Hond iets in de keel?

20-10-2011 15:22 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond heeft afentoe als hij gewoon door het huis loopt of aan het spelen is, dat die ineens begint te "hoesten"? En het lijkt dan of er iets in zijn keel zit.

Meestal probeer ik hem dan wat te laten drinken maar soms vind ik het best eng want het lijkt wel of hij wilt braken maar er niets uit komt.

Dit doet hij even en dan stopt het weer, en speelt hij gewoon vrolijk verder.

Moet ik me hier nou zorgen om maken of gebeurd dit wel vaker ?
Klinkt als kennelhoest. Google maar een sop de symptomen.
Het kan van alles zijn, van onschuldig tot ernstig en dat hangt helemaal af van de frequentie, de heftigheid en de manier van hoesten.

Misschien heb je hier iets aan:

Hoesten bij honden

Als je denkt dat het iets is zou ik zeker even naar je DA gaan als ik jou was.
Klinkt als iets dat mijn hond ook regelmatig doet. Opeens 1 of een paar van die harde hoesten (waarbij ze haar bek ook helemaal in een rare grijns trekt) en dan loopt ze gewoon vrolijk door...

Onze vorige hond deed het ook wel, maar een stuk minder vaak en dan kwam er vaak ook wel een klein stukje van het een of ander uit. Bij deze hond is dat niet zo, heel zelden komt er maar iets uit. Ik maak me er echt totaal geen zorgen over. Hond is verder gewoon gezond en ze heeft deze rare gewoonte al best een tijd zonder dat er verder iets veranderd is. Het hoeft dus niet perse iets te zijn om je zorgen om te maken!

Doet hij het vaak op een dag en doet hij het ook pas sinds kort? Je kan voor de zekerheid natuurlijk altijd even bellen met de dierenarts.

Youtube is trouwens ook handig om bv. de hoest die bij kennelhoest hoort te horen en vergelijken.
Onze hond had het ook laatst. Telefonisch consult gehad en het was waarschijnlijk kennelhoest. Heeft een week of 2 geduurd en toen was hij weer beter. Hij had geen medicijnen nodig, maar mocht het erger worden moest ik terugkomen. Het ginguit zichzelf over.

Maar ik zou wel de dierenarts bellen want het is wel besmettelijk.
Ooh doet mijn hond ook , is geen kennelhoest bij mijn hond.

Gewoon dat hij weer iets gevreten heeft met bv haren erin en dat dat blijft steken in zijn strot. Dan maakt ie daarna van die rare kotsneigingen en is t weer over.
Hoeveel dagen heeft hij het en wat is bij jou af en toe.

Met dat op braken lijken, bedoel je dan het krom staan en heftige maag/buik bewegingen en kokhalsen.

Nog met een stok gespeelt qua gooien/kauwen?
Met afentoe bedoel ik eens in de 3 dagen ofzo.

En dan even een paar keer flink zoals buaya zegt.

Hij doet het al best een hele tijd maar hij eet ook echt vanalles. Zoals vanmiddag had die een zakdoek in stukjes gescheurd maar gaat er dan ook stukjes van in zijn bek stoppen en er op kauwen.

Misschien kan dit een oorzaak zijn geweest vandaag?

Ik kan natuurlijk altijd voor de zekerheid even naar de DA. Baat het niet dan schaad het niet toch
Als hij echt van alles eet, krijgt hij blijkbaar ook de kans om van alles te eten.

Zou daar heel voorzichtig mee zijn, niet alles wat er in gaat komt er ook makkelijk weer uit.

Misschien niet onverstandig om de DA een check te laten doen,

aangezien je het hebt over "een lange tijd".

(al is het zo even kijken in de keel makkelijker gezegt dan gedaan)

Een kennelhoest zal de DA heel makkelijk herkennen.

Wat men wel eens doet bij allesvreters, is buiten een muilkofje (geen snoetje ivm. de ademhaling) laten dragen.

Kan je hond toch los spelen en snuffelen, zonder de snelle hap tussendoor. Gaat ie weer aan de lijn dan kan het korfje weer af.
Doet die van mij ook wel eens, meestal heeft ze dan een haartje (papillon, 15cm lange staartharen ) in haar keel die ze er met geweld weer uit hoest.

Kijk je wel eens in zn keel op zo'n moment?
Eens in de drie dagen lijkt mij geen kennelhoest. Het klinkt idd alsof er wat haar in zijn keel hangt of hij zich gewoon te druk maakt.

Doen die van ons ook wel eens, vaak is het een soort kokhals/hoest.
De maag van je hond kan niet alles hebben , als je hond bv gras eet dan komen die slierten in zijn strot terecht en dat irriteert hem. Dan komt er bv kattenstront bij of iets wat in de bosjes ligt en eenmaal thuis zit het hem dwars. En wi lhij dat kwijt , dmv hoesten gaat t of richting maag of hij kotst t uit.

Maar zou komende weken zeker 2-4 weken lang je hond aan de lijn houden en wanneer hij iets van de grond wil vreten je hond zeg je EH en naar je toe halen met de lijn en belonen met een hondensnoepje. Zodat dat hondensnoepje interessanter is dan de rommel die op de grond ligt. Dagelijks doen !!! elke keer als je je hond uitlaat.

En zo kan je heel goed bekijken in 2-4 weken tijd of je hond dan nog zoveel hoest en kotsneigingen heeft. En zo niet dan heb je 2 dingen bereikt , 1. je hond heeft bovenstaande niet meer en 2. je hond heeft geleerd in die 2-4 weken dat baasje 10x leuker en interessanter is dan de grond.
En zo wel dan ri dierenarts want dan kan er iets anders aan de hand zijn.
Ik heb ooit een hondje opgevangen die ook af en toe zo kon hoesten, alsof ze iets wilde ophoesten, maar er kwam niets uit. Volgens de dierenarts kon dit ook komen door een flinke worminfectie. Na het ontwormen is het hoesten vanzelf gestopt.

Het beestje mankeerde nog wel meer dingen, dus ik durf niet te zeggen of dit de oorzaak was.

Als je niet tijdig ontworming hebt gegeven is het natuurlijk het proberen waard.
Als het komt door iets raars wat ze gegeten hebben helpt het meestal om een stuk brood te geven. Evt. nat maken voor je het geeft. Daar blijft de rommel dan inhangen. Bij onze hond helpt dat altijd.
Mijn hond doet t ook wel eens, dan komt er een vieze haarbal uit... Is ook de reden dat zij gras eet als ze hoest.
Sokkie had het gisteren en het baarde mij zorgen. Maar het lijkt helemaal over te zijn want ik heb het haar niet meer horen doen. Maar toen ze in het begin bij mij kwam heeft ze heel veel gehoest. We hebben ook wel wat dierenartsenkosten gespendeerd om haar weer op de rails te krijgen. MAar dat is wel gelukt!
Wat honden vaak hebben als ze wat ouder worden is dat een klepje achter in de keel een soort van verlamd raakt voor enkele secondes. (heeft een vriend verteld en hij is dierenarts)

Je hond krijgt op dat moment geen adem meer.

Heel makkelijk om het probleem om te lossen:

zodra je merkt dat het opkomt zetten met de handen zijn neus en mond tegelijk dicht houden voor twee a drie seconde dan is het meteen over anders nog een keertje herhalen maar dat hoeven wij nooit. Als het niet helpt is het iets anders, kan zijn dat zijn strottenhoofd is beschadigd door het dragen van een halsband met uitlaten, mensen kunnen ook beter een tuigje kopen.

dan luisterd de hond ook beter omdat hij weet dat hij geen kant op kan (kan niet uit een tuigje schieten) en je beschadigd zijn strottenhoofd niet.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en misschien andere mensen ook.
Bedankt voor de reacties!

Het is niet zo dat hij buiten vanalles eet maar als hij iets te pakken heeft wat kapot kan dan stopt die het wel in zijn mond ( bijvoorbeeld papier ).

Gaat er op kauwen maar slikt het niet echt door.

Nou is het ook wel een heel klein hondje dus veel is er niet voor nodig om het keeltje even te doen verstoppen.

Maar soms dan gaat hij ook echt heel hysterisch ademen alsof hij stikt. Echt even 3 seconden en dan houd het weer op en gaat die nog even door met hoesten en dan is het klaar.

Ik zal in ieder geval eens kijken voor een tuigje ipv een halsband lijkt mij een goed idee.

En ik kijk dan wel in zijn keel maar ik zie meestal niks.
quote:Cassas schreef op 20 oktober 2011 @ 19:07:

Bedankt voor de reacties!

Het is niet zo dat hij buiten vanalles eet maar als hij iets te pakken heeft wat kapot kan dan stopt die het wel in zijn mond ( bijvoorbeeld papier ).

Gaat er op kauwen maar slikt het niet echt door.

Nou is het ook wel een heel klein hondje dus veel is er niet voor nodig om het keeltje even te doen verstoppen.

Maar soms dan gaat hij ook echt heel hysterisch ademen alsof hij stikt. Echt even 3 seconden en dan houd het weer op en gaat die nog even door met hoesten en dan is het klaar.

Ik zal in ieder geval eens kijken voor een tuigje ipv een halsband lijkt mij een goed idee.

En ik kijk dan wel in zijn keel maar ik zie meestal niks.Wat jij beschrijft lijkt ook een beetje op "reversed sneezing". Zoek maar eens op.
Mij doet het ook aan reversed sneezing denken.

Hier wat meer info.

En op YouTube zijn diverse filmpjes te vinden.

Reversed sneezing schijnt niet ernstig te zijn. Je kunt het stoppen door de slik-reflex op te wekken via het masseren van de keel of door kort de neusgaten dicht te houden.
Jaa zo is het precies!

Snappen jullie nu waarom ik soms zo schrok hihi

Blij om te zien dat het dus waarschijnlijk niks ernstigs is.
Informatief filmpje:

Hoe je reversed sneezing moet stoppen
Dankjewel Iris!

Nu zit ik niet meer paniekerig toe te kijken als hij weer eens bezig is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven