Hoeveel spaargeld na uit huis gaan?

22-11-2007 15:36 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,



Ik ben aan het sparen om op mezelf te gaan, maar ik vraag me al een tijdje af wat nou een redelijk bedrag is aan spaargeld om op jezelf mee te gaan (of je nou gaat huren of kopen).



Ik wil naast geld voor inboedel, uitzet, schilderen, vloer leggen enz ook geld opzij leggen voor onvoorziene kosten als ik op mezelf zit zoals autokosten, extra energiekosten



Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie uit huis gingen of in ieders geval een huis gingen kopen of huren?



Ik zat zelf te denken om ongeveer tot in ieders geval ¤ 14.000 te gaan sparen. Dat betekent dat ik nog ¤ 5.000 moet sparen, maar ik wil pas over een jaartje uit huis, dus dat denk ik wel te gaan redden op zich. Ik ben nu single en ik ga er maar vanuit dat ik alleen ga wonen.



Thanx :)
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet iedereen eerst op zichzelf wonen?

Ik ben een nakomeling,mijn school was op 10 minuten fietsafstand en mijn werk op 15 minuten,dan ga ik toch niet een kamertje elders huren van 10 m2 waar ik keuken en badkamer moet delen terwijl mijn ouders thuis 6 lege slaapkamers hadden.

Bovendien vonden mijn ouders het maar wat gezellig met de jongste in huis en ik vermaakte me ook prima thuis.Ik ben pas met 23 jaar uit huis gegaan toen ik ging samenwonen.
Elle, ik snap jouw eerste zin niet. Wat bedoel je met ' eerst'? Eerst voor wat? Ik neem aan dat jij niet meer thuis woont, dus op een gegeven moment ben jij toch ook op jezelf gaan wonen?
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje,ik ben gelijk gaan samenwonen,heb niet eerst alleen op mezelf gewoond.
Ah, zo bedoelde je.
Ben gaan samenwonen met een aantal studenten/vriendinnen in studentenhuis. Niets gespaard. De koelkast, wasmachine e.d. stonden er al. De rest (keukenspullen etc.) allemaal 2e hands of gekregen van familie.

We hadden eigenlijk niets, maar 't was bere-gezellig.

Alleen vloerbedekking/gordijnen van ouders gekregen.



Nu heb ik nog steeds het 'bestek' van toen, nostalgie!
Alle reacties Link kopieren
En wat men zegt over pamperen.

Toevallig hadden we het er vorige week nog over.Ouders van een vriendje hadden gezegt dat hij tot zijn 23ste thuis mocht blijven wonen maar dan moest hij op zichzelf.Mijn oudste zoon kwam daar gelijk thuis mee aanzetten dat die ouders dat gezegt hadden,vond hij echt niet kunnen,dat zeg je toch niet tegen je kind:-)

Ach hij mag van ons met zijn hele gezin bij ons blijven wonen,we bouwen wel een stuk bij het huis aan,maar nee dat wilde hij ook weer niet,dan ging hij wel in een eigen huis :-)
Alle reacties Link kopieren
dat je als je op je 23e al jaren een relatie hebt niet eerst echt op jezelf gaat wonen snap ik. maar er zijn ook heel veel mensen van die leeftijd nog vrijgezel en ik neem niet aan dat er mensen zijn die tot hun 30e ofzo bij hun ouders blijven zitten.

ik heb er zelf voor gekozen om niet op kamers te gaan, mocht wel van ouders en zij zouden ook het grootste deel betalen. maar ik ben tijdens studie, studeer in juni af, gewoon thuis blijven wonen. logisch dat je op deze manier meer kan sparen voor het moment dat je je eerste eigen huisje krijgt.

ik vind het zelf ook niet erg raar om enig comfort te willen als je op jezelf gaat wonen.
Maar er zijn ook mensen die vanuit huis direct gaan samenwonen omdat ze niet alleen kunnen zijn, en dat lijkt me niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook net is wat je van huis uit gewend bent.Heb altijd in een vrijstaand huis gewoond met meer dan genoeg ruimte voor mezelf.

Ik kan echt niet aarden op een kamer van 10 m2 of een flat met overal buren rondom dan was ik echt liever tot mijn dertigste thuis gebleven.Ben van huis uit nou eenmaal verwend:-)

Maar kan ook wel begrijpen dat sommigen graag op zichzelf wonen met 18 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik had toen 10.000 gulden. Allemaal opgegaan tijdens studententijd en een lange vakantie in Japan... ;-)
.
fleurtje schreef op 23 november 2007 @ 13:17:

Maar er zijn ook mensen die vanuit huis direct gaan samenwonen omdat ze niet alleen kunnen zijn, en dat lijkt me niet gezond.






:-O

Ik ben ook vanuit huis direct gaan samenwonen!



(Ben jij trouwens al 32??? Dan wordt je inderdaad oud X-D )



Gespaard; 1500 euro, maar had daarnaast al een bankstel (nieuw) en een bijna helemaal nieuwe uitzet (linnengoed, servies etc bedenk het maar).
Hé SS, ik heb het over mensen die meteen gaan samenwonen omdat ze niet alleen kunnen zijn. Die mensen zijn er. En dat lijkt me echt vreselijk. Vreselijk moeilijk vooral.



Jahaaaaa, 32. Heule andere generatie dan jij. Dus.



Maar jij hebt dus al vanaf je dertiende voor je uitzet zitten sparen? Elke kerst een paar handdoeken gevraagd uit de 'True Romance-serie' van Vögeler? Heeft de hele familie Arimiles en Freebees voor je gespaard zodat je eind vorig jaar eindelijk die föhn kon kopen? Bofkont jij!



Nu moet ik even niet zo misselijk doen, want ik spaar zelf DE-punten. Vorige maand had ik er 8000. Nu heb ik dus de Oilily-taartschaal. Zo.



;-)
Whahahahah ja inderdaad X-D Altijd handdoekjes vragen met verjaardagen enzo ;-] Maar schaf het allemaal maar eens in 1 keer aan, da's veul geld hoor!





Enneuh andere generatie valt best mee hoor, ben ook al bijna 27 8-P
Ik had wel geld gespaard, maar het kwam werkelijk niet in m'n hoofd op om het aan inboedel te besteden. Zonde!

Alles tweedehands krijgertjes of van de kringloopwinkel. En eerlijk gezegd zit ik nog steeds op de bank en stoelen van m'n tante en eet ik van de tweedehands borden. De versleten handdoeken die ik een jaar of twintig geleden heb georven heb ik nu pas met de verhuizing weggegooid.

Het is inderdaad een generatiekloof denk ik. Toen ik uit huis ging, was er niemand die nieuwe meubels kocht, of dat belangrijk vond.
Alle reacties Link kopieren
Het servies wat ik heb is ouder dan ikzelf ;-) En zo nog wel wat spullen. Mijn ouders/familie vonden het wel fijn dat ze dat eindelijk kwijt konden haha. Veel dingen gaan de hele familie door hier zo ook de babyuitzet en zo. En weggooien is zonde (die houding is soms wel een beetje te sterk in mijn familie haha) al dunt het in de loop der tijd wel uit. Ach zo blijt er altijd wat te wensen over. Vind het meeste ook zo duf om te kopen. Koop ik liever een fotocamera of ander gadget als ik wat geld heb, zo ben ik dan weer wel :-P
Einstein; het bankstel was ook het enige wat wij(ik) nieuw had gekocht hoor! Zo hebben we de wasmachine, salontafel en wat kleine meubeltjes van zijn oma gekregen (zij was net overleden). Toen mijn oma naar een verzorgingtehuis ging in dezelfde tijd, kregen we van haar een 2 persoonsbed met alles erbij qua matrassen/linnengoed, nachtkastjes en een grote linnenkast. Daarnaast nog de eethoek, met 8 persoonstafel. Alles hebben we nog, behalve de wasmachine die is al overleden. We hebben wel zelf een nieuw bed gekocht (van 190 bij 130 naar 2 bij 180, wát een luxe! X-D ) en dan wat nieuwe spullen zoals een mooie tv/wandkast, fauteuils etc. Maar dan spreek ik ook over 5 jaar tijd he.
SS, heb je een tv-meubel??? Dat is zooooooo 1963 ;-)



Toen ik op kamers ging, had ik geen bank. gaf niks, want dat had toch niet gepast. Eenpersoonsbed van mijn kamer thuis, boekenkast ook.

In de loop der jaren (tien om precies te zijn), zijn daar een hoogslaper, bank, kledingkast en zes boekenkasten bij gekomen. Bank en hoogslaper zijn ook alweer weg (wil iemand nog de Trömso hoogslaper van ikea kopen? :-) ).



Op het moment dat ik op kamers ging, had ik ook helemaal niet de behoefte om allerlei nieuwe spullen te komen. Wat ik al eerder zei: niemand deed dat toen.
Hahaha Fleurtje: ja! Maar we hebben een héle hippe hoor! 8-P



Enneuh het maakt natuurlijk wel uit wáár je inderdaad gaat wonen, Jij bijvoorbeeld op kamers, ik in een 3 kamerflat.
Klopt, dan heb je ook meer ruimte om je zooi te stallen. Maar toch.... Denk dat ik ook dán niet veel nieuws had gekocht. Toen ik na vier jaar groter ging wonen, heb ik ook geen nieuwe dingen gekocht. Heb mijn hoogslaper gehouden (wil er nou iemand een Trömso hoogslaper van Ikeaaaaaa?), en mijn bank bleef ook. Enige wat ik direct kocht, waren een paar boekenkasten.



Nu woon ik weer groter, maar nu woon ik bij mijn vriend. De meeste grote dingen stonden er al, we hebben alleen samen een nieuw bed gekocht. Oh ja, en een babykamer.
Hahaha dat hadden wij ook toen we hierheen gingen hoor, alleen de babyzooi nieuw en wat boekenkasten X-D Hoewel; veel babyspullen ook wel weer gekregen, namelijk commode en bedje waren nog van mij/broer van huis uit. En veel hebben we gekregen van mijn oom en tante die een doodgeboren kindje hadden, een paar jaar geleden. Maar nooit gebruikt dus. Oja en nadat baby er was hebben we een vaatwasser aangeschaft ;-]
Alle reacties Link kopieren
Ik had geen cent en moest mijn collegeld nog betalen. Dus zo'n -2000 gulden, denk ik. En heel veel tweedehands spulletjes. Het interesseerde me niets, wat kan mij die inrichting nou schelen? Ik wilde gewoon heel heel HEEL erg graag het huis uit en op mezelf wonen. Liever lekker op mezelf zonder geld en op oude dingen dan in het ouderlijk huis. En mensen die dat niet hebben meegemaakt hebben echt wat gemist, het was de tijd van mijn leven.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Ik vind het zo níet passen: een volledig nieuw ingericht huis op je 20e. Dat is zooooooooooo Volendams ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook allebei geen cent toen we samen gingen wonen, zaten zelfs nog op school, hihi, vriend was wel bijna klaar, dus kon gaan verdienen, anders hadden we de huur nu ook niet kunnen betalen.

Maar ons huisje is wel helemaal ingericht, zijn maanden van te voren gaan scharrelen op marktplaats en als we wat leuks zagen kochten we het en sloegen het op mij schoonma. We hebben dan ook alles tweedehands, of tenminste; bankstel, eethoek, salontafel, kasten, tvmeubel, aquarium bijv.

Het bed had mijn vriend al, het servies hebben we gekregen. Toen we de sleutel kregen moesten we alleen nog behang, verf en vloerbedekking kopen en dat hebben we voor een prikkie gedaan. Met verf kan je zoveel, mijn vriend is creatief en heeft mooie dingen geverfd waardoor iedereen daarnaar kijkt en het helemaal niet opvalt dat de meubels tweedehands zijn. We staan er nog van te kijken dat we een heel leuk huis hebben voor zo weinig geld.
fleurtje schreef op 23 november 2007 @ 16:16:

Ik vind het zo níet passen: een volledig nieuw ingericht huis op je 20e. Dat is zooooooooooo Volendams ;-)
X-D
Jemig, ik ben óók al 32 en begonnen met 'niets'. Ik had echt geen spaargeld toen ik op kamers ging, waarom zou ik? Ik vond het geweldig om het huis uit te gaan en te gaan studeren.



'Afdankertjes' (het klinkt zo ondankbaar), overbodige spullen van familieleden, rommelmarkten afstruinen; allemaal veel te leuk. Leuker in ieder geval dan wéér zo'n Ikea-inrichting.



Misschien is het inderdaad een generatieconflict. Misschien is het wel heel veilig om alles compleet en 'klaar' te hebben. Om net als de rest te zijn.....



Enfin, de meeste spullen die we hier hebben komen van de rommelmarkt, marktplaats, via via en dergelijke. Alleen de boekenkasten zijn nieuw en de babykamer is gesponsord door mijn schoonvader.



Sparen? Euhm.... net als Fleurtje de DE-bonnen. Heb dus ook de Oilily taartschaal.... X-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven