Hoeveel spaargeld na uit huis gaan?

22-11-2007 15:36 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,



Ik ben aan het sparen om op mezelf te gaan, maar ik vraag me al een tijdje af wat nou een redelijk bedrag is aan spaargeld om op jezelf mee te gaan (of je nou gaat huren of kopen).



Ik wil naast geld voor inboedel, uitzet, schilderen, vloer leggen enz ook geld opzij leggen voor onvoorziene kosten als ik op mezelf zit zoals autokosten, extra energiekosten



Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie uit huis gingen of in ieders geval een huis gingen kopen of huren?



Ik zat zelf te denken om ongeveer tot in ieders geval ¤ 14.000 te gaan sparen. Dat betekent dat ik nog ¤ 5.000 moet sparen, maar ik wil pas over een jaartje uit huis, dus dat denk ik wel te gaan redden op zich. Ik ben nu single en ik ga er maar vanuit dat ik alleen ga wonen.



Thanx :)
Alle reacties Link kopieren
hee labyrinth, ik ben pas 28 en ik vond het heeeeerlijk al die oude spulletjes van her en der om daar iets moois van te maken tijdens mijn studententijd. Nog steeds zoek ik marktplaats af voor mooie, leuke spullen en heb ik een set Gispenstoelen (6 stuks) voor ¤ 100 per stuk gekocht via via. ik vind het dan ook leuker om op die manier aan spullen te komen, dan dat je in een showroom van de ikea of leenbakker woont.
Alle reacties Link kopieren
fleurtje schreef op 23 november 2007 @ 16:16:

Ik vind het zo níet passen: een volledig nieuw ingericht huis op je 20e. Dat is zooooooooooo Volendams ;-)




:rofl:

Ja, dat is het helemaal!



Maar waarschijnlijk is er ook een verschil tussen studenten en de mensen die direct gaan samenwonen en/of werken?

Ik ging alleen met de studenten om en kende die tweede groep niet, ga er maar vanuit dat zij ook heul vroeger al bestonden. Inclusief uitzet en trouwen enzo?

Al zijn er nu ook al studenten die een woning/appartement willen en geen sneu kamertje. Dan blijven ze inderdaad liever thuis wonen 8-P
Alle reacties Link kopieren
Hey!!



Het lijkt me toch wel makkelijk om minimaal 20.000 euro te hebben (voor inrichting en onvoorzien), heb zelf nog wat meer, maar tis toch wel handig als er wat kapot gaat of je als in het begin niet met geld kan omgaan.



Zeker als je gaat kopen lijkt het me belangrijk om 30.000 te hebben zodat je ook kosten koper zelf kunt betalen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt compleet flabbergasted. 30.000 euro sparen!?! Ik heb geen kinderen, maar ik denk dat ik toch wel vreemd zou staan te kijken als mijn kind zoveel geld zou verdienen dat het 20 of 30.000 euro kon sparen en dan gewoon zou verwachten dat ik wel het eten en de verwarming enzo gewoon compleet blijf betalen. Ik weet niet, maar dat voelt een beetje uitvreterig. Natuurlijk is het goed (en zelfs verplicht, geloof ik) dat ouders hun studerende kinderen steuen, maar du moment dat het niet meer noodzakelijk was (dus toen ik ging werken) ben ik onafhankelijk geworden van mijn ouders.



Maar ja, dat betekent dus wel dat ik 4 jaar lang iedere maand 400 gulden van mijn ouders heb gekregen, dus dat ik ook wel 48*180 , ongeveer 8700 euro. En toch, ik vind het echt anders als je jezelf al KAN onderhouden. DOE dat dan ook, denk ik dan!
Alle reacties Link kopieren
Beste Countessa,



Ik heb ook een gedeelte van mijn ouders gekregen (10.000), omdat ik een duale opleiding doe, hebben mijn ouders nooit mijn studie hebben hoeven te betalen, en verder als ik kostgeld zou hebben moeten betalen, zou ik per direct het huis uit zijn gegaan..sorry hoor, maar ik vind het niet normaal dat veel kinderen kost geld moeten betalen
Eens met Countessa. Zéker als je je studie af hebt, fulltime werkt en dús een inkomen hebt, vind ik dat je best bij kunt dragen. Tenzij papa en mama natuurlijk zelf genoeg geld hebben en graag voor hotelletje spelen.

Ik heb zelf mijn studie betaalt, mijn zorgverzekering en wat ik allemaal wilde kopen (uitgaan, kleren, etc) dus in die zin heb ik in elk geval nooit van mijn ouders geprofiteerd. Het kón ook niet, maar ik heb het ook nooit gemist ofzo hoor, geld krijgen van mijn ouders.
Elena2007 schreef op 26 november 2007 @ 11:31:

,



Ik heb ook een gedeelte van mijn ouders gekregen (10.000), omdat ik een duale opleiding doe, hebben mijn ouders nooit mijn studie hebben hoeven te betalen, en verder als ik kostgeld zou hebben moeten betalen, zou ik per direct het huis uit zijn gegaan..sorry hoor, maar ik vind het niet normaal dat veel kinderen kost geld moeten betalen
Jeetje! Ik zou me doodschamen als ik in die situatie GEEN kostgeld aan mijn ouders zou betalen. In feite spaar je dus over de rug van je ouders heen?
Alle reacties Link kopieren
ik vind het niet normaal dat je zegt dat wanneer je wel kostgeld had moeten betalen dat je dan per direct het huis was uitgegaan. Ik vind het heel normaal dat wanneer je een goedbetaalde baan hebt je je ouders betaald voor het eten wat iedere dag netjes op je bord ligt.
mmmm ik ga een huis kopen en voor 6000 euro richt ik t helemaal nieuw in heb ik al bedacht hahahaha 14000 is toch veel te veel voor de eerste keer joh gaat lekke rop vakantie
Alle reacties Link kopieren
Nou niet echt over de rug van mijn ouders...die hebben geen extra geld nodig....krijg af en toe nog wel eens een donatie =D....ik heb geluk gehad....mijn ouders hebben het zich vrij breed, maar ik ken eigenlijk niemand die kostgeld hoeft te betalen...kan aan mij liggen hoor
Hartstikke fijn voor jou natuurlijk dat het zo kan, maar zou je niet liever de eer aan jezelf houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik had niks. Heb ook nooit gespaard toen ik jong was.

Toen ik voor de eerste keer uit huis ging, ging ik samenwonen op een studiootje. Daar kon niet veel in dus we hadden ook maar weinig nodig. Pannen etc gekregen, bank van iemand gekregen, op die manier.

Later ben ik weer thuis gaan wonen en daarna weer gaan samenwonen. Had ik weer niks. Toen naar een groter huis gegaan, met een geërfd bedragje van mijn opa een deel van de inrichting en het schilderwerk etc gekocht/gedaan. Relatie ging uit en ik nam twee huisgenoten. Die richtten hun eigen slaapkamer natuurlijk in en brachten ook wat zaken mee.

Later met andere vriend in diens huis samengewoond; hij woonde daar dus al, dus ik hoefde niet veel mee te brengen. Ik studeerde nog dus had echt geen geld. Later was ik beginnend ondernemer en had eerst geen geld en daarna een schuld.

Toen ook die relatie uitging stond ik er voor het eerst echt alleen voor, huurde een maisonette. Zonder een cent te makken. Gelukkig keerde het tij toen vrij snel voor mij en ging ik veel verdienen. Maar ik heb nooit veel geïnvesteerd in meubels etc. Ik sliep op een matras op de grond en had een kledingkast, meegekregen van mijn ex. In de huiskamer stond een gekregen salontafel en twee gekregen oude banken met grand foulards erover. En een tafel om de pc op te zetten, plus een kleine tafel met twee stoelen om aan te eten. Dat was het en dat ging prima.

Toen nieuwe vriend en verhuisd naar een grotere woning, daar hebben we wel wat ingestoken. Want inmiddels had ik een flink bedragje en man verkocht zijn eigen huis met dikke winst. Mooie houten vloer, nieuwe gordijnen, nieuwe bank, nieuwe eettafel en stoelen, laminaatvloeren boven etc. En heel veel verf. En een auto. En later een baby-uitzet. Maar ook een bruiloft!

Daarna kochten we een huis. Namen wel veel mee uit het vorige huis, maar er moest veel gebeuren en veel gekocht. Dus nu is het spaargeld aardig geslonken!

Dus ach, het kan allemaal. Ik weet hoe het is om flink minder dan niks te hebben en ook om veel te hebben. Uiteindelijk lukt het allemaal gewoon wel.

Maar als je geld achter de hand hebt om als het nodig is een andere auto (tweedehands) te kopen en een wasmachine kunt vervangen, en dan nog een klein buffertje, dan zit je al heel goed, toch?

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
ik had bijna 9000 euro gespaard, vervolgens getrouwd met een man die 15000 schuld had, dus dat was ook in een klap weg, we zijn gaan samen wonen in een gekocht flatje, en zijn nu na 3 jaar weer verhuisd, en voorlopig blijven we lekker waar we zitten.

hadden we in ons eerste huis alles nieuw en luxe, zitten we nu met tweede hands en krijgertjes, en weet je wat: ik heb mij nog nooit ergens zo thuis gevoeld als in dit huis!!!



heb ik van uit huis dus mee gekregen, alles nieuw spik en span showroom idee, mijn moeder vernieuwde het interieur elke 5 jaar en elke keer werd t strakker, netter, mooier beter en vooral duurder! zelfs toen ze geheel het geld er niet voor hadden....



nu ben ik tijdelijk werkeloos, maar zodra ik weer werken kan gaan we onze lening aflossen, en weer sparen, voor een auto, een nieuw bed of nou ja al naar gelang wat we nodig hebben, maar mijzelf er voor in de schulden steken zoals de eerste keer... nooit meer!!! (enne dan ben ik 24 dus inderdaad de pamper generatie :D)
Alle reacties Link kopieren
Alles wat je spaart is mooi meegenomen, je hoeft niet alles in je huisje te stoppen. Het is altijd makkelijk om je hypotheek te betalen of je huur.

Er kunnen altijd onverwachtse dingen gebeuren, wat niet goed uitkomt!



Tip: Ikea. Ik heb veel spullen daar gekocht wat ik echt leuk vond en niet duur is.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip: marktplaats! Letterlijk alles kun je er vinden en wat is er mis met tweedehands? Ik heb er zaterdag weer vanalles door aangeschaft: leuk sint-cadeau voor de kinderen, twee prachtige kinderbedden én een paar laarsjes voor mezelf. Kosten: 196,00 euro. De bedden waren wat ik zocht en eigenlijk al nieuw had willen bestellen. Die kostten samen 160 euro, besparing 575 euro. Tel uit je winst.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom even de generatiekloof overbruggen... X-D



Ik ben nu 24 en toen ik op mijn 19e op kamers ging had ik net genoeg geld om de borg, de eerste maand huur, een paar Ikea- en kringloopmeubels en verf te betalen. Ik heb vijf jaar in een piepklein kamertje gewoond, waarvan de eerste paar jaar zonder tv, en ik heb me geen moment tekort gedaan gevoeld. Ik was allang blij dat ik een kamer had :) Nu studeer ik een semester in het buitenland en heb ik mijn kamer opgezegd, omdat ik zo zoetjes aan wel graag naar iets groters wil (zeg maar liever 20 dan 10m2 X-D). Totdat ik dat heb gevonden, ga ik weer eventjes bij mijn ouders wonen en ik ga hen gewoon kostgeld betalen, ook al moet dat uit de studiefinanciering - juist omdat ik nu weet wat levensonderhoud kost en zij niet veel geld hebben. Als ik daarna weer op mezelf ga, wil ik er wel graag wat moois van maken binnen mijn middelen, maar die investering zal waarschijnlijk beperkt blijven tot een tweepersoonsbedbank, een paar eettafelstoelen en verf, gordijnen en laminaat. De rest komt in de loop van de tijd vanzelf.
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Alle reacties Link kopieren
female20 schreef op 22 november 2007 @ 16:06:

Dus bijna iedereen tot nu toe had (praktisch) niks! Das knap... Voor diegene die op kamers gingen begrijp ik het wel, dan heb je niet veel nodig.



Als ik uit huis ga, wil ik het toch wel graag in 1 x goed doen. Niet dat ik dure meubels nodig heb, maar wel gewoon Ikea-meubels of goede tweede handse. Een wasmachine, droger, magnetron, tweede tv voor op de slaapkamer en eventueel een koelkast indien nodig.
Dat heb ik allemaal kunnen kopen, gewoon zonder spaargeld, maar gewoon van mijn inkomsten. Voor dat rijtje hoef je echt niet perse te sparen.
Alle reacties Link kopieren
En marktplaats staan vaak ook nieuwe dingen op, ongebruikt.



Ikea is ook ideaal. Basisdingen simpel houden en op naar de woonboulevard om het op te leuken met niet al te dure accesoires. Maar ipv woonboulevard kun je ook naar de blokker of intratuin. Nog goedkoper ook!



2e hands oudere meubels wit verven en dan met leuke gekleurde accesoires een modern tintje geven.



Beetje crea bea en je interieurtje heb je zo voor nop bij elkaar! Zonder dat het er uit hoeft te zien als een bij elkaar geraapt zooitje.



(Niet dat daar wat mis mee is, want een begin is een begin)



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Moet ff slikken bij de openingspost en sommige reacties....10.000 euro sparen??!!!! Niet dat ik het afkeur hoor, absoluut niet, het is dat ik zo slecht kan sparen. Kleingeld lukt nog wel, dat gooi ik telkens in een pot dat ik na een tijdje bij de bank inlever (hop, weer 5 tientjes erbij).



Heb net een mooie huurwoning toegewezen gekregen en ik heb niks gespaard. Ben groot fan van de kringloopzaken waar ik dingen heb gehaald die er nog heel goed uitzagen. Ok, er staat veel troep, maar het is een kwestie van goed sneupen.



Verder vind ik het ook wel z'n charme hebben om de boel bijeen te rapen. Moet zeggen dat mijn interieur er best stijlvol uitziet en geen bijeengeraapt zooitje (wat het in feite wel is).
Alle reacties Link kopieren
Ja, je kunt er van maken wat je wilt, als je daar aanleg voor hebt.

Ik zie de laatste tijd heel veel huizen van binnen (vanwege al dat 'marktplaatsen', haha) en zie eigenlijk nooit een mooi interieur. In mijn ogen dan. Het is allemaal doorsnee, standaard, of vreselijk oubollig.

En al dat blankhout, daar word ik zo moe van. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk.

In elk geval garanderen nieuwe en/of dure meubels volgens mijn dus géén stijlvol huis.

xx lisa.
Haha, het moet inderdaad een generatiekloof zijn!



Ik ging op mijn 18e het huis uit zonder noemenswaardig spaargeld. Alles wat ik had, was tweedehands. Ik was dolgelukkig met mijn eigen plekje! Ik werkte naast mijn studie (heb ook nooit geleend), maar dat geld stopte ik niet in meubels of ander bezit. Nee, ik ging lekker elke zomer een maand reizen en door het jaar heen ook nog wel weekendjes naar het buitenland. En stappen natuurlijk :)



In mijn ogen zijn de jaren tussen 18 en pakweg 24 bedoeld om ervaringen op te doen en geen bezittingen!



Na mijn studie ben ik eerst in een appartementje gaan wonen waar ik de badkamer nog moest delen. Wel geweldige huisgenoten gehad met wie ik ongelooflijk veel lol heb gehad en heel veel gedeeld. Daarna een paar jaar in een flatje van de woningbouw, groot genoeg en met een lage huur. Ik wilde me nog niet vastleggen op een koophuis, verdiende nog niet superveel en wilde niet elk dubbeltje hoeven omdraaien. En ik wilde mijn mogelijkheden nog even openhouden. Af en toe kocht ik wat nieuwe meubelen, dat is toch veel leuker dan alles in één keer kopen aan het begin van je zelfstandige leven?



Nu ik 34 ben, woon ik met mijn vriend in een geweldig koophuis op een superlokatie. Kijk op alle fasen met heel veel plezier terug :)



Maar goed, ieder zijn meug!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 7 jaar geleden het huis uit gegaan en rechtstreeks getrouwd en in een kleine koopwoning gaan wonen. Wij studeerden allebei nog, maar werkten daarnaast de avonden en weekenden. We hadden samen ongeveer 15000 gulden gespaard. Daarvan ging 10.000 gulden op aan de inrichting en aankleding van ons huis (we hadden echt helemaal geen spullen, nog geen bestek of glazen of zo). Van de rest hebben we onder anderen de bruiloft betaald en 2 maanden geleefd, toen mijn man zonder werk kwam te zitten, direct na onze trouwdag.



Ik heb zelf trouwens echt helemaal niks met tweedehands meubels. Wij hadden goedkope spullen van Ikea en Leen Bakker enzo, maar dan vond ik altijd nog fijner dan tweedehands. Was trouwens nog wel in de pre-marktplaats-tijd, dus het was ook wat moeilijk om leuke 2ehandsmeubels te vinden. Nu koop ik soms wel wat via marktplaats. Maar ik kan me dus heel goed voorstellen dat TO ook liever gelijk haar eigen mooie nieuwe spulletjes wil kopen en als zij dat bij elkaar kan sparen is dat toch ook prima?
..
Alle reacties Link kopieren
Hoi.



Ik heb veel van mijn uitzet bij elkaar gespaard door dingen over te nemen van mensen. Ik heb verschillende mensen gehad die zijn gaan samenwonen (en 1 uitzet over hadden) en door het overlijden van mensen. Daarnaast houden mijn ouders er ook rekening mee. Zo krijg ik de wasmachine van mijn vader als ik straks ga samenwonen. Hij wil graag een nieuwe en wacht daarmee totdat ik een huisje heb gevonden (binnen nu en een 6mnd). Daarnaast heb ik ook veel dingen gevraagd voor sinterklaas en mijn verjaardag (weet anders nooit iets te bedenken). Bij het op kamers gaan heb ik denk ik 1000euro uitgegeven en dan voornamelijk aan een tv en dvdset. Ik wilde dit goed kopen, omdat ik dat ook mee wilde nemen naar mijn huisje. De rest heb ik gedaan via marktplaats en tweedehands spullen die ik al had.



Ik heb op dit moment 5000 euro spaargeld. Dit heb ik bijna allemaal (4000euro) gekregen op mijn 18e. Ik wilde dit behouden voor als ik een huisje heb. Ik denk dat ik daar een heel eind mee moet komen. Ik hou van sparen, maar ook voor reizen. Dus ik probeer altijd een balans tussen die 2 dingen te behouden.



Ik heb helaas soms ook weleens het gevoel dat ik op de standaard van mijn ouders wil verder gaan, Gelukkig is mijn vriend van "jullie" generaties en zet me weer met beide benen op de grond. Maar ik zou ook graag tevreden willen zijn met minder, alleen vergeet ik het soms.
Alle reacties Link kopieren
Ik had 3000 gulden gespaard. Met wat tweede hands spulletjes en wat ikea spul was dat prima. Ik ben nu langzaam alles aan het vervangen voor dingen die ik echt mooi vind
misschien is het mosterd, want ik heb niet alles gelezen,

maar Female waarom wil je in vredesnaam een tweede tv op je slaapkamer als je alleen gaat wonen? En waarom direct een wasdroger? Zoveel was zul je niet hebben in je eentje en het kost ook nog eens veel energie.



Ik wil je verder niet afvallen hoor, het is hartstikke goed dat je eerst spaart en je dan zeker weet dat je je goed zult kunnen redden. Maar een beetje relativeren kan geen kwaad. Het kan ook heel leuk zijn om na een paar jaar weer iets te kopen wat je eerst niet had.

Volgens mij hoef je niet vreder te sparen, hoor. Ga lekker op jezelf wonen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven