Hond vervreet één en ander. Tips?

15-04-2010 12:00 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze hond is nu 9 maanden. Super lief beest, wil goed luisteren en ontzettend sociaal. Alleen vervreet hij het één en ander (met uitzondering van meubelen), om gek van te worden. Nooit gedaan, pas na het tanden wisselen. Hebben een bench in huis staan, maar het is een enorme sta-in-de-weg. Zonder bench gaat het 3 dagen goed en dan begint het weer.

Iemand tips? Het liefst zie ik die bench namelijk gaan als het mogelijk is!
Carpe diem
Nee, dat kan echt niet! Met de snuit door de plas halen! Vreselijk!

@mariesophie: oh, ik ook hoor! Maar dat is het net. Als ik thuis ben, doet hij echt NIETS wat niet mag. Dus er als de kippen bij zijn is niet van toepassing.

Ik vind die muren ook ontzettend vreemd! Dat heeft hij overigens 2 keer gedaan en daarna niet weer. Één keer betrapt dat hij aan de muur begon te likken en hem op zijn donder gegeven. Dat heeft dus geholpen. Meubels zit hij daarentegen helemaal niet aan. Ook geen theedoeken enz. waar hij bij kan. Schoenen ook niet als die in de kamer staan. Puur en alleen de boeken (of andere objecten in de boekenkast) en de plinten. Oh en inderdaad ook die tijdschriften. Maar die leg ik heel wijselijk niet meer in de lectuurbak. Erg leuk die honden, haha.
Carpe diem
Ja, en wat Spijker ook al zei, honden die van zichzelf al wat terughoudend zijn of ietwat onzeker, kunnen door castratie zich nog meer onzeker gaan voelen en angstiger worden. Dat vind ik wel één van de zwaarst wegende argumenten het niet te doen voor mij als het niet nodig is. Nu is onze hond van zichzelf geen onzeker beest, maar meer over enthousiast op alles en iedereen.
Carpe diem
Het aankomen in gewicht was mij bekend, maar bijv. veranderen van vachtstructuur en onzekerder worden van onzekere honden wist ik niet, bedankt!
Mogelijke bijwerkingen: druppelincontinentie, vachtveranderingen, dikker, verhoging bepaalde soorten kanker. Bij reuen gebeurt het ook vaak dat andere reuen opeens veel op ze gaan rijden, omdat ze niet meer goed herkennen of het nou een reu is of een (vruchtbaar) teefje.

Ook niet te onderschatten: gedragsverandering. En je weet nooit exact hoe. Daarom raad ik aan eerst te kiezen voor tijdelijke castratie door middel van een implantaat.

dit is een goed artikel over castratie
I only get one shot at life - so I shoot to kill
heerlijk spijker.Eindelijk iemand die niet gelijk roept "De ballen moeten dr af!" Tjonge wat roepen mensen dat toch snel.En echt vaak is het een kwestie van tijd.Gelukkig zegt onze dierenarts dat ook.Die is niet zo voor snijden in een gezond dier.

Onze jip met ballen is nu 2 en is zijn wilde haren al aardig aan het verliezen.Maar goed een hond opvoeden blijft,of ze nu 1, 2 of 10 zijn,opvoeden blijft nodig!(ook voor honden zonder ballen)
quote:Spijker schreef op 15 april 2010 @ 18:10:

Mogelijke bijwerkingen: druppelincontinentie, vachtveranderingen, dikker, verhoging bepaalde soorten kanker. Bij reuen gebeurt het ook vaak dat andere reuen opeens veel op ze gaan rijden, omdat ze niet meer goed herkennen of het nou een reu is of een (vruchtbaar) teefje.

Ook niet te onderschatten: gedragsverandering. En je weet nooit exact hoe. Daarom raad ik aan eerst te kiezen voor tijdelijke castratie door middel van een implantaat.

dit is een goed artikel over castratie

Oh Spijker, mijn hond had het vast fijn gevonden als je dit eerder had gezegd

Hij is ruim 2 jaar geleden gecastreerd, vooral vanwege zijn enorme dominantie naar andere honden en dat gelik overal, mèn wat kon ik daar narrig om worden (buiten overal likken waar teefjes geplast hebben, daarna klappertanden en schuimbekken....brrrr)...dat is nu over dankzij castratie en dominantie is ook erg verbeterd. Hij is idd. wel iets dikker geworden.
Sorry hond van Jackie23, dat ik zo laat ben!

Weet je, heel veel reutjes hebben het eventjes errug moeilijk in de puberteit. Puberteit kan zitten tussen de 6 maanden en 2 jaar. Niet die gehele tijd hoor, maar ergens daartussen. Hoe lang het duurt en hoe heftig het is, verschilt per hond. Net als bij mensen eigenlijk.

Jammere is dat veel mensen zulke drastische, onomkeerbare 'oplosssingen' kiezen als er dan problemen komen met dominantie of seksualiteit. Hoewel het vaak gewoon een periode is waar ze even door moeten. Wel moet je tijdens die periode goed opletten dat het slechte gedrag geen gewoonte wordt, daarom ben ik best voor een hormonaal implantaat als tijdelijke oplossing om de druk een beetje van de ketel te halen.

Het ís een lastige leeftijd en veel mensen weten dat niet. Ze kopen met de beste bedoelingen een pup en denken dat de eerste tijd lastig is, omdat de pup zindelijk moet worden en moet leren wat zijn naam is enz. Maar eigenlijk komt het daarna pas, als de schattige puppigheid eraf is. En dat kan dan best tegenvallen.

Kijk ook maar naar de leeftijden van de honden in asiels, die worden héél vaak in die leeftijd afgestaan.

Er zijn tegenwoordig heel veel goeie en leuke cursussen die je kan doen met je hond, ik zou dat bij een jonge hond zeker aanraden. Ook als ze zit-sta-lig-hier al kunnen is er nog heel veel te trainen en te leren en de trainers weten als het goed is ook vanalles van gezondheid en gedrag.

Ook een hele goeie om vragen aan te stellen is je fokker! Dat lijken mensen wel eens te vergeten maar een fokker vindt het echt niet erg als je hem opbelt met vragen over gedrag of gezondheid van je hond!
Jackie23, als je hond wat dikker is, zet hem dan op dieet. Gewoon minder voeren, zo moeilijk is dat niet want jij hebt de controle over wat hij eet.

Niet drastisch doen, ook bij honden is een crashdieet niet goed. Maar echt, zorg dat hij een goed gewicht heeft want anders kan hij makkelijk last krijgen van zijn knieën of kruisbanden.

Bij een hond moet je de ribben makkelijk, zonder drukken, kunnen voelen. Bij sommige kortharige rassen mag je ze ook kunnen zien. Als je van boven op de hond kijkt moet je echt een taille zien. Dit geldt ook voor labradors, die zie je tegenwoordig bijna altijd te dik want dat vindt men mooi in de showwereld en dat sijpelt dan door naar de gewone huishond, maar gezond is het niet.

Als je van een hond niet makkelijk de ribben kan voelen en geen taille ziet, is hij de dik.

Als je op de kont (dus vlak voor de staart) ook makkelijk de heup voelt of zelfs ziet, is hij te dun.
quote:Spijker schreef op 15 april 2010 @ 22:11:

Dit geldt ook voor labradors, die zie je tegenwoordig bijna altijd te dik want dat vindt men mooi in de showwereld en dat sijpelt dan door naar de gewone huishond, maar gezond is het niet.

Dat verbaasde mij echt. Een aantal zusjes van mijn hond wordt mee geshowt, nou ik vond het echt dikkertjes (en mijn hond een schrieltje). Ik vind dat echt raar hoor. Speelt het gezondheidsaspect dan helemaal niet mee?
@Spijker: mag ik vragen waar je al je wijsheid weg haalt? Werk je met honden of heb je gewoon erg veel ervaring met honden? Wel handig zo'n kenner op het forum :D
Carpe diem
quote:Spijker schreef op 15 april 2010 @ 22:11:

Jackie23, als je hond wat dikker is, zet hem dan op dieet. Gewoon minder voeren, zo moeilijk is dat niet want jij hebt de controle over wat hij eet.

Niet drastisch doen, ook bij honden is een crashdieet niet goed. Maar echt, zorg dat hij een goed gewicht heeft want anders kan hij makkelijk last krijgen van zijn knieën of kruisbanden.

Bij een hond moet je de ribben makkelijk, zonder drukken, kunnen voelen. Bij sommige kortharige rassen mag je ze ook kunnen zien. Als je van boven op de hond kijkt moet je echt een taille zien. Dit geldt ook voor labradors, die zie je tegenwoordig bijna altijd te dik want dat vindt men mooi in de showwereld en dat sijpelt dan door naar de gewone huishond, maar gezond is het niet.

Als je van een hond niet makkelijk de ribben kan voelen en geen taille ziet, is hij de dik.

Als je op de kont (dus vlak voor de staart) ook makkelijk de heup voelt of zelfs ziet, is hij te dun.Hij krijgt 's morgens een klein bakje brokjes en 's avonds rauw vlees met sperziebonen of rijst o.i.d. Soms een botje tussendoor en af en toe een hondenkoekje, verder niets, zeker geen koek of eten van ons. Ik probeer ook regelmatig met hem te fietsen, maar dan kan nu niet teveel meer, want hij is al 10 jr.
Ja pijnboompitje, ik ben hondentrainer. Jackie, als je hond te dik is geef je kennelijk te veel. Ik ga niets zeggen over wát je moet voeren want ik ben wat dat betreft niet zo streng in de leer Maar als hij te dik is heeft hij gewoon minder nodig dan je geeft.

Fietsen is overigens niet slecht hoor. Ik weet niet welk ras je hebt, maar 10 is meestal niet hoogbejaard (wel als het een Deense Dog is, dan is het hoogbejaard ).
quote:Spijker schreef op 16 april 2010 @ 14:13:

Ja pijnboompitje, ik ben hondentrainer. Jackie, als je hond te dik is geef je kennelijk te veel. Ik ga niets zeggen over wát je moet voeren want ik ben wat dat betreft niet zo streng in de leer Maar als hij te dik is heeft hij gewoon minder nodig dan je geeft. Ik heb zijn dieet aangepast toen ik merkte dat hij dikker begon te worden. Hij krijgt 's morgens wat brokjes en 's avonds rauw vlees met sperziebonen of rijst o.i.d. Verder weinig of geen tussendoortjes. Hij was natuurlijk 8 jaar toen hij gecastreerd werd en daarna is hij dikker geworden. Fietsen is idd. niet slecht, maar hij houdt het gewoon niet zo lang meer vol. Ik doe dus steeds kleine stukjes.

Fietsen is overigens niet slecht hoor. Ik weet niet welk ras je hebt, maar 10 is meestal niet hoogbejaard (wel als het een Deense Dog is, dan is het hoogbejaard ).
@singalala:

Gebeurt overigens alleen wanneer wij niet thuis zijn of 'snachts.

Dacht ik al.

Dit is geen verveling. Dit is boosheid en frustratie!

Echt waar, ik ken dat. Heb dat ook gehad met een hondje dat ik vroeger had, Bessie. Ze deed nooit iets verkeerds, maar als we weg waren geweest, dan haalde ze de prullenbak overhoop.

Nu ken ik ook mensen die een hond hebben die alles kapotbijt als ze er niet zijn. Maar ja die hond zit ook vaak lange tijden alleen....
Boosheid en frustratie zijn menselijke emoties, veel te complex voor een hond.

En via een pc kan je toch niet zien wat de motivatie van een hond is om bepaald gedrag te vertonen? To beschrijft alleen de resultaten van het gedrag (gesloopte boeken), daaruit kan je niet afleiden wat de motivatie voor de hond was om dat te doen.
Je moet nog veel leren Spijker.

Emoties zijn namelijk NIET menselijk.

Emoties zijn er op gericht om jezelf in stand te houden.

Jaloersheid gaat over je positie t.a.v. iemand of iets.

Boosheid gaat ook over je positie

Frustratie is niets meer dan onmacht met je boosheid

Angst is niets meer dan allarmering omdat je welzijn in gevaar is.

Emoties zijn eigenlijk heel basaal en ze komen ook bij andere dieren voor. Mensen zijn namelijk dieren.

Lees maar eens "een tijd voor empathie" van Frans de Waal. Dan snap je het wel.

Een hond die dingen kapot maakt in afwezigheid van baas, doet dat meestal uit frustratie. Iemand noemde eerder verlatingsangst. De hond gaat dan dus blaffen of janken, of hij maakt dingen kapot.
Gatver, wat een belerend toontje iones!
quote:HEMAlover schreef op 19 april 2010 @ 12:03:

Gatver, wat een belerend toontje iones!

Dat komt door arrogante uitspraak dat emoties menselijk zouden zijn. Mensen denken dat ze zo ver boven dieren verheven staan en dat ze eigenschappen hebben die dieren niet hebben terwijl dit niet zo is.

Waarom zijn mensen zo arrogant? Is dat omdat ze zich niet willen verantwoorden t.o.v. dieren, de manier waarop hun maatschappij er mee om gaat?

het maakt me oprecht pissig.
Ja, dat is weer een hele andere (interessante!) discussie! Persoonlijk vind ik dat sommige mensen hun huisdieren te veel vermenselijken. Het lijken dan net hun kinderen! Ik voel me niet verheven boven dieren of honden in het bijzonder, maar het zijn geen minimensjes, het zijn dieren.
Ik zeg niet dat alle emoties menselijk zijn. Ik zeg dat sommige emoties wel zo complex zijn dat dieren die niet hebben. Zoals frustratie, afgunst, verliefdheid.

Ik zeg ook dat jij niet door je pc het achterliggende gedrag van de hond kan zien.

Maar misschien kan jij dat wel en heb ik gewoon nog veel te leren. *gaat in de hoek staan met de ezelsmuts op zich schamen voor haar domme opmerkingen*
Precies hemalover, niet verheven maar anders. Als je een hond behandelt alsof hij een mens is, is dat net zo oneerlijk als wanneer je een mens als hond behandelt.

Ik ben juist zo gek op honden vanwege hun hond-zijn.
quote:HEMAlover schreef op 19 april 2010 @ 12:30:

Ja, dat is weer een hele andere (interessante!) discussie! Persoonlijk vind ik dat sommige mensen hun huisdieren te veel vermenselijken. Het lijken dan net hun kinderen! Ik voel me niet verheven boven dieren of honden in het bijzonder, maar het zijn geen minimensjes, het zijn dieren.

Dat klopt. Maar vermenselijken is weer wat anders. Ik ben daar ook geen voorstander van. Je moet een dier in zijn waarde laten, bij zijn natuur laten.

Mensen die van hun honden hun kinderen maken, doen dat misschien niet. MAar mensen die hun hond de hele dag in een ren stoppen, die doen dat OOK niet. En ze maken zich misschien niet schuldig aan vermenselijken, maar anderszijds proberen ze van een roedeldier een solitair dier te maken. Hiermee doen ze de natuur van het dier geweld aan. Eigenlijk vind ik dat minstens zo erg.

Je moet een hond in zijn waarde laten en de dingen bieden waar hij behoefte aan heeft;

- duidelijkheid, rangorde

- niet te veel alleen op sluiten

- hem op zijn hondse manier begrijpen en laten begrijpen. Dus niet chagrijnig zijn om iets wat hij doet maar ingrijpen en corrigeren wanneer hij iets doet.

dat soort dingen.
quote:Spijker schreef op 19 april 2010 @ 12:32:

Ik zeg niet dat alle emoties menselijk zijn. Ik zeg dat sommige emoties wel zo complex zijn dat dieren die niet hebben. Zoals frustratie, afgunst, verliefdheid.

Ik zeg ook dat jij niet door je pc het achterliggende gedrag van de hond kan zien.

Maar misschien kan jij dat wel en heb ik gewoon nog veel te leren. *gaat in de hoek staan met de ezelsmuts op zich schamen voor haar domme opmerkingen*

Ook al zijn emoties complex en zijn mensen de meest complexe dieren die er zijn, dan nog kennen dieren frustratie en afgunst. Ze uiten het misschien anders dan mensen, maar ze kennen het zeker wel. Ik kan je ettelijke voorbeelden noemen van frustratie:

- stalondeugden bij paarden ofwel stereotype gedrag. Paarden uiten hun frustratie omdat in een natuurlijke behoefte niet voldaan kan worden.

- hond vreet meubels aan omdat hij te weinig prikkels krijgt (intelligente honden kunnen daar last van krijgen)

- automutilatie bij paarden, ze bijten in zichzelf, beschadigen zichzelf

- het ijsberen van gekooide dieren

Soms zie je die typische dierelijke uitingen zelfs terug bij mensen. Hetzelfde stereotype gedrag. Een stalondeugd van paarden bijvoorbeeld is weven. Weven = op en neer wiegen op de voorhand. Bij mensen zie je dit ook wel eens. Ze zijn dan net als zo'n paard in zichzelf gekeerd en bewegen steeds op en neer.

Afgunst: wat dacht je van een bot dat de ene hond heeft en de andere hond hebben wil? Zelfs het typisch kinderachtige gedrag van honden wat je ziet bij kinderen: een speeltje waar ze dagen niet naar om kijken, en als de een ermee begint, wil de ander het plotseling hebben.

Verliefdheid, ik weet wel dat honden een hele sterke voorkeur kunnen ontwikkelen voor iemand dat dicht bij verliefdheid komt.

Nog eentje die mensen zwaar onderschatten; het rouwproces.

Honden kunnen rouwen om een maatje, en van kattenliefhebbers heb ik vernomen dat er ook katten zijn die daar last van hebben. Geldt ook voor paarden. Het verlies van iemand of een maatje waaraan ze gehecht zijn, hakt er dan zwaar in.
@iones: of emoties als frustratie en boosheid wel of niet onderdeel zijn van zowel mens als dier, dat laat ik even beschouwing. Heb niet voldoende kennis om daar over mee te discussieren.

Maar ik denk dat het in geval van onze hond daar niet aan te wijten is. Tot 6,5 maand heeft hij namelijk nooit iets 'vervreten', terwijl hij toen ook alleen gelaten werd, zij het niet vaker. Ik denk dat het dan ook (geheel) te wijten is aan de puberteit, aangezien het vervreten tegelijk optrad met het oost-indisch doof zijn (wat overigens alweer is bijgetrokken) ea.
Carpe diem
iones, jij haalt twee dingen door elkaar:

- het geuitte gedrag

- de achterliggende motivatie

Ik betwist niet dat dieren dat gedrag kunnen laten zien allemaal. Ik betwist wél dat de achterliggende motivatie afkomstig is uit een emotioneel gevoelsleven dat net zo complex is als dat van mensen.

En ik betwist al helemaal dat jij in dit geval kan vaststellen met de info die in dit topic staat, dat de motivatie 'boosheid en frustratie' is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven