Hoeveel spaargeld na uit huis gaan?

22-11-2007 15:36 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik ben aan het sparen om op mezelf te gaan, maar ik vraag me al een tijdje af wat nou een redelijk bedrag is aan spaargeld om op jezelf mee te gaan (of je nou gaat huren of kopen).

Ik wil naast geld voor inboedel, uitzet, schilderen, vloer leggen enz ook geld opzij leggen voor onvoorziene kosten als ik op mezelf zit zoals autokosten, extra energiekosten

Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie uit huis gingen of in ieders geval een huis gingen kopen of huren?

Ik zat zelf te denken om ongeveer tot in ieders geval ¤ 14.000 te gaan sparen. Dat betekent dat ik nog ¤ 5.000 moet sparen, maar ik wil pas over een jaartje uit huis, dus dat denk ik wel te gaan redden op zich. Ik ben nu single en ik ga er maar vanuit dat ik alleen ga wonen.

Thanx
quote:boebezoebe schreef op 15 februari 2015 @ 10:06:

[...]

Ik hoop voor ze dat het niet zo gaat. Maar uiteindelijk doe je je kinderen als ouders de meeste lol als ze als zelfstandige de wereld in gaan, met of zonder geld. In mijn ogen hoort vroeg leren voor jezelf te zorgen (huishouden en geldzaken enz begrijpen) daar bij. Dat er nog steeds mensen bij elkaar intrekken vannut huis uit snap ik dan ook niet zo goed. Maar soit, iedereen moet het op zijn eigen manier doen.Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Mijn keuze zou het ook niet zijn maar laten we nou niet doen alsof al die mensen die langer thuiswonen niet voor zichzelf kunnen zorgen.
Ik mag toch hopen dat ik voor mezelf kan zorgen Vriend idem! Wordt anders zo lastig.. Een koophuis, met alle bijbehorende (geld)zaken die geregeld moeten worden en het dan niet kunnen, geen goede combi. Wat dat betreft prima opgevoed, alleen gekozen om het op een iets andere manier aan te pakken.
Ik had ongeveer 2000 euro spaargeld toen ik 6 jaar geleden uit huis ging, ik ging samenwonen. Hij had ook niet veel geld, en ik studeerde nog. We hebben het er altijd goed mee gered. Mijn ondergrens van spaargeld was altijd 2000, als ik maar zorgde dat ik dat nog had, voelde het oke. En inmiddels 6 jaar later woon ik samen met iemand anders, en redden we het nog steeds goed. (ook zonder heel veel spaargeld, maar wel met buffer)

We willen nu alleen een huis kopen, en moeten nu ineens heel hard gaan sparen, omdat we dat nooit goed hebben gekund. (Ik heb tussendoor een poos alleen gewoond, en dan blijft er beduidend minder over om te sparen! Hij net zo)

Nu denk ik dus: had ik maar wat meer gespaard toen ik nog thuis woonde. Niet voor het huren nu, maar voor daarna, wanneer een koophuis een wens wordt.

Dat is dus mijn tip voor je: Probeer een groot deel van dat spaargeld te bewaren voor een koophuis (tenzij je direct wilt gaan kopen), want pas dan komt het echt op spaargeld aan.

Veel geluk!!
Let love rule...
Haaa zie nu ineens de datum van het bericht ja. Hoe komt die ineens weer ter sprake! hahaha en dan eerst bloedserieus antwoord geven en daarna de relevantie zien. Maar goed, wie weet heeft er iemand anders iets aan?
Let love rule...
Een paar duizend omdat ik tijdelijk met m'n studie was gestopt en gaan werken, anders had ik niks gehad. Kon er nog net een zomer goed van op vakantie!
quote:Chantilly21 schreef op 15 februari 2015 @ 10:20:

Ik mag toch hopen dat ik voor mezelf kan zorgen Vriend idem! Wordt anders zo lastig.. Een koophuis, met alle bijbehorende (geld)zaken die geregeld moeten worden en het dan niet kunnen, geen goede combi. Wat dat betreft prima opgevoed, alleen gekozen om het op een iets andere manier aan te pakken.Ik dacht dat jullie dagenlang in de zandbak zitten samen
quote:matroesjka_ schreef op 15 februari 2015 @ 11:52:

[...]

