Hondje uit de roedel halen....?

17-09-2010 17:10 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Partner en ik liggen in scheiding en ik ga binnenkort verhuizen naar mijn eigen plekje samen met dochter van 17.

Nu hebben wij hier 5 kleine hondjes rondlopen die tezamen toch een soort van roedel vormen. En het is de bedoeling dat alle hondjes bij het mijn ex blijven omdat hij echt de 'hondenman' is.

Nu zit er een hondje tussen die meer naar mij toetrekt dan naar mijn ex en ik voel het ook als mijn hondje. Het beestje is 12 jaar maar nog ontzettend fit en speels.

Hondje is uiteraard van harte welkom in mijn nieuwe huis en ik zou hem ook graag mee willen nemen maar mijn twijfel is, doe ik er goed aan om hem van de andere hondjes te scheiden?

Zou hij niet eenzaam worden zonder de andere 4 om zich heen?
Hij is volledig door de mand gevallen en toen kwamen er You Tube filmpjes op het internet, maar National Geographic heeft ze laten verwijderen (via een rechtzaak) toen ze met The Dog Whisperer begonnen.

Ik kon het ook niet geloven, maar het schijnt dus echt waar te zijn. Toch jammer, want ik vind het een leuke vent.
Als je het echt wilt kun je het een maandje proberen TO, maar denk dan vooral aan de hond en niet aan jezelf, hoe dol je ook op hem bent.

Wil je niet nadenken over een nieuwe hond?
probeer het gewoon. Je merkt het vanzelf of het wel of niet werkt. Ik had lang geleden met ex 2 honden, we gingen uit elkaar en ieder nam 1 hond mee. Eigenlijk om de reden die jij ook noemt, hond 1 'hing' erg aan mij. En hij bloeide werkelijk op nadat hij 'verlost' was van de andere hond. You'll never know dus.

Wat dat heen en weer gesjor betreft, mijn hond logeert wel eens bij zijn oppas, zit daar ook regelmatig overdag. Doet het prima hoor, hier en daar. Een hond kan echt wel wat hebben.
Maar deze hondjes zijn echt dol op elkaar of niet TO?
Ik zou het niet doen. Laat het hondje tussen zijn maatjes, zeker omdat het al een ouder hondje is. Als je straks meer gaat werken en vaker van huis bent zit je hond alleen terwijl hij gewend is aan gezelschap. Je dochter zal ook niet altijd thuis zijn.
Oranjemuts je kan hem toch een keer een weekend meenemen en wennen moet hij allicht maar misschien vindt hij de rust en de 1 op1 aandacht wel fijn op zijn oude dag.

Je kan hem altijd terugbrengen als het na 2 dagen niet gaat.

je kan ook een tweede hond uit de roedel meenemen zodat het wennen wat sneller gaat.

Niemand kan zeggen hoe het zal gaan gewoon uitproberen zou ik zeggen
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Misschien kun je het testen door met alle hondje naar een open plek te gaan, je (ex) man heeft de andere drie hondjes aan de lijn, bob loopt los mee. Ineens loop jij een andere kant op. Ik denk dat als bob op dat moment voor jou kiest en met jou meeloopt misschien al iets zegt?!?!?! Als bob met de andere hondjes blijft meelopen dan weet je het denk ik wel.

Weet niet of het een betrouwbare test is hoor. Maar het lijkt mij dat bob jou dan als alfa ziet. En anders een hondje uit de groep.
Ik vind dat best een leuk idee, al ziet een hond in mijn ogen een mens nooit als alfa. Het kan wel aangeven hoe dol hij op je is, maar wellicht mist hij ondanks dat toch hondengezelschap.
Ik heb jaren geleden een 10 jaar oude Border Collie meegenomen van een herder/fokker. Die kwam dus echt uit een roedel, er werd mee gewerkt en mee getraind. Mevrouw ging met me mee en het was meteen prima. Ze genóót duidelijk van alle aandacht (en de rust). Een baas, dat heeft een hond nodig en gezelschap. Als je veel weg bent, zou ik zeker niet de hond meenemen, maar als jij thuis bent, dan zou ik gewoon kijken hoe het gaat. Als je de hond een beetje goed kent, dan zie je snel genoeg hoe het gaat.
Ik lees dat hij eerder alleen bij een man heeft gewoond. Misschien vind hij het dan wel heel lekker, weer alleen ipv al die andere honden om hem heen?
Later is nu
quote:iris1969 schreef op 17 september 2010 @ 20:01:

Ik vind dat best een leuk idee, al ziet een hond in mijn ogen een mens nooit als alfa. Het kan wel aangeven hoe dol hij op je is, maar wellicht mist hij ondanks dat toch hondengezelschap.

Hmmm, ik denk van wel. Je leert toch niet voor niets op hondentraining (en van cesear ) dingen om jezelf als de alfa te gedragen?

(eerst zelf eten/door de deur, bepalen wanneer er gespeeld wordt enz)

Ik denk dat als een hond jou niet als alfa ziet, hij je of als gelijke of als mindere ziet. En dan krijg je hele rare situaties...
Dames, bedankt voor alle goede adviezen, top!!!!

We hebben besloten dat Bobby gewoon in de roedel blijft omdat we beide ook denken dat het wel een grote overgang zou zijn voor hem.

Hij is volgens ons en mede door jullie adviezen toch beter af als hij bij zijn hondenvriendjes blijft.

Hij is al (bijna) bejaard ook al gedraagt hij zich niet zo maar deze eventuele verhuizing kan hem in een keer een hele oude hond laten worden. Plus dat ik dicht in de buurt ga wonen dus is hij bij mij altijd welkom. Geldt trouwens voor alle 5 de honden hoor....haha

Ik zal ze allemaal gaan missen maar ze horen bij elkaar.

Plus het feit dat ik gewoon helemaal opnieuw ga beginnen met leven en dat is natuurlijk ook niet makkelijk voor mij. Als Bobby mijn gevoel voelt is het natuurlijk ook niet bevorderlijk voor hem dus is beter dat hij 'thuis' blijft.

Nogmaals bedankt voor alle goede adviezen!!!
quote:winkelfanaat schreef op 18 september 2010 @ 21:22:

[...]

Hmmm, ik denk van wel. Je leert toch niet voor niets op hondentraining (en van cesear ) dingen om jezelf als de alfa te gedragen?

(eerst zelf eten/door de deur, bepalen wanneer er gespeeld wordt enz)

Ik denk dat als een hond jou niet als alfa ziet, hij je of als gelijke of als mindere ziet. En dan krijg je hele rare situaties...

Ik ben ook hondentrainer geweest (in een asiel) en ik geloof niet in de alfa/roedeltheorie van o..a. César Milan.

Ik gedraag me dan ook niet als alfavrouwtje, want ik ben een mens en geen hond en dus sta ik naast de hond, niet er onder of erboven.

En dat geeft hele positieve resultaten .
quote:oranjemuts schreef op 18 september 2010 @ 21:53:

Dames, bedankt voor alle goede adviezen, top!!!!

We hebben besloten dat Bobby gewoon in de roedel blijft omdat we beide ook denken dat het wel een grote overgang zou zijn voor hem.

Hij is volgens ons en mede door jullie adviezen toch beter af als hij bij zijn hondenvriendjes blijft.

Hij is al (bijna) bejaard ook al gedraagt hij zich niet zo maar deze eventuele verhuizing kan hem in een keer een hele oude hond laten worden. Plus dat ik dicht in de buurt ga wonen dus is hij bij mij altijd welkom. Geldt trouwens voor alle 5 de honden hoor....haha

Ik zal ze allemaal gaan missen maar ze horen bij elkaar.

Plus het feit dat ik gewoon helemaal opnieuw ga beginnen met leven en dat is natuurlijk ook niet makkelijk voor mij. Als Bobby mijn gevoel voelt is het natuurlijk ook niet bevorderlijk voor hem dus is beter dat hij 'thuis' blijft.

Nogmaals bedankt voor alle goede adviezen!!!Wat ontzettend goed en vooral onbaatzuchtig van jou! Echt top!
Knap dat je er zo goed over nagedacht hebt en je best hebt gedaan een beslissing te nemen in het belang van je hond/ honden.

Ik begrijp dat jij en je exman op goede voet staan en dat je contact met de honden kunt blijven houden. Dat is altijd fijn.

Je kunt je nu richten op het opbouwen van een nieuw leven en als het allemaal duidelijker is kun je altijd een huisdier nemen Een nieuwe start met evt een nieuwe/jongere hond.
Djuuls....je zegt het goed en daar ga ik ook voor.

Ik zal altijd wel een 'logeer' adres blijven maar is geen probleem.

Zolang er maar geen misbruik van wordt gemaakt maar hem kennende zorgt hij liever zelf voor zijn honden...
Nou ja. Dit klinkt in ieder geval veeeeeeeeel beter dan dat de hond "weg moet wegens scheiding" en dat geen van beiden hem nog kan hebben.

Ga je nu weer voor een ander hondje, of 2?
Ik zou het je afraden...niet leuk voor jou, maar wel beter voor de hond, denk ik
Sorry...had ff verder moeten doorlezen.. Wijze beslissing!
quote:iris1969 schreef op 18 september 2010 @ 22:00:

[...]

Ik ben ook hondentrainer geweest (in een asiel) en ik geloof niet in de alfa/roedeltheorie van o..a. César Milan.

Ik gedraag me dan ook niet als alfavrouwtje, want ik ben een mens en geen hond en dus sta ik naast de hond, niet er onder of erboven.

En dat geeft hele positieve resultaten .

Fijn dat het zo goed gaat met jou en je hond. Van dichtbij zie ik ook de keerzijde van het 'naast je hond staan, en niet de leidende rol nemen'.

Bij deze hond veroorzaakt het grote gedragsproblemen. Maar jij zult ongetwijfeld een makkelijke hond hebben, niet alle rassen kunnen zonder een 'leider', nou ja ze kunnen wel zonder leider, maar dat worden dan honden die in het asiel belanden.
quote:winkelfanaat schreef op 19 september 2010 @ 15:13:

[...]

Fijn dat het zo goed gaat met jou en je hond. Van dichtbij zie ik ook de keerzijde van het 'naast je hond staan, en niet de leidende rol nemen'.

Bij deze hond veroorzaakt het grote gedragsproblemen. Maar jij zult ongetwijfeld een makkelijke hond hebben, niet alle rassen kunnen zonder een 'leider', nou ja ze kunnen wel zonder leider, maar dat worden dan honden die in het asiel belanden.

Ik heb helemaal geen eigen hond en als je beter had gelezen had je gezien dat ik honden heb getraind in een dierenasiel. Ik heb dus letterlijk honderden honden voorbij zien komen die ik heb getraind tot lieve en gehoorzame honden, zonder een alfavrouwtje te zijn geweest.

Er is namelijk in hondentrainland een nieuwe tendens gaande waarin het alfa/roedelverhaal wordt losgelaten met hele positieve resultaten en waarbij er steeds meer mensen, net als ik, naast de hond gaan staan ipv er boven.

Ik zou zeggen verdiep je daar eens in, voordat je zomaar oordeelt en allerlei dingen over mij en "mijn" honden gaat roepen.
quote:iones schreef op 19 september 2010 @ 10:41:

Nou ja. Dit klinkt in ieder geval veeeeeeeeel beter dan dat de hond "weg moet wegens scheiding" en dat geen van beiden hem nog kan hebben.

Ga je nu weer voor een ander hondje, of 2?

Ik ga niet gelijk weer een 'nieuwe' hond aanschaffen. Eerst alles op een rijtje en rust vinden in mijn nieuwe leven.

Plus dat ik volgende week geopereerd wordt en het herstel daarvan vraagt ook minstens 2 maanden.

Maar ik hoop wel dat ik misschien met de kerst een nieuw vriendje of vriendinnetje naast me heb. Niet in mensenvorm hoor hahahaha
quote:iris1969 schreef op 19 september 2010 @ 17:13:

[...]

Ik heb helemaal geen eigen hond en als je beter had gelezen had je gezien dat ik honden heb getraind in een dierenasiel. Ik heb dus letterlijk honderden honden voorbij zien komen die ik heb getraind tot lieve en gehoorzame honden, zonder een alfavrouwtje te zijn geweest.

Er is namelijk in hondentrainland een nieuwe tendens gaande waarin het alfa/roedelverhaal wordt losgelaten met hele positieve resultaten en waarbij er steeds meer mensen, net als ik, naast de hond gaan staan ipv er boven.

Ik zou zeggen verdiep je daar eens in, voordat je zomaar oordeelt en allerlei dingen over mij en "mijn" honden gaat roepen.Ik heb inderdaad verkeerd begrepen dat jij ook honden zou hebben. Verder vind ik je berichtje een beetje vijandig overkomen, maar dat zal ik ook wel verkeerd begrijpen, anders zou ik bijna gaan denken dat jij alle wijsheid in pacht hebt, en ik hier niet mijn mening mag geven.
Mijn berichtje was wat geirriteerd, maar dat kwam alleen omdat jij allemaal wilde conclusies ging trekken die werkelijk nergens op sloegen. Ik heb niet de wijsheid in pacht en jij ook niet, we verschillen gewoon van mening en dat moet kunnen lijkt mij.
Dat vind ik ook (dat onze mening mag verschillen)

Maar jij trekt nu ook wilde conclusies, dat ik de wijsheid niet in pacht heb, want dat heb ik natuurlijk wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven