Hond/pup en werken
maandag 22 juli 2019 om 16:18
Hoi allemaal,
Op dit moment hebben we een oude hond..die vooral nog slaapt
en verder niet zoveel meer doet. We zijn alvast aan het bedenken of er wel of niet een nieuwe hond zou komen straks als deze er niet meer is. Toen we deze hond als pup kregen hadden we allebei andere werktijden waardoor hij niet meer daj 2 ochtendjes alleen was. Nu werkt mijn man 5 dagen en ik 3. Kinderen zijn thuis vanaf 15.00 (komen zelf naar huis, gr 7/8). De oude hond kan dit prima. Maar zou het met deze tijden haalbaar zijn om volgend jaar aan een pup te beginnen? Mochten we het zo gepland krijgen dat we de hond net voor de zomervakantie krijgen dan ben ik 6 weken thuis en mijn man kan 3 tot 4 weken erna vrij nemen. En voor daarna bv iemand regelen die hem rond de middag uitlaat? Is dit haalbaar of zou een hond dan nog steeds teveel alleen zijn?
Op dit moment hebben we een oude hond..die vooral nog slaapt
maandag 22 juli 2019 om 16:22
Dat zal in het begin wat lang zijn. Maar als de hond wat ouder is zou het dus om maximaal 3 dagen zijn tot een uur of 3? Houdt er wel even rekening mee dat straks de kinderen naar de middelbare school gaan en dan andere roosters krijgen. Dan kan het goed dat ze ineens tot 4 of 5 of school zitten. Hoe ga je dat oplossen? heb je dan back up?
Wellicht is het slim om voor die 3 dagen in ieder geval een halve ofwel een hele dag opvang te hebben voor de hond.
Wellicht is het slim om voor die 3 dagen in ieder geval een halve ofwel een hele dag opvang te hebben voor de hond.
maandag 22 juli 2019 om 16:24
Hangt dit ook niet een beetje af van het ras dat je voor ogen hebt? Sommige honden hebben nu eenmaal meer beweging nodig dan een andere en daar heeft het ook wel mee te maken. Ik vind een hond wel echt een aanwinst voor een gezin met kinderen.
Of is het een idee om nu al de twee honden samen te laten thuis zijn, zodat hij snapt hoe het allemaal in mekaar zit?
Veel plezier in ieder geval en sterkte bij het afscheid van de oude hond, want ik ben er ooit goed ziek van geweest, afscheid te moeten nemen van onze hond.
Of is het een idee om nu al de twee honden samen te laten thuis zijn, zodat hij snapt hoe het allemaal in mekaar zit?
Veel plezier in ieder geval en sterkte bij het afscheid van de oude hond, want ik ben er ooit goed ziek van geweest, afscheid te moeten nemen van onze hond.
maandag 22 juli 2019 om 16:32
Wij hebben onze hond in dec 2017 lagen inslapen. Met deze hond waren onze werktijden geen enkel probleem. Wij hebben weer een pup in huis genomen, ze is nu 1.5 jaar. Met deze lieverd gaat het niet zo van een leijen dakje als bij de vorige. Deze hond is niet graag alleen, kan moeilijk haar plas ophouden. Dus het is een stuk lastiger allemaal. Ze gaat nu op mijn werkdagen naar de hondenopvang. Mijn man werkt fulltime en ik 18 uur per week.
Wat ik wil zeggen is, het gaat niet altijd zoals je zou willen. De ene hond is de andere niet. Dus kan zomaar zijn dat je bij een andere hond zomaar alles om moet gooien om je hond op te voeden naar een leuk en fijne hond.
Het zelfde als bij kinderen. Ik vond het verschil van een hond van 14.4 jaar een mega verschil met een pup/jonge hond.
Wat ik wil zeggen is, het gaat niet altijd zoals je zou willen. De ene hond is de andere niet. Dus kan zomaar zijn dat je bij een andere hond zomaar alles om moet gooien om je hond op te voeden naar een leuk en fijne hond.
Het zelfde als bij kinderen. Ik vond het verschil van een hond van 14.4 jaar een mega verschil met een pup/jonge hond.
maandag 22 juli 2019 om 16:41
Nee, vierkant nee. Een hond die zo lang alleen zit is dikke nee, een pup al helemaal. Ik snap echt niet dat mensen die zo veel weg zijn en dus een hond zo lang alleen is ueberhaupt aan een hond dúrven te denken. Ik heb nu mijn derde afgedankte adoptieschepsel uit het asiel , toevallig hij én beide voorgangertjes in het asiel gedumpt omdat de "baasjes "met pijn in hun hart...." geen tijd genoeg voor de hond hebben en de hond te lang alleen is") .
Dus vergeef me mijn toon maar ik heb dus echt wel spreekrecht in deze want ik mag dus al nummer 3 weer een fijn huis geven omdat anderen niet na hebben gedacht.
Nogmaals, excuus voor mijn felheid in deze, mijn huidige hond heeft het ruim een jaar gekost eer die weer in zijn ritme zat en zich durfde te hechten en die kan zelfs met hulp een professionele hondentrainster nog steeds niet alleen zijn dus passen man en ik ons maar helemaal aan. Een eenzame hond is niet gelukkig en totaal onzeker. Mijn huidige kereltje is gedumpt omdat hij 4 dagen lang 6-8 uur moederziel alleen zat en van eenzaamheid ging janken wat de buren uiteraard zacht gezegd niks vonden et voila, in het asiel er dan maar mee
Nee dus, gewoon echt nee
Ten overvloede: als iemand al een hond heeft die niet vaak alleen is en er ontstaat een situatie waardoor het helemaal anders wordt dan gepland/voorzien is ben ik niet zo fel hoor, soms lopen de dingen anders dan gepland in het leven maar met voorbedachte rade een situatie met een levend wezen aangaan die onwenselijk is kan gewoon niet.
(normaal bijt ik niet zo hoor , ik heb helaas gewoon ervaring)
Dus vergeef me mijn toon maar ik heb dus echt wel spreekrecht in deze want ik mag dus al nummer 3 weer een fijn huis geven omdat anderen niet na hebben gedacht.
Nogmaals, excuus voor mijn felheid in deze, mijn huidige hond heeft het ruim een jaar gekost eer die weer in zijn ritme zat en zich durfde te hechten en die kan zelfs met hulp een professionele hondentrainster nog steeds niet alleen zijn dus passen man en ik ons maar helemaal aan. Een eenzame hond is niet gelukkig en totaal onzeker. Mijn huidige kereltje is gedumpt omdat hij 4 dagen lang 6-8 uur moederziel alleen zat en van eenzaamheid ging janken wat de buren uiteraard zacht gezegd niks vonden et voila, in het asiel er dan maar mee
Nee dus, gewoon echt nee
Ten overvloede: als iemand al een hond heeft die niet vaak alleen is en er ontstaat een situatie waardoor het helemaal anders wordt dan gepland/voorzien is ben ik niet zo fel hoor, soms lopen de dingen anders dan gepland in het leven maar met voorbedachte rade een situatie met een levend wezen aangaan die onwenselijk is kan gewoon niet.
(normaal bijt ik niet zo hoor , ik heb helaas gewoon ervaring)
maandag 22 juli 2019 om 17:37
Onze hond is, in de tijd dat ik werkte. (Nu in transitie naar een opleiding en fulltime school en mijn vriend/partner werkt nog steeds.)
Ook vaak alleen geweest van 07.00 tot 15.00 max. Vaak lag hij dan lekker te slapen of was aan het spelen met zijn speelgoed.. (camera in huis.) We hebben een wen periode gehad waarbij dichtbij wonende familie leden op de hond pasten en dan steeds eerder terug naar huis brachten. Onze hond krijgt wanneer wij thuis zijn/terug alle aandacht. Met vrije dagen gaan wij uren met hem wandelen of speeldates met andere honden. (Ook kan onze hond de tuin in als wij weg zijn en weer naar binnen etc.)
Ook vaak alleen geweest van 07.00 tot 15.00 max. Vaak lag hij dan lekker te slapen of was aan het spelen met zijn speelgoed.. (camera in huis.) We hebben een wen periode gehad waarbij dichtbij wonende familie leden op de hond pasten en dan steeds eerder terug naar huis brachten. Onze hond krijgt wanneer wij thuis zijn/terug alle aandacht. Met vrije dagen gaan wij uren met hem wandelen of speeldates met andere honden. (Ook kan onze hond de tuin in als wij weg zijn en weer naar binnen etc.)
maandag 22 juli 2019 om 17:56
Als je een hond neemt,moet je jezelf het volgende afvragen:
Kan of wil IK,of partner ,elke ochtend,middag (s’middags een uur minimaal)avond met de hond wandelen.
Is het antwoord nee, dan absoluut niet doen.
Je kinderen moet je buiten beschouwing laten wat dit betreft.
Ze zullen nu misschien heel hard roepen dat ze s’middags met Max gaan lopen,maar kinderen kunnen dat niet overzien. Laat staan weken,jaren.
Die zullen na schooltijd hun eigen dingen krijgen,en niet naar huis moeten gaan om een flinke wandeling te gaan maken.
Dus als jij,of je partner drie keer per dag( waarvan minimaal een grote wandeling) kan/ wilt maken, kun je erover nadenken.
En het maakt niet uit of je een groot of klein ras neemt, buitenzijn en beweging hebben ze allemaal nodig.
Kan of wil IK,of partner ,elke ochtend,middag (s’middags een uur minimaal)avond met de hond wandelen.
Is het antwoord nee, dan absoluut niet doen.
Je kinderen moet je buiten beschouwing laten wat dit betreft.
Ze zullen nu misschien heel hard roepen dat ze s’middags met Max gaan lopen,maar kinderen kunnen dat niet overzien. Laat staan weken,jaren.
Die zullen na schooltijd hun eigen dingen krijgen,en niet naar huis moeten gaan om een flinke wandeling te gaan maken.
Dus als jij,of je partner drie keer per dag( waarvan minimaal een grote wandeling) kan/ wilt maken, kun je erover nadenken.
En het maakt niet uit of je een groot of klein ras neemt, buitenzijn en beweging hebben ze allemaal nodig.
maandag 22 juli 2019 om 17:57
Is het niet mogelijk dat je kinderen in hun middagpauze naar huis gaan. Hond uitlaten, spelen, aandacht geven? Dat zou ik dan doen nadat je zelf 6 weken,en je man 3 weken thuis bent geweest. Prachtig toch als je zo lang fulltime bij de pup kan zijn?
Als je je kinderen dat niet toevertrouwt een uitlaatservice of een bekende in de buurt vragen.
Als je je kinderen dat niet toevertrouwt een uitlaatservice of een bekende in de buurt vragen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
maandag 22 juli 2019 om 18:04
Ik vind niet dat je van kinderen kunt verwachten dat die dit dag in ,dag uit gaan doen.louise1 schreef: ↑22-07-2019 17:57Is het niet mogelijk dat je kinderen in hun middagpauze naar huis gaan. Hond uitlaten, spelen, aandacht geven? Dat zou ik dan doen nadat je zelf 6 weken,en je man 3 weken thuis bent geweest. Prachtig toch als je zo lang fulltime bij de pup kan zijn?
Die doen dit een paar keer en dan hebben ze andere dingen te doen met vriendjes( logisch).
Als je als ouders,volwassenen niet genoeg tijd hebt,moet je het gewoon niet doen.Maar dat vind ik.
maandag 22 juli 2019 om 18:11
Ik wil t absoluut niet aan de kinderen over laten..idd ben zelf al aan t informeren naar uitlaatservice enzo. Maar denk dat een pup in t begin te jong is voor een uitlaatservice. Dus na de 9 a 10 weken dat we zelf thuis zijn eerst kijken of ik iets anders kan regelen. Zou jammer zijn als alleen mensen die volledig thuis zijn een hojd kunnen hebben. Een iets oudere hond zou ook evt een optie zijn.
maandag 22 juli 2019 om 19:06
We hebben het over 3 dagen per week toch, tijdens jouw werkdagen? Ik zou mijn 8e groeper dat wel kunnen toevertrouwen. Dat zou voor de komende 2 jaar best een oplossing kunnen zijn voor je. Na die twee jaar zitten beide kinderen op de middelbare en moet je sowieso wat anders verzinnen.kiddootje schreef: ↑22-07-2019 18:04Ik vind niet dat je van kinderen kunt verwachten dat die dit dag in ,dag uit gaan doen.
Die doen dit een paar keer en dan hebben ze andere dingen te doen met vriendjes( logisch).
Als je als ouders,volwassenen niet genoeg tijd hebt,moet je het gewoon niet doen.Maar dat vind ik.
Overigens zou ik én én doen: kind tussen de middag de hond uitlaten én een uitlaatservice of goede buur/bekende de hond nog een keer lang uitlaten.
Poep, wie heeft jou gescheten?
maandag 22 juli 2019 om 19:16
Wij hebben hetzelfde dilemma. In januari hebben we onze oude lieve hond moeten laten inslapen. Toen we hem als pup kregen was ik eerst 2 weken vrij, daarna ging ik de ochtenden werken en mocht hij mee naar kantoor (rustige kamer alleen) en was ik ‘s middags thuis met hem (thuiswerken). Toen ik later weer hele dagen ging werken ging hij met de uitlaatservice mee, die dik 2 uur met hem en een roedel honden wandelde. Toen ik wegens omstandigheden minder moest gaan werken was ik weer veel thuis maar kon hij inmiddels ook heel goed alleen zijn. Als het zo uitkwam kon hij van 8.00 tot 15.00 uur alleen zijn. Sliep dan gewoon.
Maar nu zouden we het allerliefst weer een pup willen. Maar man werkt fulltime, kinderen wil ik de verantwoordelijkheid niet geven en zijn te jong, en ik werk 3 dagen onder schooltijd. Dus met pijn in mijn hart hebben we besloten dat dit geen goede situatie voor een hond is en nemen we binnenkort maar 2 konijntjes
Geen vergelijk met een hond natuurlijk, maar ook leuk.
Maar nu zouden we het allerliefst weer een pup willen. Maar man werkt fulltime, kinderen wil ik de verantwoordelijkheid niet geven en zijn te jong, en ik werk 3 dagen onder schooltijd. Dus met pijn in mijn hart hebben we besloten dat dit geen goede situatie voor een hond is en nemen we binnenkort maar 2 konijntjes
maandag 22 juli 2019 om 19:25
Toch vind ik het raar en naarGroezeltje schreef: ↑22-07-2019 19:24Ja idd polydox..de hond leeft nog en daar zorgen we heel goed voor..die leest niet mee op t forum hoor![]()
Zou niet in mij opkomen in ieder geval
maandag 22 juli 2019 om 19:33
Ik lees enkel ik ik ik en zie iets met een bord voor het hoofd, je beslissing heb je blijkbaar al gemaakt, waarom nog dit topic? Mede dankzij egotrippende kortzichtige mensen zoals jij TO bestaan er dus asiels. Kom maar eens kijken naar mijn hond, die door zo iemand als jij totaal geen vertrouwen meer had omdat de "baasjes"het normaal vonden hem zo veel allen te laten.
Neem nog maar een pup hoor, ik zie die vanzelf wel in het asiel gedumpt worden.
En dan zo'n verhaal dat de hond dan "lekker ligt te slapen" en zo, wat een bullshit, geen hond is graag (lang) alleen en een hond wil enkel de baas pleasen, hartstikke loyaal, daarom laat hij niet merken dat hij zich kut en alleen voelt. Slla een hond en hij kwispelt nog naar je en likt je hand.Als ik jou was zou ik mee eerst maar eens verdiepen in hoe een hond denkt/voelt/beleefd, ueberhaupt in het fenomeen hond en je eens grondig achter de oren krabben.
Bah.
Neem nog maar een pup hoor, ik zie die vanzelf wel in het asiel gedumpt worden.
En dan zo'n verhaal dat de hond dan "lekker ligt te slapen" en zo, wat een bullshit, geen hond is graag (lang) alleen en een hond wil enkel de baas pleasen, hartstikke loyaal, daarom laat hij niet merken dat hij zich kut en alleen voelt. Slla een hond en hij kwispelt nog naar je en likt je hand.Als ik jou was zou ik mee eerst maar eens verdiepen in hoe een hond denkt/voelt/beleefd, ueberhaupt in het fenomeen hond en je eens grondig achter de oren krabben.
Bah.
maandag 22 juli 2019 om 19:37
Dat klopt wel, mensen roepen dan altijd mijn hond ligt de hele dag te slapen. Tja wat moet zo’n dier anders, het is niet dat hij/zij een keuze heeft. Als je als mens de hele dag op de bank hangt, wordt je ook steeds inactiever.doe_es-lief schreef: ↑22-07-2019 19:33
Bah.
maandag 22 juli 2019 om 20:02
Doe-es lief , ik heb nog lang geen keuze gemaakt...daarom ook dit topic. Maar ik wil wel even kwijt dat ik al 4 honden gehad heb (2 zijn bij ex gebleven, 1 overleden van ouderdom, 1 is er nu nog) ik heb nog nooit een hond naar t asiel gebracht en ben dit ook niet van plan. Ik snap dat je heel kritisch moet nadenken voor je een hond aanschaft. Het is fijn als je in de luxe positie zit dat je geen hele dagen hoeft te werken..maar helaas kan niet iedereen dit zich veroorloven.
maandag 22 juli 2019 om 20:06
Een hond slaapt sowieso veel meer dan wij op een dag. Ik heb voor ik ga werken altijd al een grote wandeling met hem gemaakt, ga met hem fietsen of neem hem mee zwemmen. 's Avonds wandelt hij ook nog 1,5-2 uur. Vandaag was ik vrij dan ben ik sowieso veel met hem bezig. Bijna 2 uur aan het zwemmen/rennen/wandelen geweest, alles los van de riem. Reken er maar op dat hij een flink deel van de dag geslapen heeft hoor ondanks dat ik gewoon thuis was. Een pupje helemaal die slaapt gewoon 18-20 uur per dag. Dat is een kwartiertje spelen->uur slapen. Als je die na een wandeling of speelkwartiertje even een half uurtje alleen laat om boodschappen te doen, heeft die amper wat gemerkt.
Het is wel hoe je het verder ook indeelt: heb je elk weekend propvol met sporten/verjaardagen/feestjes etc. En ben je ook nog door de week veel van huis, moet je er niet aan beginnen. Kun je door de week het met het gezin ofwel externe oppas goed opvangen en heb je verder voldoende ruimte, kan dat prima. Wel eens met het feit dat de hond ook een 'job' nodig heeft, dus wel voldoende fysiek en mentaal moet worden uitgedaagd. Ik heb een huis vol met hersenwerkjes voor de hond. Als ik wegga krijgt hij vaak ook zo iets te spelen of we doen het voor of na mijn werk samen. Iedereen zegt dat hij ontzettend gespierd is dus fysiek komt hij niets tekort. In het bos spelen we ook regelmatig 'verstoppertje' of verstop ik iets zodat hij flink zijn neus moet gebruiken. Hij is per week 3-4 middagen alleen, maar ik kan genoeg honden opnoemen waarbij het baasje meer thuis is maar die het wel beroerder hebben (naar mijn mening dan he)
Overigens zijn er steeds meer werkplekken waar ze het helemaal geen enkel probleem vinden dat de hond een dag/dagdeel mee gaat. Wellicht voor TO ook een oplossing.
maandag 22 juli 2019 om 20:10
Onderzoek even de optie uitlaatservice/oppas en informeer of het mogelijk is de hond mee te nemen naar je werk (of je partner). Laatste krantenberichten laten zien dat het ontzettend sfeerverhogend en stressverlagend werkt een hond mee te nemen.Groezeltje schreef: ↑22-07-2019 20:02Doe-es lief , ik heb nog lang geen keuze gemaakt...daarom ook dit topic. Maar ik wil wel even kwijt dat ik al 4 honden gehad heb (2 zijn bij ex gebleven, 1 overleden van ouderdom, 1 is er nu nog) ik heb nog nooit een hond naar t asiel gebracht en ben dit ook niet van plan. Ik snap dat je heel kritisch moet nadenken voor je een hond aanschaft. Het is fijn als je in de luxe positie zit dat je geen hele dagen hoeft te werken..maar helaas kan niet iedereen dit zich veroorloven.
Ik zou niet bouwen op de schooltijden van de kinderen. Straks gaat dit misschien veranderen of ze gaan ineens met een vriendje mee (oeps puppy vergeten!).