes uit de caraibische/ latino hoek:

Eerst Venezuela; (tenminste hoe ze dat hier in Curacao doen:)
Wie jarig is, maakt dat kenbaar op die dag zelf. Er wordt wat gebelt/ge-apt wat vrienden/vriendinnen en iedereen die meekomt, is welkom. (of je elkaar nou kent of niet). De dames hebben vaak bergen eten waar ze mee rond komen ,Niet als 1 maaltijd bedoeld, maar meer in de trant van soepen en 'pasa palus', oftewel snackjes om te eten. En dat zijn beste snacks! :-D

Zodra je aankomt wordt er NIETS van je verwacht. Je krijgt drankjes (voornamelijk bier/whisky/rum of cola) en doe wat je wilt. Als je met iemand een kletspraatje houdt, is dat prima. Als je dat niet doet, maar de hele avond op je telefoon zit, ook goed. Kadoos hoeven niet. Je mag de de hele avond voor je uit staren. of domino spelen met z'n 4-en en verder niemand aankijken.

Er moet wel muziek bij uiteraard. Voornamelijk Merengue, Bachata, Vallenato. Dus ja, dansen mag ook. Het maakt niet uit wat je doet. Nix hoeft, alles is oke. Wel zie ik nog een soort van scheiding in wie met wie praat; de mannen met de mannen, de vrouwen met de vrouwen. Want 'oversteken' is toch een beetje tricky, Omdat er heel veel jalousie en achterdocht is en ieder 'cross'gesprek als potentieel gevaarlijk wordt gezien als de partner er niet bijstaat/aanmeedoet.
Er is trouwens geen begin-, of eindtijd. Je wordt nooit weggestuurd, al kom je midden in de nacht nog aan. Alles is best.

Dan de Caraibische verjaardags-variant;
zo'n verjaardag duurt zomaar de hele dag. je wordt uitgenodigd, niet zoals bij de Venezolanen waar iedereen mag aanschuiven. Er moet wel een link zijn met de familie.
Zodra je komt ga je ergens zitten of staan. Maakt niet uit waar. De gastvrouw (en/of vrouwelijke verwanten of neefjes/nichtjes) komen je een drankje brengen. nooit de volwassen mannen, want ja het blijft 'vrouwenwerk'. je gaat ergens staan/zitten/liggen/hangen. Maakt niet uit waar. Al is het in de tuin van de buren. en dan doe je…. nix. je mag wel praten/dronken worden/dansen/boodschappen gaan doen tussendoor, maar wederom, je hoeft nix. Hier heb ik wel meer kadootjes voorbij zien komen, maar dat was voornamelijk drank (of plastic sieraden/ make up voor het vrouwelijke feestvarken).

en een belangrijke verschil tussen Curacao en Nederlandse verjaardagen is hoe het met de taart en het eten gaat.
Je krijgt een maaltijd. in een foambox. en het is NIET de bedoeling dat je dat opeet. Dat bewaar je en neem je mee naar huis. voor later. je krijg wel hapjes, of je kunt ze zelf pakken. maar niet die maaltijd uit die box eten. Das voor thuis.

en ja er is taart, maar wee je gebeente als je voor de taart vertrekt of de taart daar ook opeet. En nope, die taart komt niet aan het begin, maar aan het einde van de avond. Dus daar zit iedereen eigenlijk op te wachten. Je kunt echt niet weg voor die taart er staat, er gezongen is, en een stuk taart voor je is ingepakt. DAN pas mag je weg. met box en die in folie ingepakte taart (waar uiteraard drank inzit). Eerder weggaan is godsonfatsoenlijk.

(ik heb uuuuuren op een stoel zitten wachten eer die taart een keer kwam.) Dus slapen op je stoel is ook oke. Mag ook :proud:
Al is ook vaak hierluide muziek en zit/sta je uiteraard buiten, dus hoe iemand in zo'n situatie kan tukken is mij een wonder. Oh ja, en als er een zaaltje of stoelen/tafels gereserveerd zijn, En er staat een bloemstuk op, dan is dat bloemstuk voor de eerste dame die aan die tafel is gaan zitten. (ik ging eens met 3 foambakken, 5 stukken taart en 2 bloemstukken naar huis. Omdat ik aan meerdere tafels was gaan zitten. Wist ik veel! :$ )

Wat ik bij beide culturen wel gezien heb is dat de stoelen altijd wel aan de vrouwen worden aangeboden. Je gaat als man NIET zitten als er een vrouw bij is die dan geen stoel heeft. Die vrouw heeft zich meestal bijzonder bling-bling opgedirkt en kan ook niet op die stiletto's blijven staan.


De eerste keren (en soms nog wel) valt mijn mond open van hoe anders het eraan toegaat. nix kringetjes. nix verplichts, zoek het uit. alles is goed (ook de muziekoverlast voor de buren, de ronkende auto's voor deur, ruzies die ter plekke uitgesproken/vochten moeten worden en alles wat je verder nog maar kunt bedenken). Dat vinden we niet raar, dat vinden we bijzonder…. normaal.

oh trouwens, de jamaciaanse verjaardagen/feestjes beginnen ook al in de ochtend. BBQ aan, drank erbij, en de mannen prepareren vast het eten. mensen komen langs. autoradios knalhard aan, naast de muziekinstallatie die al op 100 staat (met de boxen zoveel mogelijk ver op straat verspreid) en dan maar hangen met z'n allen. tot diep in de ochtend…. uiteraard met wiet. uiteraard met dronkenschap en ruzies. hup alles op straat.
Toen ze tegen mijn muur begonnen te pissen heeft mijn andere jamaicaanse buuf er wel wat van gezegd. En ik was ook pislink. Muziek stond allesjezus hard tot 5 uur de volgende ochtend. Zo'n feestje doe je maar op het strand. Dus hoe die verjaardagen voortaan gaan kan ik niet meer vertellen want de buurman houdt ze niet meer hier. :D
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
23-04-2019 04:57
hee, leuk topic!

ik geef wat pareltjes uit de caraibische/ latino hoek:

...
De eerste keren (en soms nog wel) valt mijn mond open van hoe anders het eraan toegaat. nix kringetjes. nix verplichts, zoek het uit. alles is goed (ook de muziekoverlast voor de buren, de ronkende auto's voor deur, ruzies die ter plekke uitgesproken/vochten moeten worden en alles wat je verder nog maar kunt bedenken). Dat vinden we niet raar, dat vinden we bijzonder…. normaal.

...

Je zegt niks verplicht, maar je mag niet weg voor de taart en je móet zo'n foambakje met eten mee. Klinkt al behoorlijk verplicht. Ook mogen mannen niet zitten, als de vrouw nog staat, móeten vrouwen voor al dat eten zorgen, enz.

Klinkt heerlijk relaxed, maar zit toch een hoop werk achter en je mag niet weg. Sowieso zorgen de vrouwen dus voor heel veel eten op al die relaxte niet Nederlandse kringetjes verjaardagen. Hoezo is dat leuk, met z'n allen in een keuken opgesloten? Ik zie dat niet. Ja, zal gezellig zijn, uiteraard, maar leuk lijkt het me niet.

Neemt niet weg dat ik graag in een omgeving zou wonen, waar het niet uitmaakt dat je huis te klein is, omdat je verder kunt feesten in tuin of op straat. Maarja.. sta je hier met z'n allen te blauwbekken. Dan maar binnen in een kringetje.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
23-04-2019 07:05
Je zegt niks verplicht, maar je mag niet weg voor de taart en je móet zo'n foambakje met eten mee. Klinkt al behoorlijk verplicht. Ook mogen mannen niet zitten, als de vrouw nog staat, móeten vrouwen voor al dat eten zorgen, enz.

Klinkt heerlijk relaxed, maar zit toch een hoop werk achter en je mag niet weg. Sowieso zorgen de vrouwen dus voor heel veel eten op al die relaxte niet Nederlandse kringetjes verjaardagen. Hoezo is dat leuk, met z'n allen in een keuken opgesloten? Ik zie dat niet. Ja, zal gezellig zijn, uiteraard, maar leuk lijkt het me niet.
Eens. En je mag als vrouw niet met een andere man praten ook nog eens. Het klinkt nog minder relaxed dan hier bij ons en bij vrienden dat iedereen gewoon zelf drinken pakt en iedereen met iedereen praat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven