Hoge rekening fietsenmaker
zaterdag 8 augustus 2020 om 13:39
De fiets van mijn oudste staat momenteel bij de fietsenmaker voor onderhoud en reparaties. De man belde net en alles bij elkaar zou € 290 euro gaan kosten. Daar heb je een halve fiets voor!
Ik zit dus echt in dubio wat te doen. Dochter gaat over een maand naar het buitenland, maar het plan is dat ze ook nog wel eens thuis komt (fiets blijft hier). Als ik de duurste reparatie (trapas of zo) laat zitten, scheelt dat alsnog maar 65 euro. 60 euro ben ik sowieso kwijt want dat zijn de kosten voor het nakijken.
Wat zouden jullie doen? De fiets is 9 jaar oud en intensief gebruikt dus misschien is hij gewoon ook ‘op’.
Ik zit dus echt in dubio wat te doen. Dochter gaat over een maand naar het buitenland, maar het plan is dat ze ook nog wel eens thuis komt (fiets blijft hier). Als ik de duurste reparatie (trapas of zo) laat zitten, scheelt dat alsnog maar 65 euro. 60 euro ben ik sowieso kwijt want dat zijn de kosten voor het nakijken.
Wat zouden jullie doen? De fiets is 9 jaar oud en intensief gebruikt dus misschien is hij gewoon ook ‘op’.
zaterdag 8 augustus 2020 om 14:51
Hoeft geen sentimentele waarde te zijn. Ik had ooit een fiets die gewoon heel erg fijn was. Helaas is die gestolen, en daar kan ik nog steeds van balen ook al is het jaren geleden.Bellyflop schreef: ↑08-08-2020 14:43Ooooh,.. dus je hoeft niet eens een andere te kopen als je deze niet laat repareren?
Dan zou het bij mij een waardevol lesje 'loslaten' worden voor mijn dochter. Als ze puur om sentimentele reden die fiets wil houden dan mag ze zelf de 250,- betalen. Ga met haar praten over sentiment, loslaten, nieuwe fase. Is beter en goedkoper.
zaterdag 8 augustus 2020 om 15:09
Astromeria schreef: ↑08-08-2020 14:49Ik zou het laten afhangen van hoeveel een soortgelijke fiets tweedehands kost. Niet via Marktplaats, maar opgeknapt en wel via de fietsenmaker. Want een fiets die die net een uitgebreide onderhoudsbeurt heeft gehad, kan als het goed is weer jaren mee. Een fiets van Marktplaats heeft misschien volgend jaar een nieuwe trapas nodig. Zeker als je dochter echt gehecht is aan deze fiets lijkt me dat het overwegen waard.
Vergelijk het met je auto: als de garagerekening hoger uitvalt dan verwacht, welke afweging maak je dan? Of je voor een paar honderd euro een auto op Marktplaats kan kopen? Of dat je auto de reparatie waard is?
Door productie uit China is een fiets een beetje een wegwerp artikel geworden, of een fashion item in sommige kringen. Daar is eigenlijk geen onderhoudsplan meer voor nodig.
zaterdag 8 augustus 2020 om 15:11
zaterdag 8 augustus 2020 om 15:15
Doet me denken aan dat klikbeetfilmpje over de fietsenmaker.
https://www.youtube.com/watch?v=E99HKVwBHM0
Everything you see I owe to spaghetti!
zaterdag 8 augustus 2020 om 15:20
De klacht was dat hij doortrapt en overslaat, precies die trapas en de ketting dus. Verder bleek de versnelling stuk en wat kleine dingetjes die allemaal optellen. Ik ga er zo wel even heen om puntsgewijs alles door te lopen en te schrappen wat niet per se nodig is. Kijken waar we dan op uitkomen.
zaterdag 8 augustus 2020 om 15:23
Annapicobella schreef: ↑08-08-2020 15:15Doet me denken aan dat klikbeetfilmpje over de fietsenmaker.
zaterdag 8 augustus 2020 om 15:35
Maar dan schrap je dingen die blijkbaar wel gemaakt zouden moeten worden om een goede fiets terug te krijgen. Je laat hem dan half repareren dat werkt dan toch ook niet.KamilleT schreef: ↑08-08-2020 15:20De klacht was dat hij doortrapt en overslaat, precies die trapas en de ketting dus. Verder bleek de versnelling stuk en wat kleine dingetjes die allemaal optellen. Ik ga er zo wel even heen om puntsgewijs alles door te lopen en te schrappen wat niet per se nodig is. Kijken waar we dan op uitkomen.
Ik zou echt samen op marktplaats gaan kijken.
Blijf in jezelf geloven !
zaterdag 8 augustus 2020 om 15:42
Ik ook wel, daarom moet je er een gesprek over voeren, troosten, begrip tonen. Maar ook dit hoort bij het leven.
Maar 250,- euro uitgeven terwijl er een goede fiets thuis staat, puur om je 18-jarige kind een teleurstelling te besparen? Dat vind ik te ver gaan.
zaterdag 8 augustus 2020 om 15:51
Ze is bezig met rijlessen maar het gaat net niet meer lukken voor ze weg gaat. Heel jammer, want als er geen Covid was geweest, was het gelukt (ze wilden het van de week aanvragen en de eerste plek was in oktober).redbulletje schreef: ↑08-08-2020 15:36Oh als je dochter al 18+ is ligt een rijbewijs gaan halen meer voor de hand. En voor nood gewoon een oud barrel van MP kopen.
Met de fietsenmaker heb ik nu afgesproken dat hij alleen de versnelling vervangt en de ketting opspant. De 60 euro heb ik er ook af gekregen want die was inclusief onderhoudsbeurt en die hoeft niet. Kennelijk heb ik wat krediet opgebouwd als vaste klant.
zaterdag 8 augustus 2020 om 15:54
Had het zelf een tijd geleden ook bij mijn 10 jaar oude fiets, dat is toen voor 75 euro ofzo opgelost. Goed om even te kijken wat niet per se nodig is inderdaad. Gebruikte je dochter haar versnellingen? want blijkbaar was het haar niet eerder opgevallen dan.KamilleT schreef: ↑08-08-2020 15:20De klacht was dat hij doortrapt en overslaat, precies die trapas en de ketting dus. Verder bleek de versnelling stuk en wat kleine dingetjes die allemaal optellen. Ik ga er zo wel even heen om puntsgewijs alles door te lopen en te schrappen wat niet per se nodig is. Kijken waar we dan op uitkomen.
zaterdag 8 augustus 2020 om 16:04
Je postcode komt mee.Bellyflop schreef: ↑08-08-2020 14:08Ik zou als ik TO was de fietsenmaker de oude fiets geven in ruil voor de rekening en zelf zoiets van Marktplaats halen. Scheelt je 200,-. Het is maar een fiets voor 'erbij' geen luxe toerfiets.
https://link.marktplaats.nl/m1585201442 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1585275704 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1585291855 ... nt=app_ios
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 8 augustus 2020 om 16:35
Bellyflop schreef: ↑08-08-2020 14:41Nee hoor. Zelf nooit gedaan zo te horen? Het is een kwestie van vraag en aanbod. Veel mensen kopen een elektrische fiets.
Als jij nu een prima Gazelle van 10 jaar oud in je schuurtje hebt staan en je koopt met je man 2 elektrische fietsen, wat doe jij dan met je Gazelle? Past niet in het schuurtje. Breng je hem naar de sloop ofzo? Nee, natuurlijk niet, dan zet je hem dus op marktplaats voor een luttel bedrag.
Heb ik ook gedaan. E-bike gekocht, batavus stond in de weg. Kennis met heel krappe beurs en geen vervoer wilde hem heel graag. Fietsenmaker gaf drie tientjes, zou dan van een opkoper vijf tientjes krijgen en die zou hem dan waarschijnlijk verkopen voor 75 of 100 euro (niks heling, momenteel een tamelijk gangbare prijs).
Afijn, voor twee tientjes en een bosje bloemen ging ie naar kennis, die er nu helemaal happy mee is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zaterdag 8 augustus 2020 om 16:40
KamilleT schreef: ↑08-08-2020 14:41Ja, dat wist ik. Normaal kwam ik voor onderhoud op ca 120 euro alles bij elkaar. Dat was in de tijd dat ze nog 100 km per week fietste.
Ik ben er zelf wel uit, maar dochter is erg aan haar fiets gehecht en wil hem niet kwijt. Nog maar eens goed over hebben. Ik heb voor mezelf ooit in een sportieve opwelling een nieuwe fiets gekocht, waar ik vervolgens na 30 km al weer klaar mee was. Die kan ze dus zo pakken.
Oh dan had ik haar dat mooi zelf laten betalen.
zaterdag 8 augustus 2020 om 16:54
Bij Decathlon voor minder geld (259 euro) een nieuwe damesfiets met 6 versnellingen en garantie,en voor regelmatig gebruik.Deze all-rounder bv heeft prima reviews (gemiddeld 4 sterren uit 5).Koop er zelf regelmatig wat,altijd redelijke tot goede kwaliteit spullen
https://www.decathlon.nl/p/stadsfiets-d ... RIJS_BLAUW
https://www.decathlon.nl/p/stadsfiets-d ... RIJS_BLAUW
Vraag blijft,why is the rum gone?
zaterdag 8 augustus 2020 om 17:35
zaterdag 8 augustus 2020 om 18:31
Gelukkig liet de fietsenmaker de telefoon lang genoeg overgaan en kan je overleggen wat er moest gebeuren. Ik heb wel eens gehad dat de fietsenmaker me had gebeld, maar niet te pakken had gekregen (schakelde niet snel genoeg door naar m'n mobiel) en ik bij het ophalen van mijn fiets werd geconfronteerd met een rekening veel hoger dan de fiets waard was.
zaterdag 8 augustus 2020 om 19:52
Ik vind fietsenmakers ook ontzettend duur. Een beetje onderhoudsbeurt, smeren en een lampje: kassa €90
Ik ben dus zo iemand die wél fietsen van MP haalt. En zelden voor meer dan €100 en daar een uitstekende fiets voor heb.
Ik zou het dus wel weten.