Ik dacht dat jullie dagenlang in de zandbak zitten samen
quote:matroesjka_ schreef op 15 februari 2015 @ 10:01:

Maar waterplant op een oude bank wil je toch ook geen wijn morsen of ben ik nou gek?Ik maak me daar gewoon minder druk over dan. Het is net als een nieuwe fiets, je bent dan alleen maar bang dat ie gejat wordt terwijl een 14dehands hetzelfde doet maar die mag tenminste vallen en overgeverfd worden.
quote:female20 schreef op 22 november 2007 @ 16:06:

Dus bijna iedereen tot nu toe had (praktisch) niks! Das knap... Voor diegene die op kamers gingen begrijp ik het wel, dan heb je niet veel nodig.

Als ik uit huis ga, wil ik het toch wel graag in 1 x goed doen. Niet dat ik dure meubels nodig heb, maar wel gewoon Ikea-meubels of goede tweede handse. Een wasmachine, droger, magnetron, tweede tv voor op de slaapkamer en eventueel een koelkast indien nodig.Je gaat waarschijnlijk alleen wonen schreef je. Een droger is dan echt overbodig. Ik woon nu samen en mis een droger niet. Droger is luxe.
Ik had 1000 euro. Ben eerst ruim een jaar op kamers gegaan dus had het toen niet nodig. Gewoon spullen uit mijn slaapkamer uit het ouderlijk huis meegenomen. Toen kreeg ik mijn eigen huurappartement aangeboden. Ik had in de loop der jaren al veel nieuwe spullen verzameld die ik mooi vond: bestek, keukendoeken&theedoeken, badhanddoeken, ander keukentextiel zoals pannenlappen en ovenwanten, nieuwe lampen naar mijn smaak, theedoos en meer van zulke dingen. Ik vroeg dat soort dingen gewoon voor mijn verjaardag, Sinterklaas of kerstmis. Of ik vroeg geld en kocht het zelf. Ik was ook zo'n type die in een tussenuur naar de konmar ging voor iets lekkers en daar een set keukendoek&theedoek zag liggen naar mijn smaak en die dan dus ook maar meteen kocht.

TV-meubel (ook nieuw) gekregen en eethoek, vriezer en koelkast waren tweedehands krijgertjes. Ook de wasmachine was tweedehands en gekregen. De 1000 euro is opgegaan aan twee zwarte klippan-banken, zaken zoals badkamerspullen, afdruiprekje, wasrek en dat soort dingen. Verder ook aan huur voor stoomreiniger om het oude behang eraf te halen, verf, behang, en kratten bier, brengpizza's en luxe belegde broodjes voor mensen die kwamen helpen. En heb mijn laminaatvloer ervan gekocht. Heb via marktplaats zo goed als nieuw mijn droomdressoir gevonden die hadden ze in de winkel niet meer in de collectie. Heb hem nog steeds. Servies kregen we nieuw.

Stofzuiger en waterkoker en tosti-ijzer ook nieuw gekregen van mijn ouders. Ik ging overigens samenwonen. Daarna een tijdje alleen gewoond en nu woon ik sinds een paar jaar weer samen en ook al is dat nog steeds in hetzelfde appartement, er is heel veel veranderd.

De tweedehands eethoek is eruit en we hebben een nieuwe gekocht helemaal naar onze smaak. De oude koelkast, vriezer en wasmachine zijn ook vervangen door nieuwe spullen uit de winkel. Mijn salontafel daarentegen is een familiestuk van bijna dertig jaar oud. Helemaal opgeschuurd door vader van vriend en pianozwart gelakt. Mijn tafel voor het leven. De klippan-banken zijn gelukkig ook weg en we hebben nu een mooie antracietgrijze stoffen hoekbank. En een nieuwe boekenkast.

Mijn slaapkamer heb ik van mijn ouders cadeau gekregen toen ik alleen kwam te wonen. Mijn moeder opperde dat ze nog een stretcher hadden staan die ik wel mocht hebben maar mijn vader reageerde geschokt en vond dat ik een goed bed moest hebben voor mijn rug. En toen kreeg ik meteen de nachttafeltjes en bijbehorend voetenbankje erbij. Ik was toen overigens nog student. Mijn slaapkamer uitrusting is helemaal naar mijn smaak en heb ik nog steeds.

En heb zelfs nog plezier van spullen die ik heb gekocht toen ik nog thuis woonde: mijn zwarte kroonluchter in de slaapkamer, mijn bijzettafeltje van de xenos, twee mooie identieke kaarsenpilaren en een zwarte kaarsenstandaard die ik voor 3,50 euro bij de kringloop op de kop heb getikt. En mijn lampen die ik had aangeschaft in die tijd zijn ook nog steeds mijn smaak en heb de set compleet kunnen maken via marktplaats want in de winkel zijn ze uit de collectie. Oh ja en de oude televisie met grote beeldbuis is vervangen door een flatscreen-tv.

Dus sommige zaken zijn nieuw uit de winkel, sommige dingen marktplaats of kringloop en sommige dingen (nieuw of tweedehands) gekregen. Ben heel blij met werkelijk alles.
Ik was 17, kwam in een studentenhuis terecht waar meeste dingen wel aanwezig waren. Had 600 gulden op de bank staan denk ik.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik had ongeveer 18.000 gulden en een bij elkaar gespaarde huishoudelijke uitzet.
Oh en heb na al die jaren mijn beddengoed vervangen. Ben begonnen met de kleinste maat tweepersoons dekbed en oude overtrekken van mijn ouders. Toen kwam moeder van vriend met het idee om een lits-jumeaux vierseizoenendekbed te nemen en daar hebben we een paar bijbehorende Leenbakker overtrekken bijgekocht. Na een paar jaar ook die vervangen door goede kwaliteit en mooie dekbedovertrekken. Stukje bij beetje dus.
quote:LG1990 schreef op 13 februari 2015 @ 11:59:

Misschien wordt deze topic niet eens meer gelezen, maar vind het zo raar dat er zoveel mensen met 0,- gaat samen wonen. mijn vriend en ik zijn nu op zoek naar een huis waar we eigenlijk de rest van ons leven niet meer uithoeven. we zijn nu 24 en 25 jaar. dit wordt ons eerste huis. ik heb al heel veel uitzet spullen verzameld zoals bestek, servies, verschillende schalen, koffiekopjes, drinkglazen, gebaksbordjes, soepkommen, theeglazen, wijnglazen, knoflookpers, kaasschaaf, handdoeken, theedoeken, pannenset enz. enz, want als je deze kleine dingen moet kopen tegelijk met de rest van je huis geloof me gaat een hoop geld in zitten!

Wij hebben een berekening gemaakt voor als je je huis wilt gaan inrichten.

bank : 1300,-

salontafel : 500,-

eettafel : 800,-

6x stoelen : 600,-

wandmeubel : 2500,-

verlichting : 1000,-

gordijnen + rolgordijnen : 2000,-

met de gewone basis dingen ben je al : ¤ 8700,- kwijt.

maar wat als er een vreselijke vloer in je woonkamer ligt?

afhankelijk van de grote van je huis bereken ik het op minstents:

¤ 3000,-.

en wat als de muren niet meer netjes zijn of vreselijke kleur?

voor spachelputz ben ik kwijt

¤ 15,- pm² totaal dus : ¤ 4500,-

we zitten al op een totaal van ¤ 16200,-

wij moeten ook een nieuwe keuken aanschaffen... geloof me echt iedereen die zegt je kan voor ¤ 2000,- een keuken kopen ... dit kan gewoon niet. oke oke wij willen misschien wel gelijk alles te netjes en op alles kan je natuurlijk op besparen maar ik ga even uit van onze berekening.

nieuwe keuken minstents : ¤ 10.000 incl. apparatuur.

oke we zitten inmiddels op ¤ 26.200.

wij hebben dan al een bed maar een 2 persoons bed ben je ook gauw ¤ 1000,- aan kwijt.

dan komen je nachtkastjes en een grote kledingkast erbij ¤ 750,-

we zitten inmiddels dan op ¤ 27.950

( dan nog hopen dat je vloer en muren in je slaapkamers er goed uitzien!!)

dan komen de accessoires , kussentjes, kaarsjes, schilderij , kapstok, vazen, klok

¤ 500,-

vergeet niet een wasmachine, een koffiezet apparaat, extra koelkast, stofzuiger , gereedschap, frietuurpan, een dvd speler ongeveer ¤ 1500,-

ik denk dat we er dan ongeveer zullen zijn dan kom ik dus op ¤ 29.950.

( excl. tuin, tuinstoelen , badkamer, vloer boven, wanden boven, inrichting boven)

dus ik vraag me echt af als je met 0,- op je zelf gaat wonen hoe je dit hebt gedaan.

heel veel mensen zijn misschien niet zoals ons helemaal niets mis mee.

maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel zo zijn zoals ons dus daarom wilde ik ook mijn bericht delen.

wij hebben ¤ 50.000 euro gespaard zodat we ook extra geld overhouden voor financiële tegenvallers.Tja, dat is natuurlijk ook een keuze, maar de keerzijde daarvan is dan misschien wel dat je tot je 24/25e bij je ouders onder één dak zit. Ik heb geen idee wat ik op mijn spaarrekening had staan toen ik op kamers ging, maar bijna ál mijn spullen waren tweedehands. Van theedoeken en pannen tot mijn bank en bureau. Ik vind/vond dat persoonlijk waardevoller dan extra lang sparen om dan meteen het meest luxe van het luxe te kiezen.
Oh ja over pannen gesproken: ik heb gewoon de kookpannen van toen mijn ouders pas getrouwd waren. Drie maten. Ik geef toch niets om koken en zolang de pannen nog goed zijn vind ik het prima, daar ga ik echt niets aan uitgeven als het niet hoeft. Een grillpan hebben we gekregen en toen hoefden we alleen een hapjespan en een koekenpan te kopen en dat was het.

Heb wel spullen zoals bakvormen gekocht.
Inderdaad. Bank plukte je bij het grofvuil vandaan, voor een tientje kocht je op de markt 2 plaids: 1 over de bank, 1 voor het raam als gordijn. Potje verf voor een leuk kleurtje op de muur, bed, matras en beddegoed nam je mee van je ouders. Mijn eerste nieuwe meubels kocht ik pas heel veel jaren later. Mijn bestek en pannen zijn nog altijd een bijeengeraapt zootje waarvan een deel van ouders of uit de kringloop.
Ik denk dat ik dat maandbedrag voor zoon eens terugschroef. Wil ook dat hij later denkt: die bank pluk ik bij het grofvuil of haal ik voor een prikkie bij de kringloop ipv dat hij denkt: nou, laat ik nog maar wat jaartjes bij de moeders blijven, want voor minder dan 8000 euro kun je toch nergens op zitten?

Geen idee of je daar als ouder nog wat invloed op hebt, vast niet vrees ik...
Volgens mij heb je wel wat invloed als ouders. Mijn ouders hadden ook een bijeengeraapt zootje aan servies en bestek bijvoorbeeld, en hadden ook meubels die zelf opgeknapt waren in plaats van nieuw gekocht. Dat heeft wel invloed op hoe je naar zulke dingen kijkt.
Precies. Mijn ouders hadden het ook niet breed toen wij klein waren en wij wisten dat als er een keer iets nieuws kwam, dat daar heel, heel, heel hard voor gespaard was. En dat niet alles in 1x hoeft. En dat oude spullen lang meegaan. Denk dat je als ouders zeker invloed hebt op de mentaliteit die je kind heeft ten op zichte van vele zaken in het leven.
Ik had zelfs kerstspullen trouwens toen ik mijn eerste kerst in mijn appartement vierde! De oude zilveren kerstspullen van mijn ouders aangevuld met gekregen spullen van de Action naar mijn smaak.

Dit jaar heb ik toevallig nieuwe kerstspullen gekocht omdat ik ben overgestapt op onbreekbaar vanwege de kat. Wederom alles helemaal naar mijn smaak maar wel gewoon via marktplaats. Heb lekker zitten speuren en voor een zacht prijsje alles gevonden wat ik zocht. Heerlijk! Waarom alles duur in de winkel kopen terwijl de spullen naar jouw smaak tweedehands en in een zeer goede staat op marktplaats staan.
Tja iedereen doet het op zijn of haar manier. Genoeg vrienden van mij die het zo gedaan hebben als LG. Maar ik denk niet met ¤50.000 eerder de helft.

Zelf ben ik op mijn 18e op kamers gegaan met weinig spaargeld (¤500 ofzo). Ik vond vakanties en stappen toen belangrijker. Wat betreft inboedel heb ik heel veel afdankertjes van mijn ouders en familie gekregen. Ik moest toen ook borg betalen, 3x maandhuur. Toen stond ik rood en daar ben ik mijn hele studententijd niet meer vanaf gekomen Ik ben nooit een goede spaarder geweest en met stufi kon ik mijn kamer niet eens betalen. Dus wat ik aan bijbaantjes had ging deels naar mijn huur, mijn zorgverzekering,naar mijn studie, vakanties en leuke dingen doen.

Later ben ik met mijn vriend gaan samenwonen en hebben we onze studenteninboedels bijelkaar gedaan. Daarnaast hebben we veel tweedehands bijgekocht. Vervolgens nog een keer verhuisd en toen wat nieuwe meubels gekocht, maar we hebben bijvoorbeeld nog steeds een kast en een eettafel uit onze studententijd.

Inmiddels zitten we te denken aan een koophuis, maar we hebben nog niet genoeg geld gespaard om dit te kunnen doen. Dan heb ik het met name over geld voor een deel kosten koper, wat verf en lampen. Ook wil ik daarna nog een kleine buffer aan spaargeld hebben.

We werken allebei en hebben een goed salaris, maar we genieten van het goede leven. Veel uit eten, weekenden weg, vakanties,festivals, kroegje pakken etc. Nu moeten we alsnog leren sparen als we echt iets willen.

Wat ik me vooral afvraag als je op je 24e in je perfect ingerichte huisje zit, waar droom je dan nog van? Ik vind het nu namelijk heerlijk om te zoeken naar een mooie kast en dan over een half jaar misschien een likje verf op de muur. Lekker mijn oude meubels met nieuwe matchen, zodat het echt mijn/onze plek wordt. En dus geen eettafel kopen van ¤1000 waar ik dan voor m'n gevoel minstens 10 jaar mee moet doen.

Ik kook nog bijna dagelijks in een oude pan van mijn moeder, dat vind ik fijn, ik heb daar nog herinneringen aan. Vervolgens neem ik een kop thee uit een superlelijke beker die ik nog heb uit mijn studententijd. Dat soort dingen zou ik missen als ik in een soort van perfecte showroom zou gaan wonen.
quote:gemini2011 schreef op 17 februari 2015 @ 17:29:

Wat ik me vooral afvraag als je op je 24e in je perfect ingerichte huisje zit, waar droom je dan nog van? Ik vind het nu namelijk heerlijk om te zoeken naar een mooie kast en dan over een half jaar misschien een likje verf op de muur. Lekker mijn oude meubels met nieuwe matchen, zodat het echt mijn/onze plek wordt. En dus geen eettafel kopen van ¤1000 waar ik dan voor m'n gevoel minstens 10 jaar mee moet doen.

Ik kook nog bijna dagelijks in een oude pan van mijn moeder, dat vind ik fijn, ik heb daar nog herinneringen aan. Vervolgens neem ik een kop thee uit een superlelijke beker die ik nog heb uit mijn studententijd. Dat soort dingen zou ik missen als ik in een soort van perfecte showroom zou gaan wonen.

Juist de dingen met herinneringen zijn de fijnste spullen in mijn huis.

Vervolgens neem ik een kop thee uit een superlelijke beker die ik nog heb uit mijn studententijd. Dat soort dingen zou ik missen als ik in een soort van perfecte showroom zou gaan wonen.Ik heb ook nog een theemok uit mijn tijd dat ik op kamers woonde. Een smalle zwarte met een oor. Die was van mijn huisgenoot en heb ik uit het keukenkastje meegenomen met toestemming omdat ik daar altijd mijn thee uit dronk. Heerlijk om daar nu nog uit te drinken. Die herinneringen. Ja, en ik heb complete sets dubbelwandige thee- en koffieglazen. En speciale senseo-kopjes. Maar die ene theemok
Ik had ook niks, letterlijk met kistjes en kratjes begonnen en het is allemaal goedgekomen.

Ik ben dan wel geen 24, maar toch ;) Ik was net 23 toen we dit huis kochten, 25 toen we erin trokken.

Wij hebben een volledig nieuw en nieuw ingericht huis, met her en der wat erfstukken van oma's, ouders, waaronder planten, wat servies en een tv.

Verder alles nieuw gekocht, maar wel in het achterhoofd gehouden dat we geen spijt van de aankoop willen hebben als we over 5 jaar uit zijn gekeken op de bank, of de tafel of de kast..

Het is voor nu naar ons idee een gezellig en fijn ingericht huis. En ja, daarbij is gelet op hoe alles bij elkaar staat. Niet alles in dezelfde tonen gekocht, maar wel dus nieuw. En dat kan onder showroom geplaatst worden, omdat alles nieuw is, wij vinden het warm en gezellig.

Naar mijn idee is een huis nooit af, verandert smaak regelmatig en wat we nu mooi vinden, kunnen we over 2 of 5 jaar misschien wel verschrikkelijk vinden. Dat geldt toch voor iedereen? Het is niet alsof deze inrichting en dit huis het voor altijd is. De eettafel of de stoelen kunnen zo ingewisseld worden voor een ander, als we dat zouden willen. Ook al is het nieuw spul, waarbij we dus wel hebben gelet op de kosten. Een kast is snel geschilderd, idem een muur, zelfs keukenkastje of een trap.( is in een half jaar al 2x geschilderd ) Ik kijk regelmatig rond, kijken of ik nog iets toe kan voegen. We hebben gelukkig een grote vliering, waar ik genoeg ruimte heb om meubels of andere dingen tijdelijk op te slaan als ik ze zat ben ;). De eerste kledingkast die we niet meer nodig hebben op dit moment, is er al opgeslagen. Net een nieuw erfstuk gekregen, die we de afgelopen week hebben gebeitst en die dit weekend in gebruik wordt genomen. Het is een ongoing proces, dat huis van ons, terwijl het toch vooral nieuwe meubels heeft, zeker in de woonkamer en keuken.. Genoeg dromen dus!

Maar eerst de tuin de komende jaren..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven