Hoeveel warmte scheelt zonwering?

24-04-2025 18:35 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een appartementencomplex met in de woonkamer aan de zuidkant één heel grote raampartij. Je raadt het al, het warmt met zon heel snel op. Echt een broeikasidee in het voorjaar en de lente.
Op dit moment, vandaag bewolkte dag, is het al 21.5 graad binnen. Zonnige dag afgelopen weekend al 25 graden.

Nu overweeg ik toch goede zonwering te laten aanleggen. Iets wat wel prijzig is.

Heeft iemand daar ervaring mee? Hoeveel scheelt het qua (gevoels)temperatuur?
In een flat wordt het sowieso snel warm dus daar hou ik wel rekening mee. Maar ik hoop met goede zonwering het broeikasachtige wat weg te krijgen.

Ik hoor graag jullie tips en ideeën.
's nacht de ramen open en 's ochtends zonwering omlaag en gordijnen dicht doen. En ook niet meer opendoen zolang de zon schijnt. En gewoon accepteren dat het warm kan worden. Dat maakt het draaglijker dan als je je er druk over maakt.
Bij ons scheelde het ophangen van elektrische screens aan de voorkant zeker 6 graden in de woonkamer (jaren 60 doorzonwoning met ramen op het westen). Als het echt superwarm is laat ik overdag de gordijnen aan de binnenkant ook nog dicht. Ik vind het fijne aan screens dat ik wel nog kan zien wat er buiten gebeurt en wie er aan de deur komt.

Wij hebben draaikiep ramen en ‘s nachts laat ik het screen naar beneden en de draaikiep ramen open en dan koelt de woonkamer ook lekker af. Zonder zou ik mijn ramen beneden niet open laten staan.
Wij hebben grote ramen op het zuiden.
Her werkt het ongeveer zo:
Zonder screens loopt de temperatuur binnen met 1 graad per dag op als het buiten warmer is dan 25 graden.
Met screens begint het in huis langzaam warmer te worden als de temperatuur meer dan een week hoger is dan 25 graden.
Ik ben daarom zelf heel consequent met het gebruiken van screens.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven