hond met buikkolieken .

11-11-2010 16:06 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een jack russel van 8 jaar .zijn leven lang is hij bekend met buikkolieken oftwel IBS. prikkelbare darm .Sinds vorig jaar weten we dit en zijn we overgestapt op dieet brokken. Royal canin intestial.Daar krijgt hij dan een half bakje ceaser bij .Dit ging heel lang goed tot een maand of twee geleden .Nu heeft hij het weer elke 14 dagen ongeveer .

En het is zo zielig . hij heeft dan echt buikpijn,hijgt als het heel erg is dan rent hij soms door de kamer als er zo'n pijn scheut komt. En je hoort zijn buik echt borrelen .Ik weet echt niet meer wat ik er mee moet .. dierenartsen weten het ook niet meer .Als het heel erg is mag hij een pilletje Buscopan. Dat zorgt dat de pijn weg gaat. Maar echt goed is het ook niet .Het legt namelijk ook zijn darmen stil.

Het kan mede ook door stress komen .Ook leuke stress dus bv. een lange strand wandeling of door dat er iets gebeurd wat NIET leuk is.

Iemand ervaring of tips zodat hij het minder/ niet krijgt .Alles is welkom. Ik weet het even niet meer .
Wat ik zou doen? Rijst koken met kipfilet, tesamen.

Het rijstwater NIET verwijderen want daar zit heel veel in wat de hond goed doet. Het water zal terugtrekken in de rijst. Die wordt daardoor slap maar je hoeft het ook niet zelf te eten.

Geef de hond dat maar eens te eten en kijk hoe hij erop reageert.
Zo heeft iedereen zijn ideeën over voeding. Je kunt wel een cursus over voeding volgen, maar wat je leert is heel erg afhankelijk van de mening van de persoon. Ik ben het dus totaal niet eens met vers voeren.

Ik kies liever voor een volledige brok. Dan weet je zeker dat ze alles binnen krijgen.

TO, je geeft aan dat hij het op sensitivity brok erg lang goed gedaan heeft. Gaf je toen de ceasar er ook al bij? En geef je nog wat anders? Bijv dentastix, of snoepjes tussendoor? Dan zou ik daar maar eens mee stoppen en kijken wat er gebeurd.

En als je hem nu zielig vindt: geef hem dan ajb de buscopan, dan is hij van zijn krampen af. Dat zijn darmen even stil liggen is niet erg, mits je het niet vaker dan 2 x per week gebruikt. Maar de oorzaak zit meestal in de voeding. Kip is niet hypoallergeen, dus grote kans dat hij daar ook ziek van wordt...
Als je alleen maar brokken voert, raken die darmen alleen maar aan steriel voedsel gewend en zijn ze meteen van slag als de hond ook maar iets naar binnen krijgt dat een beetje afwijkt. Een brokkendieet maakt de darmen heel zwak.

Mij is opgevallen dat honden die alleen brokken krijgen van het minste of geringste aan de diarree raken.

En honden die van alles krijgen, ook restanten van de tafel zijn altijd gezond en oke, ondanks dat iedereen zo hard roept dat dit ongezond is.

Voederfabrikanten voor huisdieren bestaan pas sinds 5 decennia geloof ik. DAarvoor kregen honden dus nooit brokken. En toch waren ze wel gezond en werden ze wel oud.
hoi,draakje 29 . Ja en alle andere lieve reacties .Ceasar gaf ik er altijd al bij .Maar inderdaad hij kreeg ook denta sticks weer sinds korte tijd . Ik ga daar mee stoppen .

Kijken wat er gebeurd ..
quote:iones schreef op 12 november 2010 @ 13:17:

Wat ik zou doen? Rijst koken met kipfilet, tesamen.

Het rijstwater NIET verwijderen want daar zit heel veel in wat de hond goed doet. Het water zal terugtrekken in de rijst. Die wordt daardoor slap maar je hoeft het ook niet zelf te eten.

Geef de hond dat maar eens te eten en kijk hoe hij erop reageert.Ik geef mijn hondje inderdaad dit te eten .Een beetje rijst en een goed doorgekookte kipfile .Dit als hij die kolieken heeft gehad. Want als hij een koliek heeft eet hij echt niets ..
[quote]Draakje29 schreef op 12 november 2010 @ 22:17:

Ik kies liever voor een volledige brok. Dan weet je zeker dat ze alles binnen krijgen.

quote]

In kvv zit ook alles, en het is natuurlijk. Ze krijgen niet allerlei kleurstoffen en conserveringsmiddelen binnen, en ook geen onwijze bak met granen.

Meeste honden poepen een onwijze berg uit, allemaal granen. Ze hebben d'r niets aan.
quote:natuur schreef op 13 november 2010 @ 17:35:

hoi,draakje 29 . Ja en alle andere lieve reacties .Ceasar gaf ik er altijd al bij .Maar inderdaad hij kreeg ook denta sticks weer sinds korte tijd . Ik ga daar mee stoppen .

Kijken wat er gebeurd ..Dentasticks, ook allemaal granen. Ze krijgen hier juist tandplak van ipv dat het schone tanden geeft. Je kunt 'm beter af en toe een bot geven om lekker te kluiven. Krijgt hij schone tandjes en wordt lekker moe .
quote:iones schreef op 13 november 2010 @ 12:06:

Als je alleen maar brokken voert, raken die darmen alleen maar aan steriel voedsel gewend en zijn ze meteen van slag als de hond ook maar iets naar binnen krijgt dat een beetje afwijkt. Een brokkendieet maakt de darmen heel zwak.

Mij is opgevallen dat honden die alleen brokken krijgen van het minste of geringste aan de diarree raken.

En honden die van alles krijgen, ook restanten van de tafel zijn altijd gezond en oke, ondanks dat iedereen zo hard roept dat dit ongezond is.

Voederfabrikanten voor huisdieren bestaan pas sinds 5 decennia geloof ik. DAarvoor kregen honden dus nooit brokken. En toch waren ze wel gezond en werden ze wel oud.

Nog nooit een wolf met een zak Royal Canin zien lopen ?

Brokkenhonden hebben inderdaad vaker last van slappe poep, en ze poepen een berg uit van hier tot Tokyo.
Die wolven zijn gek! Altijd dezelfde brokken, daar hebben ze helemaal geen zin in! De ene keer eten ze een eland, dan weer een konijn of een fazant... Die houden OOK van afwisseling!

Er is trouwens wel verschil in brokken. Met goede kwaliteitsbrokken poepen honden ook minder dan met goedkope brokken van mindere kwaliteit. MAar ook goede kwaliteitsbrokken zijn niet gezond meer als een hond die als enige krijgt.
quote:natuur schreef op 13 november 2010 @ 17:35:

Kijken wat er gebeurd ..

Ik zie zoveel honden ziek worden van de dentastix... En ze werken ook nog eens vrij slecht. Die van RC werken beter, maar helaas ook niet hypoallergeen. Er zijn sinds heel erg kort hypoallergene (goed werkende!!!) kauwstrips op markte, van virbac. Mijn hond is er gek op! Maar hij heeft geen voedselallergie, dus kan er verder niets over zeggen.

Zo te horen heeft jouw hond een voedselallergie/-intollerantie (als ik diagnoses mag stellen via internet). Stop niet alleen met de dentastix maar ook met de ceasar. Gaat het 2 weken goed, dan kun je altijd de ceasar weer introduceren. Nu zou ik zijn maagdarmkanaal eerst even rust geven, door alleen de sensitivity te geven. Eventueel aangevuld met sensitivity blikjes eend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven