Hond en de hitte van afgelopen tijd

01-07-2010 19:32 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hond van 2 jaar en die ging voor heen altijd pal in de zon liggen. Alleen nu het zo extreem heet is heeft hij er veel last van en zoekt continue een plekje binnen om koel te liggen (denk aan tegels, muur, bank). Nu heb rond gekeken op internet welke verkoelingsmethoden er zijn. Men raad gevulde fles met water aan en deze in de mand te leggen. Dit is geen succes, want hij vind de fles eng waardoor hij dus niet in de mand gaat liggen. Een natte doek op hem of hem af laten gaan is ook geen optie. Een koude theedoek om de nek op zich wel. Ik lees ook over speciale koelbanden en matten, maar of dit echt iets is?

Kortom tips en ervaringen gevraagd. Bedankt!
Honden koelen zich zelf af door te hijgen! Laat hem gewoon niet te veel bewegen ga niet extreem lang wandelen of fietsen wat ik sommigen nog steeds zie doen.

Onze honden hebben ook last van de hitte ze liggen binnen voor pampus en verder hebben we een ventilator waar ze nu voor liggen ( die eigenlijk voor ons is) verder hebben wij niks extra.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Een ijsblokje om aan te likken vind mijn hond heerlijk! Of net een klein beetje van mijn waterijsje.

Daarbij tijdens de hitte kleine wandelingen maken. Mijn hond ligt tijdens de hitte ook lekker op de koude vloer of in de schaduw, ik denk dat de hondjes heel goed zelf weten wanneer ze zich rustig moeten houden...
Niks extra, hij zoekt zelf wel een koel plekje.
Ik heb mijn hondjes geschoren..
Wij hebben onder de parasol een groot badlaken liggen die we nat houden, veel vers water en ookal is het warm, de lange wandeling blijft. Wandeling gaat naar het bos, daar kunnen ze lekker zwemmen en er is water mee voor onderweg. Verder zoeken ze zelf inderdaad wel verkoeling.
quote:SweetSummer schreef op 01 juli 2010 @ 19:39:

Ik heb mijn hondjes geschoren..stomme vraag misschien, maar kunnen ze dan niet verbranden?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 01 juli 2010 @ 19:45:

[...]

stomme vraag misschien, maar kunnen ze dan niet verbranden?er staat niet kaalgeschoren
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Honden kunnen idd verbranden op de plekken waar geen haar zit. En over het algemeen geldt, net als bij mensen, dat de kans op verbranden groter wordt naarmate de haarkleur lichter is.
quote:nlies schreef op 01 juli 2010 @ 19:45:

[...]

stomme vraag misschien, maar kunnen ze dan niet verbranden?Ik las 'kun je ze dan niet verbranden'
quote:Star schreef op 01 juli 2010 @ 19:48:

[...]

Ik las 'kun je ze dan niet verbranden' dan krijgen ze het letterlijk heel heet...
De ventilator beneden aanzetten is eigenlijk wel een heel goed idee! Ik heb deze eigenlijk onder helemaal niet aan staan, omdat het op zich nog wel een beetje door waait.

De hond is kortharig dus scheren heeft geen zin. Als ik al een wandeling maak overdag is het dichtbij (max. 5 minuten lopen) en vooral 's avonds of 's ochtends vroeg als het dus nog redelijk koel is geef ik hem beweging. Hij loopt anders toch niet mee.
Ik denk dat je al alles doet wat je kunt doen. Mijn hond zoekt nu ook de koele plekjes op. Verder wandel ik vroeg of laat de lange wandeling met hem en zoek water op. Zwemt hij graag? Dat kun je misschien extra doen, maar echt meer dan je nu doet kun je niet doen.
Even met de poten in een bak koel water zetten helpt vaak goed. Via de voetzolen raken honden warmte kwijt.
Onze hond was dol op water. We zette dan een kinderbadje in de schaduw. Water er in en hond lag er dan gerust de hele dag in.
Badje in de tuin, wandelplek met water opzoeken, ijsjeskong geven en niet te veel met je hond doen.
Ijsjeskong is ook een goed idee! Maak je dat met de gewone?
quote:Kunstomized schreef op 01 juli 2010 @ 20:50:

Ijsjeskong is ook een goed idee! Maak je dat met de gewone?

Ik doe het inderdaad met de gewone kong.

Kleine gaatje afdichten met wat kaas of worst en kong rechtop in een beker zetten. Dan afvullen met yoghurt en eventueel wat fruit. Nachtje in de vriezer en de volgende dag heeft je hond een heerlijk yoghurt-ijsje!
quote:Nachtpauwoog schreef op 01 juli 2010 @ 21:02:

[...]

Ik doe het inderdaad met de gewone kong.

Kleine gaatje afdichten met wat kaas of worst en kong rechtop in een beker zetten. Dan afvullen met yoghurt en eventueel wat fruit. Nachtje in de vriezer en de volgende dag heeft je hond een heerlijk yoghurt-ijsje! Kleine gaatje kun je ook met plakband afplakken en dan op z'n kop in een beker. En dan idd vullen met magere yoghurt en fruit.
quote:zaza20 schreef op 01 juli 2010 @ 19:32:

Ik heb een hond van 2 jaar en die ging voor heen altijd pal in de zon liggen. Alleen nu het zo extreem heet is heeft hij er veel last van en zoekt continue een plekje binnen om koel te liggen (denk aan tegels, muur, bank). Nu heb rond gekeken op internet welke verkoelingsmethoden er zijn. Men raad gevulde fles met water aan en deze in de mand te leggen. Dit is geen succes, want hij vind de fles eng waardoor hij dus niet in de mand gaat liggen. Een natte doek op hem of hem af laten gaan is ook geen optie. Een koude theedoek om de nek op zich wel. Ik lees ook over speciale koelbanden en matten, maar of dit echt iets is? Goede ervaring met zo'n koelband. Zorg wel dat ie niet te koud is. Verder goed om je hond uit de zon te houden. Houdt ie van zwemmen? Zet dan zo'n kinderzwembadje op in de schaduw. Dan kan hij 'zwemmen' als hij wil. Succes!

Kortom tips en ervaringen gevraagd. Bedankt!
Thanks voor de tip! Ik ga morgen gelijk aan de slag!
Vorige week mijn hond ook geschoren. Dikke vacht eraf. Verder ook voor mezelf 's ochtends de deuren en ramen goed open. Zodra de zon komt de boel potdicht met gordijnen ook dicht. En 's avonds de boel weer flink open. Verder... voor voldoende vers water zorgen, als je buiten bent je hond niet teveel laten bewegen (geen grote wandelingen of fietsen) Overigens als het afkoelt kun je best een stukje fietsen, maar niet te ver en heel rustig (ik val bijna van mijn fiets zo langzaam ga ik en de hond geniet ervan)

Bij heel heet weer spuit ik mijn hond wel eens nat met de tuinslang of zet ik haar met de pootjes in een grote emmer (heb klein maltezertje) Dat kan ze dan wel waarderen.

Ook maak ik in de zomer yoghurt ijsjes voor dr. Gewoon yoghurt invriezen. Is echt een verwennerij voor dr.

Verder heb ik gehoord (op andere fora over honden) dat die koelbanden en matten erg goed werken. Heb ze zelf (nog) niet. Mijn hond houd het prima uit tot nu toe. Zoekt zelfs de warmte nog op.

Zolang ze dat nog doet zal het wel goed zijn.

Succes!
ohw ben al mosterd zie ik met mijn yoghurt ijs. Wat een leuk idee zeg in de kong! Ga het gelijk maken, heeft ze vanmiddag in de hitte wat leuks te doen.
Nog even een aanvulling op het recept voor het yoghurt-ijsje:

Spoel de bevroren kong even af met lauwwarm water voordat je hem aan je hond geeft. Dit voorkomt dat de tong eraan blijft vastplakken.
bot met merg in de vriezer.

Verder zorgen dat ze genoeg te drinken hebben en niet te veel doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven