honden voeding vraag

22-05-2014 18:31 13 berichten
Ik heb een aantal vragen over honden voeding. Voor de duidelijkheid, ik heb zelf geen hond, het gaat over een hond van iemand anders en ik maak mij zorgen.

Hond eet naast wat hondenbrokjes met de pot mee. In dit geval, frikadellen, pizza, macaroni, gebakken aardappels, hamburgers en toetjes en hier en daar een rauwe aardappel.

Hond heeft (nog) geen zichtbare last hiervan. Normale ontlasting, geeft niet over en is niet te dik.Dit wordt ook als reden aangevoerd waarom het geen kwaad kan. Hij heeft immers nergens last van. En vroeger....

Maak ik me onterecht zorgen?

Een hond mag (evenals een kat) geen rauw varkensvlees, een kennis van mij vertelde mij dat dit ook geldt voor gegaard varkensvlees. Klopt dit?
De hond eet sowieso te zout.
Alle reacties Link kopieren
Tja, gezond is het niet, maar of het veel kwaad kan weet ik niet. Dat zou je moeten navragen bij een dierenarts.

Wel heb ik altijd begrepen dat rauw varkensvlees inderdaad niet goed is, maar gegaard varkensvlees kan wel (hoewel wij het voor de zekerheid gewoon nooit geven).

Zijn de basismaaltijden vd hond wel gezond? Goede brokken of gemalen vlees oid? En dan daarnaast mee-eten met de baas?
Zowel voor baas als hond is dit geen uitgebalanceerd dieet!

Het is voor een hond veel te zout en zal op latere leeftijd vrijwel zeker schade toebrengen aan de nieren.

En over vroeger: in het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst.

Het fabeltje van varkensvlees kan allang de wereld uit.

Vroeger had dat te maken met de Ziekte van Aujeszky die bij varkens nogal eens voor kwam en besmettelijk is voor honden.

Voorheen werden alle vleesvarkens tegen deze ziekte gevaccineerd, waardoor de ziekte uiteindelijk niet meer voor komt.

Waar voorheen een vaccinatie-plicht was, is nu een vaccinatie-verbod tegen de Ziekte van Aujeszky.

Wel worden regelmatig verplichte bloedonderzoeken gedaan om te controleren of we nog steeds Aujeszky-vrij zijn.
nee, dit is zijn basiseten. Hij heeft daarnaast wel brokjes staan waar hij ook van eet.
Die hond moet wel moddervet zijn.
Been there, done that, got the T-shirt.
Er staat in de OP dat hij niet te dik is.

Ik denk niet dat het gezond is. Een hond hoort niet met de pot mee te eten en zeker niet dat soort troep.

Ja af en toe een beetje gekookte groente (niet alle) en fruit kan, maar niet dat soort eten.
Cum non tum age
quote:noa schreef op 22 mei 2014 @ 19:17:

Er staat in de OP dat hij niet te dik is.

Ik denk niet dat het gezond is. Een hond hoort niet met de pot mee te eten en zeker niet dat soort troep.

Ja af en toe een beetje gekookte groente (niet alle) en fruit kan, maar niet dat soort eten.Precies. Wij koken zoutloos en als er AVG/pasta/rijst/etc over is, krijgt hond dat gewoon in aanvullig op zijn eigen voer. Maar wat er in de OP staat is een heel ander verhaal.
Hij is nog niet dik, maar kan hier wel dik van worden! Vooral pasta's enz. Zout eten idd is niet goed! Je mag best afentoe iets geven maar de hond kan er ook gevoelig van reageren met de darmen. Met mate kan je dit doen ja.
Just love your life.
Ja, dat is zeker slecht voor de hond. Het eten bevat niet de juiste voedingsmiddelen die de hond nodig heeft, maar wel veel vet, suiker en zout. Daarnaast is het goed voor een hond om brokken te eten voor zijn gebit.

Ik heb zo het vermoeden dat ze ook verder niet opletten wat er allemaal giftig is voor een hond, chocola, noten, druiven, etc.

Lekker dom argument "hij heeft er nu nog geen last van"

Dat kun je over zoooo veel dingen zeggen waarvan ja dan alsnog toch doodgaat omdat het wel slecht voor je is.

Arm dier.
Mijn hond krijgt hondenvoer gemengd met tartaar en gekookte kip en hondensnoep maar ze vindt "mensenvoer" lekkerder. Ze eet in zoverre met de pot mee dat ze altijd het laatste stukje vlees van mijn bord krijgt of een vierkante centimeter van een broodje met kaas of paté. Als we pasta eten krijgt ze twee of drie slierten spaghetti of een vierkante centimeter lasagne. Ik denk niet dat ze daar iets van krijgt. Echt met de pot mee-eten is niet goed, een hond heeft andere voedingsstoffen nodig dan een mens en die voedingsstoffen komen niet uit agv. Groenten en fruit hebben honden niet nodig, ze maken zelf vit. C aan. Bovendien mogen ze heel veel plantaardige dingen niet, avocado is zelfs dodelijk, nog erger dan chocolade.
verba volant, scripta manent.
Ik vind het nog beter dat een hond met de pot mee eet, dan dat de hond alleen maar brokken krijgt eerlijk gezegd. Want dát vind ik nou ongezond!

Maar ik zou wel oppassen met kruiden en zout.

Mijn honden eten ook wel eens met de pot mee, maar dan moet het eten dus wel geschikt voor ze zijn.

En nee, hoewel het elke vrijdag frietdag is, krijgen zij geen frietjes te eten.....
In gerechten kunnen voor een hond giftige ingrediënten zitten (bijv knoflook, ui, andere gewassen uit de ui-familie). Daarnaast zit er idd vaak te veel vet, zout en suiker in.

Mijn hond krijgt ook wel eens iets na het eten. Maar alleen als ik dat vooraf al had bedacht en daar dus ook rekening mee heb gehouden bij het bereiden. Bijv door mijn vlees ongekruid te grillen, ipv met kruiden of marinade in olie of boter te bakken.

Het is ook gewoon zonde om het je hond aan te leren, terwijl ze van relatief gezonde snacks (stukje stokbrood, gegrild of gekookt kipfiletje, stukje groente of fruit) net zo blij worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven