Hoeveel heb je overboden?

11-05-2021 08:33 127 berichten
De huizenmarkt is dolgedraaid nu en toch wil ik een huis kopen. Ik vroeg me af of hier recente huizenzoekers zijn die onlangs een al dan niet succesvol bod hebben uitgebracht. Heb je overboden? Hoeveel? Heb je het huis weten te bemachtigen met het hoogste bod? Greep je mis en scheelde het veel met het hoogste bod? Heb je er een goed gevoel over nu je het huis hebt gekocht of vrees je voor de toekomst met die torenhoge schuld? Heb je je eigen huis verkocht? Werd daar ook flink op overboden of viel het tegen?

Ik weet dat alle mogelijke antwoorden helemaal niks zeggen over mijn aanstaande bieding en kansen, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Hoeveel overboden?

Totaal aantal stemmen: 152

Niks, onder of op verkoopprijs gekocht (44%)
Niet meer dan 5000 euro (8%)
5000-15000 (14%)
15000-30000 (13%)
30000-50000 (11%)
50000-75000 (3%)
75000-100000 (4%)
100000+ (3%)
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
26-05-2021 14:37
Grapjas.
? Wij hebben met hard werken nu een inkomen waar we een hypotheek mee kunnen krijgen waar we ook in deze tijd en zonder overwaarde, schenkingen e.d. een huis kunnen kopen. Alleen wat spaargeld voor de kosten maar dat spaar je met een goed inkomen ook zo bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
26-05-2021 14:59
? Wij hebben met hard werken nu een inkomen waar we een hypotheek mee kunnen krijgen waar we ook in deze tijd en zonder overwaarde, schenkingen e.d. een huis kunnen kopen. Alleen wat spaargeld voor de kosten maar dat spaar je met een goed inkomen ook zo bij elkaar.
Ja want iedereen met een top inkomen is een harde werker en alleen harde werkers hebben een top inkomen. En je spreekt over we. Dus je kocht met iemand anders een huis. Heb je er ooit bij stil gestaan dat niet iedereen met zijn tweeën is? Doe nu voor de grap eens kijken wat jij op 1 inkomen kan lenen en ga dan eens rondkijken wat je er voor kan krijgen. En dan alleen je eigen spaarcentjes gebruiken voor het overbieden.
Ugli schreef:
26-05-2021 15:05
Ja want iedereen met een top inkomen is een harde werker en alleen harde werkers hebben een top inkomen. En je spreekt over we. Dus je kocht met iemand anders een huis. Heb je er ooit bij stil gestaan dat niet iedereen met zijn tweeën is? Doe nu voor de grap eens kijken wat jij op 1 inkomen kan lenen en ga dan eens rondkijken wat je er voor kan krijgen. En dan alleen je eigen spaarcentjes gebruiken voor het overbieden.
Er werd gezegd dat die persoon dat kon, niet dat iedereen dat kon.
En als het helpt: ik kon het in mijn eentje. Met hard werken. En daarmee zeg ik expliciet niet dat iedereen dat in zijn eentje met hard werken kan.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
26-05-2021 15:16
Er werd gezegd dat die persoon dat kon, niet dat iedereen dat kon.
En als het helpt: ik kon het in mijn eentje. Met hard werken. En daarmee zeg ik expliciet niet dat iedereen dat in zijn eentje met hard werken kan.
Wat is hard werken. Voor mijn gevoel doe ik dat bij vlagen. Desondanks kan ik op mijn inkomen zo’n 380k lenen en met spaargeld en overwaarde een stuk meer uitgeven. Maar ik ben geen starter en heb ook best lang rond modaal gezeten.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
26-05-2021 15:16
Er werd gezegd dat die persoon dat kon, niet dat iedereen dat kon.
En als het helpt: ik kon het in mijn eentje. Met hard werken. En daarmee zeg ik expliciet niet dat iedereen dat in zijn eentje met hard werken kan.

Dat klopt. Alleen het woordje "gewoon" stoorde mij. Het is niet gewoon een kwestie van gewoon hard werken en gewoon carriere maken en gewoon wat bij elkaar sparen en dan kan je gewoon een huis kopen. Maar dit gaat off topic en ik klink als een vastgelopen plaat want ik ben zoutig, dus ik laat het hierbij. :)
Ugli schreef:
26-05-2021 15:20
Dat klopt. Alleen het woordje "gewoon" stoorde mij. Het is niet gewoon een kwestie van gewoon hard werken en gewoon carriere maken en gewoon wat bij elkaar sparen. Maar dit gaat off topic en ik klink als een vastgelopen plaat want ik ben zoutig, dus ik laat het hierbij. :)
Ik denk dat 'gewoon' wordt gezegd omdat het eigenlijk de meest logische optie is, in plaats van de daarvoor genoemde optie dat je ouders dan vast een ton voor je op tafel hadden gelegd. De meest normale manier om aan geld te komen is door het zelf te verdienen, niet door de loterij te winnen.
Alle reacties Link kopieren
In 2010: € 4000 onder de vraagprijs. Tussenwoning, stond al wat langer te koop.

September 2020: € 10.000 overboden.

Twee onder één kap, met 4 slaapkamer, garage, oprit, ruime tuin etc. Net voordat de markt nog meer oververhit raakte.

Want ik denk dat er nu nog meer gevraagd zou worden..

Het huis wat we in 2011 hadden gekocht is uiteindelijk voor € 40.000 meer weggegaan dan wat we zelf hadden betaald.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
26-05-2021 15:24
Ik denk dat 'gewoon' wordt gezegd omdat het eigenlijk de meest logische optie is, in plaats van de daarvoor genoemde optie dat je ouders dan vast een ton voor je op tafel hadden gelegd. De meest normale manier om aan geld te komen is door het zelf te verdienen, niet door de loterij te winnen.
Ja klopt, maar die normale manier gaat dus niet meer op voor een grote groep mensen helaas.
Alle reacties Link kopieren
Pfffft, er zijn heel veel mensen die veel harder werken dan ik, zoals vrienden in de zorg en toch is mijn bullshitbaan inkomen hoger. Hard werken is echt niet genoeg tegenwoordig.

In je eentje kopen zonder eigen geld is als starter zo goed als onmogelijk. Sterker nog, ik was een doorstromer met overwaarde en erfenis en dan nog was het niet makkelijk. Een bezichtiging plannen is tegenwoordig niet eens meer iets vanzelfsprekends.

On topic, Ik heb 5% overboden op mijn huidige appartement maar dat was zonder voorbehoud van bouwkundig onderzoek of financiering, met een geheel flexibele overdrachtsdatum.
Ugli schreef:
26-05-2021 15:26
Ja klopt, maar die normale manier gaat dus niet meer op voor een grote groep mensen helaas.
Daar heb je gelijk in. Sowieso zijn de huisprijzen nu zo hoog dat je volgens mij ook beiden een bovenmodaal inkomen moet hebben om een rijtjeshuis te kunnen kopen. Dat kan niet zo doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
26-05-2021 15:24
Ik denk dat 'gewoon' wordt gezegd omdat het eigenlijk de meest logische optie is, in plaats van de daarvoor genoemde optie dat je ouders dan vast een ton voor je op tafel hadden gelegd. De meest normale manier om aan geld te komen is door het zelf te verdienen, niet door de loterij te winnen.
Zo bedoelde ik het ook. Er werd alleen maar opties gegeven als beleggen, hard sparen en een schenking krijgen. Ik wilde aangeven dat er nog een andere optie was.

En ik schrijf 'wij' maar alleen kan ik het ook. En het is ook bekend dat de generatie van nu minder hard wil werken. Ze hechten meer belang aan een goede work-life balance, en dat is hun goed recht alleen dan zal je per saldo minder verdienen en dus ook minder kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
26-05-2021 15:32
Zo bedoelde ik het ook. Er werd alleen maar opties gegeven als beleggen, hard sparen en een schenking krijgen. Ik wilde aangeven dat er nog een andere optie was.

En ik schrijf 'wij' maar alleen kan ik het ook. En het is ook bekend dat de generatie van nu minder hard wil werken. Ze hechten meer belang aan een goede work-life balance, en dat is hun goed recht alleen dan zal je per saldo minder verdienen en dus ook minder kunnen kopen.
Oh hou op. Dat is echt onzin.

En je had het eerder over sparen, maar je kan niet tegen de stijging van de huizen opsparen. En zeker starters niet.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Dat het voor jonge starters lastig momenteel geloof ik meteen. Maar de aanname dat iedereen die wel een huis heeft, dús een ton van zijn ouders heeft gekregen is ook wat irritant.
Ik lees ook een hoop (half)dertigers, die vinden dat de wereld onmogelijk is voor ze. Maar diezelfde mensen vonden het belachelijk toen ik op mijn 24e een huis kocht (alleen). Zo jong jezelf al vastleggen, strop om je nek, prijzen konden alleen maar kelderen, ik heb het allemaal voorbij horen komen. Tja, dan kun je nu wel heel boos worden dat het zo lastig is, maar eerder durfde je de stap niet te nemen.
(Dit geldt natuurlijk lang niet voor iedereen, ik heb het over die specifieke groep).
Alle reacties Link kopieren
Het is in de huidige markt gewoon een kwestie van geluk. Heb je overwaarde? Zak met geld? Dan heb je meer kans. En misschien de gunfactor? Het is voor starters zonder te verkopen woning gewoon moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Voor ons; wij werken retehard ;-) maar dat is niet de reden waarom wij ons huis konden kopen. Ik denk zelfs dat wij minder verdienen dan veel andere stellen.
Wij hebben 'gewoon' geluk gehad om in de crisis een nieuwbouwhuis te bouwen. Dus zo'n beetje alles tegen kostprijs. Aan een goede baan komen als net afgestudeerde was toen overigens juist niet zo gemakkelijk. Dus het voelde alsnog als heel veel die hypotheek. En de rente was op z'n hoogst toen.
Nu is dat met zoveel overwaarde verkocht dat we dat in een nieuw huis konden stoppen.
Maandlasten zijn hetzelfde, we beginnen wel weer van vooraf aan, maar als middendertigers heel prima wat ons betreft.
En we hebben nu ook (veel) meer grond als onderpand.

Niks niet van pa en ma gehad. Wel redelijk gespaard en tevreden met weinig. En dus vooral een flinke dosis geluk op dit gebied.
.
En los van alle discussie over de herkomst van je vermogen: de huizenmarkt is op dit moment bizar. Bijbouwen is volgens mij de enige maatregel die zou kunnen helpen. De maatregelen die genomen zijn, waaronder het jubelton en overdrachtsbelasting voor 1e huis voor mensen onder de 35, hebben alleen maar tot een gigantische prijsstijging geleid. Dat soort overheidsbemoeienis helpt dus niet. Maar bijbouwen, dát gaat wel helpen. Mits een hoog percentage van de nieuwbouw ook daadwerkelijk bedoeld wordt voor inkomens tot (bijvoorbeeld) 1,5 à 2x modaal.
Alle reacties Link kopieren
Bijbouwen, ja. Maar ook anders bouwen. Meer levensloopbestendige woningen. Appartementen, helemaal prima maar dan wel met een balkon/buitenruimte dat iets groter is dan 1m2 zodat je er nog wat aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
26-05-2021 15:43
Oh hou op. Dat is echt onzin.

En je had het eerder over sparen, maar je kan niet tegen de stijging van de huizen opsparen. En zeker starters niet.
Terwijl hun huur (niet iedereen heeft de luxe om bij hun ouders te blijven wonen) wel door stijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook 24 toen ik een huis kocht. Op 1 salaris. Ik was al samen met man maar die had nog niet zolang een baan dat het mee mocht tellen voor hypotheek.

Mensen om ons heen deden ook soms lullig. Alsof we direct in de shit zouden komen omdat we jong waren.
Lady_Day schreef:
26-05-2021 16:49
Bijbouwen, ja. Maar ook anders bouwen. Meer levensloopbestendige woningen. Appartementen, helemaal prima maar dan wel met een balkon/buitenruimte dat iets groter is dan 1m2 zodat je er nog wat aan hebt.
Helemaal mee eens. Voor alle doelgroepen die zouden moeten kunnen instromen of doorstromen moeten voor de doelgroep betaalbare mogelijkheden komen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
26-05-2021 16:49
Bijbouwen, ja. Maar ook anders bouwen. Meer levensloopbestendige woningen. Appartementen, helemaal prima maar dan wel met een balkon/buitenruimte dat iets groter is dan 1m2 zodat je er nog wat aan hebt.
Eens. In Amsterdam is er met IJburg een enorm stadsdeel simpelweg bijgebouwd de laatste 20 jaar. Gericht op ‘de stad maar toch buiten, water, enz enz.’. En wat bouwen ze? Meer dan 80% huizen zonder buitenruimte, of alleen een inpandig balkon van 1 stoel groot. Kijk, dat je in de binnenstad van Amsterdam niet ineens even overal leuke balkonnetjes creeert snapt iedereen, maar waarom bij nieuwbouw ook bijna niks?
En waarom de overheid toch blijft denken dat als ze maar zorgen dat starters meer geld hebben, de prijzen wel zullen dalen ontgaat me volledig. Nogal logisch dat als je de financiële ruimte groter maakt, de prijzen alleen maar meer gaan stijgen.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
26-05-2021 15:32
Zo bedoelde ik het ook. Er werd alleen maar opties gegeven als beleggen, hard sparen en een schenking krijgen. Ik wilde aangeven dat er nog een andere optie was.

En ik schrijf 'wij' maar alleen kan ik het ook. En het is ook bekend dat de generatie van nu minder hard wil werken. Ze hechten meer belang aan een goede work-life balance, en dat is hun goed recht alleen dan zal je per saldo minder verdienen en dus ook minder kunnen kopen.
Ja, die optie hard werken is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik hem niet heb opgeschreven inderdaad.
Dus.

Ik las inderdaad ook een artiekl over de gewenste work-life balance van generatie millennials en Z, en ik behoor daar ook toe, toch werk ik hard al vanaf mijn 15e maargoed, wat is hard werken, en wat is een veeleisend leven leiden? Elke generatie heeft zijn eigen issues en moeilijkheden.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
26-05-2021 17:41
Eens. In Amsterdam is er met IJburg een enorm stadsdeel simpelweg bijgebouwd de laatste 20 jaar. Gericht op ‘de stad maar toch buiten, water, enz enz.’. En wat bouwen ze? Meer dan 80% huizen zonder buitenruimte, of alleen een inpandig balkon van 1 stoel groot. Kijk, dat je in de binnenstad van Amsterdam niet ineens even overal leuke balkonnetjes creeert snapt iedereen, maar waarom bij nieuwbouw ook bijna niks?
En waarom de overheid toch blijft denken dat als ze maar zorgen dat starters meer geld hebben, de prijzen wel zullen dalen ontgaat me volledig. Nogal logisch dat als je de financiële ruimte groter maakt, de prijzen alleen maar meer gaan stijgen.
Niet te geloven inderdaad. En zeker in het afgelopen jaar is wel gebleken dat een beetje buitenruimte echt heel erg prettig is.

Mijn bejaarde moeder woont in een groot vrijstaand huis met grote tuin. Ze kan het onderhoud nauwelijks nog aan en is op zoek naar een nieuwere, kleinere woning, liefst gelijkvloers. Bungalowtjes worden sowieso nog nauwelijks gebouwd maar alle appartementen die we zien hebben echt een vreselijk klein balkonnetje of zelfs helemaal niets. En het is niet zo dat ze naar het goedkoopste van het goedkoopste zit te zoeken. Wel heel veel nieuwbouw maar of het zijn megagrote huizen of het zijn appartementen met bijna geen buitenruimte. Dus ja, die blijft dan toch maar zitten waar ze zit, net als al haar buren. Allemaal oude mensen in die wijk in huizen die perfect zouden zijn voor gezinnen.
Alle reacties Link kopieren
Dreuzel84 schreef:
26-05-2021 17:01
Ik was ook 24 toen ik een huis kocht. Op 1 salaris. Ik was al samen met man maar die had nog niet zolang een baan dat het mee mocht tellen voor hypotheek.

Mensen om ons heen deden ook soms lullig. Alsof we direct in de shit zouden komen omdat we jong waren.
Aan je naam te zien was dat waarschijnlijk in 2008. Dat is dan toch heel anders? Heel andere prijzen dan nu.

Dat mensen zo reageerden is natuurlijk echt niet leuk. Ze mochten je wel feliciteren.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Lady-Day dat zie ik om ons heen ook: (stok)oude echtparen of idd weduwes/n in een (grote) gezinswoning of vrijstaand, met flinke tuin, en amper iets passenders beschikbaar. Daarbij zijn die gezinswoningen voor veel gezinnen simpelweg niet te betalen momenteel.
Heel toevallig zag ik dat 1 van onze overburen het huis vandaag op funda heeft gezet, voor een vrij schappelijke prijs en leuk huis ook, moet wel nog vanalles aan gebeuren maar is ongetwijfeld snel verkocht. Dus wij hopen op binnenkort wat meer verjonging in de straat, zou leuk zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven